Jump to content

Weer een grote naar de eeuwige jam


The Koosjer connection
 Share

Recommended Posts

Hans Goddijn ....... inderdaad 1 van de grote namen uit de pionierstijd van de hifi en zelfs high end.

Ik ken hem vnl. vanwege zijn artikelen in RB over orgelbouw en later electronica- en audioprojecten en nog weer later ook recensies.

Een technicus die ook muzikaal begaafd was, een zeldzame combinatie.

 

Hij ruste in vrede.

Link to comment
Share on other sites

Ken hem ook nog van zijn goed geschreven artikelen in RB. Hij heeft ook diverse boeken geschreven over zelfbouw elektronische orgels en elektronica in de muziek. Iemand met een grote kennis van zaken en uit de tijd dat de (betere) audio vooral vanuit de techniek beoordeeld  werd. Wat hem vooral sierde is dat hij recht toe recht aan schreef zonder opsmuk. Als het technisch niet deugde dan kon het verder ook niet veel zijn :D

 

R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

 

 

(...) Er werd lesmateriaal ontwikkeld voor de medewerkers van die bedrijven en journalist Hans Goddijn zat maandenlang in het Correct laboratorium om alle specificaties van hifi apparatuur na te meten en te controleren of fabrikanten niet overdreven. Het publiek kon die rapporten inzien. 

Heintenbosch-4.jpg



 (...)

 

Uit de necrologie die Tjako Fennema in 2011 schreef naar aanleiding van het overlijden van Hein ten Bosch.

http://www.hifi.nl/artikel/17203/Hein-ten-Bosch-overleden-30-januari-2011.html

Link to comment
Share on other sites

Leuk dat je dit aanhaalt, Spido.

 

Ik herinner me nog dat Armand van Ommeren een boos stukje schreef in Radio Bulletin (waar hij de toenmalige audioredacteur was) over het feit dat Hein Ten Bosch het telefoonnummer van Armand op zijn eigen antwoordapparaat had gezet voor technische vragen van de lezers van Stereo Test. :D

 

Waarop Armand op het telefonisch vragenuurtje voor RB-lezers ineens te maken kreeg met een vloedgolf van vragen door ST-lezers.

 

Mooie tijden......

Link to comment
Share on other sites

Guest webmaster

En nog een reactie die ik binnenkreeg via de mail:

 

  

Heb Hans "goed" gekend sinds 1975 via professionele contacten. Hij was als techneut en mens uitermate correct en neutraal bij oa zijn recenties van audioapparatuur zoals Hi-Fi. Hij zocht altijd naar de filosofie en de technische achtergronden bij de fabrikant van een audiotoestel. Ging vaak in discussie met de Japanse technici en stelde de vraag: Why did you design it this way and why do you think you are better (in sound) than the other big brands?

 

Het gaat hem goed tussen nu de échte hemelse klanken...

 

Ik wens de familie veel kracht toe bij het verwerken van dit groot verlies.

 

Ted Detemmerman,ex-medewerker Kenwood Electronics Benelux/Belgium - Oostende

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Mwaah! Heb hier toch meerdere malen zijn producten aangeprezen, zeker als er lachwekkend over zijn ERA tafels werd gedaan!

 

ERA werd trouwens jarenlang met veel plezier door een familielid van mij in Nederland geimporteerd. Ik zal hem eens om wat anekdotes vragen.

Link to comment
Share on other sites

Bakker & De Haan soms?

 

Da's alweer even geleden Marco .....

 

Maar grappig, we hadden het een paar dagen geleden in het vintage topic nog over de ERA tafels.

 

Een bijzonder mens, die Verdier. Perfectionist met Franse zwier en charme.

 

Zijn naam zal in de vorm van vele top-producten nog lang voortleven.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Saxofonist 'Baker Street' overleden

dinsdag 21 okt 2014, 10:42 (Update: 21-10-14, 11:19)
712303.jpg
Raphael Ravenscroft tijdens een concert in Vredenburg in de jaren 80Hollandse Hoogte

 

De Britse saxofonist Raphael Ravenscroft is op 60-jarige leeftijd overleden. Hij maakte in 1978 naam met zijn solo op het nummer Baker Street van Gerry Rafferty, dat een wereldhit werd.

De kenmerkende saxofoonsolo was tijdens de opnames toevallig tot stand gekomen. Het rifje was eigenlijk geschreven voor een gitaar, maar omdat de gitarist te laat was, mocht Ravenscroft het op zijn saxofoon proberen. Het bleek een schot in de roos. (...)

Vals

Op de wereldberoemde solo in Baker Street is Ravenscroft niet trots, zei hij in 2011 in een interview. De solo is volgens hem te laag geïntoneerd. "Ja, het is vals. Net genoeg om mij te irriteren."

Ravenscroft overleed afgelopen zondag, vermoedelijk door een hartaanval.

 

Tegenwoordig zijn er digitale middelen, zo is mij verteld, om de intonatie te corrigeren.

("Pitch correction": Melodyne, Autotune e.d.)

 

Ik hoop dat ze 't NOOIT zullen doen!

 

Link to comment
Share on other sites

Seth Gaaikema (75) overleden

dinsdag 21 okt 2014, 17:23 (Update: 21-10-14, 19:33)
712442.jpg
Seth Gaaikema tijdens zijn laatste showANP

Cabaretier Seth Gaaikema is overleden. Hij was met hartklachten naar een ziekenhuis in Den Bosch gegaan en overleed daar vanmiddag op 75-jarige leeftijd. 

Gaaikema was vooral bekend als cabaretier. Hij begon zijn carrière in 1958 en leverde onder meer tekstbijdragen voor Wim Kan. In de jaren zeventig stond Gaaikema zelf met one-manshows op de planken en hij volgde daarin Kan met politieke satire. Vooral zijn oudejaarsconferences waren populair. Over zijn stijl waren de meningen verdeeld, met name voor zijn woordspelingen moest hij zich vaak verdedigen. Ook werd hij door velen te weinig confronterend gevonden.

 

Musicals

Gaaikema vertaalde daarnaast veel musicals. Zijn verdiensten daarin zijn onomstreden. Zo vertaalde hij onder meer de grote musicals My Fair Lady, Oliver, Les Misérables en The Phantom of the Opera. Hij schreef er zelf ook een aantal.

Na 55 jaar besloot hij vorig jaar een punt achter zijn carrière te zetten. Zijn laatste voorstelling was afgelopen januari in de Stadsschouwburg in Groningen.

http://nos.nl/artikel/712429-seth-gaaikema-overleden.html

Link to comment
Share on other sites

De humor van Seth is boterzacht. Niet direct en confronterend. Een soort jazz waarbij het gaat om de noten, die niet gespeeld worden. Erg jammer vind ik zelf. Want het lijkt alsof hij dan net de plank mis slaat. Hij leek aan het eind van zijn carrière meer een man, die zijn beeld beschouwend over de mensheid liet gaan,  en natuurlijk een hele goede vertaler, een katalysator achter de opgang en het succes van de Nederlandse musical.

Link to comment
Share on other sites

(...) De schoonzonen zelf zagen toen meer in Bram en Freek.

 

Voor zoverre die zich nog niet door hun puberteit hadden heen geworsteld...  ;)

Uw waardering voor Gaaikema's kwaliteiten is overigens vrijwel evenredig met uw eigen fijnzinnigheid en goede smaak.

Link to comment
Share on other sites

Voor zoverre die zich nog niet door hun puberteit hadden heen geworsteld...  ;)

Uw waardering voor Gaaikema's kwaliteiten is overigens vrijwel evenredig met uw eigen fijnzinnigheid en goede smaak.

 

Hoe bedoeld Spido dat? Wil hij zeggen dat zijn eigen zinnigheid erg fijn is?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...