Jump to content

speakers beschermen

m44
 Share

Recommended Posts

mijn versterker is berucht om 80 volt naar de speakers te sturen wanneer een en ander fout gaat. zijn er simpele oplossingen zoals een snelle zekering om tussen de amp en speakers te plaatsen die geen hoorbare storing oplevert. of zijn zoals al eerder werd gezegd zekeringen te langzaam?

mijn versterker is berucht om 80 volt naar de speakers te sturen wanneer een en ander fout gaat. zijn er simpele oplossingen zoals een snelle zekering om tussen de amp en speakers te plaatsen die geen hoorbare storing oplevert. of zijn zoals al eerder werd gezegd zekeringen te langzaam?

Een fietslampje in serie zetten..........

Deze truk heeft heel wat speakers in leven gehouden en IK hoor het verschil niet..... ;)

Verder vindt ik het thuis nooit zo erg als ik weer eens te hard gespeeld heb, dan mag ik weer nieuw kopen :)

gr. Marcel

was da?

een weerstand die doorfikt bij te hoog voltage?

zouden er nu echt geen zekeringen of relais te vinden zijn die niet hoorbaar of verwaarloosbaar hoorbaar zijn.

was da?

een weerstand die doorfikt bij te hoog voltage?

zouden er nu echt geen zekeringen of relais te vinden zijn die niet hoorbaar of verwaarloosbaar hoorbaar zijn.

Een zekering is gewoon niet snel genoeg. Er is een bepaalde energie nodig om de smeltdraad te laten smelten. Bij een relatief lage stroom duurt dat lang. Pas bij heel hoge stromen gaat het vrijwel direct. Om je speakers te beschermen heb je juist directe uitschakeling nodig. Dat kan alleen met een kleine zekering, omdat de stroom relatief klein is (als die 80V op de uitgang komt te staan). Alleen werkt dat niet omdat een kleine zekering ook kan smelten bij langdurig gebruik met een lage stroom. Met andere woorden, hij zou zomaar tijdens het muziek luisteren door kunnen branden en dat wil je ook weer niet. Zekering lijkt me dus geen optie...

Een meetcircuit met een relais in de uitgang van je versterker lijkt me een betere optie...

Mijn Quad versterker gebruikt een zogenaamde "crowbar"schakeling :huh: d.w.z. mocht er gelijkspanning over de luidspreker uitgangen gedetecteerd worden, wordt de voeding kortgesloten :ph34r: waardoor de zekeringen eruit vliegen en op die manier geen gelijkspanning op de luidspreker uitgang. :)

http://quad405.com/405-2schematic.pdf

Zie T2

Zolang het relais goed blijft zul je geen invloed horen. Voor deze kostprijs (11 euro) kun je best na een jaar of wat weer een nieuw stel kopen,.

De Thel (die ik je elders aanbeveelde) hebben 3 relais per module, maar kosten het 5 voudige