Jump to content

abx

Seed7
 Share

Recommended Posts

experimenten en observaties

De mens zit raar in elkaar, vanuit een job die ik een ver verleden had ken ik de volgende situatie. Een meettechnicus krijgt een object in handen en moet daarvan de maten nameten. Dit een aantal keren gebeuren. We doen dit meerdere malen op een dag en meerdere malen per week. Soms krijgt de technicus er een tekening met bemating bij soms niet. Soms worden de meetklokken afgeplakt zodat ze niet uitleesbaar zijn soms niet. Na statistische analyse blijkt dat in het geval de technicus een bemate tekening heeft en zijn meetklokken kan aflezen de standaard afwijking van de metingen het kleinst is. Hij werkt dus naar de maat toe, onbewust.

In m'n huidige job werk ik heel erg veel met kleur en kleine kleurnuances. Ik heb een ABX test gedaan met kleuren. Drie groene staaltjes. Groen omdat daar het hoogste kleur onderscheidend vermogen van ons oog ligt. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat bij een Delta-E van 1 er geen kleurverschil meer waarneembaar is. Delta-E is de lengte van de vector tussen twee kleuren in de CIE kleurruimte. De Delta-E in dit geval was 1.3. Als ik de staaltjes naast elkaar leg zie ik een duidelijk verschil en kan het verschil ook benoemen (A is geler dan B ). Als ik met dezelfde stalen een ABX test doe gaat het fout. Ik kom tot een score van ~60% :(

Audio-ABX. Twee audiobestanden, een origineel en een bewerkt, zodanig dat er bij het schakelen tussen A en B een duidelijk doch minimaal verschil te horen en benoemen is. Met deze bestanden drie experimenten.

1. een kort fragment ca. 10 seconden eerst eens een tijdje achterelkaar A-B geschakeld A 0.5 sec stilte B. Dan een aantal keer de ABX test: A 0.5 sec stilte B 0.5 sec stilte X. score 100% Nu het experiment A 0.5 sec stilte B 1 minuut stilte X. score 55% :(

2. dezelfde test als hierboven echter met een fragment lengte van 1 minuut. In beide gevallen is X niet meer te identificeren.

3. A 0.5 sec stilte B 0.5 sec stilte X op verschillende afluisteluidheden. Er is een relatief brede band waarbinnen de score goed is. Is de weergave te luid gaat het mis, is ze te zacht ook. opvallend vond ik dat het al snel te zacht is.

Helaas kunnen we met onze oren niet twee bronnen rechtstreeks vergelijken zoals we met onze ogen wel kunnen.

Ook blijf ik het opvallend vinden dat als we bij luistervergelijken bepaalde zintuigen afsluiten we ineens tot andere resultaten komen. Ik zou wel eens een ABX test willen doen waarbij het slachtoffer van niets weet en een wijnliefhebber is. Hij krijgt meerdere malen dezelfde muziek te horen met de mededeling dat het door een andere bron geproduceerd wordt. Bij de muziek krijgt hij een goede of een slechte wijn geserveerd. Gegarandeerd dat hij een positieve score in deze test haalt, ondanks dat er in de praktijk slecht een enkele bron was.

Als ik een avondje ga luisteren bereid ik me daar op voor, lekker drankje er bij, kaasje, de juiste stand van de verlichting. Stoel in een comfortabele positie, aangenaam gezelschap., lekker geur. Ik probeer met al mijn zintuigen van zo'n avond te genieten.

Luister smakelijk.

Helaas kunnen we met onze oren niet twee bronnen rechtstreeks vergelijken zoals we met onze ogen wel kunnen.

Mee eens, vaak kan je wel aangeven dat er een verschil is maar zodra je de factor kwaliteit er bij haalt gaat het mis.

Veel mensen gaan ook uit van het geluid dat ze gewend zijn. Als dat een referentie is met bijvoorbeeld boemerig laag dan zullen ze de installatie met strak laag als te zwak beoordelen.

Rare jongens die oren B)

Leuk vergelijk ook tussen zien en horen b.t.w.

Inderdaad de onmogelijkheid om direct te kunnen vergelijken speelt ons duidelijk parten, zolang we zaken kunnen zien kunnen we ze naast elkander leggen en tot betere conclusies komen.

Dit is een handicap die we bij het vergelijken van geluid en ook van smaak - wijn bijvoorbeeld - hebben, tussen deze beiden smaak en geluid zijn dan ook grote overeenkomsten.

Om te kunnen vergelijken zul je moeten leren analyseren en verwoorden wat je meemaakt, zodat het resultaat kan worden opgeslagen om later naast een andere uitkomst te worden gelegd, de verschillen kunnen dan ook worden benoemd.

Dit is een redelijk complex proces dat enige kennis en ervaring veronderstelt, zomaar even ABX testje doen gaat al heel erg rap de mist in, zoals ook hier overduidelijk bewezen is.

:unsure: