Guest Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Hans Goddijn ....... inderdaad 1 van de grote namen uit de pionierstijd van de hifi en zelfs high end. Ik ken hem vnl. vanwege zijn artikelen in RB over orgelbouw en later electronica- en audioprojecten en nog weer later ook recensies. Een technicus die ook muzikaal begaafd was, een zeldzame combinatie. Hij ruste in vrede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 oktober 2014 Report Share Posted 1 oktober 2014 Ken hem ook nog van zijn goed geschreven artikelen in RB. Hij heeft ook diverse boeken geschreven over zelfbouw elektronische orgels en elektronica in de muziek. Iemand met een grote kennis van zaken en uit de tijd dat de (betere) audio vooral vanuit de techniek beoordeeld werd. Wat hem vooral sierde is dat hij recht toe recht aan schreef zonder opsmuk. Als het technisch niet deugde dan kon het verder ook niet veel zijn R.I.P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 oktober 2014 Report Share Posted 2 oktober 2014 (...) Er werd lesmateriaal ontwikkeld voor de medewerkers van die bedrijven en journalist Hans Goddijn zat maandenlang in het Correct laboratorium om alle specificaties van hifi apparatuur na te meten en te controleren of fabrikanten niet overdreven. Het publiek kon die rapporten inzien. (...) Uit de necrologie die Tjako Fennema in 2011 schreef naar aanleiding van het overlijden van Hein ten Bosch. http://www.hifi.nl/artikel/17203/Hein-ten-Bosch-overleden-30-januari-2011.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 oktober 2014 Report Share Posted 2 oktober 2014 Leuk dat je dit aanhaalt, Spido. Ik herinner me nog dat Armand van Ommeren een boos stukje schreef in Radio Bulletin (waar hij de toenmalige audioredacteur was) over het feit dat Hein Ten Bosch het telefoonnummer van Armand op zijn eigen antwoordapparaat had gezet voor technische vragen van de lezers van Stereo Test. Waarop Armand op het telefonisch vragenuurtje voor RB-lezers ineens te maken kreeg met een vloedgolf van vragen door ST-lezers. Mooie tijden...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest webmaster Posted 3 oktober 2014 Report Share Posted 3 oktober 2014 En nog een reactie die ik binnenkreeg via de mail: Heb Hans "goed" gekend sinds 1975 via professionele contacten. Hij was als techneut en mens uitermate correct en neutraal bij oa zijn recenties van audioapparatuur zoals Hi-Fi. Hij zocht altijd naar de filosofie en de technische achtergronden bij de fabrikant van een audiotoestel. Ging vaak in discussie met de Japanse technici en stelde de vraag: Why did you design it this way and why do you think you are better (in sound) than the other big brands? Het gaat hem goed tussen nu de échte hemelse klanken... Ik wens de familie veel kracht toe bij het verwerken van dit groot verlies. Ted Detemmerman,ex-medewerker Kenwood Electronics Benelux/Belgium - Oostende Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2014 Report Share Posted 4 oktober 2014 Ik las net dat mijnheer Verdier net is overleden. Iemand zijn draaitafel wel eens gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 oktober 2014 Report Share Posted 4 oktober 2014 Niet alleen eersteklas draaitafels: ook heel mooie versterkers. Maar om de één of andere reden werden Franse hifi-producten in Nederland vaak niet op de markt (en in de hifi-bladen) gebracht. Sommige van die producten waren heel goed en vaak ook innovatief. Jammer! http://www.jcverdier.com/ADSL/cadre_menu.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 4 oktober 2014 Report Share Posted 4 oktober 2014 Nee, is er een link naar zijn platenspeler ontwerp? Even Googlen. J.C. Verdier Jemig wat een massaloopwerk! La Nouvelle Platine La Platine Verdier http://www.jcverdier.com/ Ook buizenversterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 oktober 2014 Members Report Share Posted 4 oktober 2014 Mwaah! Heb hier toch meerdere malen zijn producten aangeprezen, zeker als er lachwekkend over zijn ERA tafels werd gedaan! ERA werd trouwens jarenlang met veel plezier door een familielid van mij in Nederland geimporteerd. Ik zal hem eens om wat anekdotes vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 oktober 2014 Report Share Posted 4 oktober 2014 Bakker & De Haan soms? Da's alweer even geleden Marco ..... Maar grappig, we hadden het een paar dagen geleden in het vintage topic nog over de ERA tafels. Een bijzonder mens, die Verdier. Perfectionist met Franse zwier en charme. Zijn naam zal in de vorm van vele top-producten nog lang voortleven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 oktober 2014 Report Share Posted 4 oktober 2014 (...) ERA werd trouwens jarenlang met veel plezier door een familielid van mij in Nederland geimporteerd. (...) Bakker? De Haan, wellicht? Van Kliffen, dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2014 Report Share Posted 4 oktober 2014 Zou Verdier dat allemaal nog maken en verkopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 oktober 2014 Report Share Posted 6 oktober 2014 Konrad Boehmer (1941-2014) www.volkskrant.nl/muziek/componist-konrad-boehmer-73-overleden~a3762332/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 oktober 2014 Report Share Posted 21 oktober 2014 Saxofonist 'Baker Street' overleden dinsdag 21 okt 2014, 10:42 (Update: 21-10-14, 11:19) Raphael Ravenscroft tijdens een concert in Vredenburg in de jaren 80Hollandse Hoogte De Britse saxofonist Raphael Ravenscroft is op 60-jarige leeftijd overleden. Hij maakte in 1978 naam met zijn solo op het nummer Baker Street van Gerry Rafferty, dat een wereldhit werd. De kenmerkende saxofoonsolo was tijdens de opnames toevallig tot stand gekomen. Het rifje was eigenlijk geschreven voor een gitaar, maar omdat de gitarist te laat was, mocht Ravenscroft het op zijn saxofoon proberen. Het bleek een schot in de roos. (...) ValsOp de wereldberoemde solo in Baker Street is Ravenscroft niet trots, zei hij in 2011 in een interview. De solo is volgens hem te laag geïntoneerd. "Ja, het is vals. Net genoeg om mij te irriteren." Ravenscroft overleed afgelopen zondag, vermoedelijk door een hartaanval. Tegenwoordig zijn er digitale middelen, zo is mij verteld, om de intonatie te corrigeren. ("Pitch correction": Melodyne, Autotune e.d.) Ik hoop dat ze 't NOOIT zullen doen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 oktober 2014 Report Share Posted 22 oktober 2014 Seth Gaaikema (75) overleden dinsdag 21 okt 2014, 17:23 (Update: 21-10-14, 19:33) Seth Gaaikema tijdens zijn laatste showANP Cabaretier Seth Gaaikema is overleden. Hij was met hartklachten naar een ziekenhuis in Den Bosch gegaan en overleed daar vanmiddag op 75-jarige leeftijd. Gaaikema was vooral bekend als cabaretier. Hij begon zijn carrière in 1958 en leverde onder meer tekstbijdragen voor Wim Kan. In de jaren zeventig stond Gaaikema zelf met one-manshows op de planken en hij volgde daarin Kan met politieke satire. Vooral zijn oudejaarsconferences waren populair. Over zijn stijl waren de meningen verdeeld, met name voor zijn woordspelingen moest hij zich vaak verdedigen. Ook werd hij door velen te weinig confronterend gevonden. Musicals Gaaikema vertaalde daarnaast veel musicals. Zijn verdiensten daarin zijn onomstreden. Zo vertaalde hij onder meer de grote musicals My Fair Lady, Oliver, Les Misérables en The Phantom of the Opera. Hij schreef er zelf ook een aantal. Na 55 jaar besloot hij vorig jaar een punt achter zijn carrière te zetten. Zijn laatste voorstelling was afgelopen januari in de Stadsschouwburg in Groningen. http://nos.nl/artikel/712429-seth-gaaikema-overleden.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 oktober 2014 Report Share Posted 22 oktober 2014 My Fair Lady vond ik wel sterk, heb ik nog op LP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 oktober 2014 Report Share Posted 23 oktober 2014 Ik heb hem één keer live gezien. Hier in het dorp waar hij woonde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 23 oktober 2014 Report Share Posted 23 oktober 2014 Ik associeer Gaaikeman niet direct met muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 oktober 2014 Report Share Posted 23 oktober 2014 Ik associeer Gaaikeman niet direct met muziek. Dat heb je natuurlijk met alle cabaret en musical, toch is het muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 oktober 2014 Report Share Posted 24 oktober 2014 Gaaikema was een taalvirtuoos, maar grappig vond ik 'm niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2014 Report Share Posted 24 oktober 2014 Gaaikema een Friese kruidkoek en jij een vlaai. Kon ook niet anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 oktober 2014 Report Share Posted 25 oktober 2014 Laten we het zo zeggen Carl, Gaaikema werd als cabaretier destijds vooral gewaardeerd door diegenen die in hem een ideale schoonzoon zagen. De schoonzonen zelf zagen toen meer in Bram en Freek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 25 oktober 2014 Report Share Posted 25 oktober 2014 De humor van Seth is boterzacht. Niet direct en confronterend. Een soort jazz waarbij het gaat om de noten, die niet gespeeld worden. Erg jammer vind ik zelf. Want het lijkt alsof hij dan net de plank mis slaat. Hij leek aan het eind van zijn carrière meer een man, die zijn beeld beschouwend over de mensheid liet gaan, en natuurlijk een hele goede vertaler, een katalysator achter de opgang en het succes van de Nederlandse musical. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 oktober 2014 Report Share Posted 25 oktober 2014 (...) De schoonzonen zelf zagen toen meer in Bram en Freek. Voor zoverre die zich nog niet door hun puberteit hadden heen geworsteld... Uw waardering voor Gaaikema's kwaliteiten is overigens vrijwel evenredig met uw eigen fijnzinnigheid en goede smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 oktober 2014 Report Share Posted 25 oktober 2014 Voor zoverre die zich nog niet door hun puberteit hadden heen geworsteld... Uw waardering voor Gaaikema's kwaliteiten is overigens vrijwel evenredig met uw eigen fijnzinnigheid en goede smaak. Hoe bedoeld Spido dat? Wil hij zeggen dat zijn eigen zinnigheid erg fijn is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts