WanFie Posted 17 augustus 2007 Report Share Posted 17 augustus 2007 Tijdens de audioclub-demo van Einstein versterkers met Totem Wind speakers viel mij op dat de conussen soms duidelijk zichtbaar flapperden. Nu heb ik dat wel eerder gezien bij het draaien van platen, maar nog niet zo duidelijk bij het draaien van CD's. Ik moet er wel bij vertellen dat er een enorme bak laag uit die luidsprekers kwam. Helaas was dit niet erg duidelijk doortekend. Ik dit alleen het gevolg van de aansturing door de versterkers (hybride met transistor eindtrap)?? Of zou de oorzaak ook bij de CD-speler kunnen liggen?? Dit was n.l. een prototype van Einstein. Het viel mij ook op dat bij het draaien met de OLT monoversterkers het flapperen duidelijk minder was. De muziekkeuze was toen wel duidelijk anders (muziek zonder laag). Ik dacht altijd dat OTL versterkers juist minder controle hadden. Overigens was de demo van hoog niveau met een bovengemiddelde geluidskwaliteit. Vooral het midden (volgens mij het belangrijkste deel) werd prachtig weergegeven. Het hoog was iets aan de te scherpe kant, maar dat kan ook aan de ruimte gelegen hebben (vrij hard). Maar ik toch bekennen dat ik meer had verwacht. Op de VAD show vind ik de Einstein/Totem-combinatie n.l. altijd een van de hoogtepunten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 augustus 2007 Report Share Posted 17 augustus 2007 Hai Hans, Het vervelende van die wapperende konussen is dat je ze meestal niet ziet omdat je LS zijn afgeschermd met doek. Als dat bij CD gebeurt is er toch iets fout (met de versterker of CD speler?) want een CD komt volgens mij niet lager dan 20 Hz. Daar zitten juist die subsonische problemen die tot geflapper leiden . Bij LP zijn er drie oorzaken: - overdracht gestommel door vloer. Zeer veel voorkomend en bijna niet op te lossen door een coventioneel rack. Op te lossen door rack aan de muur m.a.w. totale ontkoppeling van de vloer. - Air borne vibraties afkomstig van de LS en via de lucht. Een goed subchasis lost dat op. - Een slecht lager en/of slechte ontkoppeling van de motor. Een Garard met vliegwiel heeft altijd last van subsonische rommel. - De plaat zelf. Hij kan krom zijn maar het kan ook aan de stamper liggen. De eerste drie problemen zijn te vermijden door goed materiaal. Het derde doe je niets aan. Wel kan je besluiten de plaat niet meer te draaien maar zo gek ben ik niet. Dat betekent dat een subsonisch filter eigenlijk een absolute noodzaak is. Op veel phonotrappen zit zo'n filter niet meer. Ik heb bij Henk eens een paar Nakamichi stekkers gekocht die subsonische rommel verwijderen. Volgens Ruud 13 zijn die niet voldoende. Bij mij werkt het echter wel goed (en andere Losse filters heb ik nooit kunnen krijgen). Waarschijnlijk omdat ik voor de rest de zaak zeg maar perfect op orde heb. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 18 augustus 2007 Report Share Posted 18 augustus 2007 Voor zo ver ik weet staat totem er om bekend te flapperen. Ik heb nu verschillende demo's bij mijn dealer gehad, daar flapperden ze. En op de VAD show flapperden ze ook. Ps misschien heeft dit iets te maken met het feit dat totem geen demping in de kasten toepast??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 18 augustus 2007 Report Share Posted 18 augustus 2007 Ik denk dat het gebeurt door de verkeerde combinatie van speakers en versterkers. Heb Driade vreselijk horen flapperen op mijn OTL's, maar daar is bij de MC's geen sprake van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 18 augustus 2007 Report Share Posted 18 augustus 2007 Het lijkt mij niet dat het flapperen aan de kast of demping ligt maar inderdaad aan het doorgeven van subsonische frequenties door de bron en versterker. Vroeger hadden alle serieuze versterker ontwerpen een subsonisch filter ivm LP weergave. Zelf heb ik ook Totems (Mite-T`s)en die flapperen echt niet. Mvg Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 18 augustus 2007 Report Share Posted 18 augustus 2007 Flapperen met CD nog nooit gezien!!! En ik speel zonder "doekjes" Bij een kromme LP daarentegen Het leuke van mijn vinyl op CDR gezet te hebben is dat het flapperen v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoda Posted 18 augustus 2007 Report Share Posted 18 augustus 2007 Sapperdeflap! Tot nu toe bij elke Totem demo inderdaad flapperende conussen gezien, maar dat was altijd over vinyl. Geen subsonic filter dacht ik toen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 augustus 2007 Author Report Share Posted 18 augustus 2007 Voorlopig dus twee conclusies... 1. een CD speler komt niet onder de 20 Hz dus daar kan het flapperen niet vandaan komen. 2. de kasten van Totem zijn niet gedempt. Het lijkt er dus op dat door de lage demping van de speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 19 augustus 2007 Report Share Posted 19 augustus 2007 Mogelijk dat het een vorm van luchtverplaatsing in de opname is,moeten wel goede opnames zijn. Ik denk hierbij aan een opname van een kerkorgel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 augustus 2007 Author Report Share Posted 19 augustus 2007 Mogelijk dat het een vorm van luchtverplaatsing in de opname is,moeten wel goede opnames zijn.Ik denk hierbij aan een opname van een kerkorgel. Volgens mij, vertaalt luchtverplaatsing zich in een frequentie. Wanneer die lager is dan 20 Hz, dan wordt het gewoon niet op de CD opgenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 19 augustus 2007 Report Share Posted 19 augustus 2007 Maar is het niet zo dat conussen die gedwongen worden frequenties weer te geven die ze helemaal niet aan kunnen b.v een speaker die tot 40hz -3db kan weergeven een frequentie van 20hz laten weergeven tot flapperen zou kunnen leiden. Totem gebruikt bovendien drivers met minimale afmetingen voor laag-mid. Groet Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 augustus 2007 Author Report Share Posted 19 augustus 2007 Het gaat om deze speaker, met 8 1/2" laagunit. Ik lees wel dat deze gedempt is (wat dat dan ook mag inhouden) en dat het een lange slag woofer is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 19 augustus 2007 Report Share Posted 19 augustus 2007 Misschien dat een van de luidsprekerbouwers zijn licht hier eens over kan laten schijnen,zou ook een eigenaardigheid in het wisselfilter kunnen zijn. Hadden de Wind`s er alleen bij bepaalde opnames last van? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 augustus 2007 Report Share Posted 19 augustus 2007 Mogelijk dat het een vorm van luchtverplaatsing in de opname is,moeten wel goede opnames zijn. Ik denk hierbij aan een opname van een kerkorgel. Volgens mij, vertaalt luchtverplaatsing zich in een frequentie. Wanneer die lager is dan 20 Hz, dan wordt het gewoon niet op de CD opgenomen. Volgens mij is dat geen eis van Redbook. Misschien dat men soms een high pass filter toepast op 20 Hz (brrrrick filter), maar PCM met 44.1 khz sample frequentie kan prima < 20 hz vastleggen lijkt me. Anders toch wel sneu voor Erik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 augustus 2007 Report Share Posted 19 augustus 2007 Er kan ook iets kapot zijn aan CD speler of versterker. Overigens heb ik die Totems ook zien flapperen op de VAD. De vraag is of het alleen maar akalig is om te zien of ook kwaad kan. Waar kan je een goede SF vinden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 augustus 2007 Report Share Posted 19 augustus 2007 Een cd-speler kan vanaf DC weergeven. Er zijn geen 20 Hz limitaties in het formaat. Wel in de elektronica, daar zit altijd wel ergens een koppel-C waardoor ie niet zo diep gaat. Maar in principe gaat een cd gewoon onder de 20 Hz hoor. No problem. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 augustus 2007 Report Share Posted 19 augustus 2007 Het gaat om deze speaker, met 8 1/2" laagunit. Ik lees wel dat deze gedempt is (wat dat dan ook mag inhouden) en dat het een lange slag woofer is. Vermoedelijk het oude Dynaudio concpet (a-periodic damping) met variovent achtige poort http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/index.htm Overigens heeft in een BR afstemming de woofer onder de poort frequentie nauwelijk nog demping (hangt als in de vrije lucht). Flapperen is dan normaal. Ook nogal funest voor de woofer (lagere belastbaarheid) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 augustus 2007 Author Report Share Posted 20 augustus 2007 Het is dus gewoon laagfrequente rommel die noch door de versterker, noch door de speaker gedempt wordt...?? Ongeloofelijk dat het dan nog zo goed klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 augustus 2007 Report Share Posted 20 augustus 2007 Och, een beetje versterker staat normaliter te slapen als ie beroerd wordt door audiofielen, dus dat gerommel kan ie er makkelijk bij hebben. Misschien is er een DC servo ergens aan het rommelen. Een eindversterker die DC op zijn ingang heeft staan en die dan de DC servo van de voorversterker aan het bijsturen is. Ik weet het ook niet zonder dat ik er goed naar gekeken heb... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 elke basreflex kan vrij bewegen onder zijn resonantiefrequentie. de versterker zou hem echter moeten kunnen dempen. kennelijk doet hij dat met mate. Hoorde de "lf-rommel" niet gewoon in de opname? Misschien was het wel functioneel. trouwens als het een "lange slag woofer" is, dan moet hij het per definitie van een grote uitslag hebben. (dus in plaats van een groot oppervlak met kleine uitslag, levert hij dezelfde geluidsdruk met een relatief klein oppervlak maar grote uitslag) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 augustus 2007 Author Report Share Posted 21 augustus 2007 elke basreflex kan vrij bewegen onder zijn resonantiefrequentie.de versterker zou hem echter moeten kunnen dempen. kennelijk doet hij dat met mate. Hoorde de "lf-rommel" niet gewoon in de opname? Misschien was het wel functioneel. trouwens als het een "lange slag woofer" is, dan moet hij het per definitie van een grote uitslag hebben. (dus in plaats van een groot oppervlak met kleine uitslag, levert hij dezelfde geluidsdruk met een relatief klein oppervlak maar grote uitslag) Dat een transistor versterker onvoldoende demping heeft om dergelijk geflapper niet te dempen is volgens mij geen goede zaak. Met de OTL's had ik eigenlijk niet meer verwacht. Tenzij het toch ergens anders vandaan komt, of de transistorversterker bewust slecht dempt. Maar ik zie niet in waar dat goed voor zou kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Het kwam alleen voor bij muziek met veel laag zei je : Het zou er mijn inziens aan kunnen liggen dat er freq in de muziek zaten die beneden de res freq vd unit zaten ; bijv 22hz in het muziek signaal, waarbij de res freq vd unit (8,5 inch ) bijv op een geschatte 28 hz ligt, deze freq ligt buiten het lineaire gebied vd woofer , de unit probeert de 22 hz nog weer tegeven , maar is niet op dat moment niet meer lineair en geeft deze brij bovendien sterkt verzwakt (10 db?) weer . De totum forrest heeft een woofer van een amerikaans merk(dacht ik) met bovendien een zeer soepele(dunne waarschijnlijk) rubber ophanging , hoe dat bij de wind zit weet ik niet . Mooie speakers overigens vind ik; totem. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Zeker. Er is prima naar te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 augustus 2007 Author Report Share Posted 21 augustus 2007 Het kwam alleen voor bij muziek met veel laag zei je : Mooie speakers overigens vind ik; totem. gr hj Er kwam nogal erg veel laag door, wat iets anders is dan muziek met veel laag. Ook klonk het laag niet erg gecontroleerd. Met de OTL's en b.v. gitaarmuziek was het geflapper weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 augustus 2007 Report Share Posted 21 augustus 2007 Je schreef dat de muziek keuze bij de OTLs anders was , muziek met minder laag , wat is het verschil tussen veel laag dat door komt en veel laag? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts