Jump to content

Thorens

WanFie
 Share

Recommended Posts

Aangezien hier nogal wat Thorens liefhebber rondhangen dacht ik... We hebben nog weinig specifieks Thorens.

Nou kwam ik deze site tegen en dacht... dat lijkt me een aardig begin. Hier is veel over de verschillende typen en de geschiedenis te lezen.

Thorens-info

De oer Thorensers hebben die natuurlijk al lang gevonden, misschien kunnen die nog wat andere sites linken of wat foto's en info plaatsen.

Vanaf 't begin zeg maar...

grammophon_f.jpg

:)

Guest tubejack
Overigens is een LP12 toch niet veel meer dan deze... hij is er in elk gaval toch van af geleid...

Ik heb in een zwak moment wel eens overwogen mijn TD-2001, die veel later is gemaakt up-te-graden

naar zo 'n mooie LP12. Maar volgens de verkoper had dat weinig zin :)

Hoe dan ook leuke links Hans, ik zag dat de TD160 ook weer opnieuw gemaakt wordt.

http://www.thorens.com/de/

Hij heet nu TD160HD of de kwaliteit net zo goed is of beter is dan de oude Thorens platenspelers

weet ik natuurlijk niet. Maar w

De LP12 is toch afgeleid van een AR, of Ariston? Daarvan zou ook de Thorens weer afgeleid zijn.

Ik heb ook een TD160 gehad en vond het niet zoveel bijzonders. Eerlijk gezegd viel hij tegen. Maar voor de prijs kan het leuk zijn, al zou ik zeggen: spaar dan door voor een LP12 want het is een wereld van verschil. Een disco-SL1210 speelt een Thorens eruit als hij goed opgesteld is, en dat wil je toch niet als hifi-fan.

Wel leuk is zo'n td124, of zo'n EMT.

Of een SP10, of een Lenco met rubber tussenwiel.

Ik heb positieve ervaringen met Thorens. Zo speelt het in mijn oren vaak al veel mooier dan veel van de huidige massaloopwerken. Maar het mist het spetterende, het tet-tet-tet, daarvoor is een rubber snaar gewoon ongeschikt.

Of een SP10, of een Lenco met rubber tussenwiel.

Ik heb positieve ervaringen met Thorens. Zo speelt het in mijn oren vaak al veel mooier dan veel van de huidige massaloopwerken. Maar het mist het spetterende, het tet-tet-tet, daarvoor is een rubber snaar gewoon ongeschikt.

Beste Rein!

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt als je de "vastheid" van een Lenco L75 (of een Garrard 301, 401 o.i.d.) stelt tegenover de "weekheid" van een Thorens TD160 (of ander licht type met snaaraandrijving).

Maar mijn ervaringen met allerlei draaitafels heeft me eigenlijk gebracht tot de voorzichtige conclusie dat niet de snaar of aandrijfwiel hierbij doorslaggevend zijn, maar dat het vooral te maken heeft met de massa van het draaiplateau. De zwaardere draaitafels met snaaraandrijving (zoals Thorens TD125, TD126, div. modellen van EMT en Telefunken) hebben m.i. qua vastheid een karakter dat aardig met dat van de Lenco e.d. overeenkomt. En ze rumbelen een stuk minder... (Maar ik houd ook van de Lenco, hoor!)

De LP12 is toch afgeleid van een AR, of Ariston?

For those of you that haven't yet discovered the delights of vintage turntables. The THORENS TD150 was the first of the 'modern' suspended turntables and is the ancestor of the venerable Linn LP12, Ariston RD11, Manticore, Fons and whole host of others. There is much speculation as to which came first the Thorens TD150 or the AR XB.

Hier staat dat het andersom is...

link

Elders lees ik dat de TD 150 in 1965 op de markt kwam.. de RD 11 in 1971 en de LP12 pas in 1972

:)

Bedankt voor de info, in elk geval is de LP12 het namaak subchassis. Ik dacht dat een zekere meneer Cotter het eerste subchassis maakte, maar ik weet niet meer voor wie hij werkte.

De gelijkenis tussen zwaar platteau en sterke direct drive motor is duidelijk: de grotere weerstand die de groef uitoefent op de naald bij grote modulatieverschillen zullen het platteau hierdoor minder afremmen. Dit zorgt voor meer "attack". Dit viel mij ook direct op toen ik m'n eerste direct drive had. Alleen was die niet zo goed ontkoppeld zoals de Thorens td160 was. Nu heb ik een sp10 en die wint het steeds weer van andere draaitafels in vergelijking. Hij klinkt erg kernachtig en zeer dynamisch. Ik heb hem in een sokkel ingebouwd die zelf dmv veren is ontkoppeld met een lage resonantiefrequentie.

Ik las een test over de Audio Note TT-3, die 3 motoren heeft die

Ik dacht dat een zekere meneer Cotter het eerste subchassis maakte, maar ik weet niet meer voor wie hij werkte.

A short time after the introduction of the Acoustic Research turntable with the floating (suspended) chassis, designed by Mitch Cotter, Thorens introduced their version and named it TD 150 (from which Linn developped their LP12 and Ariston manufactured their first sub chassis player). The TD 150 was introduced in 1966. In that same year however, the TD-124Mk2 was launched but manufactured only for a few years and was eventually replaced by the TD 125 which was produced already from 1968 on.

In the 1970s, Mitch Cotter designed a special base specifically for the direct drive Technics SP10 and Denon DP6000 turntable assemblies. Later he marketed the unit as a complete system with the Denon platter, often including a Fidelity Research FR-66 transcription tonearm. Cotter stripped the basic turntable and mounted it on a 1.125" thick sandwiched baseplate made from of alternating layers of steel and plastic. The final product weighed in at about 150 lbs. and was massive enough to completely dampen acoustic and mechanical feedback. With a retail price of $8,000, relatively few were manufactured and sold, though from time to time they appear on the used market for about $2,400. Arthur Loesch's personal reference.

B)