Jump to content

'n ECHT hometheater....!!

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

uid1613_76a5a2efc746e613ec250a5ec6e576cb.jpg

Dit was zo'n beetje het uitzicht gisteravond bij Antoin.

En hieronder in het "kort" z'n spullen.

Geluidsdempers en isolatoren (Real) Spectral 8x Cable Tower

Stands AH! Njoe Tjoeb Reference Basis Evolution Carbon

Stands AH! Njoe Tjoeb Reference Basis Flatline Carbon

Stands AH! Njoe Tjoeb Reference Basis Classic Carbon

Eindversterker Aragon 2x Palladium 1K monoblok

Interlink Audioquest Cables Columbia 9m XLR

Luidspreker center B&W HTM 3-S

Luidspreker zijwand B&W DS-7

Luidspreker center B&W LCR-60S3

Luidspreker voor B&W 800 series 802-D

Scherm Beamax A-Serie 240x142

Luidsprekerkabel Crystal Cable Reference

Luidsprekerkabel Ixos 32meter 604 OFC

Projector-kabel Link UltraLink HDpro 10meter

(SA)CD-speler Marantz SA-11S1 van Medevoort Modificatie

DVD-speler Marantz DV7600

Interlink Monster Cable M 1000D

Interlink Monster Cable 4x set M 1000i

Interlink Monster Cable MSB 1000SW

Projector-kabel Monster Cable MV 3CV

Voorversterker Moon Audio P-5

Netsnoer NBS Cables 2x Active-1

Interlink NBS Cables Monitor 1

Netsnoer NBS Cables 2x Active-2

Digitale TV Decoder Philips Zinwell PV-600 TV-tuner

Meerkanaals eindversterker Rotel RMB 1095

Surround processor Rotel RSP 1068

Projector Sanyo PLV-Z4

Subwoofer Scan Speak Zelfbouw 4x 10 inch 23W4557T01

Netfilter SEEC HQSN-163U

Netsnoer SEEC 2x T25

Netsnoer Siltech 3x SPO12M

Meubels Solid Steel 6.4

Meubels Solid Steel 2x Model B

Surround voorversterker Velodyne SMS-1 Subwoofer Managment Systeem

Eindversterker Yamaha P-5000S

Zo je ziet... niks is aan het toeval overgelaten. Wil je nog meer over deze set weten, hier kun je nog meer vinden.

Antoin is een lid van Audioclub Oost Brabant, daar ken ik hem dus van. Vorige week had hij eens naar mijn spullen geluisterd. Ik was ook wel erg benieuwd wat ik bij hem zou horen (en zien) dus ook maar een afspraak gemaakt.

Antoin heeft op de begane grond een behoorlijk stuk aan zijn woning gebouwd (ca 6,5 x 4,5 en zo'n 4,5 m hoog (in de nok). Deze ruimte is zoals je op de foto kunt zien helemaal, maar dan ook helemaal ingericht als hometheater. Inclusief toneelverlichting dimbare zaalverlichting, kunstmatige ventilatie (uiteraard ook regelbaar) en elektrisch bedienbare gordijnen voor het projectiescherm. En natuurlijk de inmense audioset.

Het meest in het oog springen de B&W 802D's met eindversterkers en de enorme subwoofer. Op de vloer ligt als laatste wijziging nog 'n stuk zwart laminaat. Dit om de akoestiek wat "op te vrolijken". Op het laatste kom ik nog zeker terug.

Toen we binnen gingen stond zachtjes Diane Krall te spelen met Tempation. Eerst even rondkijken natuurlijk, want in een dergelijk "hometheater" was ik nog niet eerder. Wauw... wat is dit perfect gemaakt. er is niks, maar dan ook werkelijk niks, aan het toeval overgelaten. Zelfs de tafeltjes voor de koffie zijn van filmblikken gemaakt.

Dan snel muziek op. Daar kom ik tenslotte voor. :)

Het eerst de Hear test CD er maar in. Daar is ie tenslotte voor. Snel horen wat de eigenschappen van de set zijn. Nu zal ik niet alle nummers gaan beschrijven, maar w

Geweldig Hans,

Het lijkt mij een belevenis om in een dergelijke set-up te mogen vertoeven. Ikzelf ben ook gecharmeerd van 802D's, zowel qua sound als qua looks. Dit zijn topklasse speakers wat mij betreft. Op de foto zou ik neigen naar iets meer indraaien, maar gezien de akoestische randvoorwaarden zal dit een optimum geweest zijn.

Dan 2 opmerkingen mbt de test-cd. Het laag van Bleuzeum bouwt bij jou thuis inderdaad een druk op en ik kan me voorstellen dat je dat opvalt. Volgens mij klopt het ook gewoon wat je zegt. Dan "Casta Diva". Op de uithaal is ze net randje-kantje-boord-er-net-overheen. Dat kun je in een editor ook zichtbaar maken. Wat dat betreft is die 802D dus eerlijk. Mooi!

Nogmaals, leuk om te lezen!

Groet,

Jacco

Guest Kraus vonBentinck

Ongelooflijk, Hans. Wat een uitstap! Ik denk dat we nu via het forum wel alles gezien hebben.

Ik moet het nog eens goed overlezen maar het eerste wat me opviel was hoe fraai de ruimte is ingericht. Helemaal in de "Tuschinsky-sfeer" met dat prachtige rood, de verlichting en het verwachtingsvolle beeld dat je moet hebben als je in deze ruimte plaatsneemt.

Aan de akoestiek wordt misschien nog gewerkt, de ambiance is helemaal af.

Zeer indukwekkend.

(Volgens mij ben jij trouwens inmiddels wel toe aan het schrijven van een dik boek met de titel : The Hifi Landscape in the Netherlands at the turn of the Millenium as seen & heard bij HvL" :D )

Was het trouwens zo dat jullie het eens waren over de door jou geconstateerde verschillen tussen het geluid in deze zaal en de luisterruimte bij jou thuis?

Was het trouwens zo dat jullie het eens waren over de door jou geconstateerde verschillen tussen het geluid in deze zaal en de luisterruimte bij jou thuis?

Eigenlijk hebben we geheel niet gediscusieerd.. alleen maar geluisterd...

Maar... we hebben afgesproken dat we voortaan samen naar de audioclub rijden. We hebben dan mooi de gelegenheid om bij te praten... :)

En dat boek.... :huh:

:)

Mooi verslag Hans, en het moet helemaal een ervaring zijn geweest om daar te zitten in dat pluche :D met al dat geweld om je heen.

Ik ben niet zo in voor die surround setjes :D voor muziek, maar ik kijk regelmatig films en zou daar best een filmje willen pakken. Alhoewel, naar het filmhuis gaan heeft ook wel wat. Maar daar is het geluid hoogstwaarschijnlijk :cool2: niet zoals het daar was. En je kan hier lekker een borrel(nootje) nemen ;)

Mooie ervaring.

Guest Kraus vonBentinck

Zeg Ruud, heb jij de test-CD al eens beluisterd?

Ik zou best benieuwd zijn wat jij er van vindt. Niet van de muziek uiteraard maar van de gekozen tracks als middel om te te beoordelen hoe het ergens klinkt.

Muzikaal is de CD een ratjetoe( maar ook wel best om te pruimen, daar niet van)

• 3 weeks later...

Leuk, hetzelfde model Palladium als ik heb :)

Modificeren is wel een idee als ik het 'donkere' timbre lees in dit stuk.

Ik weet niet waar het ergens is (ik vermoed Brabant), maar als HT-er heb ik ook wel interesse in een bezoekje als het gelegen komt :)

Andr

Home Theatre... een gewoon mens komt oren tekort! :o

Daar is onderzoek naar gedaan (zie: T. Muraoka en T. Nakazato, "Examination of Multichannel Sound-Field Recomposition Utilizing Frequency-Dependant Interaural Cross Correlation (FIACC)", J. Audio Eng. Soc., Vol. 55 No 4, pp. 236 - 256 (April 2007)).

Eea blijkt verrassend in elkaar te zitten en het eenvoudige idee dat 2 speakers gerechtvaardigd kunnen worden omdat we ook slechts 2 oren hebben, blijkt anders te zijn. Wat ook verrassend is dat het opvoeren van het aantal weergevers averechts kan werken.

Eigenlijk werkt geen enkele reproductie-opstelling, het is een compromis.

Groet,

Jacco

• 3 weeks later...

Hoy,

Hoewel ik dit ongetwijfeld een prachtige ruimte vind, valt me op dat het scherm veel te hoog geplaatst is.

Het verwondert me steeds dat men vaak heel wat moeite doet om het audiogedeelte in een hometheater te perfectioneren, maar hierbij uit het oog verliest dat het om een totaalbeleving gaat.

Hier is duidelijk gepoogd om de center ideaal te plaatsen.

Er is echter ook zoiets als de ideale plaatsing en kijkhoek van het scherm.

Dit is normaal gezien, vanuit zitpositie op ooghoogte, het scherm 1/3 onder en 2/3 boven je oogniveau.

Het blijft uiteraard allemaal een compromis, maar men mag niet vergeten dat een hometheather eigenlijk het onderdompelen in een totaalbeleving moet zijn. Hierbij is goede surround onontbeerlijk, maar ideale beeldhoek evenzeer.

Verder heb ik de subbas, bij mezelf volledig stereo uitgevoerd en opgesteld tegen de zijwanden direct links en rechts van de luisterplaats (als een gigantische koptelefoon :D )

Het wordt door weinig mensen geprobeerd, maar eigenlijk is dit een van de meest ideale opstellingen voor subs, naar akoustiek toe.

Close mike metingen aan de sub en metingen op de luisterplaats zijn quasi gelijk bij deze opstelling. Er is dus praktisch geen invloed van de ruimte en dat is niet evident voor echte subfrequenties.

Bovendien is de drukopbouw in de hoeken van de kamer ook heel wat minder en dat is meegenomen.

Blijkbaar plaatsen de meeste mensen toch liever 1 sub links, recht of centraal voor.

Geert