dhfreakie Posted 17 augustus 2007 Report Share Posted 17 augustus 2007 De CD is jarig vandaag, 25 jaar alweer sinds hij werd geintroduceerd. http://core.tweakers.net/nieuws/48943/Cd-g...ig-bestaan.html http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_disc http://nl.wikipedia.org/wiki/Compact_disc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 augustus 2007 Report Share Posted 17 augustus 2007 nou dan heeft het ook 25 jaar geduurd voor ik er fatsoenlijk geluid uit gepeuterd kreeg. reden om taart te halen groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 18 augustus 2007 Report Share Posted 18 augustus 2007 Ah, heb ik 't feestje gemist! Maar goed, ik ben niet zo'n data-refereerder en dat m'n oren in 25 jaar zover achteruit zijn gegaan dat ik nu denk dat vinyl sowieso beter zou klinken dan cd zou ik al helemaal niet vieren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 18 augustus 2007 Report Share Posted 18 augustus 2007 Ik zie mezelf nog op de Firato staan te kwijlen bij de Sony stand..gelijk ingetekend...veel keuze was er trouwens niet..die van Flips zag er voor die prijs ook niet uit....en cd's?...er was in Amsterdam bijna niks te krijgen...2 titels in de week waarvan 1 klassiek in zo'n draaimolentje waar voorheen ook de audiocassete's in zaten...de prijs?.....zo tegen de 70 gulden. Heb geen spijt overgestapt te zijn naar compact Eerste speler van Flips : Eerste Phony speler : Reeds met lade en afstandbediening en mooie leds... Prijs destijds ongeveer zo'n 2000/2500 gulden Info : >>>>> klik <<<<< ~ Hans ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 augustus 2007 Report Share Posted 18 augustus 2007 zo'n feest zal het wat betreft de muziek-cd niet worden. Er is meer om op terug te kijken dan om naar uit te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 18 augustus 2007 Report Share Posted 18 augustus 2007 Ik heb moeten wachten tot de CD recorder betaalbaar was om mijn vinyl collectie te digitaliseren, daar heb ik een paar jaar over gedaan... en nu heb ik alleen maar zin om alles 1/1 op een (enkele) harde schijf(ven) te zetten en al die zilveren plastiek weg te pleuren maar dat zou ook wel weer jaren duren, denk ik... van mijn CDR's (studio opnames zowel als vinyl) zijn er al een deel onbespeelbaar geworden Vin Cd alleen mar interessant voor klassiek: om de Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 23 augustus 2007 Report Share Posted 23 augustus 2007 Rasta, er zijn bedrijfjes die de onleesbare CD's kunnen (proberen te) restaureren. bijv. http://www.homedvd.nl/cdrot.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 25 augustus 2007 Report Share Posted 25 augustus 2007 Phil, als je de CD's toch al hebt, kun je er zo WAV's van maken. Dan heb je geen kwaliteitsverlies en je bent met 'n paar dagen klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 augustus 2007 Report Share Posted 25 augustus 2007 Weten jullie wat ook 'n stukje Nederlandse inbreng in de CD ontwikkeling was...?? De diameter van het spindlegat. Dat is n.l. precies de diameter van een dubbeltje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Het was meteen al een idioot idee, een anachronisme, om de CD te laten ronddraaien... SoundStream was veel slimmer. Het licht laten wandelen, in plaats van de schijf... Maar had geen kans tegen het gezamenlijk grootkapitaal van Philips en Sony. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 september 2007 Report Share Posted 20 september 2007 Toch wel leuk om in deze draad een veer in het dubbeltje-gaatje van een cd te prikken: Een ABX vergelijk tussen cd en sacd/dvd-a. Of, als je liever niet gezien wilt worden bij die blauwe broeders, deze Engelstalige draad: hear dus. Het is een artikel uit het clubblad van de AES en dit is het onderwerp (voor als je helemaal nergens gezien wilt worden): Audibility of a CD-Standard A/D/A Loop Inserted into High-Resolution Audio Playback. Conventional wisdom asserts that the wider bandwidth and dynamic range of SACD and DVD-A make them of audibly higher quality than the CD format. A carefully controlled double-blind test with many experienced listeners showed no ability to hear any differences between formats. High-resolution audio discs were still judged to be of superior quality because sound engineers have more freedom to make them that way. There is no evidence that perceived quality has anything to do with additional resolution or bandwidth. Lang leve de cd! En dat ie nog heel oud mag worden, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 21 september 2007 Report Share Posted 21 september 2007 High-resolution audio discs were still judged to be of superior quality because sound engineers have more freedom to make them that way. There is no evidence that perceived quality has anything to do with additional resolution or bandwidth.[/i]De cd mag van mij honderd worden, hoor. Maar... Hoe kan iemand beweren dat de waargenomen kwaliteit "beter" is op de sacd/dvd-a's terwijl dit dan niet aan de resolutie ligt? Dat zou inhouden dat de mix aangenamer overkomt dan op de cd's met dezelfde (maar dus toch andere) muziekstukken. Kan er dan eigenlijk wel een goed vergelijk worden gemaakt om te beoordelen dat het niet aan die resolutie ligt? Ik heb van meerdere albums meerdere formaten. Ik hoor verschillen. Dat zijn volgens mij verschillen in exact dezelfde muziekstukken, geen andere mixen. Zou de conclusie van die test dan ook betekenen dat een upsample functie inschakelen bij het afspelen geen hoorbaar verschil maakt? Als het zou kloppen wat de test"panel"leden beweren, dan zou elk album gemaakt moeten worden voor het meest hoogwaardige medium (of bedoelen ze dat niet met de vrijheid van de engineers?) en vervolgens gewoon op cd kunnen worden uitgebracht en zou er geen verschil waarneembaar zijn. Of zie ik het gewoon niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 september 2007 Report Share Posted 22 september 2007 (edited) High-resolution audio discs were still judged to be of superior quality because sound engineers have more freedom to make them that way. There is no evidence that perceived quality has anything to do with additional resolution or bandwidth.[/i]De cd mag van mij honderd worden, hoor. Maar... Hoe kan iemand beweren dat de waargenomen kwaliteit "beter" is op de sacd/dvd-a's terwijl dit dan niet aan de resolutie ligt? Dat zou inhouden dat de mix aangenamer overkomt dan op de cd's met dezelfde (maar dus toch andere) muziekstukken. Ik was zo enthousiast een kleine 2 weken geleden toen ik dat artikel las, dat ik bijna op hetzelfde verkeerde been ben gezet als jij. Maar ik heb het geluk dat ik het hele artikel heb dus ik kon het nogmaals tot me door laten dringen. Waar het op neerkomt is het volgende: * De gebruikte sacd's en dvd-a's klinken beter en dat komt door de mix/mastering etc etc. Dat staat op het eind van het artikel als een soort van discussie en heeft eigenlijk niets met de ABX test te maken. * De manier van testen heeft hier helemaal niets mee te maken gehad: de test ging anders. Wat de heren gedaan hebben is eigenlijk heel eenvoudig (ik had het zelf kunnen bedenken) want ze hebben in wezen 2 apparaten gebruikt. Een high resolution formaat bron (sacd en dvd spelers) en daar hebben ze parallel aan dat signaalpad een hoogwaardige cd-recorder gehangen. Die in loop-through mode gezet en de uitgang van die cd-recorder is een 44k1/16 bits signaal. Men heeft ahw het high res. signaal opnieuw gesampled naar cd-formaat en dat aangeboden aan de eindversterker. De opdracht was simpel: probeer dit gedowngrade signaal te herkennen tov de high resolutie bron. Er is dus geen enkele cd getest. Er zijn alleen analoge signalen getest. [...] Als het zou kloppen wat de test"panel"leden beweren, dan zou elk album gemaakt moeten worden voor het meest hoogwaardige medium (of bedoelen ze dat niet met de vrijheid van de engineers?) en vervolgens gewoon op cd kunnen worden uitgebracht en zou er geen verschil waarneembaar zijn. Right!! Klopt helemaal en zo is het en niet anders. (maar dat is commercieel natuurlijk niet verantwoord) Groet, Jacco Edited 22 september 2007 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 Grappig. Nou, dat ga ik dan met mijn minder hoogwaardige apparatuur binnenkort ook maar eens proberen. Dat wordt in mijn situatie dan sacd (en dvd-a) opnemen via de cd-recorder en door middel van de monitorfunctie vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts