Jump to content

Land van herkomst en klank...is er een verband?

Guest Mies
 Share

Recommended Posts

Er zijn producenten uit Engeland, Nederland, Denemarken, Duitsland etc. Vaak wordt gesproken over Engelse vole klank, of Duits helder/analytisch. Waar komt dit toch vandaan? Ik vind het eerlijk gezegd allemaal een beetje vaag ....offe?

Mies

Ik denk toch dat er een kern van waarheid in zit.

In het algemeen kan je zeggen dat een product in een gemiddelde woonkamer zou moeten voldoen. Nu zijn Engelse woonkamers over het algemeen niet erg groot, hebben stenen wanden en zijn behoorlijk gestoffeerd. Een Engelse set met versterker met laag vermogen en eenvoudige tweewegluidsprekers zullen hier voldoen. Ga je naar een gemiddelde Amerikaanse woning zul je wat grotere luidsprekers en zwaardere versterker nodig hebben om de grotere kamers met (flexibele) houten wanden met geluid te vullen.

Dit is natuurlijk erg algemeen gesteld, er zijn kleine stenen kamers in Amerika en grote salons in Engeland. Maar het kan toch een verklaring zijn dat ik bij Engeland denk aan Naim en Creek en Amerika aan Krell en Mark Levinson.

Richard

Geplaatst door richard:

Ik denk toch dat er een kern van waarheid in zit.

In het algemeen kan je zeggen dat een product in een gemiddelde woonkamer zou moeten voldoen. Nu zijn Engelse woonkamers over het algemeen niet erg groot, hebben stenen wanden en zijn behoorlijk gestoffeerd. Een Engelse set met versterker met laag vermogen en eenvoudige tweewegluidsprekers zullen hier voldoen. Ga je naar een gemiddelde Amerikaanse woning zul je wat grotere luidsprekers en zwaardere versterker nodig hebben om de grotere kamers met (flexibele) houten wanden met geluid te vullen.

Dit is natuurlijk erg algemeen gesteld, er zijn kleine stenen kamers in Amerika en grote salons in Engeland. Maar het kan toch een verklaring zijn dat ik bij Engeland denk aan Naim en Creek en Amerika aan Krell en Mark Levinson.

Richard

Richard,

Misschien is dit wel zo maar ik denk eerder dat het een psychisch iets is. Geen enkele electro engineer gaat achter z'n werktafel zitten met het idee: ik ga eens effe een versterker ontwerpen die Engels, Duits of Amerikaans klinkt? Luidsprekers kun je in een bepaalde omgeving fine tunen, heeft niet zoveel componenenten maar dat lijkt me een haast onmogelijke opgave voor electronica gezien het aantal componenten in een electronische schakeling. Nee, ik denk dat het een mythe is die in wereld gebracht is om hifi uit verschillende landen een "plaatsje" te geven, zeg in een hokje te kunnen plaatsen. Doe ik er overigens zelf ook aan mee maar ik denk dat ik mezelf voor de gek hou.

Mies