Jump to content

waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen


Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

40 Pagina's, je zou er trots op kunnen zijn. :(

 

Gisteravond twee voortreffelijke opnames beluisterd, Harry Belafonte Live at the Carnagie Hall, in de originele persing, en Nick Drake - Pink Moon in een voortreffelijke herpersing. Opnames die heel duidelijk laten horen wat er gebeurt en waar het gebeurt. Ze trekken je moeiteloos in het verhaal dat ze willen vertellen.

Nog afgezien van het feit dat diezelfde opnames op CD veel minder zeggingskracht hebben, kan ik geen recente produkties bedenken die mij dezelfde beleving geven.

Ja, opname techniek zal vooruit zijn gegaan. Ja, de CD zal beter zijn dan de LP. Maar ik raak de draad nogal eens kwijt in de muziek. Begin te kletsen tegen mijn vrouw en merk dat ik moet schreeuwen om me verstaanbaar te maken. Dacht zeker dat een iets hoger volume de 'magic trick' wel zou doen. Nee dus, de opname is K en blijft K.

Misschien, waarschijnlijk, 'helpt' het elkaar, de opnames en de apparatuur. Maar wel van de regen in de drup. Want ik hoor de vooruitgang niet als in naar Harry Belafonte uit 1959 luister en daarna naar Patricia Barber uit 2006. Ik hoor de vooruitgang niet van een ESL57 naar een 989. Ja, objectief kan ik de vooruitgang wel horen. Minder ruis, helderder. Maar waar begint mijn hart sneller te kloppen van de muziek?

 

Het frustreert me, ik wil geen nostalgist zijn noch er op lijken.

Ik probeer eerlijk te luisteren en constateer dat de muziek vaak de nek wordt omgedraaid.

Topvermogens, ultiem breedbandige luidsprekers, geen muziek.

 

Geen idee hoe het verder moet met dit topic. Ik ben hooguit de persoon die de discussie hierover kan aanzwengelen, maar ik kan hem zeker niet technisch onderbouwen. Ik hoop dat er mensen zijn die dit wel kunnen en die de komende 40 pagina's hierover verder willen discussieren.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij heb ik het reeds aan het begin van het topic gemeld, maar je moet het niet zoeken in de verbeterde apparatuur. Die was begin jaren '60 reeds goed genoeg en verdere verbeteringen zijn enkel meettechnisch interessant. Dat klinkt misschien een beetje vreemd maar op basis van de stand van de techniek destijds kan ik niet anders dan dat concluderen.

 

Ik denk dat je het moet zoeken in de manier van opnemen, kapot masteren of weet ik veel aan de artistieke kant van het hele verhaal. Laatst bij de buren een leuk onderzoekje geweest waarbij we hebben gekeken naar de eigenschappen van een en dezelfde track van het Brothers in arms album van Dire Straits. En dan naar de remasters als functie van tijd. Zonder te weten welke welke was, kon je op basis van "loudness" van de tracks zeggen in welke volgorde in tijd die remasters verschenen waren. De track met de meeste dynamiek was de oudste en de track die het meest platgewalst was, was de sacd remaster en de jongste.

 

Daar moet je je antwoord in zoeken.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Daar moet je je antwoord in zoeken.

 

Groet,

Jacco

 

Was het niet Nelson Pass die hetzelfde heeft gezegd:

 

"Lacking an ability to completely characterize performance in an objective manner, we should

take a step back from the resulting waveform and take into account the process by which it

has been achieved. The history of what has been done to the music is important and must be

considered a part of the result. Everything that has been done to the signal is embedded in it,

however subtly."

 

Vorige week heb ik voor het eerst een live CD gehoord van Sarah K., waar ik me heb laten vertellen veel audiodielen nogal gek op zijn. Je hoorde wel veel moet ik zeggen. Eigenlijk teveel: Je hoorde de amandelen van Sarah K. trillen en de begeleidende akoustische gitaar klonk veel te groot door de "closed mike" opnametechniek. Wat mij betreft een gemiste opnamekans.

 

Was het niet iemand anders die heeft gezegd:

"Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen" ;).

 

Groet,

 

Tirillo

Link to comment
Share on other sites

Er is voor eenieder wat wils. Bij klassieke muziekopnamen heb je ook verschillende stromingen. De algemen tendens is wel dat er steeds harder wordt geproduceerd en dat kan alleen maar door meer vervorming toe te voegen. Op de mastertapes (of masterdisks tegenwoordig) staat het meestal nog wel "goed".

 

En aan 1 kant begrijp ik dat ook wel. Als je details wilt laten horen zul je moeten comprimeren en dat is vervorming toevoegen. Hetzelfde is als je je akoestiek laat meezingen om meer details te horen. Je kunt het prettig vinden of niet prettig en het is een vrijheidsgraad. Zo werkt dat ook bij mastering engineers ;)

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Dit topic heeft een nieuwe impuls nodig om het weer ergens over te kunnen hebben, nu wordt er nog maar mondjesmaat gereageerd, terwijl dit

Link to comment
Share on other sites

Dit topic heeft een nieuwe impuls nodig om het weer ergens over te kunnen hebben, nu wordt er nog maar mondjesmaat gereageerd, terwijl dit

Link to comment
Share on other sites

Een herhaling van zetten noemen we dat...

 

Zoek het nu eens niet in de audio-ontwerpers.

 

Groet,

Jacco

Idd, en de Levis spijkerbroeken van nu zijn ook niet meer van die kwaliteit als 50 jaar terug. 50 jaar geleden werden ze door loonslaven in Amerika in elkaar gezet en met echte blauwe natuurlijke kleurstoffen geverfd. (Gaf zo lekker af in de regen :D )

 

Tegenwoordig komt het allemaal uit Azi

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
Je moet alleen niet de fout maken, en Jacco doet dat volgens mij ook niet, dat de metingen de waarheid vertellen

Goed lezen valt ook niet mee... <_<

 

wat begrijp je niet? :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
Je moet alleen niet de fout maken, en Jacco doet dat volgens mij ook niet, dat de metingen de waarheid vertellen

Goed lezen valt ook niet mee... <_<

 

wat begrijp je niet? :P

Ik begrijp het juist wel, dat er soms een discrepantie zit tussen wat mensen zeggen en wat mensen werkelijk doen.

 

Dat is juist de gebruikelijke gang van zaken:

"most people don't do what they believe in, they just do what is most convenient, then they repent"

(Bob Dylan -Brownsville Girl- en die heeft altijd gelijk)

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp het juist wel, dat er soms een discrepantie zit tussen wat mensen zeggen en wat mensen werkelijk doen.

 

Precies :). Voor de discussie is het soms bevordelijk om je mening wat uit te vergroten.

 

Ondanks extreme stellingnames zijn wij het hier allen er wel over eens dat de vraag naar het muzikaal vermogen van een audiosysteem niet een kwestie is van

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het waarschijnlijk al eerder gezegd, maar er is heel behoorlijk muziek te maken met die moderne apparatuur. Ook Spectral, Avalon, B&W en zelfs Krell.

 

Je moet dat alleen niet in zo'n moderne kale woonkamer zetten, maar in een ouderwets ingericht huis met pluche gordijnen, dikke kleden en echte banken.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Hubertinus

@Jacco,

 

nee hoor. Ik snap het gewoon niet. 42 pagina's over niks. Zo'n zelfde stelling kun je over elk willekeurig onderwerp poneren. Dat gaat dan ook nergens over.

 

 

Hubertinus

Link to comment
Share on other sites

@Jacco,

 

nee hoor. Ik snap het gewoon niet

 

 

Hubertinus

Okay, dan zal het misschien meer over mij hebben gezegd :lol:

 

Maar echt begrijpen doe ik het ook niet. De technische kant begrijp ik dan weer wel heel goed en als ik dat probeer te relateren aan het onderwerp van deze draad, ben ik plotseling de draad kwijt. Ik krijg de eindjes niet aan elkaar geknoopt, zeg maar.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Ik snap geen bal van dit hele topic!

 

 

Hubertinus

Geeft niet, ik eigenlijk ook niet.

 

Maar wat er ik van begrijp is dat Ruud! geen setje naar zijn zin kan samenstellen en dat dat de schuld is van de audiofabrikanten :unsure:

 

;)

 

Ik neem aan dat je Rein! bedoeld, Ruud(zonder !) is namelijk al jaren buitengewoon tevreden :D;)

Dat heb ik allang geleden al gecorrigeerd slimpie. Maar dat jij best tevreden bent weten we toch, net zoals als de meesten Hear wel tevredeb zijn :met hun set :D

 

Nou Rein! nog, maar ik vrees toch dat het niet aan zijn spulletjes ligt ....

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Nou Rein! nog, maar ik vrees toch dat het niet aan zijn spulletjes ligt ....

;)

 

Ik ben ook tevreden hoor.

Maar komt niet door de gemiddelde high end detaillist of door zijn spulletjes. Daar gaat dit topic over. :P

Link to comment
Share on other sites

Ik ben ook tevreden hoor.

Maar komt niet door de gemiddelde high end detaillist of door zijn spulletjes. Daar gaat dit topic over. :P

Ja hoor eens. Als je een paar pluggen bij de ijzerhandel gaat halen om wat aan de muur te hangen moet je ook niet aan de man/vrouw achter de toonbank vragen welke nou het beste zijn. Kom je of met de verkeerde thuis of met veel te dure :lol:

 

De groenteboer heet tegenwoordig ook "Groente en fruitspecialist" maar denk je dat ie weet hoe Kiwi's groeien? Welnee, die zijn er voor hem om te verkopen.

 

Dat is met audio detaillisten veelal toch niet anders? Nu niet en vroeger niet.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Was het niet Nelson Pass die hetzelfde heeft gezegd:

 

"Lacking an ability to completely characterize performance in an objective manner, we should

take a step back from the resulting waveform and take into account the process by which it

has been achieved. The history of what has been done to the music is important and must be

considered a part of the result. Everything that has been done to the signal is embedded in it,

however subtly."

 

Vorige week heb ik voor het eerst een live CD gehoord van Sarah K., waar ik me heb laten vertellen veel audiodielen nogal gek op zijn. Je hoorde wel veel moet ik zeggen. Eigenlijk teveel: Je hoorde de amandelen van Sarah K. trillen en de begeleidende akoustische gitaar klonk veel te groot door de "closed mike" opnametechniek. Wat mij betreft een gemiste opnamekans.

 

Was het niet iemand anders die heeft gezegd:

"Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen" ;).

 

Groet,

 

Tirillo

 

 

Interessante quote. Nelson Pass is vooral in deze topic een interessant figuur. Hij heeft eind jaren 70 een nieuwe versterkerschakeling ontwikkeld die ook door Nakamichi werd gebruikt. Hij is een super-techneut die ook weet wat het doet met de klank. Jammer dat zijn spullen nu zo exhorbitant duur zijn.

 

Wat mij opvalt bij oude opnames is dat er vaak slechte microfoons werden gebruikt, en dat de opnames weinig top-hoog en diep-laag bevatten. Voor de huidige stand zeker zwaar onvoldoende. Je hoort ook dat je eigen installatie heel veel laat liggen met deze oude muziek, want je weet dat je installatie goed is in hoog en laag maar alles wat je met oude opnames hoort is slechts veel middentonen. Maarrrrrrr........ die oude opnames hebben veel sfeer, en ondanks de slechte bandbreedte komt het zeer realistisch over! Ik draaide een opname uit 1974 van Little Beaver die door een hele slechte mic zingt maar hij staat daar echt in de kamer! En de drum is niet te groot, niet te overdreven tussen links en rechts verdeeld maar mooi compact zoals in het echt. Dus wat dat betreft ben ik het zeker met jullie eens dat al dat masteren en re-masteren en opnieuw pannen en hoog en laag toevoegen de zaak erg vlak maken. Er zitten teveel effecten in die leuk zijn op de hoofdtelefoon of een goedkoop setje, maar voor de liefhebber met goede apparatuur de ziel uit de muziek halen.

Link to comment
Share on other sites

Wat mij opvalt bij oude opnames is dat er vaak slechte microfoons werden gebruikt, en dat de opnames weinig top-hoog en diep-laag bevatten. Voor de huidige stand zeker zwaar onvoldoende. Je hoort ook dat je eigen installatie heel veel laat liggen met deze oude muziek, want je weet dat je installatie goed is in hoog en laag maar alles wat je met oude opnames hoort is slechts veel middentonen. Maarrrrrrr........ die oude opnames hebben veel sfeer, en ondanks de slechte bandbreedte komt het zeer realistisch over! Ik draaide een opname uit 1974 van Little Beaver die door een hele slechte mic zingt maar hij staat daar echt in de kamer! En de drum is niet te groot, niet te overdreven tussen links en rechts verdeeld maar mooi compact zoals in het echt. Dus wat dat betreft ben ik het zeker met jullie eens dat al dat masteren en re-masteren en opnieuw pannen en hoog en laag toevoegen de zaak erg vlak maken. Er zitten teveel effecten in die leuk zijn op de hoofdtelefoon of een goedkoop setje, maar voor de liefhebber met goede apparatuur de ziel uit de muziek halen.

Ja dat klopt, een goede set laat horen hoe slecht een slechte opname is (technisch gezien dan). Zulke opnamen klinken vaak veel aangenamer op een mindere set of in b.v. de auto.

 

Maar op een gegeven moment went dat ook. En als het goede muziek is stooor ik mij er allang niet meer aan.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...