bluppie Posted 26 augustus 2007 Report Share Posted 26 augustus 2007 Hallo Forummers, Ik ben bezig om stands te maken, maar heb wat tips nodig. Ik heb een metalen buis van 72 cm hoog en 7,5 cm doorsnee(1,7 kg). Daarop monteer ik een plaatje MDF (19,5 x 21 x 1,2 cm). En daarop staat de monitor speaker van 5,2 kg. (op spikes) De vloerplaat wordt van MDF 18 mm. Nu is de vraag; Hoe groot kan/moet ik de vloerplaat houden voor voldoende stabieliteit. De buis kan ik eventueel vullen met zand. Graag reactie op deze konstructie en of het een goede konstrutie is. (voor het geluid )En of er richtlijnen zijn voor de grote van de vloerplaten. Alvast bedankt voor je reacties. Gr. Bluppie Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 augustus 2007 Report Share Posted 26 augustus 2007 Hallo Bluppie, welkom hear... Ik vraag me af hoe je dat plaatje van 12 mm dik aan die buis gaat maken..?? Ik zou zowel onder als boven een dubbeldikke plaat MDF nemen (2x 18 mm dik). In de plaat aan de kant van de buis kun je dan een rond gat maken waar de buis precies in past. Wanneer je buis dan b.v. vastzet met siliconenkit is het stevig genoeg. Wel goed laten drogen (enkele dagen) zodat de siliconenkit door en door uitgehard is. De platen met de ronde gaten schroef dan vanaf onder vast aan de andere platen. Eventueel wat siliconenkit er tussen doen. Aan de onderkant kun je de platen wat groter maken. Groter dan 30 x30 cm lijkt mij niet nodig. De buis vullen met droog zilverzand (vogeltjeszand) is natuurlijk altijd goed. Schilderen gaat eenvoudig met zwarte latexverf. Deze is erg mat en verdoezeld alle oneffenheden. Bovendien is hij snel droog. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Wanneer je de voetplaat 30 x 30 maakt blijven de spikes binnen die maat. Dan kun je het geheel eventueel nog eens plaatsen op een tegel (gewoon uit de stoep rukken) om eens te horen of dat anders (en misschien ook wel beter) wordt. Kun je nog altijd bij de Intratuin een tweetal leuke plavuizen halen. Hallo Bluppie, welkom hear... Ik vraag me af hoe je dat plaatje van 12 mm dik aan die buis gaat maken..?? Ik zou zowel onder als boven een dubbeldikke plaat MDF nemen (2x 18 mm dik). In de plaat aan de kant van de buis kun je dan een rond gat maken waar de buis precies in past. Wanneer je buis dan b.v. vastzet met siliconenkit is het stevig genoeg. Wel goed laten drogen (enkele dagen) zodat de siliconenkit door en door uitgehard is. De platen met de ronde gaten schroef dan vanaf onder vast aan de andere platen. Eventueel wat siliconenkit er tussen doen. Aan de onderkant kun je de platen wat groter maken. Groter dan 30 x30 cm lijkt mij niet nodig. De buis vullen met droog zilverzand (vogeltjeszand) is natuurlijk altijd goed. Schilderen gaat eenvoudig met zwarte latexverf. Deze is erg mat en verdoezeld alle oneffenheden. Bovendien is hij snel droog. Succes. Wanneer je een "meer gaten boor" hebt (zo'n cirkelding met allemaal van die zaagjes) zit er wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnrtd Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Kijk ook eens op http://www.audio.nl/tips.htm. Een willekeurig lasbedrijf of zelfs een garage zet die plaatjes er voor "een appel en een ei" in. Gebruik 3 spikes (te koop bij sportzaken) en GEEN 4! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bluppie Posted 27 augustus 2007 Author Report Share Posted 27 augustus 2007 Bedankt voor jullie reactie. Dit is leuk om te lezen. En er reizen dan ook gelijk weer een paar nieuwe vragen op. Maar eerst even de vragen beantwoorden. Hans van Liempd; Ik vraag me af hoe je dat plaatje van 12 mm dik aan die buis gaat maken..?? Ik heb een tafelpoot op 72 cm afgezaagd. Op de bovenzijde (waar de flensjes zitten) komt het 12 mm plaatje (MDF). Aan de onderzijde (afgezaagde zijde) heb ik een blok (van 3 a 4 cm hoog) in de buis gelijmd. In de vloerplaat komt een schroef ,van onder naar boven,hierdoor kan ik de buis op de vloerrplaat vast trekken. En dan nog eventueel vullen met zand. Maar wat zou beter zijn/klinken........steen of hout? johnrtd; Gebruik 3 spikes (te koop bij sportzaken) en GEEN 4! Waarom eigenlijk 3 en geen 4?? Dit maakt het een stuk onstabieler. Mijn speakers moeten al op spikes staan i.v.m. de bass poort die aan de onderzijde zit. En is het dan nog raadzaam om dan ook nog spikes onder de vloerplaar te bevestigen? Hoe groot zijn de vloerplaten van de bestaande stands van deze (+- 70 cm) hoogte ? Gr. Bluppie Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp10mk2 Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Het beste zou zijn om de randen van de speakers te gebruiken als steun, en deze lijn door te trekken naar beneden. Dus geen plank op een ronde buis, maar eerder een stelling. De werking van spikes zit 'm in het feit, dat de randen van speakers minder hard trillen dan bijvoorbeeld het midden van het onderpaneel. Zet die lijn door in een stabiele constructie van metalen stangen met onderlinge dwarsverbanden voor de stijheid, zoals ze bijvoorbeeld ook oude bruggen bouwden. MDF is geen goed materiaal omdat het geen neutrale klank heeft (dat hoor je ook als je erop klopt!). De plank gaat zeker meetrillen en gaat zo z'n eigen karakteristieke stempel op het geheel drukken. Het zal niet zo erg hoorbaar zijn, maar als je toch iets goeds wil maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 Wanneer je een "meer gaten boor" hebt (zo'n cirkelding met allemaal van die zaagjes) zit er wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnrtd Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 Dat drie spikes ALTIJD stabiel zijn lijkt me toch wel erg logisch, zelfs voor een niet-techneut. Overigens berust de toepassing van spikes op een vinding uit de jaren '30 van Paul Klipsch Het was bedoeld om via een soort ventielwerking de trillingen van een stuk artilleriegeschut af te voeren. MDF heeft, net als elk ander materiaal, een "eigen" klank. Daar kun je wat aan doen door de platen, zowel boven als onder, dubbel te nemen en dan van een dunnere plaatsoort. Tussen de twee platen plak je dan bitumen (of Sirex). Er mogen dan geen andere verbindingen tussen de op elkaar geplakte platen zitten. Dus schroeven of spikes mogen slechts door een van beide gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 Wanneer je een "meer gaten boor" hebt (zo'n cirkelding met allemaal van die zaagjes) zit er wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 dat noemen ze misschien zo in de Gamma, maar je moet niet proberen een gat in muur te krijgen met zo'n zaagjes ding. Een dozenfrees is een soortgelijk mechaniek in de zin dat je er een groot rond gat mee kunt maken; maar dan wel in gips, kalksteen, gasbeton, baksteen en beton. hout en staal en zelf kun je er wel een gat mee door de muur maken ligt eraan wat voor een zaagje je gebruikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp10mk2 Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 Dat drie spikes ALTIJD stabiel zijn lijkt me toch wel erg logisch, zelfs voor een niet-techneut. Overigens berust de toepassing van spikes op een vinding uit de jaren '30 van Paul Klipsch Het was bedoeld om via een soort ventielwerking de trillingen van een stuk artilleriegeschut af te voeren. MDF heeft, net als elk ander materiaal, een "eigen" klank. Daar kun je wat aan doen door de platen, zowel boven als onder, dubbel te nemen en dan van een dunnere plaatsoort. Tussen de twee platen plak je dan bitumen (of Sirex). Er mogen dan geen andere verbindingen tussen de op elkaar geplakte platen zitten. Dus schroeven of spikes mogen slechts door een van beide gaan. Die ventielwerking van spikes is echt een misvatting. Zoiets bestaat niet. Spikes werken als je ze op een zogenaamde knoop zet. Met knoop bedoel ik dan een gedeelte dat minder hard trilt. De delen die harder trillen mogen dan vrij trillen want die zijn niet gekoppeld met de vloer of de stand via de spike. Je kunt je voorstellen dat de onderrand van het zijpaneel van een luidspreker weinig trilt. Zet hier de spike op en de spike zal zelf ook net zo weinig trillen, zo ook de stand en uiteindelijk de vloer. En t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 30 augustus 2007 Report Share Posted 30 augustus 2007 Hallo Bluppie, welkom hear... Ik vraag me af hoe je dat plaatje van 12 mm dik aan die buis gaat maken..?? Hoi Hans, Wel eens gehoord van draadeinden? Ze zijn er in standaardmaten van een meter lang. Die kun je uitstekend gebruiken om beide platen, ik zou sowieso geen MDF gebruiken, aan de buis te bevestigen. Ik zou gaan voor een bovenplaat van 4 mm rvs en een onderplaat van 50 mm marmer of hardsteen. Dan heb je een meer dan uitstekende stabiele l.s. stand. En o ja, geen spikes!!! Die koppelen, inplaats van, zoals altijd wordt gedacht, ontkoppelen. Er zijn veel betere materialen te koop, die echt ontkoppelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 30 augustus 2007 Report Share Posted 30 augustus 2007 dat noemen ze misschien zo in de Gamma, maar je moet niet proberen een gat in muur te krijgen met zo'n zaagjes ding. Een dozenfrees is een soortgelijk mechaniek in de zin dat je er een groot rond gat mee kunt maken; maar dan wel in gips, kalksteen, gasbeton, baksteen en beton. hout en staal en zelf kun je er wel een gat mee door de muur maken ligt eraan wat voor een zaagje je gebruikt Het is subtieler dan dat. Wanneer je in steen wilt zagen is dat ding met die zaagjes te flexibel; die houden hun vorm niet goed genoeg vast, je trekt ze uit de houder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts