Jump to content

mp3 speler met opname mogelijkheid

Simon_W
 Share

Recommended Posts

Hoi, wie weet een goede mp3 speler met opnamemogelijkheid. Dan bedoel ik niet een voice recording optie die meer een memo functie heeft. Ook geen line-in die volgens mij niet altijd geschikt is voor een microfoon. Maar een mic-in aansluiting. En nog mooier ... een mic-in die de microfoon kan voeden.

Andere optie is een echt goede ingebouwde microfoon waarmee je vergaderingen kan opnemen.

Nou had ik dit bericht al gepost en zag ik toen pas dat er MP3 speler stond. Ik laat het eens staan, wie weet heb je er toch wat aan. En anders mijn excuses.

Ik heb een MD portabel de MZ-R30, die heeft een mic ingang, mini jack. Ik doe 'm niet weg maar dan weet je wel dat die mic ingang heeft. Wie weet Hear op 2e hands of ebay, marktplaats. Groet,

r30.jpg

Andre

Voor de iPod bestaan er wel simpele opnemers:

Van Belkin bijvoorbeeld, de TuneTalk:

belkinmic.jpg

Of van XtremeMac, de Micromemo:

tl307lla_alt.jpg

Bovenstaande zijn wel te krijgen, ruim onder de 100 euro.

Maar als je wat meer opneemt, veel handigheid en goede klank eist, is de Zoom H2 voor $200,- misschien iets voor je:

H2_and_accessoires-web.jpg.

Toevallig ben ik ook net aan het kijken voor een simpel opname-appaat, vandaar dat ik dit weet. :) Ik weet verder niet hoe ze klinken! :rolleyes:

Bedankt voor de reacties. Ik heb de Zoom H2 besteld. Ben benieuwd, heb er nog geen reviews van kunnen vinden omdat het apparaat net nieuw is en ik moet dan ook nog enkele weken op levering wachten. De Zoom H4 vind ik qua vormgeving een beetje vreemd (schijnt 2 keer zo groot te zijn) en doet mij aan een of andere starwar film denken.

Voor opname van (groeps-)gesprekken lijkt mij de H2 erg praktisch (daarvoor heb ik het apparaat vooral nodig). Of het apparaat ook op hoge kwaliteit muziek kan opnemen moet ik dan uiteraard maar uitproberen. Er zit overigens ook een mic-in op zodat ik nogal wat variatie mogelijkheden heb om een en ander te testen.

Hoi Simon,

Leuk om te lezen dat ik je heb kunnen helpen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks met de Zoom H2. Misschien dat ik er dan zelf ook een ga kopen. :)

S_K, de TS heeft al antwoord op zijn vraag gekregen en iets besteld. Zie bovenstaande posts. :)

Of plaatste je de foto puur uit nostalgisch oogpunt? :D

Had het gelezen. Ben ook heel benieuwd naar de resultaten.

Ik was ook vergeten erbij te zeggen: "Dat had je een hoop geld bespaard!".

Las namelijk net dat hij 't machientje vooral voor spraakopnames gaat gebruiken, dan hoef je geen 200 euro uit te geven aan een mp3 speler.

Dan heb je genoeg aan een microcassetterecorder en een jack/jack kabeltje om 't op de PC te zetten ;-).

Maar ook wel wat nostalgie ja, ik houd van alles met teepies :P

• 5 weeks later...

Ondertussen heb ik de Zoom H2 binnen en ook al gebruikt voor audio opnamen, zowel van vergaderingen als van muziek. Voor opnamen van vergaderingen vind ik het een ideaal apparaat. Je zet het midden op tafel en drukt op record en neemt op mp3 op. Dan kan je op 1 Gb schijfje meer dan 20 uur opnemen en de batterijen gaan 5 1/2 uur mee (2 maal NiMH 2100). Het klinkt prima.

Voor muziekopnamen ben ik gisteren met iemand mee geweest die in een kerk op het orgel oefende en ik heb parralel opgenomen ...

- Zoom H2 WAV met interne microfoons (front)

- Minidisc MZ-NH700 PCM opnamen met externe microfoons van 'greenmachine' die ik aan de oppervlakte bevestig aan 2 houten snijplankjes om deze als een grensvlakmicrofoon te gebruiken. Die plankjes met microfoonmodules eraan bevestigd heb ik op de vloer van de kerk gelegd.

Zie voor deze microfoonmodulen:

http://www.geocities.com/greenmachine_audio/de-mic.html

Mijn ervaringen: De minidisc opnamen waren veel voller en fraaier qua geluid. Hier en daar heb ik iets te luid opgenomen helaas maar als eerste experiment zeer geslaagd. Men zegt dat je dit het best handmatig kan instellen maar de menu's van de minidisc zijn niet echt handig en tijdens de opnamen kan je er al helemaal niet aan komen dus het is een beetje een gok. Misschien moet ik het toch ook eens met automatische opnameregeling proberen?

Je kan tegenwoordig die minidisc opnamen met de SonicStage software van Sony naar WAV converteren en vervolgens gewoon een audio cd branden.

De opnamen met de Zoom H2 zijn minder muzikaal en het doet nog het meest denken aan het luisteren naar een mp3 weergave van iets dat je gewend bent op cd te beluisteren. Niks mis mee maar de sjeu is er wel uit verdwenen. Toch was het een WAV opname en de bestanden waren qua omvang nog groter dan die van de minidisc.

Het zou voor de hand liggen om nu de microfoon extern aan de Zoom H2 te proberen maar dat lijkt nergens op en had ik thuis al uitgeprobeerd. Volgens de eerder genoemde 'greenmachine' die ik mailde over mijn ervaringen en die beide apparaten kent is de voorversterker in de Sony MZ-NH700 veel beter dan die in de Zoom H2. Dus het heeft weinig zin zijn (goede) microfoons aan de Zoom H2 te hangen.

Bedankt voor je goede verslag/info over de Zoom H2 over wat hij werkelijk kan! Hier heb ik zeker wat aan! :)