Jump to content

Sony X779ES Swoboda vraagje

Huub Franssen
 Share

Recommended Posts

Mannen, omdat hier al eens iets is geschreven over de cd-speler Sony X779ES Swoboda hear een vraagje.

Sinds een paar dagen heb ik een dacje (North Star model 192) om alle digitale bronnen (PS3, dvd, TV-tuner) op aan te kunnen sluiten. Natuurlijk hoopte ik dat hij ook de Sony zou overvleugelen en inderdaad, het geluid is iets minder scherp en laat meer details horen. De kans is dus aanwezig dat hij ook de Sony gaat vervangen. Kans, want de Sony vind ik nog steeds lekker klinken. Een keus tussen wat m

Het loopwerk van de 779Es is volgens mij subliem. Zeker niet wegdoen dus. Wellicht vind je het ook wel weer eens fijn om naar het levenswerk van Swoboda te luisteren. Dat kan alleen als je hem gewoon blijft houden.

Smoelt goed zo'n NSD. B)

Jazeker, maar eigenlijk moet er nog een NS-loopwerkje bij. En natuurlijk zo'n kek speciaal kabeltje van 1750 eurootjes. Misschien moeten we tzt een power-buy bij importeur Wim organiseren. Ik denk dat Ruud dat kabeltje ook nog niet heeft.

En natuurlijk zo'n kek speciaal kabeltje van 1750 eurootjes.

egwel B)

Jij hebt 'm?

:eek:

Voor de gretige lezers (uit m'n hoofd): Een North Star loopwerk en Dac kun je gewoon met een coax-kabeltje op elkaar aansluiten maar ook via een zogenaamde I2S verbinding. Het North Star loopwerk is in staat te up-sampelen naar 192 khz en het digitale signaal in stukjes te knippen. Met een speciaal kabeltje wordt dit gesplitste digitale signaal naar de Dac getransporteerd. De Dac combineert de delen weer tot het oorspronkelijke digitale signaal en zet het vervolgens om in analoog. Dit zou voordelen hebben.

Dat kabeltje wordt alleen voor North Star gemaakt en is schreeuwend duur: 1750 euro. Het effect schijnt echter volgens diverse reviews zeer bijzonder te zijn. De importeur erkent dat het kabeltje duur is, maar beweert dat er nogal veel research in is gaan zitten; zo zou elke ader binnen de kabel een specifieke dikte hebben.

Ik geloof best dat dit werkt, hoewel ik het effect eerst zelf zou willen ervaren voordat ik 1750 euro uitgeef. Dat kan echter extreem gemakkelijk door even zo'n kabeltje te lenen. Lachen toch? Elders wordt beweerd dat een dvd-allesspelertje ruim volstaat voor een top-geluid. Zelfs las ik ergens dat een bij een bestelling gratis geleverde speler al 'geen steken laat vallen'.

Zou de research-afdeling van het Italiaanse North Star dat niet weten? :)

Dat klinkt allemaal heel plausibel Huub... :blink:

Tsja, en dan heb ik het nog geeneens zelf bedacht! Op zich interessant als voorbeeld van hoe de high-end wereld volkomen verstrikt is geraakt in hun eigen frauduleuze web vol leugens.

Of is het een bewijs tegen het nihilisme van complot-denkers die vinden dat een alles-spelertje van 100 euro ruimschoots voldoende is?

Geen idee eerlijk gezegd, hoewel ik het natuurlijk wel graag zou willen weten. Daarvoor hoef ik alleen maar een North Star loopwerk van 2600 euro aan te schaffen en een kabeltje van 1750.

Voorlopig hou ik het maar even gewoon bij het North Star dacje. Dat is in ieder geval een goed ding. Met de Sony Swoboda als loopwerk heeft hij me voor het eerst in maanden weer eens een hele avond naar muziek laten luisteren.

[...]

Nog niet, daar zijn ze nog mee bezig :lol: Ze hebben er ook tamelijk lang over gedaan om een UTP kabel uit te vinden, dus geef ze nog even wat tijd. Work in progress...

Groet,

Jacco

[...]

Nog niet, daar zijn ze nog mee bezig :lol: Ze hebben er ook tamelijk lang over gedaan om een UTP kabel uit te vinden, dus geef ze nog even wat tijd. Work in progress...

Hoi Jacco, pas hadden we 't er nog over dat je er maar beter de humor van kan in zien. Dit is typisch zo'n moment. De tegenstelling tussen de gratis alles-eter en de trucs die North Star heeft uitgehaald is grotesk. En hoe je er ook over denkt, in alle gevallen hilarisch.

Zo is het maar net, Huub. Ik zie er ook de humor van in en ik kom soms echt niet meer bij. Ook als ik het vertel aan mijn omgeving, niet iedereen trouwens, is het vaak schateren geblazen.

Groet,

Jacco