Guest Rein! Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Zeggen dat je het niet moet zoeken in de versterkers die je noemt, is heel genuanceerd. Vind je dat echt heel genuanceerd..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Zeggen dat je het niet moet zoeken in de versterkers die je noemt, is heel genuanceerd. Vind je dat echt heel genuanceerd..? Ja, het impliceert dat je "geloof" niet juist is. En dat je op zoek moet naar wat er echt speelt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Bij mij gaat het wat betreft a-muzikaliteit niet om 1 component en ook niet over 1 keer luisteren in een winkel. Ik heb meer dan 5 jaar in audiozaken gewerkt en heb alle mogelijkheid gehad en genomen om een goede set uit te kiezen. Dat is niet helemaal gelukt, want wat ik nu heb staan is een gemodificeerde set, bestaande uit de componenten die in mijn profiel ergens staan. Als je gaat kijken zie wel wat bekends staan, maar dat heeft of de prioriteit niet of het is wel echt goed. Het topic gaat wat mij betreft dan ook om de teleurstelling dat er mensen zijn die niet door de industrie bedient kunnen worden -ongeacht budget- en het daarom of zelf moeten maken, of laten modificeren door mensen waarvan niemand gehoord heeft, maar die wel een bevredigend geluid uit een set kunnen toveren. Zo'n persoon ben ik en ik ken genoeg anderen om te kunnen stellen dat het leeuwendeel van de industrie het nalaat iets muzikaals neer te zetten. Want het is niet alleen dat de mensen zoals ik niet blij worden van wat er te koop is, maar dat mensen die het wel kopen, iets veel beters voor hetzelfde geld konden hebben, als de heren Modificateurs daar in dienst zouden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Bij mij gaat het wat betreft a-muzikaliteit niet om 1 component en ook niet over 1 keer luisteren in een winkel. Ik heb meer dan 5 jaar in audiozaken gewerkt en heb alle mogelijkheid gehad en genomen om een goede set uit te kiezen. Dat is niet helemaal gelukt, want wat ik nu heb staan is een gemodificeerde set, bestaande uit de componenten die in mijn profiel ergens staan. Als je gaat kijken zie wel wat bekends staan, maar dat heeft of de prioriteit niet of het is wel echt goed. Het topic gaat wat mij betreft dan ook om de teleurstelling dat er mensen zijn die niet door de industrie bedient kunnen worden -ongeacht budget- en het daarom of zelf moeten maken, of laten modificeren door mensen waarvan niemand gehoord heeft, maar die wel een bevredigend geluid uit een set kunnen toveren. Zo'n persoon ben ik en ik ken genoeg anderen om te kunnen stellen dat het leeuwendeel van de industrie het nalaat iets muzikaals neer te zetten. Want het is niet alleen dat de mensen zoals ik niet blij worden van wat er te koop is, maar dat mensen die het wel kopen, iets veel beters voor hetzelfde geld konden hebben, als de heren Modificateurs daar in dienst zouden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 [...] Het topic gaat wat mij betreft dan ook om de teleurstelling dat er mensen zijn die niet door de industrie bedient kunnen worden -ongeacht budget- en het daarom of zelf moeten maken, of laten modificeren door mensen waarvan niemand gehoord heeft, maar die wel een bevredigend geluid uit een set kunnen toveren. Zo'n persoon ben ik [...] Maar dan zijn we er toch uit? Jij geeft nu toe dat je gelooft in toveren en dat is iets wat mij al langer door den gedachten spookt. Er is een filmpje van gemaakt, uit 1940 alweer: The Sorcerer’s Apprentice. En ik stel me zo voor dat jij de leerling bent die van alles aan het uitproberen bent geslagen als de meester even niet kijkt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Ik dacht al, hoe snel komt er een reactie op 'toveren'? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 En ik was h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Freudiaanse versprekingen onderstreep ik graag als ze voorbijkomen... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Je mag ook graag het laatste woord hebben... (en toen was het stil..? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 De high-end sets die ik in mijn leven gehoord heb hadden allemaal 1 ding gemeen. Ze misten leven, dynamiek of realiteit. Geen enkel woord doet recht aan mijn gevoel maar wellicht begrijp je hiermee wat ik bedoel. Dit kun je inderdaad binnen 20 seconden horen. Er zitten andere kwaliteiten in die sets maar die zijn niet aan mij besteedt. Dit proces van gewaarwording heeft bij mij lang geduurd en heb nu geluid thuis zoals ik dat ook live beleef. En ja, ik denk dat een set op een behoorlijk geluidsniveau moet kunnen spelen om die beleving te geven wanneer je een flink orkest, een live concert of een bigband realistisch neer wil kunnen zetten in de woonkamer. Sets die dit kunnen worden steeds schaarser terwijl dit pakweg 30 jaar geleden juist nagestreeft werd. Mensen gaan ook steeds meer vanuit een foutieve referentie werken, zo van iedereen is helemaal lyrisch van kleine speakers, mijn vrouw is er helemaal gelukkig mee dus dat moet het zijn en worden! Bij een concert gaat het geluid na de mixer naar de recorder en naar de PA set. Wanneer je het dus thuis wil horen moet je het afspelen op? Juist, een PA set met een PA versterker om hetzelfde geluid te hebben. gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 De high-end sets die ik in mijn leven gehoord heb hadden allemaal 1 ding gemeen.Ze misten leven, dynamiek of realiteit. [...] Welke zijn dit dan precies? Misschien dat ik er ook eens naar kan gaan luisteren... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 De high-end sets die ik in mijn leven gehoord heb hadden allemaal 1 ding gemeen.Ze misten leven, dynamiek of realiteit. Geen enkel woord doet recht aan mijn gevoel maar wellicht begrijp je hiermee wat ik bedoel. Dit kun je inderdaad binnen 20 seconden horen. Er zitten andere kwaliteiten in die sets maar die zijn niet aan mij besteedt. Dit proces van gewaarwording heeft bij mij lang geduurd en heb nu geluid thuis zoals ik dat ook live beleef. En ja, ik denk dat een set op een behoorlijk geluidsniveau moet kunnen spelen om die beleving te geven wanneer je een flink orkest, een live concert of een bigband realistisch neer wil kunnen zetten in de woonkamer. Sets die dit kunnen worden steeds schaarser terwijl dit pakweg 30 jaar geleden juist nagestreeft werd. Mensen gaan ook steeds meer vanuit een foutieve referentie werken, zo van iedereen is helemaal lyrisch van kleine speakers, mijn vrouw is er helemaal gelukkig mee dus dat moet het zijn en worden! Bij een concert gaat het geluid na de mixer naar de recorder en naar de PA set. Wanneer je het dus thuis wil horen moet je het afspelen op? Juist, een PA set met een PA versterker om hetzelfde geluid te hebben. gr. Marcel ik vind dat je gelijk hebt maar een PA set heft ook zijn nadelen als het gaat om onversterkte muziek. dan wint ee high end set het met gemak. Pa vind ik niet altijd subtiel genoeg. ik heb PA gehad omdat ik dacht dat dat "het"was maar uiteindelijk te beperkt. maar wil je rock overtuigend neerzetten moet je daar geen 1,5 ton aan high end neerzetten want het blijft spelen als een mietje hoe duur het ook is. mijn zoektocht naar een set ertuussenin is bijna ten einde hoop ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 'T zal je maar gezegd worden... dat je domme uitspraken doet en de ballen uit je broek moet schamen... Daarmee gooi je de discussie open... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 'T zal je maar gezegd worden... dat je domme uitspraken doet en de ballen uit je broek moet schamen... Daarmee gooi je de discussie open... Voel je je aangesproken, Hans? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 De high-end sets die ik in mijn leven gehoord heb hadden allemaal 1 ding gemeen. Ze misten leven, dynamiek of realiteit. Geen enkel woord doet recht aan mijn gevoel maar wellicht begrijp je hiermee wat ik bedoel. Dit kun je inderdaad binnen 20 seconden horen. Er zitten andere kwaliteiten in die sets maar die zijn niet aan mij besteedt. Dit proces van gewaarwording heeft bij mij lang geduurd en heb nu geluid thuis zoals ik dat ook live beleef. En ja, ik denk dat een set op een behoorlijk geluidsniveau moet kunnen spelen om die beleving te geven wanneer je een flink orkest, een live concert of een bigband realistisch neer wil kunnen zetten in de woonkamer. Sets die dit kunnen worden steeds schaarser terwijl dit pakweg 30 jaar geleden juist nagestreeft werd. Mensen gaan ook steeds meer vanuit een foutieve referentie werken, zo van iedereen is helemaal lyrisch van kleine speakers, mijn vrouw is er helemaal gelukkig mee dus dat moet het zijn en worden! Bij een concert gaat het geluid na de mixer naar de recorder en naar de PA set. Wanneer je het dus thuis wil horen moet je het afspelen op? Juist, een PA set met een PA versterker om hetzelfde geluid te hebben. gr. Marcel ik vind dat je gelijk hebt maar een PA set heft ook zijn nadelen als het gaat om onversterkte muziek. dan wint ee high end set het met gemak. Pa vind ik niet altijd subtiel genoeg. ik heb PA gehad omdat ik dacht dat dat "het"was maar uiteindelijk te beperkt. maar wil je rock overtuigend neerzetten moet je daar geen 1,5 ton aan high end neerzetten want het blijft spelen als een mietje hoe duur het ook is. mijn zoektocht naar een set ertuussenin is bijna ten einde hoop ik. Dan heb je andro zijn setje nog nooit gehoord No mietjes to be found there Niet alles over een kam scheren mensen zoals hier zo vaak gebeurd , op elk potje past een dekseltje , maar dat dekseltje past dan weer niet op een ander potje. er bestaat maar 1 natuurgetrouwe weergave , high fidelity , maar ja niet veel mensen hear zijn waarschijnlijk bij de opname/ mastering van zijn cd collectie geweest , dus zullen er ook niet veel in staat zijn om hun systeem te beoordelen op hoe high de fidelety van hun setje daadwerkelijk is, dus uitspraken hierover dienen over het algemeen ook met een korreltje zout te worden genomen gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 met alle respect hoor maar dan ken je het effect niet goed van PA. flapperende broekspijpen en je stem die trilt door de enorme geluidsdruk. iedereen die wel eens bij een rockband in de opname ruimte heeft gestaan die weet wat ik bedoel. naast de enorme vermogens, het hogere rendement praat je ook nog over woofers die wellicht niet zozeer tot 20 hz gaan maar op afstand voelbare luchtverplaatsen met een doorsnede van 15" en groter. als hifi goed was in het weergeven van rock muziek had dat ook wel in de oefenruimte gestaan. lijkt mij gesneden koek en niet bedoelt om iemand te kwetsen of wat dan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Het is alleen geen gesneden koek en er zijn best haai end spullen die dat ook kunnen. Dat is niet voorbehouden aan PA stuf. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Dan maak je toch een groter hifi (high end)systeem , meer units meer luchtverplaatsing , ik kan geen enkele reden bedenken waarom alleen PA Speakers dat kunnen. het gaat hier om de weergave niet om de studio Laat eens een freq kar van een van een PA speaker zien , kunnen we gelijk kijken hoe high fidelity deze is . Ik kan best een systeem maken dat een tolerantie heeft van plus min 2 db over een 19 hz tot 40 khz bereik die levinson ervoor en genoeg woofers /mids voor een grote geluidsdruk automatisch ook een hoger rendement, en ik weet zeker dat jij dat systeem nooit helemaal open durft te draaien zonder je oren te beschadigen, en een stuk minder vervorming dan die hoog rendements PA dingen , die wel als voordeel hebben dat je niet zon zware versterker nodig hebt. gr hj ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Laat eens een freq kar van een van een PA speaker zien , kunnen we gelijk kijken hoe high fidelity deze is . High Fidelity, het is gevallen, eindelijk, dank je wel andromediaaudiodesign Werkelijkheidsweergave. Van de werkelijkheid krijg ik kippevel. Van Haaai Faaai vaak niet. Meten de oren beter dan de apparatuur? Ik ben bang van wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Dan maak je toch een groter hifi (high end)systeem , meer units meer luchtverplaatsing , ik kan geen enkele reden bedenken waarom alleen PA Speakers dat kunnen.het gaat hier om de weergave niet om het muziek (studio Laat eens een freq kar van een van een PA speaker zien , kunnen we gelijk kijken hoe high fidelity deze is . gr hj ) je wil toch dat die weergave zo natuurgetrouw mogelijk is? welke hifi set kan dat dan volgens jullie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Het broekspijpen gewapper terzijde, de opmerking van Andromedaaudiodesign vind ik erg interessant: Er bestaat maar 1 natuurgetrouwe weergave , high fidelity , maar ja niet veel mensen hear zijn waarschijnlijk bij de opname/ mastering van zijn cd collectie geweest , dus zullen er ook niet veel in staat zijn om hun systeem te beoordelen op hoe high de fidelety van hun setje daadwerkelijk is, dus uitspraken hierover dienen over het algemeen ook met een korreltje zout te worden genomen Je hebt gelijk dat weinig van ons bij alle opnames geweest zijn, ik ben er zelf nog nooit bijgeweest. Maar dan nog ben ik WEL in staat de Highness van mijn Fidelity te bepalen. Hoe? Ik vergelijk het namelijk met live muziek. Niet een versterkt rock-concert of een pompende reggae-party, maar simpelere dingen zoals een klassiek concert, een straatmuzikant, gesproken woord, etc, etc. Dat zijn voor mij de enige relevante referentie, niet de speakers in de opnamestudio. Hoe meer een instrument op een cd lijkt op de werkelijkheid, hoe beter ik de set vind. Tegelijkertijd klinkt zo'n set normaler, minder als apparatuur en minder spectaculair. De High-End sets die ik niet mooi vind, klinken spectaculair, als apparatuur en zijn niet in staat als een kameleon van kleur te verschieten zodra er een andere cd speelt. Elke cd blijft op de ander lijken. Wat Marcelti een paar postings terug schreef, daar ben ik het dus ook mee eens. Behalve dan dat het op een gehoorbeschadingend niveau afgespeeld moet kunnen worden en dat PA speakers het antwoord zijn. Zijn zin over "foute referentie" vind ik zelfs een schot in de roos v.w.b. het beoordelen van apparatuur! Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Dan maak je toch een groter hifi (high end)systeem , meer units meer luchtverplaatsing , ik kan geen enkele reden bedenken waarom alleen PA Speakers dat kunnen. het gaat hier om de weergave niet om het muziek (studio Laat eens een freq kar van een van een PA speaker zien , kunnen we gelijk kijken hoe high fidelity deze is . gr hj ) je wil toch dat die weergave zo natuurgetrouw mogelijk is? welke hifi set kan dat dan volgens jullie De hifi set die zo min mogelijk vervormt , elke set vervormt de een meer als de ander, welke dat is mag je toch zelf uitmaken , het zijn jouw oren gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 je wil toch dat die weergave zo natuurgetrouw mogelijk is? welke hifi set kan dat dan volgens jullie Tja, niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Klopt, de opname is slecht een aftreksel van de werkelijkheid. Maar ik verbaas me nog steeds over hoeveel er eigenlijk op die opname st Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Dan maak je toch een groter hifi (high end)systeem , meer units meer luchtverplaatsing , ik kan geen enkele reden bedenken waarom alleen PA Speakers dat kunnen. het gaat hier om de weergave niet om het muziek (studio Laat eens een freq kar van een van een PA speaker zien , kunnen we gelijk kijken hoe high fidelity deze is . gr hj ) je wil toch dat die weergave zo natuurgetrouw mogelijk is? welke hifi set kan dat dan volgens jullie Tannoy Kingdom18 met een goede buizenversterker. Groet Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts