spido Posted 6 september 2007 Report Share Posted 6 september 2007 Mensen met niet al te beste speakers hebben altijd h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 september 2007 Report Share Posted 6 september 2007 Waarom heb ik toch altijd het gevoel als audiofiel niet serieus genomen te worden...??? Audiofielen worden altijd serieus genomen... door audio-handelaren. (Met de nadruk op "gen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 Ik dacht: "leuk, twee nieuwe pagina's!" Maar helaas gaan de vele one-liners nergens over. Ik denk dat dit topic dan ook werkelijk dood is. Ik kan er in ieder geval niks meer aan toevoegen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 Mensen met niet al te beste speakers hebben altijd h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 Mensen met hele goede speakers komen er ook achter dat ze heel veel slechte opnamen in huis hebben. Het meest ideale schijnt dan toch het hebben van middelmatige speakers te zijn. Misschien een markt voor jou, spido? (flauw grapje, maar hij komt eigenlijk zo mooi voor eigen doel dat ik het niet kon laten hem er even in te trappen) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 [...]En dat de problemen in het tijdsdomein voor het grootste deel buiten beschouwing blijven, [...] Nee hoor. Dat is juist het domein wat de meeste aandacht krijgt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 september 2007 Report Share Posted 7 september 2007 Mensen met niet al te beste speakers hebben altijd h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Met mijn huidige set heb ik steeds meer cd's die toch goed opgenomen blijken te zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirillo Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Je zit in het systeem en kunt er niet uit. Immers, "nobody can beat the system". System? What system? Het sociale systeem van de audiowereld waarin meningen en metingen worden rondgepompt en waaraan we niet kunnen ontsnappen. Ontsnappen in de zin dat er een objectief, ongekleurd en onafhankelijke mening over kan worden geformuleerd. Nog een interessante quote van Nelson Pass. Over metingen ditmaal: "The standard bench measurements (frequency response, harmonic distortion content, speed, damping factor, etc.) all provide useful feedback in the design process. Their importance occurs in the context of a given topology and hardware, where the numbers help you dial in the Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 moet ik dat allemaal eerst gaan lezen dan zeker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 moet ik dat allemaal eerst gaan lezen dan zeker Yes, plus Toine Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Het zijn niet de meters maar de luisteraars die onder vuur liggen. De meters meten en dat gaat heus wel goed. Een apparaat dat maar 1 ding kan, kan (zolang het goed functioneert) maar 1 ding: meten met een bepaalde graad van nauwkeurigheid. Hoe relevant de meting of de uitkomst daarvan is, is weer een heel ander verhaal natuurlijk. Het zijn de luisteraars, "ik ga af op mijn oortjes", die zich eens wat bescheidener zouden mogen opstellen. Men wil erkenning voor soms de meest uitzinnige en belachelijke claims (de ingespeelde kabel is 1 mooi voorbeeld uit vele) en staat 0.0 open voor de suggestie dat men het wel eens bij het verkeerde eind zou kunnen hebben. Wat dat horen betreft: - er bestaan grote verschillen tussen de ene en de andere luisteraar en de "gemiddelde" luisteraar stelt nu niet zo veel voor. Dat geldt voor alles wat met de zintuigen te maken heeft, zien, proeven, voelen, ruiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Kan de discussie op basis van deze quote verder of moet ie alsnog ten grave worden gedragen? Groet, Tirillo Nou, dit wordt al vele jaren door muziekliefhebbers gemeld en even zo hard verworpen door diegenen die met laboratoriumprocedures zijn vergroeid. Je goede bedoelingen sieren je, maar dit is gewoon niet nieuw en het wordt helaas ook niet geaccepteerd door amateurs uit de meetgemeenschap die wijsheid in pacht houden met een soort autistische vastberadenheid die maakt dat alle ervaringsdeskundigen op een gegeven moment gewoon hun mond gaan houden. Het is geen toeval dat mensen die nog nooit in aanraking zijn gekomen met echt luisteren de waarde van die ervaringen verwerpen. Dat doorbreek je niet met een citaatje, zelfs niet als het van Nelson Pass afkomstig is. Het is ook geen toeval dat je je vroeg op laat schouderophalend verwijdert van zoveel ongein. Gaat het wel goed met je, Tingy..? Je lijkt een beetje van streek. Beetje kwaad zelfs... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 het zijn altijd de luisteraars die het zwaar te verduren hebben vind ik. de meters roepen dat 1 + 1 + 2 en dat moet wel goed zijn toch. dat er wellicht fenomenen een rol spelen waar ze geen weet van hebben doet even niet terzake en is voodoo. het gaat er toch om wat mijn oren en hersenen ervan vinden. dat is toch het allerbelangrijkste. ik hoef toch geen verantwoording af te leggen als ik dit kabeltje leuker , prettiger, warmer vind klinken dan de ander. die set is van mij, door mij samengesteld en voldoet aan mijn eisen. dat het dan meettechnisch niet verantwoord is zal mij aan me reet roesten. ik ben zelf afgestapt van allerlei verschillen in kabels , netsnoeren e.d maar ik luister en concludeer.dat is mijn goed recht en ook om dat uit te spreken hier het geen wiskunde, natuurkunde forum maar een audio forum. audio bedoelt om muziek te luisteren, van te genieten en als iemand daar 20.000 euro voor over heeft en de ander 500 so what. het lijkt wel jaloezie dat iemand siltech kan betalen en dan een verbetering constateerd. oh die moeten we even belachelijk maken en vertellen dat hij net 1000 euro door de plee heeft gespoeld. dit word continu verkondigd en niet alleen wanneer men advies vraagt (want dan begrijp ikmdat heel goed) maar ook zodra iemand een topic over kabels opent direct zo belachelijk maken dat een leuk gesprek daarover niet te doen is. men gaat zich bijna schamen als je er over begint Onbeschaafd vind ik dat. mensen in nederland geven veel te veel ONGEVRAAGD advies moet ik dat allemaal eerst gaan lezen dan zeker Yes, plus Toine Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Je zit in het systeem en kunt er niet uit. Immers, "nobody can beat the system". System? What system? Het sociale systeem van de audiowereld waarin meningen en metingen worden rondgepompt en waaraan we niet kunnen ontsnappen. Ontsnappen in de zin dat er een objectief, ongekleurd en onafhankelijke mening over kan worden geformuleerd. Nog een interessante quote van Nelson Pass. Over metingen ditmaal: "The standard bench measurements (frequency response, harmonic distortion content, speed, damping factor, etc.) all provide useful feedback in the design process. Their importance occurs in the context of a given topology and hardware, where the numbers help you dial in the Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 we laten een groepje van de meetjongesn eerst de apparatuur,componenten meten en daarna moeten ze het er blind uitpikken in een luistertest. oh nee dat kan niet want het klinkt toch allemaal hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 het zijn altijd de luisteraars die het zwaar te verduren hebben vind ik. de meters roepen dat 1 + 1 + 2 en dat moet wel goed zijn toch. dat er wellicht fenomenen een rol spelen waar ze geen weet van hebben doet even niet terzake en is voodoo. Als men dan even toelicht welke fenomenen dat dan zijn, dan komt men misschien wat verder. Altijd maar roepen dat er meer is tussen hemel en aarde, tja dat brengt niet veel. Als de luisteraar roept ik hoor verschil en de meter zegt ik meet geen verschil dan zou de luisteraar in eerste instantie er beter aan doen om de eigen bevinding te onderzoeken dan de meter onbekwaam te verklaren. Het omgekeerde geldt ook voor de meter, als de luisteraar roept dat hij verschil hoort en hij meet het niet dan moet hij ook aan de slag en zijn meetmethode onderzoeken. Het probleem is echter vaak dat tegenover 1 luisteraar die roept dat hij verschil hoort er zeer vele luisteraars staan die verschil eigenlijk niet horen en dat de luisteraar het verschil maar moeizaam kan benoemen. Onbeschaafd vind ik dat. mensen in nederland geven veel te veel ONGEVRAAGD advies Daar heb je 100% gelijk in. En dat vind jij niet alleen, vrijwel elke buitenlander die in Nederland een beetje thuis is, valt dat ook op. Een vaker gebruikte zin dan "Ik vind dat jij moet......... "komt in het Nederlands niet voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 het zijn altijd de luisteraars die het zwaar te verduren hebben vind ik. de meters roepen dat 1 + 1 + 2 en dat moet wel goed zijn toch. dat er wellicht fenomenen een rol spelen waar ze geen weet van hebben doet even niet terzake en is voodoo. Ach weet je, de "luisteraars" hebben er evenmin weet van maar fantaseren soms er lustig over op los. Vaak gevoed door de promofantasie van verkopers/fabrikanten. Niks mis mee hoor, leuk tijdverdrijf, maar heeft dat dan wel iets met audio of van muziek genieten te maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 net zoveel. ik wil ook niet zeggen dat de luisteraars gelijk hebben maar dat we allemaal mogen vinden wat we vinden. geef me een voornbeeld van een discussie tussen een meter en een luisteraar die het pertinent oneens zijn en er wel met een compromis uitkomen danwel dat er een buigt voor de argumenten van de ander. die 2 groepen komen niet tot elkaar maar bevuilen wel elkaars topics. ik vind het werkelijk van de zotte dat er geen "welke kabel is beter"topic gemaakt kan worden zonder dat men weer vervalt in die hopeloze discussie die niet ergens naar tevredenheid uit gaat komen. er zijn starre luisteraars en starre meters ik wil leren en lezen van beiden en vooral van iedereen die daar tussenin zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Beste M44 Ik vrees dat je nu net van de grote middengroep niet veel wijzer zult worden. Groet Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 ook dan wil ik weten wat ze ervan vinden. groet robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Gek dat niemand hier praat over hoe een speaker een versterker belast. En of Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Rein heb je ook wel eens gezien dat je geneigd bent jezelf tegen te spreken en het een regel of 10 eigenlijk nergens over te hebben. wat zeg je zojuist nu eigenlijk. niet veel. wel dat mensen kiezen voor het UITERSTEN van het spectrum en daarom kiezen voor bas midden en hoog? uitersten van het spectrum ? extreme plaatsing en focus. ja idd makkelijker lullen over meten en luisteren harry belafonte? weten waar je staat, waarschijnlijk in de lift van een warenhuis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Spitsvondig ben je wel... Ik zal mijzelf wel een tegenspreken en het zal tegelijkertijd wel nietszeggend zijn. Ik geef toe dat mijn laatste posting niet heel sterk is, maar in 44 pagina's zijn er ook wel zinnige postings van mij geweest. In ieder geval heb ik een poging gedaan. Dat is niet van iedereen hier te zeggen. Graag zou ik nog even verder gaan op met de zoektocht naar het gebrek aan muzikaal vermogen. Doe jij met al je talent ook eens een poging om er wat van te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 hahaha get a life ruud volgens mij ben ik an het begin van dit topic begonnen met je te begrijpen maar dat is me toen niet gelukt. ik vind het wel knap dat er 44 pagina's vol staan met een vage discussie zoals deze. Nee Rein dit was niet een beste poging en je hebt idd betere gedaan. its all yours Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts