audiofreak Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 link naar het verslag Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Hoi Onno, Leuk verslag, dat de strekking van de gezellige avond wel zo'n beetje weergeeft Idd veel gepraat, maar daar tussendoor toch ook nog wel wat muziek beluisterd..... Het is verrassend dat het demagnetiseren van de CD's niet bij eenieder hetzelfde effekt heeft. Zoals je al aangaf was het effekt bij mij wel duidelijk hoorbaar. En heren...... ik had die CD in een hoekje "behandeld" zonder dat Onno zag wat ik deed, dus het was een objectieve beoordeling. Ik had alleen gezegd dat er iets veranderd was en dat hij maar moest aangeven wat er veranderd was. Ik ga eerst nog wat voedingskabel-aanpassingen doen en wat met de luidsprekerplaatsing experimenteren en daarna ga dan eens kijken wat er aan de akoustiek gedaan kan worden. Want ook Hansko had dit bij mij al aangegeven, en mijn bezoek bij hem heeft mij overtuigd wat dat kan doen met een ruimte...... Ik kom zeker een keer jou kant op, Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Leuk verhaal Audiofreak. Omdat ReneN en ik plaatsgenoten zijn, heb ik zijn set al wat vaker mogen beluisteren. En inderdaad: genieten is het zeker. btw: die soesjes waren idd erg lekker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Leuk verslag heren Maar....... hebben jullie, tenslotte trouwe trouwe Hearders, de Hear Test CD niet in het bezoekje betrokken???? Eigenlijk is dat langzamerhand verplichte kost (naar mijn bescheiden mening). Men zou enkele tracks van die CD bij elk bezoekje kunnen bespreken om het doel van de CD, dwz de onderlinge vergelijkbaarheid en het "delen" van de luisterervaring, te bevorderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Leuk verslag herenMaar....... hebben jullie, tenslotte trouwe trouwe Hearders, de Hear Test CD niet in het bezoekje betrokken???? Eigenlijk is dat langzamerhand verplichte kost (naar mijn bescheiden mening). Men zou enkele tracks van die CD bij elk bezoekje kunnen bespreken om het doel van de CD, dwz de onderlinge vergelijkbaarheid en het "delen" van de luisterervaring, te bevorderen. Ja Kraus, Onno had hem/haar natuurlijk meegenomen en er is ook een aantal tracks van gedraaid. Waaronder het nummer van Roger met die mega-bas . Misschien dat Onno daar nog iets van kan zeggen, ik ken die nummers nog niet goed genoeg. Ik wil Jacco (de verzamelaar en samensteller van de CD?) nog vragen om een goede kopie. Want dat is idd wel leuk om die een beetje eigen te maken en daar ook wat over te melden. En dat is dan idd ook herkenbaar voor een aantal onder ons. Voor mijn eigen luisterbezoekjes is er wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Stuur je adresgegevens maar naar mijn PM box. Dan zend ik jou een cd, die kun je dan kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Het zou leuk zijn als de test-cd een beetje ingang zou vinden, vandaar dat ik het nog maar eens aanhaal. Er is tenslotte nog best wat tijd ingestoken (en definitief is de cd nog niet, maar al wel zeer bruikbaar) Hans van Liempd heeft de eerste posting van de test-cd (heel comfortabel gepinned bovenaan bij Algemene Onderwerpen) aangepast door de index met een kort commentaar nog maar eens op te sommen. De track met het laag van Sodejuu is nr 2 waarbij het volgende commentaar is gegeven: 02. Bleuzeum / Portrait of a Groove 04:42 Wat mechanisch klinkend. Met veel en diep laag. Geschikt om laagweergave van speakers te vergelijken. en, kwam het er mooi strak uit? (overigens is de verstaanbaarheid van de tekst ook een mooi test-criterium) Het is de bedoeling om de test-cd binnenkort eens te testen Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Het zou leuk zijn als de test-cd een beetje ingang zou vinden, vandaar dat ik het nog maar eens aanhaal.Er is tenslotte nog best wat tijd ingestoken (en definitief is de cd nog niet, maar al wel zeer bruikbaar) Hans van Liempd heeft de eerste posting van de test-cd (heel comfortabel gepinned bovenaan bij Algemene Onderwerpen) aangepast door de index met een kort commentaar nog maar eens op te sommen. De track met het laag van Sodejuu is nr 2 waarbij het volgende commentaar is gegeven: 02. Bleuzeum / Portrait of a Groove 04:42 Wat mechanisch klinkend. Met veel en diep laag. Geschikt om laagweergave van speakers te vergelijken. en, kwam het er mooi strak uit? (overigens is de verstaanbaarheid van de tekst ook een mooi test-criterium) Het is de bedoeling om de test-cd binnenkort eens te testen Er kwam idd erg veel laag uit, maar dat was volgens mij niet geheel strak. (Onno zat op de luister/praatstoel en ik aan de zijkant en daar is het wat lastiger te beoordelen. Maar zoals je ook in het verslag hebt kunnen lezen zal ik mijn speakers wellicht ook weer wat moeten verplaatsen. Alhoewel.... Ik had na de laatste aanpassingen mijn stoel weer wat verder naar achteren verplaatst (lekker veel laag....) maar vandaag weer even op de "oude" plek gezet. Zodat het bijna een gelijkzijdige driehoek is. En daar had ik geen last van overdreven laag. Maar goed, ik ga er zeker mee experimenteren, ook in de breedte . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 augustus 2007 Report Share Posted 27 augustus 2007 Het allerleukste van een regelmatig gebruik van de test-cd is natuurlijk dat je bij beluistering bij anderen de ervaring mee naar huis kan nemen en vergelijken hoe je het er zelf afbrengt. Al ben je vinyl-liefhebber, de CD is en blijft heel geschikt om in ieder geval de luidsprekers icm met de akoestiek te beoordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 Al ben je vinyl-liefhebber, de CD is en blijft heel geschikt om in ieder geval de luidsprekers icm met de akoestiek te beoordelen. Dat zal zeker zo zijn. Ik krijg de test-CD van Jacco, dus die gaat nog wel eens gedraaid worden..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 01. The Beatles / Because en Get Back 04:20 Ruimtelijk begin, natuurlijke achtergrond geluiden, stemmen (acapella), drums Geschikt om kleuring in laag, mid en hoog waar te nemen. Wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 Als ik mijn test CD heb zal ik het commentaar van Audiofreak weer eens doorlezen en kijken of ik de opmerkingen kan plaatsen. Hoogstwaarschijnlijk wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 Misschien kan Rene wat over de afstand van de speakers wat zeggen. Eigenlijk hadden we het even moeten nameten,want in mijn optiek en beleving heeft een Thiel speaker echt wel wat ruimte nodig en zeker ook in de onderlinge afstand. De luidsprekers staan symetrisch voor een erker, met een verloop van 70 tot 130 cm. achter de luidsprekers. Deze staan op zich 185 cm. van elkaar. De luisterstoel staan op zo'n 210 cm. van elke LS af. (na de laatste aanpassingen en dus ook tijdens het bezoek van Audiofreak stond de stoel nog zo'n 50 cm. verder naar achteren). Echter, aan de rechterkant staat een boekenkast op 40 cm. van de rechter LS, de linker heeft meer ruimte, nl. 80 cm. tot de muur. Links achter deze LS staat wel weer het audiorack. Dus een beetje onevenwichtig is het wel. Ik heb wel het gevoel dat het gehele geluidsbeeld soms iets uit het midden staat. Naar links dus. Ik heb een hele tijd geleden met de LS geschoven om wat meer laag te krijgen. Er is inmiddels zoveel gebeurt, dat dat maar weer eens moet gebeuren, maar nu hopelijk met het tegenovergestelde resultaat. Eerst maar eens naar de zijkant zoals Onno aan heeft gegeven, maar wellicht ook weer iets naar voren. De luisterplek leek wat minder kritisch geworden te zijn, maar ik kom er nu langzaam achter, dat het juist kritischer lijkt te zijn geworden. Maar misschien dat het verplaatsen van de LS daarin toch weer wat meer lucht geeft en dus wat neutraler wordt. Tenminste, dat hoop ik dan maar..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 Als ik het zo lees hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Het laag van Bluezeum was indertijd met de betonnixen in Oud-Beijerland ook een straf, als ik me goed herinner. Ik moet volgens mij de eerste keer nog horen dat dit echt superstrak uit de luidsprkers kwam. Aaridg is inderdaad de 1e track, de intro. Dat Onno die vlieg zo opviel duidt toch op een goed gedetailleerde weergave. (we zouden al die dieren eens even moeten benoemen (haan, koerende duif, klapwiekende houtduif etc. Het is een stukje dat het waard is om goed te kennen wat wanneer komt) Schuiven met luidsprekers (als je niet de ideale ruimte en akoestiek hebt) zal altijd wel blijven. Bovendien is het zo dat je dan zelden "voor altijd" de optimale plek hebt en af en toe eens veranderen in de opstelling ook gewoon wel weer eens aardig is. Mijn luidsprekers hebben in de loop van jaren ook wel zo'n beetje alle hoeken van de kamer gezien en het is ook wel eens leuk om weer eens terug te gaan. (Ik probeer wel om opstellingen die een tijdlang bevallen op te schrijven -afstand tot de muren etc.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 Als ik het zo lees hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Het laag van Bluezeum was indertijd met de betonnixen in Oud-Beijerland ook een straf, als ik me goed herinner. Ik moet volgens mij de eerste keer nog horen dat dit echt superstrak uit de luidsprkers kwam. Troost Mijn luidsprekers hebben in de loop van jaren ook wel zo'n beetje alle hoeken van de kamer gezien en het is ook wel eens leuk om weer eens terug te gaan. Toch niet tegelijkertijd in de tegenovergestelde hoeken Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 Als ik het zo lees hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Het laag van Bluezeum was indertijd met de betonnixen in Oud-Beijerland ook een straf, als ik me goed herinner. Ik moet volgens mij de eerste keer nog horen dat dit echt superstrak uit de luidsprkers kwam.[...] Blijft een leuke track. Inmiddels heb ik hem ook een paar keer gehoord op diverse sets en het succes wisselt. Laatst op een paar UcD's trouwens wel heel mooi gehoord. Waar ik meestal moeite mee heb is het drukkende als het volume naar standje "hard" gaat, waardoor de rest van de track moeilijk te volgen wordt. Zal wel met de speakers te maken hebben. En als tweede track gebruik ik Casta Diva door Angela Georghiu. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 paar UcD's Jacco wat zijn dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 augustus 2007 Report Share Posted 28 augustus 2007 paar UcD's Jacco wat zijn dat? Klasse-D versterkers. Je weet wel: van die op en top verguisde dingen. En ze klinken bovendien voor geen meter. Ofwel: geweldige versterkers. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 Volgens mij heeft Roger die Bluezeum-cd ook wel eens naar mij meegenomen. Dat ging toen best aardig op de Thiels in mijn toenmalige luisterruimte maar het fijne weet ik er niet meer van. Sindsdien staat die cd op mijn "lijstje" maar vergeet 'm steeds te bestellen. Overigens zijn er wel meer cd's van het kaliber "Bluezeum", de Jazzmataz-reeks van Guru en bijv. Messhell N'dgeocello kunnen d'r ook wat van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 In het geval van de betonnixen was er geen sprake van dat de speakers de track niet aan konden, die doen dat op hun sloffen. Het was echter overduidelijk de ruimte die Bluezeum niet aan kon. Dat was in 1e instantie verbazingwekkend vanwege de grootte van de ruimte (9x21x 3,8meter). Het kan natuurlijk zijn dat je met die trak tekortkomingen van de speakers aan het licht nrengt maar in veel gevallen zul je de oorzaak voor een slecht laag hier toch bij de relatie speaker-ruimte moeten zoeken. Voor monitorluidsprekers is de track een hele toer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 In Bluezeum zit een hele hoop laag onder de 40 Hz. Wanneer je speakers dat niet weergeven klinkt het laag inderdaad strak. Wanneer speakers dat (elektrosche) laag w Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 Dus realitisch en gedetaileerd is het wel bij Rene. De andere dieren zijn er ook bij hem en ook weer goed te volgen en te onderscheiden van elkaar. Zo ook Mevrouw Jansen. Met voornamelijk snurkgeluiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 augustus 2007 Report Share Posted 29 augustus 2007 In Bluezeum zit een hele hoop laag onder de 40 Hz. Wanneer je speakers dat niet weergeven klinkt het laag inderdaad strak. Wanneer speakers dat (elektrosche) laag w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts