Jump to content

waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

Alles is al aan de beurt geweest in alle uithoeken van het land.

Het zou aardig zijn als we eens de testmethode gingen testen eind oktober/november. Dan doen we nog een keer kabels en de beruchte CD-speler-test op een betere manier, m

en dan? de versterker uitkiezen met het meest muzikaal vermogen?

als ik tijd heb kom ik.

kan wel een uitdagend stukje laag meenemen op cd.

• 2 months later...

Alles is al aan de beurt geweest in alle uithoeken van het land.

Het zou aardig zijn als we eens de testmethode gingen testen eind oktober/november. Dan doen we nog een keer kabels en de beruchte CD-speler-test op een betere manier, m

Holy moly ik heb ff deze topic doorgelezen. zal ik ff een simpele reactie erbij zetten.

In mn jeugdjaren had ik die Philips draaitafel met de 3 tiptoetsen (ben t type vergeten)

met een sure element en echte eliptishe diamant. een zelfgebouwde versterker op t Philips principe met de 2N3055's in de eindtrap en zelfgebouwde tweewegjes met kefs erin. was toen gek van veel platen maar daaronder ook Spiral staircase van Supersister. die zit nog steeds in mn audio-geheugen gegrift.

heb tegenwoordig een cd963sa met van Medevoort upgrade erin, nog steeds een oude Yamaha AX 700 en mn rogers monitors. geheel bij toeval kwam ik bij Bol.com de cd versie tegen van Spiral staircase voor de schrikbarede prijs van 8 euri. dus het grote uur U was daar. cd'tje erin en ......

Man ik hoor nu veeel meer als toen op die plaat stond, het hoog nog wel wat plat maar dat waren de opnames uit die tijd (ok niet allemaal) maar de rest was zo lekker, meer detail en plaatsing. en die vent met zn bas gitaar zat dus gewoon op mn 3 zitter te tokkelen en gonsde door mn buik. kortom, kippevel.

Nee er is best nog wel wat goeds onder de zon.

• 4 months later...
Guest Rein!
Het gaat er in dit topic weer om wat wij ervaren... :(

Rein! z'n vraag is echter.... waarom is er zo weinig muzikaal vermogen bij dure apparatuur. Dat begrijp ik tenminste...

Ik heb al een paar antwoord op deze vraag proberen te geven, maar telken wordt het als niet terzake bestempeld.

Althans... Rein schrijft dat hij nog geen serieus antwoord heeft gekregen.

Beste Hans,

Een tijdje geleden kwam bij mij de gedachte op dit topic nog eens goed door te lezen. Jouw opmerking trof me. Ik denk dat je gelijk hebt. Er zijn veel pogingen gedaan die wel terzake doende zijn. Die opmerkingen zijn een beetje op de grote hoop gegooid en van die grote hoop heb ik gezegd dat het niet veel voorstelde.

Soms zie je dingen beter als je ze op een later tijdstip rustig terug leest.

Ik kreeg zo de behoefte om dit topic terug te lezen nadat een paar maanden geleden mijn versterker is uitgefikt. Blijkbaar is in een niets ontziende drift naar muzikaal vermogen bij het modificeren de veiligheid van het apparaat op een tweede plan gezet. Iets wat grote fabrikanten waarschijnlijk nooit zouden doen.

Nou ja, er was geen man overboord, want ik heb nog een mooie oude Leak versterker liggen. Eigenlijk klinkt dat dingetje boven verwachting goed. Behoorlijk detail, behoorlijk dynamisch. Allemaal wel iets minder dan ik gewend was, maar goed genoeg om van muziek te genieten.

Toch, ik ben nu wat maanden verder en er zijn wat ontwikkelingen geweest die zich maar moeilijk laten volgen. Ik ben meer boeken gaan lezen. Vroeger kon ik nooit een boek lezen als er muziek op stond. Ik had twee bladzijden gelezen en zat met m'n hoofd alweer in de muziek. Verder ben ik andere muziek gaan luisteren. Ik luisterde veel meer electronica en klassiek, nu zet ik bijna alleen nog maar pop en een beetje jazz op. Op zich ben ik een alleseter qua muziek, dus dat vind ik niet zo erg. Ook draai ik meer CD's dan LP's, dit was vroeger andersom.

Laatst hadden we zin in een mooie vrouwenstem. Ik zette Christianne Stotijn op met haar Urlicht. Foute keus. De magie die er normaal is tussen haar stem en de begeleiding, was er nu niet. Voor mij onbegrijpelijk.

Ik moest denken aan een fragment uit een boek welke ik gelezen heb. Het komt uit De Steppewolf van Hermann Hesse. Harry, een liefhebber van de volgens hem boven alles verheven klassieke muziek zit in een fantasiewereld / droom en wordt gestraft door Mozart. Zijn straf is het beluisteren van H

Maar je wilt niet meteen vertellen welke versterker dat is en waarom die zo goed op jouw speakers past?

(wat is dat toch, dat geheimzinnige gedoe op fora...zeg gewoon wat het is en klaar..)

Ik krijg toch steeds meer het idee dat je het echt bij jezelf zult moeten zoeken. En zeer zeker niet in de techniek die de apparaten maakt. Of door wie ze in elkaar gezet zijn (het zijn 99 % allemaal dezelfde schakelingen, dus who cares anyway?). De buitenkant van die apparaten mag er misschien anders uitzien, maar inwendig zijn het allemaal broertjes en zusjes.

Kippenvel is iets wat thuishoort bij den mensch en niet bij een verzameling onderdelen gebakken strandzand (=silicium) of prematuur gebakken strandzand (=glas = buizen).

Groet,

Jacco

Heb deze topic gelezen. En wat deze persoon hier aanhaalt over techniek in de apparaten klopt, maar zou ook best de reden kunnen zijn waarom de "muzikaliteit" ontbreekt.( alles "klinkt" als hetzelfde electronisch geschakeld/ontworpen).

Topicstarter geeft aan een verschil te horen tussen wel of niet als iets hem boeit of niet.

Hebben we allemaal in min of meerdere mate.

Zijn we dan allemaal van de pot gerukt ??

Zou misschien ook technisch te verklaren moeten zijn, immers, we luisteren naar de techniek icm de muziek..... B)

Heb deze topic gelezen.

Gefeliciteerd! 48 pagina's lezen, daar zou ik zere oogjes van krijgen.

In elk geval is het gelukt om een oud lijk uit de kast te trekken en te reanimeren.

:rolleyes: Wel een leuk onderwerp, " by the way" ...

Zou het iets met het digitale te maken hebben, versus het compleet analoog weergeven?

Analoog vs. digitaal... that's NO question!

Bij het "remasteren" van oude mastertapes worden vaak allerlei truuks uitgehaald.

Er wordt ruis weggefilterd. Er wordt hoog en laag "opgehaald".

Wordt de dynamiek (d.m.v. expander) vergroot.

Zo wordt de CD al gauw meer spectaculair dan de originele LP.

Maar is "spectaculair" wel hetzelfde als high fidelity?

Heb deze topic gelezen.

In elk geval is het gelukt om een oud lijk uit de kast te trekken en te reanimeren.

Zou het iets met het digitale te maken hebben, versus het compleet analoog weergeven?

Niet in

Heb deze topic gelezen.

Veel beter (bij solidstate versterkers) is als de ontwerper v/e dergelijk apparaat (als ie begrijpt waar het om draait voor "muzikaal" vermogen) moet zorgen dus dat de schakeling die de speaker onder controle moet houden,een combinatie is van speakercontrole vari

Bestaat "digitaal" echt ? Signalen richting voedingsspanning in verzadiging sturen(tijd?) met afspraken voor tussenliggende waardes voor 0 of 1,hakken,reconstrueren, en allemaal met dezelfde bestaande ANALOGE wiskundige formules te berekenen.

Maakt een heleboel dingen wel sneller en makkelijker.

En laten we ons aub niet blind staren op drie- en vier cijferige dempingsfaktoren,deze gaan toch naar hun malle moer al meteen door de source of emmiter weerstanden v/d output transistoren, Ri versterkervoeding, icm kabelweerstand, filterspoel inw. weerst.; die ook allemaal in serie met de spreekspoel v/d luidspreker gekoppeld zitten.(blijven even bij dynamische drivers).

Blijft meestal maar een faktor 10-20 over, dus waarom toch "muzikaal vermogen" te horen?

Bij digitale signaalverwerking heb je vast wel geleerd wat voor een ellende er " vrijkomt" bij FFT transformatie, met " windows" en de rotzooi en fouten erbuiten die weggefilterd moeten worden. Daar blijkt het gehoor bijzonder gevoelig voor te zijn, net zoals voor bijvoorbeeld intermodulatievervorming. Dit zijn allemaal zaken die in de normale wereld niet voorkomen. Het gehoor is veel tolaranter voor bijvoorbeeld harmonische vervorming, dat wel natuurlijk is.

De dempingsfactor werkt vooral op en rond de resonantiefrequentie. De uitwendige weerstand, vooral veroorzaakt door de spoelen en luidsprekerkabel, gedeeld door de inwendige weerstand van 0,... Ohm in de versterker. De tegen-emk bepaalt de electrische Q. Vaak wordt bij de afstemming van de luidspreker een kleine weerstand voor de kabels meegenomen, samen met de inwendige weerstand van de serie-spoel van het filter. Deze bepalen als het ware de nieuwe Qes' (Q-electrisch-accent) waarmee de kastinhoud wordt berekend.

Maar dit hierboven is slechts tecnisch geouwehoer. Het lijkt mij ook plausibel, dat een zeer grote dempingsfactor bijdraagt aan een strakker en koeler geluid. En dat willen we -dus- niet.

Toen Krell de markt bestormde was er ook veel kritiek op het emotieloze geluid. Toch houden veel mensen hiervan. Er zou diepte in het geluidsbeeld zijn opgeofferd voor meer detail en ultime neutraliteit. Daartegenover stonden de oude ontwerpen van Mark Levinson en Threshold die een mix waren van emotie en neutraliteit. Uiteindelijk heeft toch het Krell kamp het gewonnen, alhoewel... het zou kunnen dat de anderen hun heil zochten in de buizenversterking.

Doe mij dan maar een 200A/usec eindtrap met uitgangstrafo, a la McIntosh :);)

...Of je koopt inderdaad een McIntosh natuurlijk :lol:

Guest Rein!

Ik kwam op de volgende site terecht: http://www.nutshellhifi.com/triode1.html

Hierop staat het volgende:

Thinking along these lines - an amplifier that remains linear when driving a complex, nonlinear, and poorly-defined load - leads to Class A PP, preferably with direct-heated triodes instead of triode-connected pentodes. (Tests in Vacuum Tube Valley magazine shows DHTs have about one-half to one-third the distortion of triode-connected pentodes, not a small difference.) The reason is clear when you look at the composite curves of Class A PP triodes: the grid-lines are essentially straight and parallel, so when the load-line opens into an ellipse (becomes reactive) there is no change in distortion.

BY contrast, all other other circuits and devices ... SE, or PP with Class AB, or pentodes, transistors, MOSFETs, etc. all have grid-lines that are curved. Class AB pentode (or transistor) is the worst, with high curvatures centered around the zero-signal region. In others words, the first watt is the worst watt ... but it only appears with reactive loads! Unfortunately, speakers are reactive: they can't help it, they're bandpass filters, and they also store energy for relatively long periods of time (milliseconds) and reflect it back to the amplifier. With most amplifiers, the reactive and delayed energy from the speaker driver greatly increases the amplifier distortion. This is why amplifiers can sound so different with different speakers.

Een ieder die dit topic gelezen heeft weet dat ik een technische null ben. Is bovenstaande bullshit of klopt het wel aardig... :D

Niet direct onzin, maar wel enigszins gekleurd.

Geen hond gebruikt transistoren "naakt", de componenten eromheen lineariseren de boel.

Elk actief element, ook trioden, is inherent niet-lineair en zal dus een zekere mate van vervorming veroorzaken.

Iemand die alleen met buizen een "vervormingsvrije" trap kan bouwen, zou eens wat theorie moeten leren en vooral wat met (moderne) torren moeten gaan bouwen.

Bij buizen: PP triode is inderdaad qua vervorming beter dan welke andere topologie met buizen dan ook, maar weinig mensen gebruiken DHTs in push pull.

Ze bouwen allemaal single ended versterkers......zouden we dan toch van vervorming houden?

En is dat zo heel erg om toe te geven? ;)

(...) PP triode is inderdaad qua vervorming beter dan welke andere topologie met buizen dan ook, maar weinig mensen gebruiken DHTs in push pull.

Ze bouwen allemaal single ended versterkers......zouden we dan toch van vervorming houden?

Beste KT 88,

"Single ended versterkers" schijnt verband te houden met het single-ended karakter van de lucht.

Nelson-Pass eindversterkers.

Guest tubejack

Of ze allemaal SE bouwen? verwacht het niet. Meer PP in UL vanwege het vermogen en de kostprijs

van triodes. :(

Ik hou ook van SE, lekker simpel :) Dat beetje vervorming hoor ik toch niet :)

Voor mij is het, het meest pure geluid, alle nadelen vallen voor mij volledig in het niets :rolleyes:

Hmmm heerlijk genieten :D

Jack

P.s. je kunt m.i. beter een cursus buizentechniek volgen.

Edited by tubejack

Guest Rein!
Ik hou ook van SE, lekker simpel :) Dat beetje vervorming hoor ik toch niet :)

Voor mij is het, het meest pure geluid, alle nadelen vallen voor mij volledig in het niets :rolleyes:

P.s. je kunt m.i. beter een cursus buizentechniek volgen.

Er is ook een behoorlijk verschil in dynamische capaciteit tussen PP en SE. Waarschijnlijk ook doordat PP tov SE lineair blijft wanneer hij op zijn kloten krijgt.

Eigenlijk was het belangrijkste stukje voor mij: "With most amplifiers, the reactive and delayed energy from the speaker driver greatly increases the amplifier distortion. This is why amplifiers can sound so different with different speakers. " Dat gaat een beetje in op de vraag waarom er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen is. Volgens mij moet er meer gekeken worden naar de specifieke combinatie van versterker en speakers.

En ik kan inderdaad beter een cursus buizentechniek volgen, maar er is zoveel dat ik eigenlijk nog moet doen naast te veel werken. Jij volgt de cursus bij Menno, ik heb vorig jaar ook heel erg getwijfeld om dat te gaan doen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan, omdat ik vond dat ik er niet zoveel tijd voor vrij kon maken. Als ik toch eens alles kon doen wat ik zou willen doen...