stkr Posted 10 augustus 2007 Report Share Posted 10 augustus 2007 Beste mensen, Momenteel luister ik tot mijn grote genoegen naar een set Tannoy Eaton luidsprekers. Randen zijn vernieuwd, filter ververst en er is een set mooie, dikke vergulde interlinks op gezet. Dit is allemaal bij de vorige eigenaar gebeurd, dus helaas kan ik niet zeggen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoda Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 Theoretisch: hoe minder overgangen (materiaalovergangen, soldeer/klemverbindingen) , hoe beter. Dus indien mogelijk gewoon meteen de kale kabel vastklemmen, en zo strak mogelijk. Van tevoren even schoonmaken met alcohol (we willen immers geen etterende wonden ). Het mooiste zou zijn om je speakerkabel meteen op het scheidingsfilter te monteren, maar da's meestal een beetje moeilijk. Of je 't verschil allemaal hoort, da's een tweede. Persoonlijk merk ik niet of er een plugje meer of minder tussen zit. N.b. in die banenenklemmen moet je er wel op letten dat ze goed klemmen, vooral de wat goedkopere types met zo'n "geperforeerd kraagje" over de pin wil nog wel eens te weinig klemkracht hebben. Dan kun je beter zo'n WBT nemen met zo'n uitschroefbare pin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkr Posted 11 augustus 2007 Author Report Share Posted 11 augustus 2007 Haha, zoiets dacht ik zelf eigenlijk ook precies. Ik wil best dat 't goed klinkt, maar ik lig niet wakker van een extra verbindinkje. Het gaat me er in dit geval meer om of 't de moeite waard is om dure bananenstekers te kopen, als het net zo goed klinkt als ik m'n kabels direct in 't 'klemmetje' doe. Tis kabel van 6mm3, dus dan praat je toch alweer over minstens 25 euro aan bananenpluggen, moet wel de moeite waard zijn dan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 Haha, zoiets dacht ik zelf eigenlijk ook precies.Ik wil best dat 't goed klinkt, maar ik lig niet wakker van een extra verbindinkje. Het gaat me er in dit geval meer om of 't de moeite waard is om dure bananenstekers te kopen, als het net zo goed klinkt als ik m'n kabels direct in 't 'klemmetje' doe. Tis kabel van 6mm3, dus dan praat je toch alweer over minstens 25 euro aan bananenpluggen, moet wel de moeite waard zijn dan! Het geluid wordt er in ieder geval niet beter van, met een banaanplugje. Ook niet per se slechter, mits de verbinding ok is. Het is hooguit een stukje praktischer. Maar eigenlijk valt dat ook wel weer mee, want hoe vaak ontkoppel je de kabel nou helemaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 Haha, zoiets dacht ik zelf eigenlijk ook precies. Ik wil best dat 't goed klinkt, maar ik lig niet wakker van een extra verbindinkje. Het gaat me er in dit geval meer om of 't de moeite waard is om dure bananenstekers te kopen, als het net zo goed klinkt als ik m'n kabels direct in 't 'klemmetje' doe. Tis kabel van 6mm3, dus dan praat je toch alweer over minstens 25 euro aan bananenpluggen, moet wel de moeite waard zijn dan! Het geluid wordt er in ieder geval niet beter van, met een banaanplugje. Ook niet per se slechter, mits de verbinding ok is. Het is hooguit een stukje praktischer. Maar eigenlijk valt dat ook wel weer mee, want hoe vaak ontkoppel je de kabel nou helemaal? helemaal goed 10,punten voor henrie. heb zelf sinds kort banaanstekkers en ik hoor geen verschil. bij mij paste de draad er gewoonweg niet tussen. en was het een heel gefrommel met veel kans op kortsluiting tussen de terminals. dit is makkelijker. zekr niet beter ook, niet minder Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 Ik ben eigenlijk altijd iemand geweest die de speakerkabel KAAL op de aansluitbussen aansloot. Nu heb ik er WBT banaanpluggen ertussen en deze kan je ook locken. Ook ik heb geen echt verschil gehoord tussen kaal of een banaaanplug of spade. Ik vind het wel een voordeel hebben met banaanpluggen of spades of vorkjes, want zeker als je locking banaanpluggen hebt blijven deze altijd goed vastzitten en zo heb je altijd een goede contactoverdracht. Als je het KAAL aansluit op je aansluitbussen, dan scheelt dat idd een contactovergang, maar van tijd tot tijd ontkom je er niet aan om van tijd tot tijd je kabel opnieuw kaal te maken, vanwege de vervuiling die erop komt bij kaal zijn en op gegeven ogenblik kom je kabel te kort. Dit heb ikzelf meegemaakt met mijn VDH D-352 kabel in mijn oude huis. Met banaanpluggen e.d. heb je daar geen last van is mijn ervaring. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkr Posted 11 augustus 2007 Author Report Share Posted 11 augustus 2007 Het geluid wordt er in ieder geval niet beter van, met een banaanplugje. Ook niet per se slechter, mits de verbinding ok is. Het is hooguit een stukje praktischer. Maar eigenlijk valt dat ook wel weer mee, want hoe vaak ontkoppel je de kabel nou helemaal? Gek genoeg ontkoppelde ik hem best vaak, totdat ik budget Bananenstekers kocht, toen bleek het ineens niet meer nodig... Dus daarom twijfelde ik: Betere stekers of helemaal er tussenuit? Puur praktisch dus... Kabel is wel w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 Ik ben eigenlijk altijd iemand geweest die de speakerkabel KAAL op de aansluitbussen aansloot.Nu heb ik er WBT banaanpluggen ertussen en deze kan je ook locken. Ook ik heb geen echt verschil gehoord tussen kaal of een banaaanplug of spade. Ik vind het wel een voordeel hebben met banaanpluggen of spades of vorkjes, want zeker als je locking banaanpluggen hebt blijven deze altijd goed vastzitten en zo heb je altijd een goede contactoverdracht. Als je het KAAL aansluit op je aansluitbussen, dan scheelt dat idd een contactovergang, maar van tijd tot tijd ontkom je er niet aan om van tijd tot tijd je kabel opnieuw kaal te maken, vanwege de vervuiling die erop komt bij kaal zijn en op gegeven ogenblik kom je kabel te kort. Dit heb ikzelf meegemaakt met mijn VDH D-352 kabel in mijn oude huis. Met banaanpluggen e.d. heb je daar geen last van is mijn ervaring. groet, Als je goed genoeg klemt, krijg je toch geen vervuiling op de kale kabel? Hooguit wat oxidatie, maar die zit als het goed zit alleen op punten waar de kabel geen contact met de aansluiting maakt. Want bij de aansluiting is het contact gasdicht, tenzij je heel losjes klemt natuurlijk... Maar goed, dan nog, dan moet je 1x per jaar ff een paar centimeter eraf knippen en de kabel opnieuw strippen. Je moet wel erg weinig speling hebben, wil dat op de korte termijn problemen geven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 Het geluid wordt er in ieder geval niet beter van, met een banaanplugje. Ook niet per se slechter, mits de verbinding ok is. Het is hooguit een stukje praktischer. Maar eigenlijk valt dat ook wel weer mee, want hoe vaak ontkoppel je de kabel nou helemaal? Gek genoeg ontkoppelde ik hem best vaak, totdat ik budget Bananenstekers kocht, toen bleek het ineens niet meer nodig... Dus daarom twijfelde ik: Betere stekers of helemaal er tussenuit? Puur praktisch dus... Kabel is wel w Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkr Posted 11 augustus 2007 Author Report Share Posted 11 augustus 2007 Zie er nu geen op staan. Heb de draad even 'pro forma' gestript en er goed ingeklemd. Hoor geen verschil, maar dan zit 't in elk geval optimaal. Fotootje! En dan ook maar gelijk even de Tannoytjes showen: Het zijn maar kleintjes (52x35x25), maar er komt een mooi laag uit (klinkt als 'n gesloten kast) en het hoog en midden is Tannoy ;-). Jammer van de kleine sweetspot van deze speakers, maar verder absoluut een aanrader voor klein behuisden! Als er ooit andere speakers komen zijn 't grotere Tannoys. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 Zie er nu geen op staan.Heb de draad even 'pro forma' gestript en er goed ingeklemd. Hoor geen verschil, maar dan zit 't in elk geval optimaal. Fotootje! En dan ook maar gelijk even de Tannoytjes showen: Het zijn maar kleintjes (52x35x25), maar er komt een mooi laag uit (klinkt als 'n gesloten kast) en het hoog en midden is Tannoy ;-). Jammer van de kleine sweetspot van deze speakers, maar verder absoluut een aanrader voor klein behuisden! Als er ooit andere speakers komen zijn 't grotere Tannoys. Where the hell did the tweeter go?! Nee serieus, waar zit de tweeter? Ik zie namelijk alleen een woofer. Bij Tannoy zit er dan vaak een tweeter in het midden van de woofer (coaxiaal dus), maar die zie ik hier niet. Is het een breedbander? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 Wat denk je van onder de stofkap? http://www.audiofriends.nl/klassiek/page4.html of http://cgi.ebay.com/2-Tannoy-15-Monitor-Go...1QQcmdZViewItem Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkr Posted 11 augustus 2007 Author Report Share Posted 11 augustus 2007 Wilde een foto voor je maken, maar het lukt niet Bij heel fel zonlicht zie je hem zitten. Met de flits lukt 't niet, helaas. Tweeter zit inderdaad achter 't stofkapje van de woofer. Nouja, woofer/midranger, denk ik zo. Het is dus 'gewoon' een tweeweg systeem, maar dan met Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 augustus 2007 Report Share Posted 11 augustus 2007 ik vind ze mooi hoor. tweeter zit idd netjes verborgen onder de stofkap. de eerste keer dat ik ze zag (jaren geleden)moest ik ook even fronsen. als je erin gelooft kun je ook de speaker draden qua richting omdraaien zodat het muzieksignaal met de tekst meeloopt. nu zit dat andersom. ik doe het zelf wel maar uit gewoonte en weet dus eigenlijk niet of het hoorbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkr Posted 11 augustus 2007 Author Report Share Posted 11 augustus 2007 Hoop maar dat 't niets uitmaakt, want zoals het bij mij is ingebouwd in de kast, is het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Hoop maar dat 't niets uitmaakt, want zoals het bij mij is ingebouwd in de kast, is het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Kaberl richtimg is wel eens relevant ivm de afscherming. Deze kabels zijn niet afgeschermd (zoals de meeste LS kabels). De rest is voodoo Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkr Posted 12 augustus 2007 Author Report Share Posted 12 augustus 2007 Hoop maar dat 't niets uitmaakt, want zoals het bij mij is ingebouwd in de kast, is het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 augustus 2007 Report Share Posted 13 augustus 2007 Hoop maar dat 't niets uitmaakt, want zoals het bij mij is ingebouwd in de kast, is het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
stkr Posted 13 augustus 2007 Author Report Share Posted 13 augustus 2007 Haha, mooi dat je het mooi vindt . Het is mooi geluid voor een redelijke prijs. Enfin, ik hoor wel tot ruim 20.000hz (twee jaar terug tenminste nog). Da's eerder lastig dan leuk, je hoort dan alle rottige hoogspanningspiepjes van televisies e.d. Harmonischen spelen zeker wel een rol, maar de vraag is of de muziek er per s Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 14 augustus 2007 Report Share Posted 14 augustus 2007 Een tweeter die achter een stofkap zit gemonteerd , dat zal dan toch wel een heel erg geperforeerd stofkapje moeten zijn , anders heb je toch geen goede tw afstraling , heb je er ook een freq kar van ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 augustus 2007 Report Share Posted 14 augustus 2007 Een tweeter die achter een stofkap zit gemonteerd , dat zal dan toch wel een heel erg geperforeerd stofkapje moeten zijn , anders heb je toch geen goede tw afstraling , heb je er ook een freq kar van ? gr hj toen ik ze zag leek het wel een vlies en dunner dan luidspreker doek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 augustus 2007 Report Share Posted 19 augustus 2007 Een tweeter die achter een stofkap zit gemonteerd , dat zal dan toch wel een heel erg geperforeerd stofkapje moeten zijn , anders heb je toch geen goede tw afstraling , heb je er ook een freq kar van ? gr hj Nooit gehoord van speakerdoek? Veel luidsprekers knappen er van op, en het houdt ook zonlicht en stof van de units (om nog maar te zwijgen over huisdieren en kleine kinderen). Ze waren echt niet gek, 30 jaar geleden (toen een frontje nog normaal was) Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 Precies . Ik ken zat luidsprekers die z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 augustus 2007 Report Share Posted 22 augustus 2007 De keuze is inmiddels reuze, maar om nou te zeggen dat ik nu speakers hoor die meer kunnen dan de speakers van de jaren '70... Nou nee. Maar dat is misschien ook een kwestie van smaak . Dat denk ik dan ook... zeker wanneer je Tannoy concentrics kiest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts