RastaPhil Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 BOING!!! Zo klinkt een bekken. De "B" is de aanslag, de "O" is het laag, maar heel vaak hoor je enkel (extra hard en zonder het natuurlijke lange uitstervende) "ING" uit High-End systemen. Wederom veroorzaakt door de klankbalans die je hierboven nog eens kunt lezen. Overzised uitgelegd, maar sprekend voor mijn ervaring. High-End focust in mijn oren op een verkeerde manier op detail. Men legt er een vergrootglas op en het klinkt niet meer in verhouding met het instrument. Het 'hoog' ligt er bovenop. Dat is tekstueel moeilijk uit te leggen, maar een systeem wat een instrument wat betreft de verschillende klanken beter bij elkaar houdt, klinkt gewoner en minder spectaculair, maar is wel trouwer aan de realiteit. Het spectakel moet uit de opname komen, niet uit de set. Een in mijn oren goede set gedraagt zich als een kameleon, bij ieder nummer klinkt het anders. Dit is een gevolg van een hoge mate van neutraliteit. Die in mijn oren teveel naar kleurloosheid wordt vertaald door de meeste High-End merken. Eigenlijk vind ik klankbalans en kleur belangrijker dan microdetail. BUOASSSHHH Zo klinkt een bekken live, ongemixed (in een repetitie ruimte bvb of een onversterkte club), in de studio en op een podium wordt er enorm ge-equalised op bekkens en cymbalen: alle laag en mid-laag eraf en de "fizfiz" oppeppen tot het echt ts ts ts doet en niet koesh kschush shush. Alleen echte ongemixte live (meestal een tweesporenopname of zo) opnames zijn niet zo ge-equalised, dus is het ook normaal dat je dat equalisen hoort op bijna alle opnamen met een (hi-end) installatie... Voor de rest wel akkoord, maar ik kick ook op micro detail (dat maakt het terugbeluisteren van ouwe bekenden juist zo leuk ) mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 Microdetail is mij echter niets waard zonder balans. Het Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkr Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 Eigenlijk vind ik klankbalans en kleur belangrijker dan microdetail. mee eens [x] Eensch [ ] Oneensch Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 Uiteraard is klankbalans (in het audiofiels toonaal echt) het belangrijks, maar daarna begint het pas. Ook de sommige set uit 1955 waren tonaal echt. Maar ik weet niet of je zo'n set wel eens gehoord hebt... Dat was toch wel wat anders dan een moderne (echte) high end set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 @ RastaPhil: BOING of BUOASSSHHH, we bedoelen hetzelfde, denk ik Het ging mij erom aan te geven dat High-End op bepaalde zaken focust (ING) en andere onderbelicht laten (BO). Idem voor jou, nietwaar? @ Hans: Met High-End bedoel ik de peperdure -zogenaamd goede- apparatuur. Als alles voldoet is het voor mij geen High-End, maar muziek. De set doet dan een stap terug. High-End is een audiofiele geluidsrichting. Voorbijgeschoten aan het oorspronkelijke doel, muziek. De sets uit vroeger tijden heb ik inderdaad nog nooit gehoord, alhoewel de Quad 57 en verschillende buizenontwerpen uit de jaren '20 mij bekend voor komen. Ik geloof meteen dat veel audio uit die tijd gewoon gemaakt was op klank i.p.v. opbrengst. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen als ik zeg dat ik enkel oude technieken in mijn set heb. Veel, zoniet alles, is in die tijd ontdekt qua audio. @Rein: Inderdaad, het een gaat niet zonder het ander. Maar er is wel een onderscheid te maken in mate van belangrijkheid, voor mij althans. Eerst klank, dan afbeelding. Maar voor jou waarschijnlijk ook. Ik denk trouwens dat Thingman bedoelt dat de 24-bit/192-kHz (en al die andere up- en oversample) technologie die het o-zo goed doet op papier, de muzikaliteit aantast en muziek behoorlijk degradeert, ten faveure van betere specs op papier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 augustus 2007 Report Share Posted 14 augustus 2007 @ Hans:Met High-End bedoel ik de peperdure -zogenaamd goede- apparatuur. Als alles voldoet is het voor mij geen High-End, maar muziek. De set doet dan een stap terug. High-End is een audiofiele geluidsrichting. Voorbijgeschoten aan het oorspronkelijke doel, muziek. Een volstrekt verkeerd idee m.b.t. high end Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 14 augustus 2007 Report Share Posted 14 augustus 2007 @ Hans: Met High-End bedoel ik de peperdure -zogenaamd goede- apparatuur. Als alles voldoet is het voor mij geen High-End, maar muziek. De set doet dan een stap terug. High-End is een audiofiele geluidsrichting. Voorbijgeschoten aan het oorspronkelijke doel, muziek. Een volstrekt verkeerd idee m.b.t. high end Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 augustus 2007 Report Share Posted 14 augustus 2007 Om die extremen te voorkomen zijn veel versterkers aan de veilige kant ontworpen. Maar ik snap niet waarom apparatuur dan aan de veilige kant wordt ontworpen? Waarom zijn er maar weinig merken die een complete lijn produceren (bron-luidspreker)? Dan zou je een uitgebalanceerd geheel kunnen maken die misschien wel slechter klinkt op andere combinaties, maar dat dat dan niet uitmaakt omdat ze een eigen systeem hebben wat dus precies op elkaar aansluit. Waarom moet een versterker op allerlei speakers redelijk klinken i.p.v. op een handvol ultiem? Ik weet het natuurlijk wel, dat heeft met geld te maken. Geld is dus belangrijker dan perfecte geluidsweergave. Of niet? Een perfecte versterker laat alle gebreken van de rest van de set horen en dat is wat veel mensen niet willen. daarom klinken de meeste versterkers wat "liever" dan wat zou kunnen. Bij Array werd ook enkele keren aangegeven dat deze wel wat meer "authoriteit" zou mogen hebben. Dat betekend dat hij wat minder dynamisch en dus wat beheerster zou moeten klinken. Of druk ik me nou wat ongelukkig uit. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 14 augustus 2007 Report Share Posted 14 augustus 2007 Een perfecte versterker laat alle gebreken van de rest van de set horen en dat is wat veel mensen niet willen. daarom klinken de meeste versterkers wat "liever" dan wat zou kunnen. Bij Array werd ook enkele keren aangegeven dat deze wel wat meer "authoriteit" zou mogen hebben. Dat betekend dat hij wat minder dynamisch en dus wat beheerster zou moeten klinken. Of druk ik me nou wat ongelukkig uit. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Maar ook met een wat lievere versterker moet emotie te behalen zijn, luister maar naar een Audio-Note set bijvoorbeeld. Maar die emotie wordt dus juist NIET behaald door het overgrote deel van de industrie. En DAT is de werkelijk vraag. Niet of een versterker meer of minder dynamiek of authoriteit moet hebben. Een versterker moet je betrekken bij de muziek, zoals een goede verhalenverteller je meeneemt in het verhaal. Of zoals een goede film je even van deze wereld trekt om om je mee te nemen in het leven van de hoofdpersoon. Ikzelf wil ook geen gebreken in mijn set horen, daarom heb ik ook geen slechte apparatuur gekocht (niet pocherig bedoeld). En daarom moeten meer merken dus ook complete sets fabriceren i.p.v. zich te concentreren op luidsprekers of electronica. Dan krijg je dat mensen luisteren naar een door de fabrikant bedacht geluid, niet naar een goede versterker en een slechte cd-speler die-toch-nog-wel-eventjes-mee-kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 augustus 2007 Report Share Posted 14 augustus 2007 [...]Ikzelf wil ook geen gebreken in mijn set horen [...] Dan krijg je dat mensen luisteren naar een door de fabrikant bedacht geluid Je zwatelt gewoon door he? Er is werkelijk kop noch staart te vinden in je teksten: ze spreken elkaar ook nog eens tegen... IK WIL HELEMAAL GEEN BEDACHT GELUID!!! (ik wil gelijkvormige signalen) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 14 augustus 2007 Report Share Posted 14 augustus 2007 Hoi Jacco, ik weet allang wat jij wilt. Misschien is het wel hetzelfde als ik, maar op het forum komen wij niet bij elkaar. Met jou over emotie in muziekweergave praten is als roeien met Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 augustus 2007 Report Share Posted 14 augustus 2007 Je schrijft het nou net op alsof er heel veel compromisvolle fabrikanten bestaan die hoorbaar slechte apparatuur maken, juist door de compromissen. En dat raakt kant noch wal. Bovendien kun je heel veel compromissen toelaten voordat het hoorbaar wordt, echt heel veel. (de afgelopen tijd 2 blind testen gedaan met cd-spelers en die uitkomsten zijn onverenigbaar met jouw verhaal) Kennelijk is je fantasie je ver voorbij gerend en heb je jezelf wijsgemaakt dat er allerlei kaboutertjes in de compromisvolle apparatuur zitten. Ongekend...maar ja, het kan wel allemaal hear. Dat is op zichzelf ook wel weer bijzonder. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 Maar ook met een wat lievere versterker moet emotie te behalen zijn, luister maar naar een Audio-Note set bijvoorbeeld. Dat vind ik nu werkelijk een slecht voorbeeld, de keren dat ik het heb gehoord zou ik nog niet willen ruilen met mijn zoldersetje Ik ook niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 Ongekend...maar ja, het kan wel allemaal hear. Dat is op zichzelf ook wel weer bijzonder. Je volkomen gebrek aan relativeringsvermogen is net zo'n handicap als je drang om 'blind' te willen zijn. Moet allemaal kunnen uiteraard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 Ik weet eigenlijk niet wat mij nou het meest verbijsterd heeft: de beweringen van Proprius of het uitblijven van reacties daarop. . Het is m.i. verbijsterend slecht, als niemand meer wat durft te beweren hier, geen fouten mag maken en vooral "altijd" politiek correct moet blijven...lekker saai dan. Tijd voor een bakkie, Jack Ik vind het voor een discussieforum verbijsterend slecht om iemand te verwijten er iets van te zeggen als een forumlid (in dit geval dus Proprius) inhoudelijk zulke onzin uitbraakt. Over politiek correct gesproken. Natuurlijk mag iedereen hie posten wat hij wil, met als consequentie dat hij op de inhoud van zijn postings wordt aangesproken. Waarom vraagt niemand aan Proprius hoe hij bij zijn beweringen komt dat veel goed bekend staande versterkervan opgepept sublaag laag, gesuckt midden en tetterend hoog hebben? Dat er bij dat soort prachtige versterkers sprake is van een beroerde klankbalans? Waarmee hij de apparatuur van nogal wat forumleden als inferieur wegzet, waarmee geen emotie in de muziek te beleven valt. Daarbij volledig voorbijgaand aan het gegeven dat emotie nooit in apparatuur zit, maar altijd in de muziek zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 Misschien omdat ze het een beetje met me eens zijn? Nee, serieus. Ik meen wat ik zeg en met sommige merken is het echt dramatisch. Je hoort de tweeter er altijd bovenuit, zelfs als er geen hoog in de muziek is. Maar als je een keer wilt luisteren, mijn deur staat altijd open voor luisteravondjes! Hoef je je niet meer druk te maken over waarom ik geen tegengas krijg, maar gewoon mee kan doen in de discussie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 Misschien omdat ze het een beetje met me eens zijn? Nou, dat geldt in ieder geval niet voor mij. Maar ik vind het gewoon nogal vermoeiend om op allerlei ongefundeerde beweringen in te blijven gaan. Tijdje gedaan, blijkt niet te helpen. Je wordt alleen maar voor een koude techneut uitgemaakt die geen emotie heeft en/of doof is. Dat eerste klopt misschien wel (koude techneut), maar de rest is natuurlijk flauwe kul... Discussies zijn niet mogelijk hear, want elk (technisch) argument wordt afgedaan met zoiets als 'je moet gewoon luisteren' of 'we kunnen nog zoveel meten als we kunnen horen' en meer van dat soort ongein. Alleen mensen die lekker mee gaan zweven en ook de 'ervaring' hebben dat er maar heel weinig versterkers zijn die goed presteren, mogen 'mee discussieren'. Lekkere discussie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 Discussies zijn niet mogelijk hear, want elk (technisch) argument wordt afgedaan met zoiets als 'je moet gewoon luisteren' of 'we kunnen nog zoveel meten als we kunnen horen' en meer van dat soort ongein. Alleen mensen die lekker mee gaan zweven en ook de 'ervaring' hebben dat er maar heel weinig versterkers zijn die goed presteren, mogen 'mee discussieren'. Lekkere discussie... Er is met jou en die andere twee geen discussie mogelijk. Iedere constatering wordt afgedaan als onmogelijk of technisch mankement. Dat is een absolutheid waar anderen zich niet in vinden en zich zeker niet aan aan zullen passen. Dat zou zo onderhand eens duidelijk moeten zijn en een reden om je verder niet met een andere mening (waar dit forum voor is) te moeten bemoeien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 Discussies zijn niet mogelijk hear, want elk (technisch) argument wordt afgedaan met zoiets als 'je moet gewoon luisteren' of 'we kunnen nog zoveel meten als we kunnen horen' en meer van dat soort ongein. Alleen mensen die lekker mee gaan zweven en ook de 'ervaring' hebben dat er maar heel weinig versterkers zijn die goed presteren, mogen 'mee discussieren'. Lekkere discussie... Er is met jou en die andere twee geen discussie mogelijk. Iedere constatering wordt afgedaan als onmogelijk of technisch mankement. Oh, dus er is met ONS geen discussie mogelijk... Nee, dan is dat duidelijk. Discussies worden hear dus kennelijk niet gevoerd op basis van argumenten, maar op basis van 'wat je hoort/voelt/denkt te weten'... Dat is een absolutheid waar anderen zich niet in vinden en zich zeker niet aan aan zullen passen. Tja, sommige dingen zijn nou eenmaal absoluut. Dat kan ik ook niet helpen. Dat een ander 'zich daar niet in kan vinden' en zich dus 'niet zullen aanpassen', daar heb ik verder geen boodschap aan eigenlijk... Dat zou zo onderhand eens duidelijk moeten zijn en een reden om je verder niet met een andere mening (waar dit forum voor is) te moeten bemoeien. Het is ook wel duidelijk dat er hear mensen zijn die technische argumenten niet serieus nemen/willen nemen. Is wat mij betreft ook prima, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik (of een andere techneut) zich niet met een discussie (of wat daar nog van over is) mag bemoeien. Zo maak je elke discussie bij voorbaat kansloos... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 even een kleine pauze? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 even een kleine pauze? meetpauze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 Dat is een absolutheid waar anderen zich niet in vinden en zich zeker niet aan aan zullen passen. Tja, sommige dingen zijn nou eenmaal absoluut. Dat kan ik ook niet helpen. Dat een ander 'zich daar niet in kan vinden' en zich dus 'niet zullen aanpassen', daar heb ik verder geen boodschap aan eigenlijk... Dus blijf je je mening verkondigen dat er buiten je eigen opvatting niks anders moet zijn. Gezellig hoor. Dat zou zo onderhand eens duidelijk moeten zijn en een reden om je verder niet met een andere mening (waar dit forum voor is) te moeten bemoeien. Het is ook wel duidelijk dat er hear mensen zijn die technische argumenten niet serieus nemen/willen nemen. Is wat mij betreft ook prima, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik (of een andere techneut) zich niet met een discussie (of wat daar nog van over is) mag bemoeien. Zo maak je elke discussie bij voorbaat kansloos... Een discussie is bij voorbaat afwezig volgens de opvatting dat audio is terug te brengen tot een molecuul die altijd hetzelfe doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 Hoi iedereen, effe inpikken, ben het topic ook niet volledig aan het volgen + heb maar de laatste 2 blz snel gelezen Emotie weergeven Wel ik heb altijd het gevoel gehad dat de luidspreker er enorm voor zorgt of je emotie ervaart of niet en niet de versterker. Een degelijke versterker op een pietluttige luidspreker klonk nooit ergens naar vond ik maar plaats er een degelijke luidspreker bij en het was al helemaal anders. Omgekeerd kon ik ook best genieten van een "gewoon" versterkertje op een degelijke luidspreker. Dat is mijn ervaring! Misschien te wit zwart voorgesteld maar ik kan mij niet van het gevoel ontdoen dat niet enkel de versterker verantwoordelijk is vr de emotie want waarom hoor ik met dezelfde versterker meer emotie op een betere luidspreker van hetzelfde merk bvb. Als de luidspreker het niet kan weergeven tja welke zin heeft het dan om er een wow versterker aan te koppelen? Gr Stefk Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 Om deze reden; zie: http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1888 m.a.w. koop gewoon echte boxen, het zit namelijk helemaal niet in de versterker..... Is er bij u thuis een echt Hifi-systeem of een te hoog geprijsd Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 augustus 2007 Report Share Posted 15 augustus 2007 [...] Ikzelf wil ook geen gebreken in mijn set horen [...] Dan krijg je dat mensen luisteren naar een door de fabrikant bedacht geluid Je zwatelt gewoon door he? Er is werkelijk kop noch staart te vinden in je teksten: ze spreken elkaar ook nog eens tegen... IK WIL HELEMAAL GEEN BEDACHT GELUID!!! (ik wil gelijkvormige signalen) Groet, Jacco Bovendien kun je heel veel compromissen toelaten voordat het hoorbaar wordt, echt heel veel. (de afgelopen tijd 2 blind testen gedaan met cd-spelers en die uitkomsten zijn onverenigbaar met jouw verhaal) Groet, Jacco Jij vind hoorbaar en blind vergelijken nog steeds hetzelfde.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts