Jump to content

Eindelijk verstandig

Jitze
 Share

Recommended Posts

Enig idee hoe hard een band zelf speelt? Enig idee hoeveel lawaai 100 mensen met de nodige genuttigde consumpties maken? Enig idee hoeveel vermogen nodig is om geluid tientallen meters te laten dragen in een knudde akoestiek? Enig idee hoeveel lager het rendement is van een PA systeem in openlucht?

In veel situaties moet de PA gewoon hard, wil je een goed geluid hebben in de 'hotspot' en achterin de ruimte. En dan niet gaan zeuren dat het vooraan zo hard klinkt.. <_<

oorzaak:

omdat de geluidstechnicus beroepshalve ook oordoppen draagt, zet hij het geluid harder om het goed te kunnen horen!

:blink::confused::D

(bovendien is zo iemand vaak al half doof vanwege zijn beroep)

Ik denk dat je overdrijft. Ik ben zelf namelijk geluidstechnicus zo nu en dan van een coverband maar daar naast ken ik een aantal geluidstechnici die echt niet 'half doof' zijn. Vele gebruiken gehoorsbescherming en weten bijzonder goed hoe schadelijk een PA kan zijn.

Meestal mix ik de soundcheck en een deel van de eerste set zonder gehoorsbescherming en houd het volume vrij rustig (afhankelijk van podium geluid, zaal akoestiek en grootte, aantal mensen, stemming etc.). Meestal gaat het volume omhoog zodra de mensen meer consumpties tot zich hebben genomen en meer lawaai beginnen te maken. Beetje aftasten dus en zo doen veel geluidstechnici dat.

Dus volgens jou hebben we in plaats van oorpluggen, mondpluggen nodig :D

Er zullen wel goede en minder goede geluidstechnici tussenzitten, want de verschillen tussen diverse concerten zijn zo groot. Bij Morrissey in HMH moest ik continu oordoppen dragen, en zelfs daarmee klonk het soms vervormd. Tori Amos in dezelfde HMH klonk fantastisch, wel hard, maar onvervormd. Haar voorprogramma was weer 10 dB luider... dat deed dus pijn aan de oren.

Ik geloof best dat als de mensen luidruchtiger worden, dat dan het volume aangepast wordt. Maar als de band begint te spelen, en de mensen dus (hopelijk) hun mond houden, gaat het volume niet meer terug. :unsure:

Bij klassieke concerten hoor je (helaas) ook het gekuch erbovenuit. Publieksgeluiden zijn niet uit te sluiten.

Toch vind ik dat geen reden om boven de wettelijke, dan wel vervormings- of pijn-grens te gaan.

Conclusie: het is een onoplosbaar probleem, omdat de geluidstechnicus een ander doel heeft?

=> dus moeten we allemaal met oorpluggen naar concerten?

Over kuchen bij klasiek, tja ik heb dat ook wel op CD staan als de opname met publiek is maar storend vind ik het niet.

Wat ik bij concerten storender vind zijn al die mensen die met digitale camara's vooraan willen staan en niet van de muziek genieten maar het hele concert foto's staan te nemen.

Bij klassieke concerten hoor je (helaas) ook het gekuch erbovenuit. Publieksgeluiden zijn niet uit te sluiten.

Bij klassieke concerten blijft het nog beperkt tot een kuchje, of een scheet ;) Maar bij bijvoorbeeld Lowlands is het wel wat anders. Het is ten eerste buiten, in een tent met open zijkanten, dus iedereen die niet zo geinteresseerd is, kan (en mag) gewoon net buiten de tent gaan zitten. Beetje luieren in het zonnetje en/of wat ouwehoeren. Dat is dus al meer geluid dan bij een klassiek concert. Verder lopen mensen af en aan over een brakke houten vloer. Dat geeft een stuk meer geluid dan stilzittende mensen in een concertzaal. Bovendien ligt er ook nog allemaal troep op de grond, die aan de kant geschopt wordt, of waarover gelopen wordt. Dat geeft ook veel herrie. Mooi voorbeeld daarvan was tijdens het eerste nummer van het optreden van Damien Rice. Hij speelde 9 Crimes in z'n eentje op de piano... Het leek net alsof het stortregende, zoveel gekraak hoorde je van die plastic drinkbekers...

Neemt niet weg dat ik het geluid bij veel optredens (ook op Lowlands) wel veel te hard vind. Ietsje minder hard kan volgens mij makkelijk...

Mwoah, tis wel harder dan een gemiddeld concert.

Maargoed, da's waarschijnlijk ook omdat er inderdaad veel mensen rondlopen :D.

En mensen als Damien Rice moeten gewoon hardere muziek maken :D

Nee, mensen als Damien Rice moeten niet in die enorme Alpha-tent geprogrammeerd worden. Gewoon lekker in de Grolsch-tent, of eventueel zelfs de India (al is die wat te klein denk ik). Zou een stuk beter zijn geweest...