Jump to content

Versterkers en muzikaliteit

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Ik heb menigmaal gehoord, dat (te) zware versterkers niet "lenig" genoeg zijn

Door steeds maar groter stroomslurpende speakers aan te schaffen en deze te voeden d.m.v.

steeds krachtigere zware versterkers, levert weliswaar vaak een betere, strakkere basweergave op

maar gaat vaak ten koste van de totale kwaliteit c.q "muzikaliteit"

- Kan iemand uitleggen wat hiermee wordt bepaald ?

- "lenig" wat bedoeld men hiermee ?

- Kunnen versterkers in bepaalde situaties overgedimensioneerd zijn ? (afgezien v/h kostenaspect)

( deze discussie voeren met als uitgangspunt dat de versterkers voldoende zijn uitgerust om de

speakers te kunnen aansturen met een voor huiskamerbegrippen realistische geluidsdruknivo )

Hoi,

het woord "lenig" is voor mij nieuw in Hi-Fi (lees ook niet zoveel Hi-Fi tijdschriften (en zeker geen nederlandse)), maar ik denk dat ik je wel begrijp.

Ikzelf heb ook de grootste moeite om een goed klinkende versterker te vinden. Een versterker mag van mij best een paar duizend Euro kosten en dan nog.

Mijn theorie is dat een fabrikant een goedkoop model ontwerpt en later de duurdere modellen daarop baseert. Om een goedkoop model duurder te maken worden er dan meerdere eindtransistoren parallel gezet en een dikkere voeding met hogere spanningen komt erin. Met deze 2 maatregelen kan er meer spanning en stroom aan de luidsprekers gevoed worden. Voeg daar dan audiofiele componenten aan toe (niet in het goedkope model natuurlijk), een paar cosmetische aanpassingen en klaar is het duurdere model. Meestal zijn de duurdere modellen niet wezenlijk anders dan de goedkopere modellen.

Ik heb al meerdere keren gezien dat de modellen met de meerdere eindtransistoren een grotere vervorming hebben bij hogere frequenties dan hun goedkopere broeders. Waarschijnlijk kan de driver stage de benodigde stroom niet leveren aan de eindtransistoren of moest de open loop bandbreedte beperkt worden om oscillatie tegen te gaan. In deze gevallen (ook gerenomeerde merken) is de duurdere versterker zeker niet beter overall. Maar de goedkopere ook niet vanwege de kleine voeding en de beperkte kwaliteit van de componenten (elco's i.p.v. filmcondensatoren in de signaalweg of cmos stappenverzwakker i.p.v. relais of potmeter).

Hans

Leuk topic, doet me ergens aan denken.

In mijn ogen moeten versterkers heel veel van dat spul uit het stopcontact heel snel omzetten in iets waar de speaker om vraagt. Hoe meer de speaker vraagt, hoe meer kunstgrepen de versterker moet uithalen om te kunnen leveren.

Hoe meer de speaker vraagt, hoe meer kunstgrepen de versterker moet uithalen om te kunnen leveren.

Daarom is het zo zinvol om bij de aanschaf van de speaker de noodzaak tot inzetten van " kunstgrepen ' te voorkomen :o

Toe nou, een reproductie zonder beperkingen is domweg onmogelijk, de aard van de beperkingen kunnen we enigszins naar onze hand zetten, dat is het wel ongeveer..............

Dat is de enige wijsheid in deze.....Aanvaarding hiervan is al een hele stap ;)

Toe nou, een reproductie zonder beperkingen is domweg onmogelijk, de aard van de beperkingen kunnen we enigszins naar onze hand zetten, dat is het wel ongeveer..............

Het probleem met een hoorn is dat hij in beginsel toetert. Tenzij je een heel erg goede hoorn koopt.

Mensen kiezen voor een neutraal geluid en komen dus automatisch op het pad van speakers met dikke filters en daarachter steeds dikkere domme krachtcentrales.

What the world needs is a cheap and good efficient speaker...

Het probleem met een hoorn is dat hij in beginsel toetert. Tenzij je een heel erg goede hoorn koopt.

Mensen kiezen voor een neutraal geluid en komen dus automatisch op het pad van speakers met dikke filters en daarachter steeds dikkere domme krachtcentrales.

What the world needs is a cheap and good efficient speaker...

Laat mijn ervaring nu een geheel andere zijn, mensen die kiezen voor muziek, denk hierbij met name aan lieden die zelf een instrument bespelen of heel erg veel met muziek omgaan en heel bijzonder vooral ook vrouwen kiezen vaak voor hoorns, audiofielen komen automatisch........................

:o

De eerst genoemden zijn echt niet bereid de investeringen te doen die dit soort powerplants van je vragen.

Piedpiper maakt al jaren reclame met het feit dat veel bekende muzikanten Piedpipers hebben (Marco Bakker, Wibi enz..)

Is die speaker dan beter dan andere.... :confused:

Overigens speelt Jules Deelder met een Array phonotrap... DAAROM is die natuurlijk beter dan andere... ;)

In opname- en materingstudios, (waar het er volgens mij echt om gaat) zie je weinig hoorns en bijbehorende kleine buizenversterkers.

:)

Piedpiper maakt al jaren reclame met het feit dat veel bekende muzikanten Piedpipers hebben (Marco Bakker, Wibi enz..)

Is die speaker dan beter dan andere.... :confused:

Beter of een juister compromis? De muzikanten die ik ken hebben zonder uitzondering een eenvoudig maar goed setje.

btw; Marco Bakker zou ik niet als pleitbezorger op de site willen hebben......

gr. Marcel

In opname- en materingstudios, (waar het er volgens mij echt om gaat) zie je weinig hoorns en bijbehorende kleine buizenversterkers.

luisterend naar het gros van de resultaten, vraag je wel eens af of ze daar wel weten waar het om gaat, maar dit geheel terzijde, formaat, kwetsbaarheid en prijs zijn zaken die ook een rol spelen bij de keuze van apparatuur.

:huh:

luisterend naar het gros van de resultaten, vraag je wel eens af of ze daar wel weten waar het om gaat, maar dit geheel terzijde, :huh:

:lol:

luisterend naar het gros van de resultaten, vraag je wel eens af of ze daar wel weten waar het om gaat, maar dit geheel terzijde, :huh:

:lol::lol:

:lol::lol:

Hoorns en breedbanders (full range) zijn meestal niet volledig "recht" in het frequentiespectrum. Ons gehoor past zich daar an aan en door het directe van de muziekweergave k

Hoorns en breedbanders (full range) zijn meestal niet volledig "recht" in het frequentiespectrum.

Dit gaat overigens ook op voor allerlei andere speakers, als je meetgegevens van de Klipsch Heritage speakers naast anderen legt, zul je moeten concluderen dat ze niet afwijken van hetgeen je bij anderen tegenkomt.

Begrijp niet echt waar al dit soort vooroordelen vandaan komt, wel is het zo dat ze duidelijk beter presteren op het vlak van detail in toon en dynamiek.

Ook is heel erg duidelijk dat het gros van de luisteraars dit onwenselijk vindt, er heerst een voorkeur voor een minder uitgesproken weergave.

Wat mogelijk ook bijdraagt tot dit soort onbegrip is het gegeven dat met deze speakers nogal wat problemen in versterkers, bronnen en opnames aan het daglicht treden.

:rolleyes: