Proprius Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...]Niet over de 800D, dat vind ik een rotspeaker[...] Kijk: daar komt de aap uit de mouw. Heb jij eigenlijk wel oren aan je hoofd? Groet, Jacco Goh, dat zou dan de tweede aap uit mijn mouw zijn als ik jou mag geloven. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...] Overigens lijkt me dit weer een poging om te voorkomen dat je werkelijk inhoudelijk moet gaan reageren. Zo, jij durft! Ik heb van jou nog een versterker te goed die niet aan de wet van Ohm voldoet, weet je nog? Ik wacht nog steeds. Tot die tijd stel ik voor dat je je een beetje gedeisd houdt. Groet, Jacco Lieve jongen is schatte in dat je zou kunnen lezen, begrijpend lezen nog wel, maar blijkbaar is dit te hoog gegrepen. Voor wat betreft de wet van Ohm en jouw bijdragen in diverse fora/topics heb ik uitsluitend aangegeven dat je niet moet blind staren op cijfertjes en dat je de kwaliteit van een versterker niet kunt berekenen met behulp van de formules gebaseerd op de wet van Ohm. Meer heb je niet van me tegoed............... Ik heb zo in de loop van de tijd trouwens op vele vragen geen enkel antwoord gekregen, dit wordt ontweken als hier met gezeur over automobielen en met pogingen om mensen die luisteren belachelijk te maken. Deze dus. Ik moet de eerste speaker en versterker combinatie nog meemaken waarbij het niet geldt dat de aangelegde spanning overeenkomt met de stroom keer de impedantie. Allemaal complexe getallen natuurlijk. Groet, Jacco Jacco dit wordt door niemand bestreden, echter als deze combinatie elektrisch gezien deugt, betekent dit nog niet dat het ook goed zal klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...]en dat je de kwaliteit van een versterker niet kunt berekenen met behulp van de formules gebaseerd op de wet van Ohm.[...] Dit is jouw uitspraak: Het is haast aandoenlijk de manier waarop je electronica probeert te simplificeren tot iets dat je met de wet van Ohm kunt behappen, Niet gaan afwijken van het onderwerp, Jitze. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...]en dat je de kwaliteit van een versterker niet kunt berekenen met behulp van de formules gebaseerd op de wet van Ohm.[...] Dit is jouw uitspraak: Het is haast aandoenlijk de manier waarop je electronica probeert te simplificeren tot iets dat je met de wet van Ohm kunt behappen, Niet gaan afwijken van het onderwerp, Jitze. Groet, Jacco volgens mij blijf ik heel aardig bij hetgeen we hier bespreken, degeen die van het onderwerp probeert weg te komen ben jij........................... Letterlijk lezen wat er staat, de zwakke plekken zoeken, inderdaad zijn alle formuleringen niet even volledig, is een pathetische manier van gelijk proberen te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...]volgens mij blijf ik heel aardig bij hetgeen we hier bespreken[...] Eerst maar eens een bewijs hiervoor: Het is haast aandoenlijk de manier waarop je electronica probeert te simplificeren tot iets dat je met de wet van Ohm kunt behappen, Wat mij betreft mag je met een passend en sluitend verhaal komen. Je velt een oordeel over mijn handelswijze (het vereenvoudigen van de elektronica en dat dat kennelijk volgens jou niet kan) en nu roep ik je ter verantwoording. En ik zie dat je probeert als een paling uit mijn emmer weg te zwemmen. Waar ik tegen ageer is het gemak waarmee men hear mag suggereren dat elektronica nog vol zit met voodoo-elektronen die lui zouden zijn of wat dan ook. Maar om een voorbeeld vragen is te veel? De wet van Ohm dicteert heel eenvoudig dat de impedantie keer de stroom de aangelegde spanning is. Deze spanning is meestal afkomstig van een emittervolger en de stroom wordt geleverd door een transistor. Deze driepoot volgt ijzeren wetten en die zijn terug te voeren op een ladingverplaatsing agv een veldsterkte. dQ/dt is de stroom en daar is helemaal niets voodoo-achtigs aan. Deze stroom is weer te schrijven als een constante keer de basis-emitterspanning en daar kun je zoveel nuances in aanbrengen wat je wilt: basisweerstand, hfe invloeden en noem maar op. Intern kun je gewoon de wet van Ohm toepassen en ook de wetten van Maxwell als je daar zin in hebt. Ik ken mensen op de universiteit die dat ook gedaan hebben en kunnen melden dat het met meneer Ohm toch wat eenvoudiger is. Grote signalen uit die torren? Geen probleem: vul die e-macht maar in of ontwikkel hem maar naar een reeks. De spanningen en stromen die intern ontstaan zullen echt wel gehoorzamen aan meneer Ohm of zijn afgeleiden. De rekenpartij wordt ingewikkelder, maar dat is bijzaak. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Onbegrijpelijk dat je kunt "kemphanen" over zoiets moois, als muziek of nog erger gebrek daar aan Ik kan OHen, maar jullie zijn echt een stel oude wijven! Lekker belangrijk allemaal ..... not! BIERTJE? Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Je velt een oordeel over mijn handelswijze (het vereenvoudigen van de elektronica en dat dat kennelijk volgens jou niet kan) en nu roep ik je ter verantwoording. En ik zie dat je probeert als een paling uit mijn emmer weg te zwemmen. Waar ik tegen ageer is het gemak waarmee men hear mag suggereren dat elektronica nog vol zit met voodoo-elektronen die lui zouden zijn of wat dan ook. Maar om een voorbeeld vragen is te veel? De wet van Ohm dicteert heel eenvoudig dat de impedantie keer de stroom de aangelegde spanning is. Deze spanning is meestal afkomstig van een emittervolger en de stroom wordt geleverd door een transistor. Deze driepoot volgt ijzeren wetten en die zijn terug te voeren op een ladingverplaatsing agv een veldsterkte. dQ/dt is de stroom en daar is helemaal niets voodoo-achtigs aan. Deze stroom is weer te schrijven als een constante keer de basis-emitterspanning en daar kun je zoveel nuances in aanbrengen wat je wilt: basisweerstand, hfe invloeden en noem maar op. Intern kun je gewoon de wet van Ohm toepassen en ook de wetten van Maxwell als je daar zin in hebt. Ik ken mensen op de universiteit die dat ook gedaan hebben en kunnen melden dat het met meneer Ohm toch wat eenvoudiger is. Grote signalen uit die torren? Geen probleem: vul die e-macht maar in of ontwikkel hem maar naar een reeks. De spanningen en stromen die intern ontstaan zullen echt wel gehoorzamen aan meneer Ohm of zijn afgeleiden. De rekenpartij wordt ingewikkelder, maar dat is bijzaak. Groet, Jacco Hoe vaak moet ik je nu vertellen dat bovenstaand relaas beslist niet wordt bestreden, dat ik de wet van Ohm zeker op waarde weet te schatten en ook gebruik om instellingen etc te berekenen en te controleren, Ook al probeer je voortdurend aan te voeren dat ik je op dit vlak bestrijd, teruglezend kan ik dit niet ontdekken. Waarop ik wel kritiek heb is het gegeven dat jij vindt dat als een versterker of een combinatie van versterker en speaker goed meet en voldoet aan de simpele uitkomsten van de wet van Ohm, ook goed zou moeten klinken, zo zouden er ook geen hoorbare verschillen kunnen zijn tussen verschillende cd spelers, hiermee ben ik het grondig oneens. Dit is de simplificatie die ik je voor de voeten werp................. BIERTJE? Groet, Jack ik neem er Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...]Waarop ik wel kritiek heb is het gegeven dat jij vindt dat als een versterker of een combinatie van versterker en speaker goed meet en voldoet aan de simpele uitkomsten van de wet van Ohm, ook goed zou moeten klinken, zo zouden er ook geen hoorbare verschillen kunnen zijn tussen verschillende cd spelers, hiermee ben ik het grondig oneens. Dit is de simplificatie die ik je voor de voeten werp................. [...] Neem de rest van dat krat dan ook maar Als je moeite hebt met de vereenvoudiging mbt die cd-spelers dan heb je nog heel wat elektronica-stof bij te spijkeren...Maar niet nu, hoor. Wees maar gerust. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 [...] Waarop ik wel kritiek heb is het gegeven dat jij vindt dat als een versterker of een combinatie van versterker en speaker goed meet en voldoet aan de simpele uitkomsten van de wet van Ohm, ook goed zou moeten klinken, zo zouden er ook geen hoorbare verschillen kunnen zijn tussen verschillende cd spelers, hiermee ben ik het grondig oneens. Dit is de simplificatie die ik je voor de voeten werp................. [...] Neem de rest van dat krat dan ook maar Als je moeite hebt met de vereenvoudiging mbt die cd-spelers dan heb je nog heel wat elektronica-stof bij te spijkeren...Maar niet nu, hoor. Wees maar gerust. Groet, Jacco Vreemd genoeg lijkt het mij dat die paling in een emmer snot nu weer aan het kronkelen is......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Je maakt het me wel heel gemakkelijk door over die cd-spelers te beginnen. Als je begrijpt wat daar in zit en hoe dat werkt, zou je het met mij binnen 2 seconden eens zijn. Of in ieder geval geen reden zien om te twijfelen aan de blind test uitkomst van die cd-spelers. Maar goed, je bent het grondig niet met me eens en daaruit valt af te leiden dat je weinig tot geen kaas gegeten hebt van elektronica en haar toepassing. Wat moet ik dan nog verder? Voor mij houdt het dan gewoon op. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Je maakt het me wel heel gemakkelijk door over die cd-spelers te beginnen. Als je begrijpt wat daar in zit en hoe dat werkt, zou je het met mij binnen 2 seconden eens zijn. Of in ieder geval geen reden zien om te twijfelen aan de blind test uitkomst van die cd-spelers. Maar goed, je bent het grondig niet met me eens en daaruit valt af te leiden dat je weinig tot geen kaas gegeten hebt van elektronica en haar toepassing. Wat moet ik dan nog verder? Voor mij houdt het dan gewoon op. Groet, Jacco Echt niet, jij probeert er wel gemakkelijk vanaf te komen, dat wordt steeds duidelijker, als je de verschillende verslagen van de cd speler vergelijking nog eens goed leest moeten er een aantal zaken in het oog springen. Ondanks het miskleunen in de ABX situatie wordt er door verschillende deelnemers aangegeven dat ze tussen de verschillende spelers verschillen hebben waargenomen, ook blijkt Picoso in de ABX test hoog te scoren. Dat jij dit overschreeuwt en het middels allerlei wiskundige verklaringen tot volstrekt onbelangrijk reduceert, doet niets af aan de waarnemingen. Zoals ik ook in dit topic heb aangegeven is dit vooral te wijten aan het ontbreken van luistervaardigheid bij de deelnemers, ook het feit dat er geluisterd is met muziek die men niet echt kent is een handicap en als laatste de lengte van de fragmenten die ook niet erg meespeelt. NB opvallend is de uitschieter die door Picoso werd gemaakt. Zet maar eens een tweetal spelers naast elkander, de eerste met de beroemde NE 5534 en mute torren in de uitgang, een redelijk vaak voorkomende combinatie en daarnaast een speler met de OPA 602 - 604 en g Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Je maakt het me wel heel gemakkelijk door over die cd-spelers te beginnen. Als je begrijpt wat daar in zit en hoe dat werkt, zou je het met mij binnen 2 seconden eens zijn. Of in ieder geval geen reden zien om te twijfelen aan de blind test uitkomst van die cd-spelers. Maar goed, je bent het grondig niet met me eens en daaruit valt af te leiden dat je weinig tot geen kaas gegeten hebt van elektronica en haar toepassing. Wat moet ik dan nog verder? Voor mij houdt het dan gewoon op. Groet, Jacco Echt niet, jij probeert er wel gemakkelijk vanaf te komen, dat wordt steeds duidelijker, als je de verschillende verslagen van de cd speler vergelijking nog eens goed leest moeten er een aantal zaken in het oog springen. Ondanks het miskleunen in de ABX situatie wordt er door verschillende deelnemers aangegeven dat ze tussen de verschillende spelers verschillen hebben waargenomen, ook blijkt Picoso in de ABX test hoog te scoren. Dat jij dit overschreeuwt en het middels allerlei wiskundige verklaringen tot volstrekt onbelangrijk reduceert, doet niets af aan de waarnemingen. Zoals ik ook in dit topic heb aangegeven is dit vooral te wijten aan het ontbreken van luistervaardigheid bij de deelnemers, ook het feit dat er geluisterd is met muziek die men niet echt kent is een handicap en als laatste de lengte van de fragmenten die ook niet erg meespeelt. NB opvallend is de uitschieter die door Picoso werd gemaakt. Zet maar eens een tweetal spelers naast elkander, de eerste met de beroemde NE 5534 en mute torren in de uitgang, een redelijk vaak voorkomende combinatie en daarnaast een speler met de OPA 602 - 604 en g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Dat is de vraag niet, de vraag is eigenlijk wat heb je verkeerd gemeten als je wel verschillen hoort die je niet hebt kunnen meten............. In de werkelijkheid wint een observatie het altijd van een theoretische verklaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Dat is de vraag niet, de vraag is eigenlijk wat heb je verkeerd gemeten als je wel verschillen hoort die je niet hebt kunnen meten............. In de werkelijkheid wint een observatie het altijd van een theoretische verklaring. Maar dan alleen als die observatie ook objectief is. Even lukraak wat apparatuur aansluiten en vervolgens zeggen dat er verschil is (en wat het verschil is) tussen 2 cd-spelers of versterkers of wat dan ook, dat is wat te makkelijk. Objectief aangetoonde verschillen in klank moeten ook meetbaar zijn. En als je dat niet kunt, ben je inderdaad het verkeerde aan het meten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Dat is de vraag niet, de vraag is eigenlijk wat heb je verkeerd gemeten als je wel verschillen hoort die je niet hebt kunnen meten............. In de werkelijkheid wint een observatie het altijd van een theoretische verklaring. Nu wordt het weer een welles nietes geval. Zou het niet zo kunnen zijn dat bepaalde zaken wel te horen zijn, maar niet te meten. Of wellicht (nog) niet te meten. Mijn in aanbouw zijnde voorversterker van Tube Elysium (de Apollon) kan worden uitegvoerd met verschillende buizen. Ik heb voor de meshplate gekozen. Volgens Ton en Sander Mijnster zijn de verschillen niet te meten, wel te horen. En dat zegt een in mijn ogen zeer kunige techneut en meter (Ton Mijnster) Ik ben zelf geen techneut en snap er ook niets van, dus ik ben echt aangewezen op luisteren. Ik hoor zeker verschillen en die hoort Jacco ook. Bij de kabelvergelijking bij Picoso hoor ik Jacco nog zeggen: "Ik hoor verschillen, maar ik meet ze niet". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Nu wordt het weer een welles nietes geval. Zou het niet zo kunnen zijn dat bepaalde zaken wel te horen zijn, maar niet te meten. Of wellicht (nog) niet te meten. Neen, het is geen welles nietes geval, zaken die kunnen worden waargenomen bestaan ! Roepen dat het niet kan, omdat je het niet hebt kunnen meten is een vorm van raaskallen. Natuurlijk moet het zo zijn dat een waarneming reproduceerbaar is, door meerderen waargenomen of in verschillende settings waargenomen. Wat er in de aangehaalde cd vergelijking is gebeurd is hiervan het tegengestelde, deelnemers hebben aangegeven - voor de ABX test, dat ze verschillen hoorden, ook tijdens de test werden er verschillen waargenomen, echter het bepalen welk component werd beluisterd A of B bleek teveel gevraagd. Om tot " objectieve " waarnemingen te komen is het dus ook nuttig waarnemers in te zetten die ervaring hebben. Als je niet weet waar je naar moet kijken of luisteren gaat het niet gaan Nu ben (en deug) ik beslist (voor) geen meter , maar volgens mij moet het eindresultaat altijd te meten zijn m.b.v. een goede frequentie-/spectrummeter. Mogelijk zal het op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Even lukraak wat apparatuur aansluiten en vervolgens zeggen dat er verschil is (en wat het verschil is) tussen 2 cd-spelers of versterkers of wat dan ook, dat is wat te makkelijk.Zo is dat. Exit ABX nonsense. En als je dat niet kunt, ben je inderdaad het verkeerde aan het meten...Vertel het Dekkers ook even. Die moet nog leren meten wat de rest al wel hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Even lukraak wat apparatuur aansluiten en vervolgens zeggen dat er verschil is (en wat het verschil is) tussen 2 cd-spelers of versterkers of wat dan ook, dat is wat te makkelijk.Zo is dat. Exit ABX nonsense. Nee, dat bedoel ik niet, en dat weet jij ook best. Hoe zou jij dan met je gehoor objectief willen vaststellen of er verschil is tussen cd-spelers of versterkers? En als je dat niet kunt, ben je inderdaad het verkeerde aan het meten...Vertel het Dekkers ook even. Die moet nog leren meten wat de rest al wel hoort. Vind dit erg neerbuigend richting Jacco. Die zal echt wel weten wat hij meet, en waarom. Dat leer je wel bij een HBO/WO studie elektrotechniek hoor... Jij kunt heus niet beter horen dan een (daarvoor opgeleide) techneut kan meten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Nee, dat bedoel ik niet, en dat weet jij ook best. Hoe zou jij dan met je gehoor objectief willen vaststellen of er verschil is tussen cd-spelers of versterkers?Daar gaat je kans om serieus genomen te worden. En nee, ik heb geen behoefte aan een objectief gehoor. Verwacht dat ook niet van een ander tov mezelf. Vind dit erg neerbuigend richting Jacco. Die zal echt wel weten wat hij meet, en waarom. Dat leer je wel bij een HBO/WO studie elektrotechniek hoor... Jij kunt heus niet beter horen dan een (daarvoor opgeleide) techneut kan meten...Neerbuigend gedrag is inderdaad het laatste wat jouw personal Jesus verweten kan worden. Maar om in de spirit van je argument te blijven: hij weet het echt niet beter dan de ontwerpers van de door hem zo verfoeide apparatuur die soortgelijke studies hebben gevolgd. Heeft slechts een andere mening over het resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Nee, dat bedoel ik niet, en dat weet jij ook best. Hoe zou jij dan met je gehoor objectief willen vaststellen of er verschil is tussen cd-spelers of versterkers?Daar gaat je kans om serieus genomen te worden. En nee, ik heb geen behoefte aan een objectief gehoor. Verwacht dat ook niet van een ander tov mezelf. Testen enkel op het gehoor is anders best objectief hoor. Of dat nou jouw oren zijn, of de mijne, dat maakt niet uit... Andere zintuigen moeten dan wel uitgesloten worden, anders is het niet meer enkel je gehoor, waarmee je oordeelt... Overigens, fijn om te weten dat je me niet serieus neemt. Dan weet ik ook hoe serieus ik jou moet nemen... Vind dit erg neerbuigend richting Jacco. Die zal echt wel weten wat hij meet, en waarom. Dat leer je wel bij een HBO/WO studie elektrotechniek hoor... Jij kunt heus niet beter horen dan een (daarvoor opgeleide) techneut kan meten...Neerbuigend gedrag is inderdaad het laatste wat jouw personal Jesus verweten kan worden. Maar om in de spirit van je argument te blijven: hij weet het echt niet beter dan de ontwerpers van de door hem zo verfoeide apparatuur die soortgelijke studies hebben gevolgd. Heeft slechts een andere mening over het resultaat. Als ontwerper kun je natuurlijk best wat kunstgrepen toepassen die ervoor zorgen dat jou apparaat anders klinkt dan dat van een concurrent. Maar dan ben je met 'een eigen geluid' bezig. Niet met hifi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Nu wordt het weer een welles nietes geval. Zou het niet zo kunnen zijn dat bepaalde zaken wel te horen zijn, maar niet te meten. Of wellicht (nog) niet te meten. Neen, het is geen welles nietes geval, zaken die kunnen worden waargenomen bestaan ! Roepen dat het niet kan, omdat je het niet hebt kunnen meten is een vorm van raaskallen. Natuurlijk moet het zo zijn dat een waarneming reproduceerbaar is, door meerderen waargenomen of in verschillende settings waargenomen. Wat er in de aangehaalde cd vergelijking is gebeurd is hiervan het tegengestelde, deelnemers hebben aangegeven - voor de ABX test, dat ze verschillen hoorden, ook tijdens de test werden er verschillen waargenomen, echter het bepalen welk component werd beluisterd A of B bleek teveel gevraagd. Om tot " objectieve " waarnemingen te komen is het dus ook nuttig waarnemers in te zetten die ervaring hebben. Als je niet weet waar je naar moet kijken of luisteren gaat het niet gaan Nu ben (en deug) ik beslist (voor) geen meter , maar volgens mij moet het eindresultaat altijd te meten zijn m.b.v. een goede frequentie-/spectrummeter. Mogelijk zal het op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Overigens, fijn om te weten dat je me niet serieus neemt. Dan weet ik ook hoe serieus ik jou moet nemen...Je leest en beschouwt net zo rechtlijning als een signaaloverdracht in een naar mijn smaak te goedkope cdp. Als ontwerper kun je natuurlijk best wat kunstgrepen toepassen die ervoor zorgen dat jou apparaat anders klinkt dan dat van een concurrent. Maar dan ben je met 'een eigen geluid' bezig. Niet met hifi...Dan zijn er geen goede ontwerpers want ieder apparaat klinkt anders tov een andere. Waarmee de uittentreure aangehaalde zgn. hifi standaard slechts illusoir is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Waar haal je toch vandaan dat er verschillen zijn die wel hoorbaar zijn, maar niet te meten? Hoe komt het toch dat die verschillen als sneeuw voor de zon verdwijnen als ze uitsluitend op het gehoor vastgesteld moeten worden? Het is toch raar dat audiofielen werelden van verschil claimen te horen, terwijl de techniek aangeeft dat er geen basis is om verschillen te horen? Als dan in een objectieve test blijkt dat die verschillen niet op gehoor vast te stellen zijn, dan deugt de test niet. Welke audiofiel weet iets van techniek, van de werking van zintuigen, de verwerking van de informatie in de hersenen of zintuigelijke perceptie om er een paar te noemen? En toch worden hier, met een gedrevengheid die normaal gesproken alleen past bij mensen die weten waar ze over praten, beweringen gedaan die aan al deze zaken gerelateerd zijn. Het is een merkwaardig volkje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Waar haal je toch vandaan dat er verschillen zijn die wel hoorbaar zijn, maar niet te meten? Hoe komt het toch dat die verschillen als sneeuw voor de zon verdwijnen als ze uitsluitend op het gehoor vastgesteld moeten worden? Het is toch raar dat audiofielen werelden van verschil claimen te horen, terwijl de techniek aangeeft dat er geen basis is om verschillen te horen? Als dan in een objectieve test blijkt dat die verschillen niet op gehoor vast te stellen zijn, dan deugt de test niet. Welke audiofiel weet iets van techniek, van de werking van zintuigen, de verwerking van de informatie in de hersenen of zintuigelijke perceptie om er een paar te noemen? En toch worden hier, met een gedrevengheid die normaal gesproken alleen past bij mensen die weten waar ze over praten, beweringen gedaan die aan al deze zaken gerelateerd zijn. Het is een merkwaardig volkje. Weet even niet wie je nu met "je" bedoelt Als ik het ben: mijn vraag is gewoon: zijn er verschillen die wel te horen zijn, maar niet te meten. Die vraag is gericht aan Jacco en ook andere "meters" Ik heb er nog geen antwoord op gehad. Simpel ja of nee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Welke audiofiel weet iets van techniek, van de werking van zintuigen, de verwerking van de informatie in de hersenen of zintuigelijke perceptie om er een paar te noemen? En toch worden hier, met een gedrevengheid die normaal gesproken alleen past bij mensen die weten waar ze over praten, beweringen gedaan die aan al deze zaken gerelateerd zijn. Het is een merkwaardig volkje. Ook al heb ik wat moeite met de betiteling " audiofiel " ik zie mezelf meer als muziekliefhebber, kan ik je toch mededelen ooit specialist electronica te zijn geweest bij de KLu, hetgeen mij doet vermoeden dat ik toch zeker over enige kennis op het gebied van electronische apparatuur zou moeten beschikken. Jaren later heb ik enige tijd in de psychiatrische hulpverlening gewerkt en hiervoor een Sociale Academie doorlopen, tijdens deze studie was er enige aandacht voor zoiets vaags als zintuiglijke perceptie en de daarmee verbonden hersenactiviteit. Mag ik nu misschien af en toe eens iets roepen ? Gelul vind ik het overigens wel, om iets zinnigs over de eigen waarneming te kunnen zeggen en over de verschillen tussen bepaalde apparaten is al deze achtergrond niet echt noodzakelijk, interesse en domweg redelijk redeneren doet al heel erg veel. Dit gaat dus beduidend verder dan het leuteren over reviews en marketingbabbels. Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat de lieden die pretenderen er iets van te weten vooral uitblinken in koker denken. Als er door mij al belang gehecht wordt aan een uitspraak over een apparaat zijn dezen toch wel heel erg vaak niet gedaan door een techneut, muziekliefhebbers blijken veel zinniger opmerkingen te kunnen maken. Zo af en toe vind je nog wel eens een combinatie van beiden, als voorbeeld zou ik daarvoor Sebastiaan de Vries willen aanhalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts