leonardus777 Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 hallo, Ik ben sinds enkele weken in het bezit van de 801 matrix mk3. Na wat expirimenteren met spikes stands kom ik voor het eerst tot de conclusie dat de speaker direct op de grond beter klingt. Dit is de eerste keer van al mijn speakers dat dit zo is. Op mijn vloer ligt een rubber onderlaag met daarover heen vloer bedekking. Als ik de speaker op spikes zet krijg ik een hollere bas. Zeker de midbas komt wat meer op de voor grond. ook op een verhoging het zelfde resultaat. Direct op de grond dieper doorlopend laag minder hollere bas. Wie heeft hier ervaring mee? MVG Leo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 Ik heb altijd en al jaren gewone ronde plakviltjes onder de boxen. Je weet wel, die bedoeld zijn voor onder tafel en stoelpoten tegen krassen op de vloer. Zou echt niet weten waarom ik er spikes onder zou doen. Heb dus ook een betonvloer met gladde vloerbedekking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 12 augustus 2007 Report Share Posted 12 augustus 2007 hallo, Ik ben sinds enkele weken in het bezit van de 801 matrix mk3. Na wat expirimenteren met spikes stands kom ik voor het eerst tot de conclusie dat de speaker direct op de grond beter klingt. Dit is de eerste keer van al mijn speakers dat dit zo is. Op mijn vloer ligt een rubber onderlaag met daarover heen vloer bedekking. Als ik de speaker op spikes zet krijg ik een hollere bas. Zeker de midbas komt wat meer op de voor grond. ook op een verhoging het zelfde resultaat. Direct op de grond dieper doorlopend laag minder hollere bas. Wie heeft hier ervaring mee? MVG Leo. Welkom in de club, Leo Mijn ervaring met de 801 matrix serie III is tegenovergesteld aan die van jou. In mijn geval klinkt het toch echt beter als de 801 naar boven wordt gezet. Op de grond staand lijkt het laag indrukwekkender, maar is het m.i. onzuiverder. Het is een beetje te vergelijken met het plaatsen van een luidspreker vlak bij een muur of in een hoek van de kamer. Het laag lijkt in zo'n geval spectaculairder, maar is in feite onzuiver en boemerig. Als je de 801 op de grond zet kan de vloer m.i. als (ongewenst) reflectievlak voor het laag een te grote rol gaan spelen. De directe geluidsgolven, die rechtstreeks van de luidspreker naar je oren gaan en die zuiver klinken, worden vertroebeld door de indirecte geluidsgolven die een fractie later, weerkaatst via de vloer je oren bereiken. Als je de 801 bijv. maar 20 cm van de vloer afzet, wordt deze indirecte reflectieweg via de vloer zodanig verlengd dat je gehoor beter in staat is om de indirecte geluidsgolven van de directe geluidsgolven te scheiden, waardoor je het laag als zuiverder waarneemt. Door de betere ontkoppeling van de vloer komt het laag dan naar mijn mening beter tot zijn recht. Ik heb mijn 801's dan ook op spikes 20 cm van de vloer op een stel tegels staan. Een stand zou waarschijnlijk nog beter zijn. Voorzover ik de 801's in studio's of bij opnames (bijv. in het concertgebouw bij een Decca CD opname) heb gezien, werden ze ook altijd meteen op een stand met de voeten van de vloer gezet. Maar goed, akoestische ruimtes varieeren, dus het kan best zijn dat het bij jou anders uitpakt. Bovendien kan, zoals gezegd, plaatsing in de kamer ook nog een rol spelen. Hoe dan ook, je hebt nu een paar mooie luidsprekers, proficiat ! Zorg dat ze goed te eten krijgen (versterker) ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 13 augustus 2007 Author Report Share Posted 13 augustus 2007 Mijn versterker is een passlabs x250. Deze klingt erg mooi met de B&W. Heb ook de 802 gehad zowel nautilus als de matrix maar de 801 is wel wat apparts. De versterker stuurt ook magnepan en martinlogan fullrange zonder problemen aan. Het laag is erg strak en gaat ook goed diep door. zonder dat het overdreven wordt. Als ik het met mijn martinlogan vergelijk is het laag net zo strak met meer grondtoon. De martinlogan is een gesloten systeem. Type seguel 2 De bas reflex poort van de 801 is niet echt waarneembaar wat ik een plus vind. Met mijn cdm 9 nt had ik dat wel. Al met al klingt het lekker. Ik heb mijn hele luister kamer alle kanten geprobeert. Ik heb een a symetrische kamer met een opp van 28 viekante meter. De hoogte is 2.80 en een hout dak. Vloer van beton. Dus geen staande golven. Ik zit op de breedte van de kamer met een afstand van 3 meter van de boxen. De boxen staan 2.60 uitmekaar en 60 cm van vrij van de achter wand en geen hoek in de buurt. Als ik ze op stands zet dan komt er een hollere geluid naar voren. Dit effect heb ik ook met spikes. Ongeacht waar ik ze in de kamer zet. Dat heb ik met mijn martinlogan niet. Deze klinken ook beter met spikes. gr leo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 14 augustus 2007 Report Share Posted 14 augustus 2007 Hoi Leo, Gefeliciteerd met de mooie Matrix 801mkIII. Zelf heb ik ze op spikes en puks staan. Voor mij is dat beter, had het zelfde als ER EE. Bij het koud op de grond staan een te boemerige bas die zijn energie niet kwijt kon. Dat heeft me zelfs bijna de aanschaf gekost omdat mijn vrouw toen in de luister ruimte van de winkel dit op merkte en zoiets had van "dat vind ik wel vermoeiend". Probeer het toch eens uit met wat dingen als stenen, tegels etc. Wat ik zelf daarbij wel een nadeel vind van de 801 (de 802 ook) is dat het behuizing een matrix behuizing is waarbij alle wanden aan de "honing graat" verlijmd zijn. Helaas is de bodemplaat dat niet. Volgens mij zou het beter zijn om de filter uit te bouwen en dan een constructie maken waarbij ook de bodem aan de matrix aansluit. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 17 augustus 2007 Author Report Share Posted 17 augustus 2007 Wat mij op valt aan de binnen kant is dat het filter niet meer in een eigen compartiment zit. De plaat naar het filter is maar een dunne plaat met daar boven geen schuim in het midden van de bodem. De mk2 heeft het filter in een eigen behuizing. Waarom ze daar van af zijn geweken? Wat betreft de matrix heb jij gelijk. Ik denk dat dat het probleem is voor het wat hollere geluid wat waarschijnlijk naar voren komt door de bodem als je hem op spikes zet. Direct op een gedempte vloer is het weg . De onderplaat is dan ondersteund. mischien is het wat om een plank mdf van 3 cm er onder te plaatsen en vast te zetten en dan op spikes. Ten minste bij mij dan. Dat geeft de onderkant meer body en stijfheid. als ik wat meer tijd heb ga ik dat eens proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 17 augustus 2007 Report Share Posted 17 augustus 2007 Hoi, zelf ben ik aan het denken om de filter uit de behuizing te gaan plaatsen en dan de bodemplaat aan de matrix vast te mekan. Dat alles wel op zo'n manier dat het altijd weer terug gedraaid kan worden. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 18 augustus 2007 Author Report Share Posted 18 augustus 2007 Tja das ook een manier. Nadeel is dat je dan de intern bedrading moet vervangen en weer een losse kast er bij krijgt. Das v/d hul. Ik heb dat ook eens met speakers gedaan met het idee dat dat beter klingt maar daar hoorde ik geen verschil. Het verschil is dan mogelijk je bodem aan de matrix bevestigt. Mijn idee is dat een dikke plaat ook wat moet helpen. Het mogelijk bollen van de bodem door de druk wordt dan minder. Als je de bodem voelt tijdens spelen heb je het idee dat hij zwingt. Dit bij zware bas. Bij de zijkanten heb je dat niet en bij de boven kant ook niet. De boven kant is ook een 2e plaat. Ik heb een keer een sub gebouwd met 2 wanden van 3 cm en daar tussen zilver zand en een matrix systeem. Je voelde niks meer trillen. Resultaat een Super strakke droge bas. Er zijn veel manieren om dat te bereiken. Mogelijk ook met de onderkant. Winter projektje gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts