Jump to content

waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

Je kunt je ook afvragen of het nodig is om altijd weer "de audiofielen" belachelijk te maken.

:huh:

Zijn opmerkingen dwingen je in ieder geval om jezelf als audiofiel niet al te serieus te nemen in je navelstaarderij ;).

Andersluidende meningen zijn om deze reden altijd welkom, althans wat mij betreft :).

Groet,

Tirillo

Je kunt je ook afvragen of het nodig is om altijd weer "de audiofielen" belachelijk te maken.

:huh:

Zijn opmerkingen dwingen je in ieder geval om jezelf als audiofiel niet al te serieus te nemen in je navelstaarderij ;).

Andersluidende meningen zijn om deze reden altijd welkom, althans wat mij betreft :).

Groet,

Tirillo

Waarom heb ik toch altijd het gevoel als audiofiel niet serieus genomen te worden...???

Nu al weer...

:confused:

Waarom heb ik toch altijd het gevoel als audiofiel niet serieus genomen te worden...???

Nu al weer...

Beste Hans,

Het is niet mijn bedoeling om de term audiofiel belachelijk te maken. Weet niet waarom jij denkt dat ik dat doe. Voor mij is het audiofiel zijn een prettig soort afwijking. Om deze reden zou ik ook nooit een ornitholoog of een filatelist belachelijk maken. Daarentegen is het hebben van dit soort prettig gestoorde afwijkingen ook geen vrijbrief om jezelf serieuzer te nemen dan mensen met een ander soort prettig gestoorde afwijking :blink:.

Wellicht kun jij even aangeven waarom de term voor jou een negatieve bijsmaak heeft. Dan kunnen we er in de toekomst gebruik c.q. misbruik van maken in voorkomende gevallen ;)

Groet,

Tirillo

Nu al weer...

Beste Hans,

Het is niet mijn bedoeling om de term audiofiel belachelijk te maken. Weet niet waarom jij denkt dat ik dat doe. Voor mij is het audiofiel zijn een prettig soort afwijking. Om deze reden zou ik ook nooit een ornitholoog of een filatelist belachelijk maken. Daarentegen is het hebben van dit soort prettig gestoorde afwijkingen ook geen vrijbrief om jezelf serieuzer te nemen dan mensen met een ander soort prettig gestoorde afwijking :blink:.

Wellicht kun jij even aangeven waarom de term voor jou een negatieve bijsmaak heeft. Dan kunnen we er in de toekomst gebruik c.q. misbruik van maken in voorkomende gevallen ;)

Groet,

Tirillo

Nou heb ik toch weer.... :huh:

Van de audiofielen moeten we het wel hebben.

Uit meetcijfers en grafiekjes kunnen we toch maar moeilijk de klank voorspellen. Soms lijkt alles op papier goed en klinkt het voor geen meter.

Naar mijn mening meten we niet de goeie dingen. We moeten meten zoals het gehoor luistert. En we moeten meer "dynamisch" meten, dus, als er muziek wordt gespeeld, ...wat is de invloed van akoestische terugkoppeling op de perceptie van ruimte of neutraliteit?

Beetje bij beetje komen we er wel. Het afstraalgedrag van een luidspreker blijkt van groot belang voor de ruimtelijkheid. Maar die kun je niet gemakkelijk meten. Er zijn gewoon teveel parameters die je tegelijk onder ogen wil zien.

Dan gaan we toch gewoon luisteren? Wat is daar mis mee zou ik zeggen. Omdat het zo subjectief is moet je in de meeste hifi-bladen tussen de regels door lezen (vanwege adverteerdersbelangen).

En... alle succesvolle techneuten luisteren ook. Je kunt een vlakke frequentiekarakteristiek meten maar toch het idee hebben dat er enkele dB's teveel laag uit komt. Dan zou je toch anders moeten gaan meten. De wetenschap moet ons helpen met verklaringen. De echte wetenschapper gaat net zo lang op zoek tot 'ie het gevonden heeft. Helaas zijn er veel techneuten die uitgaan van hetgeen ze ooit hebben geleerd en vinden dat de wereld eromheen zich maar hieraan aan moet passen. "Verschillen tussen kabels? Bestaat niet! " zeggen ze dan. Dit soort mensen zullen nooit veel verder komen, vrees ik. Ik als techneut ben ook vaak in die val getrapt. Totdat ik zelf soms wel h

(...) En we moeten meer "dynamisch" meten, dus, als er muziek wordt gespeeld, ...wat is de invloed van akoestische terugkoppeling op de perceptie van ruimte of neutraliteit?

Beetje bij beetje komen we er wel. Het afstraalgedrag van een luidspreker blijkt van groot belang voor de ruimtelijkheid. (...)

Na-ijling / vertraagde resonantie (te meten met FFT en weer te geven in cumulative decay spectrums) is inderdaad van veel groter belang dan de simpele frequentie/amplitude karakteristiek.

Het spreidingsdiagram van een luidspreker is inderdaad ook belangrijk. Bedenk echter dat een harde ruimte eerder gebaat is bij (in hoog en midden) bundelende speakers, terwijl een zachte ruimte beter gediend is met breed spreidende luidsprekers.

[...]De echte wetenschapper gaat net zo lang op zoek tot 'ie het gevonden heeft.[...]

De eerste uitdaging die zo iemand te wachten staat is om een meetmethode te bedenken die robuust genoeg is. Een tijd terug zo'n meting gedaan met interlinks in een set-up en het ging daarbij om het verschil tussen NordOst Blue heaven versus dropveter. Dit is het resultaat:

OverdrachtNordOstVersusDropveter.png

Ofwel bij 10 kHz een verschil van 0,15 dB. Dit kun je ook met muzieksignalen meten of witte ruis en als dat overeenkomt met een sinussweep heb je een systeem under test dat niet gebukt gaat onder tijdinvariantie, geheugeneffecten en andere niet gewenste eigenschappen. Okay, de NordOst doet het meettechnisch beter (dat komt door een sterk verminderde parasitaire capaciteit) maar als ik dit zie krijg ik geen kriebels om daar zoveel geld aan uit te geven.

Een beetje wetenschapper durft ook conclusies te verbinden aan wat ie dan uiteindelijk gevonden heeft ;)

Groet,

Jacco

audio apparatuur is gemaakt om naar te luisteren. dat doe ik dan ook alleen maar. dat anderen liever meten vind ik plezierig want dat is leerzaam. het stoort me echter wel dat het ene kamp de ander belachelijk maakt door alles wat ze ervaren als autosuggestie af te doen en "tussen de oren"

wat een mens ervaart blijft pseudo wetenschap maar het effect ervan is enorm.

wat ik ervaar en hoor is niet te meten. soms weet ik dat er eigenlijk geen verschil zou mogen zijn en toch hoor ik het, soms verwacht ik na een verandering een achteruitgang en blijkt het een vooruitgang te zijn.

En als ik het soms mis heb en het blijkt auto suggestie "so what" het gaat om het ervaren en het gevoel. als die helderblauwe zilverkabel mij blij maakt laat me dan. zeg dat het je eigen smaak of keus niet is en dat je er niet in gelooft maar maak de ander niet uit voor rotte vis.

ook zal er een reden zijnn waarom muziekanten over het algemeen een ander set kiezen als audiofielen terwijl ze beiden het gevoel hebben de realiteit te willen benaderen.

Jacco heeft veel kennis waar ik ook van leer maar ik pik de dingen eruit die IK interessant vind en wil toepassen. wat ik niet vertrouw of geloof laat ik voor wat het is.

PS.

de lucht mag zeker wel wat blauwer de laatste tijd Spido

[...]De echte wetenschapper gaat net zo lang op zoek tot 'ie het gevonden heeft.[...]

De eerste uitdaging die zo iemand te wachten staat is om een meetmethode te bedenken die robuust genoeg is. Een tijd terug zo'n meting gedaan met interlinks in een set-up en het ging daarbij om het verschil tussen NordOst Blue heaven versus dropveter. Dit is het resultaat:

OverdrachtNordOstVersusDropveter.png

Ofwel bij 10 kHz een verschil van 0,15 dB. Dit kun je ook met muzieksignalen meten of witte ruis en als dat overeenkomt met een sinussweep heb je een systeem under test dat niet gebukt gaat onder tijdinvariantie, geheugeneffecten en andere niet gewenste eigenschappen. Okay, de NordOst doet het meettechnisch beter (dat komt door een sterk verminderde parasitaire capaciteit) maar als ik dit zie krijg ik geen kriebels om daar zoveel geld aan uit te geven.

Een beetje wetenschapper durft ook conclusies te verbinden aan wat ie dan uiteindelijk gevonden heeft ;)

Groet,

Jacco

Wanneer ik 5 cm onder uitzak heb ik ook 0,15 dB hoogverschil...

Conclusie... lekker onderuitzakken met NordOst....

:)

Wanneer ik 5 cm onder uitzak heb ik ook 0,15 dB hoogverschil...

Conclusie... lekker onderuitzakken met NordOst....

:)

Vergeet je groene Steadler stift niet om te roeren. En jij je maar afvragen waarom je als audiofiel ...... enz. bla bla bla .......

:D:lol::lol:

NordOst?

Is dat niet dat op IDE-flatcable gelijkende kabel?1526.gif

NordOst?

Is dat niet dat op IDE-flatcable gelijkende kabel?1526.gif

Ja, lage capaciteit per meter en dat zie ik terug in de metingen. Als de bronimpedantie laag genoeg is, is er geen risico met afscherming van externe stoorsignalen zoals brom oid.

Groet,

Jacco