WanFie Posted 1 september 2007 Report Share Posted 1 september 2007 Ik had de vraag in een ander topic ook al gesteld, maar daar begint men over electronische oplossingen. Dat is dus niet de bedoeling. Bovendien stond de vraag daar eigenlijk verkeerd. Opnieuw dus.... Ik meet met een sinussweep in mijn ruimte een piek van 5 db op 60 Hz, een dip van -13 dB op 70 Hz en weer 0 dB op 80 Hz op 95 Hz weer op -7 DB... Onder de 60 Hz wordt het redelijk rustig. 20 Hz wordt zelf maar op - 1 DB weergegeven. Nou weet ik dat met een sinus pieken van soms wel 20 of meer dB's gehaald worden. Ik sta hier dus helemaal niet van te kijken. Met toonburst is het allemaal veel rechter (binnen 5 dB). Ik zou die 60 Hz dus wat willen dempen, en de 70 Hz en eventueel de 95 Hz ophalen... Maar aan de rest mag niks veranderen. Is dat denkbaar... en belangrijker... HOE..??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 1 september 2007 Report Share Posted 1 september 2007 Hoi De dalen in de weergave zijn lastig. De piek op 60Hz kan je weg halen met een Bastrap. Hier staan de benodigde formules: MH Soft (helmholtz resonator) Ik denk inderdaad dat je akoestiek problemen beter analoog kunt oplossen dan met een hele bult electronica. Een gesprek voeren in een kale ruimte is namelijk erg vermoeiend en daar helpt die elektronica niks aan. Een betere akoestiek maakt een ruimte zoveel aangenamer om in te wonen... Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 september 2007 Author Report Share Posted 2 september 2007 Dank je ik heb dat programma gelijk gedownload... Straks eens kijken hoe 't er uit zo moeten komen te zien.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 september 2007 Author Report Share Posted 2 september 2007 Hoeveel van die helmholz resonatoren heb ik nodig om 5 dB te absorberen..?? Die membraan basstraps worden overigens wel errug groot... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 september 2007 Report Share Posted 3 september 2007 [...]Ik meet met een sinussweep in mijn ruimte een piek van 5 db op 60 Hz, een dip van -13 dB op 70 Hz en weer 0 dB op 80 Hz op 95 Hz weer op -7 DB... Wellicht zit je er niet op te wachten, maar ik heb Portrait of a groove behandeld volgens bovenstaand recept: Bleuzeum behandeld volgens: -5 dB @ 60 Hz, +13 dB @ 70 Hz, 0 dB @ 80 Hz en +7 dB @ 95 Hz. Het is iets zachter qua volume tov het origineel, houd daar rekening mee. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 september 2007 Report Share Posted 3 september 2007 Ik meet met een sinussweep in mijn ruimte een piek van 5 db op 60 Hz, een dip van -13 dB op 70 Hz en weer 0 dB op 80 Hz op 95 Hz weer op -7 DB... Hans, dit soort pieken kunnen met helmholzresonatoren behandeld worden, maar de praktijk wijst uit dat die krengen enorm lastig af te stemmen zijn. Berekenen is een, maar de praktijk is vaak anders, in het bijzonder als de pieken smalbandig zijn. Ondanks de smalbandigheid is een breedbandige absorber vaak een goed compromis (een basdiffusor zou je halve huis vullen). Een van de effecten die bij breedbandige absorptie in het laag optreed is dat de pieken minder extreem worden maar ook de dalen, eveneens worden ze "breder" en daarmee vaak minder opvallend. de zelfbouw absorber Studiotips SuperChunk in een vergelijkende test, en een vergelijkbare minerale wol aan de in de artikelen genoemde Corning 703 Als je met zo'n ding te veel in het mid en hoog gaat absorberen, dan kun je op z'n eenvoudigst gewoon delen van het oppervlak met folie afplakken, of een fraai houten plankje gebruiken. Overigens, wat is de bron van de pieken en dalen? Resonanties? Uitdoving door reflecties (combfilter) aan wand, plafond etc? Lijkt me handig om te weten voor je iets gaat proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 september 2007 Author Report Share Posted 3 september 2007 [...] Ik meet met een sinussweep in mijn ruimte een piek van 5 db op 60 Hz, een dip van -13 dB op 70 Hz en weer 0 dB op 80 Hz op 95 Hz weer op -7 DB... Wellicht zit je er niet op te wachten, maar ik heb Portrait of a groove behandeld volgens bovenstaand recept: Bleuzeum behandeld volgens: -5 dB @ 60 Hz, +13 dB @ 70 Hz, 0 dB @ 80 Hz en +7 dB @ 95 Hz. Het is iets zachter qua volume tov het origineel, houd daar rekening mee. Groet, Jacco Bedankt Jacco, ik heb het bestand op m'n PC moeten zetten. rechtstreeks vielen er nogal wat stukken weg. Merkwaardigerwijs hoor ik niet echt veel verschil. Wel in de openheid, kracht en dynamiek. Ook het heel diepe laag gaat via de Droplet aanzienlijkbeter. Maar wat ik gehoopt had.. n.l. dat het laag nauwkeuriger zou worden weergegeven... daar is niet echt veel van te merken. je hoort dat het laag wat kompleter is, maar het verschil is niet zodanig dat ik daar halsbrekende toeren voor uit ga halen. Kennelijk ben ik minder gevoelig dan m'n meter voor dit soort pieken en dalen. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 september 2007 Report Share Posted 3 september 2007 De Q van de gebruikte filters heb ik op 100 gezet en dat betekent een bandbreedte van f/Q, dus dat is heel smalbandig. Dat natuurlijk om het effect op andere frequenties zo klein mogelijk te maken. Voor de 70 Hz, heb ik dan een theoretische bandbreedte van 0,7 Hz, maar dit zal meer zijn in de praktijk. Je kunt die punten heel nauwkeurig instellen. Misschien was het wel te smalbandig, maar dat weet ik natuurlijk niet. Het gaat om het idee. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 (...) Het gaat om het idee.(...) Dat klopt! Alleen volledig verdwaasden denken dat het hear om Goed Geluid gaat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 Goedemorgen spido! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 september 2007 Author Report Share Posted 4 september 2007 De Q van de gebruikte filters heb ik op 100 gezet en dat betekent een bandbreedte van f/Q, dus dat is heel smalbandig. Dat natuurlijk om het effect op andere frequenties zo klein mogelijk te maken. Voor de 70 Hz, heb ik dan een theoretische bandbreedte van 0,7 Hz, maar dit zal meer zijn in de praktijk. Je kunt die punten heel nauwkeurig instellen. Misschien was het wel te smalbandig, maar dat weet ik natuurlijk niet. Het gaat om het idee. Groet, Jacco Zo smalbandig komen de sinussen niet op m'n UC. Het is alleen de top die zoveel afwijkt. Daarnaast zit nog een behoorlijk aantal frequenties die ook op dat scherm verschijnen. Wel zachter uiteraard. Ik denk dat de piek bij 60 Hz van tussen 55 en 65 Hz en sinusvormig verloopt. De dip bij 70 Hz dan weer van 65 tot 65Hz enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sp10mk2 Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 Wat Jacco al zei, je moet wel zorgen dat de dip of piek in het filter overeenkomt kwa breedte en frequentie met de piek of dip in je ruimte, anders krijg je wel een erg grillig verloop. Het is wel bekend dat individuele resonanties niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 september 2007 Report Share Posted 8 september 2007 Resonantieslurpers (anti-resonatoren) kunnen heel effectief zijn! Ze kunnen, indien exact gepositioneerd op de buik van een ergerlijke staande golf, en bij slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts