Jump to content

Versterker voor B&W Nautilus 802

denniz
 Share

Recommended Posts

Allen,

Binnenkort gaan we de B&W Nautilus 802 kopen, dat is zeker. Het gaat een tweedehands worden, dus de eerste versie uit 1999 (of later), niet de Diamond versie dus want die ligt voorlopig nog even buiten budget. Uiteraard willen we eruit halen wat erin zit en dat kan volgens iedereen die ik hoor en overal waar ik lees pas met een capabele versterker, kortom, de Marantz PM-14 die we nu hebben schiet te kort!

De afgelopen weken/maanden heb ik her en der informatie bij elkaar gepuzzeld en deze speakers hebben een eindversterker nodig die flink wat stroom kan leveren, wattages lijken er minder toe te doen zodra ze maar verdubbelen bij halvering van de impedantie. Bovendien moet de eindversterker stabiel tot 3 komma nogwat Ohm zijn aangezien daar de dip zit. Waarschijnlijk gaat ge

Ik weet het, een Krell of Mark Levinson zal allicht beter klinken maar voor iets beter betaal je zomaar het drievoudige of meer en dat gaat even niet lukken.

Dennis,

die zullen niet

Hallo Denniz,

Gefeliciteerd vast met je mooie speakers. Ik heb ze al enkele keren uitgebreid mogen beluisteren in het verleden (helaas niet thuis) en het zijn echt dingen om trots op te zijn.

Ik zou ze zelf zonder twijfel combineren met een accuphase. Binnen jouw budget moet wat gebruikts te vinden zijn. Deze versterkers verdubbelen hun vermogen niet in 4ohm, maar daar zou ik me zeker niet op blind staren.

Allen,

Bedankt voor de info. De ASR had ik al even op de korrel maar vier apparaten, nou nee, dat kan ik mijn vrouw niet aandoen. De ML383 is te duur maar erg mooi. AA Maestro is ook nog een optie, misschien nog de MF TriVista maar dat zijn weer twee losse dozen. Array ken ik alleen van naam maar is wellicht het overwegen waard.

Algemene tendens die ik bespeur: met ge

Ik draai met Bryston 4BSST op mijn 802D. Erg mooi, goede bas slam, diepe en wijde soundstage! Doet niet onder voor de ML383, en de ML334 + ML380S die ik ooit aan mijn vorige N802's heb gehoord. De 4B-SST-C heb ik tweedehands gekocht voor 2150, hij was een jaar oud en in nieuwstaat. Je moet dus geluk hebben. Hiervoor draaide ik met een Hypex UCD400HG waar ik wat aan miste. De soundstage was klein en weinig emotie. Daarvoor draaide ik met een zelfbouw Pass Labs XA130 errug mooi (oja, hij is te koop).

E.

Allen,

Bedankt voor de info. De ASR had ik al even op de korrel maar vier apparaten, nou nee, dat kan ik mijn vrouw niet aandoen. De ML383 is te duur maar erg mooi. AA Maestro is ook nog een optie, misschien nog de MF TriVista maar dat zijn weer twee losse dozen. Array ken ik alleen van naam maar is wellicht het overwegen waard.

Algemene tendens die ik bespeur: met ge

Ik zou het persoonlijk eerst ook gewoon met de Marantz pm-14 proberen.

De pm-14 is geen lullig versterkertje en zal de B&W's toch zeker goed moeten kunnen mennen.

Eerst wennen aan de klank van de nieuwe luidsprekers en mocht je dan niet tevreden zijn dan kun je altijd

nog op zoek naar iets anders.

My 2 eurocent.

grtjzz Daffy ;)

Thx mannen, voor alle reakties.

Bij RAF hebben ze me doen geloven dat de N802D veel makkelijker aan te sturen is dan de N802, die pas bij honderden watts enigszins zou klinken. Evenals de Dali's die we nu hebben zouden de N802's supermoeilijk aanstuurbaar zijn, maar als ik alle reakties zie valt dat blijkbaar alleszins mee! Ik ga het gewoon proberen, uitbreiden kan altijd nog.

vg Dennis.

Ik draai met Bryston 4BSST op mijn 802D. Erg mooi, goede bas slam, diepe en wijde soundstage! Doet niet onder voor de ML383, en de ML334 + ML380S die ik ooit aan mijn vorige N802's heb gehoord. De 4B-SST-C heb ik tweedehands gekocht voor 2150, hij was een jaar oud en in nieuwstaat. Je moet dus geluk hebben. Hiervoor draaide ik met een Hypex UCD400HG waar ik wat aan miste. De soundstage was klein en weinig emotie. Daarvoor draaide ik met een zelfbouw Pass Labs XA130 errug mooi (oja, hij is te koop).

E.

Toch wel snel gegaan met die UcD. Had je nu de voeding nog afgebouwd? Of speelde je nog met dat 225VA trafootje? In dat geval kan ik me wel voorstellen dat je niet het onderste uit de module haalt.

(excuses voor de o.t zijsprong)

Ik draai met Bryston 4BSST op mijn 802D. Hiervoor draaide ik met een Hypex UCD400HG waar ik wat aan miste.

Toch wel snel gegaan met die UcD. Had je nu de voeding nog afgebouwd? Of speelde je nog met dat 225VA trafootje? In dat geval kan ik me wel voorstellen dat je niet het onderste uit de module haalt.

(excuses voor de o.t zijsprong)

Tja, ik wilde uiteindelijk een dual mono met 2 schakelende voedingen bouwen en met die nieuwe 12V modules. Als je de bedragen bij elkaar optelden en het in een mooie hexateq kast wilde stoppen, dan loopt het bedrag lekker op. Met de huidige 225VA trafo (wat trouwens meer dan genoeg is ook al speel je hard!) vond ik het niet echt overtuigen, vooral de soundstage was klein. Dus ik heb maar besloten om de rest van het geld er maar niet in te pompen en kwam toen die tweedehands Bryston tegen...

E.

Okay, maar de algemene consensus onder diy-ers is dat een klasse d amp best gevoelig is voor de voeding. Hypex zweert bij dual mono, wellicht dat dat het geluidsbeeld wel flink verbeterd.

Bryston is natuurlijk ook niet mis.

Zou trouwens een leuke vergelijking zijn voor een luistersessie: diy Pass XA - Hypex UcD - Bryston cl. AB

Karma (OLS) heeft tegenwoordig ook klasse D versterkers. In het voorjaar waren wij daar op bezoek met de audioclub. Niemand wist op dat moment dat er klasse D versterkers gebruikt werden. Toch vond eigenlijk niemand het geluid om naar huis te schrijven.

Met andere versterkers (A A-B) heb ik die Karma's veel beter gehoord.

:)

Jazeker, maar wel blind natuurlijk. Technisch moeten die UcD's dat goed aankunnen.

Groet,

Jacco

geen commentaar...

:)

Reinz,

Geintegreerd: Value for money : Dussun V6I of V8I of Xindak A600E, Shanling A-300, Musical Fidelity A5

Onderstaande combinatie in BI-Amping-modus !

Voorversterker Nad C162 + 2x eindbakken C272 (moet totaal nieuw onder de 2.000 Euro te krijgen zijn)

http://www.pacificaudio.nl/index.php?page=...t&Itemid=26

http://www.fairaudio.de/test/vollverstaerk...ssun-v8i-1.html

http://www.xindak.com/english/products/showditail.asp?id=301

Karma (OLS) heeft tegenwoordig ook klasse D versterkers. In het voorjaar waren wij daar op bezoek met de audioclub. Niemand wist op dat moment dat er klasse D versterkers gebruikt werden. Toch vond eigenlijk niemand het geluid om naar huis te schrijven. [...]

Dat is dan alleen maar positief. Versterkers die de aandacht trekken zijn vervormingsgedrochten. Enne, die Array's hebben wat mij betreft hetzelfde: die klinken ook voor geen meter. Geweldig goed zijn die versterkers dus.

Groet,

Jacco

Hoi Denniz, heb ooit eens de vincent sv238 thuis gehad op mijn matrix 801. Die combi was niet verkeerd, zo net verkeerd zelfs dat ik in eerste instantie mijn huidige AA niet gekocht heb toen. Wat ik toen ook heb geprobeerd is de Vincent sv238 samen met de sp993 stereo eind versterker. Deze laatste is geloof ik 5db sterker dan de sv238. Dat was op mijn matrixen geen pretje, te krachtig in het laag.

Heb daarnaast ooit de N802 gehoord en die vond ik weer tegen over mijn matrixen te zwak in het laag. Misschien is het wel een goede combi de sv238 met de sp993 samen met de N802 in bi amp waarbij de sp993 het laag aanstuurt. Voor mij was dat zeker een optie geweest als ik iets sterker in mijn budget had gezeten en de mogelijkheid had gehad om de N802 te kopen.

Het is maar een idee, voor het zelfde vind je Vincent helemaal niks. Mijn oren waren er niet negatief over. Maar dat is mijn smaak. Groet,

Andre

Karma (OLS) heeft tegenwoordig ook klasse D versterkers. In het voorjaar waren wij daar op bezoek met de audioclub. Niemand wist op dat moment dat er klasse D versterkers gebruikt werden. Toch vond eigenlijk niemand het geluid om naar huis te schrijven. [...]

Dat is dan alleen maar positief. Versterkers die de aandacht trekken zijn vervormingsgedrochten. Enne, die Array's hebben wat mij betreft hetzelfde: die klinken ook voor geen meter. Geweldig goed zijn die versterkers dus.

Groet,

Jacco

Nou denk je toch wel wat verkeerds. Die klasse D versterkers klonken rauw in het hoog en het laag was vrij ongecontroleerd. Juist dat laatste had ik bij klasse D eerder veel beter gehoord. Dat er w