Jump to content

rothwell ingangs verzwakkers

m44
 Share

Recommended Posts

mijn eindbak is uit 1979 en de voorbak uit 1987. iemand adviseerd mij de rothwell ingangs verzwakkers (dempers) te kopen omdat dit positief zou werken op dynamiek, de eindbak wore niet teveel belast. deze persoon dacht dat de eindbak zo'n 7 volt ingangssignaal wil hebben. geen idee wat de uitgang van de bryston (0.5) is.

deze pluggen zijn best wel duur. derhalve graag advies

19715.jpg

en hoe denk je er nu over dan. ik neem aan dat je ze al hebt

verder weetr ik niet of ze echt wel nodig waren toen je ze gebruikt hebt. als er geen behoefte aan is lijkt het me nooit tot een verbetering leiden

Guest Kraus vonBentinck

de attenuators zijn omstreden.

Ik hoor geen nadelen (niet in xlr en niet in cinch). ik heb nog een setje van die dingen over en uitgeleend aan alabaster. Hij vond het niks.

Het levert gemengde reacties op.

Alabaster woont zeer ver bij mij vandaan maar als je contact met hem op neemt per PB dan kun je vragen of hij ze naar jou opstuurt (klein pakje maar) om te proberen. Ik reken er op dat je ze dan weer naar mij terug stuurt.

Je kunt desnoods verwijzen naar dit bericht

ik wil ze ook wel van je overnemen.

maar ik zal alabaster een pm sturen

bedankt

Dergelijke verzwakkers hebben alleen zin als de uitgangsspanning van de bron o voorversterker te hoog is vaar de ingangsgevoeligheid van de voor- of eindversterker. In zo'n geval kun je maar een klein deel van het regelbereik van de potmeter gebruiken en raakt de daarop volgende versterkertrap al snel overstuurt als je de potmeter te ver opendraait. Bovendien is de gelijkloop van een gemiddelde potmeter over het eerste deel van het regelbereik minder dan over de rest van het bereik.

Als je hem tussen de voor- en eindversterker zet kan het een voordeel zijn dat je uitgangsspanning van de voorversterker verzwakt. Je verzwakt dan het muzieksignaal maar ook de eigenruis van de voorversterker. Zet je hem tussen de bron en voorversterker verzwak je alleen het muzieksignaal maar niet de eigenruis van de voorversterker.

Ook moet de impedantie van de verzwakker een beetje passen tussen de uitgangsimpedantie en ingangsimpedantie van de verschillende trappen, anders heeft de capaciteit en inductie van de interlinks mogelijk ook nog wat invloed op de klank.

Guest tubejack
deze pluggen zijn best wel duur. derhalve graag advies

Je kunt ook zelf even op zoek gaan, ik zeg altijd eerst RTFM!, daarna Google

dan Newsgroep en dan ben je Hear....

Kijk in de handleiding van je Pre wat de max uitgangsspanning is.

Kijk in de handleiding van je eindbak wat de max ingangsspanning is.

Heb je die niet ga na stap 2....

Wellicht heb je het helemaal niet nodig,

Groet,

Jack

P.s. een "verzwakker" die zorgt voor een "betere dynamiek"?????? :o:lol:

Guest Kraus vonBentinck

@M44

omdat een mij onbekend iemand van audiofreaks zich bij alabaster heeft gemeld met het verzoek de attenuators op te sturen en ik niet weet of dat M44 is, gaan, om verwarring te vorrkomen, de attenuators gewoon maar weer naar mij terug.

Addesmo op audiofreaks heeft wel een paar van die attenuators te koop.

Guest Kraus vonBentinck

Hoi, ik ben wel benieuwd wat er aan de hand is. Had jij al een PB gestuurd naar alabaster of is er iemand zo brutaal geweest om maar te roepen; stuur maar hier naar toe?

Ik kan het me haast niet voorstellen

Guest Kraus vonBentinck
nou das lekker dan.

toch bedankt

pffft, alles in orde, de attenuators komen toch naar je toe.

sorry voor de verwarring en veel plezier met de proefperiode.

top!

leek me idd wel een boeven actie zeg. ik had vrij snel een pm gestuurd.

ahum

mogen ingangsverzwakkers ook op de uitgang van de pre amp, maakt dat uit. want ik zit al met een jackplu dan een evt rothwell en dan nog mijn interlink. dan steekt het wel 12 cm uit aan de achterkant met alle mogelijke gevolgen van dien. als het veel beweegt kan dat leiden tot kraken en uitlubberen van contacten

wat kunnen de praktische nadelen zijn als ik de uitgang brysston 15 volt en de ingang Bose 7 volt zo laat. gaan er dingen stuk?

Guest Kraus vonBentinck

wanneer je een hele constructie op de kast van de eindversterker krijgt met gebruik van de attenuators is er ook een mogelijkheid om twee interlinks per kanaal te gebruiken (wel een interlink met een cinch mannetje en vrouwtje- een verlengsnoertje dus)

Dat geeft in ieder geval de mogelijkheid om te beoordelen of de attenuators de juiste verzwakking hebben en leiden tot een betere volumeregeling via de voorversterker.

(De attenuators moeten altijd ingezet worden op de ingang van het ontvangende apparaat, dus of op een ingang van de voorversterker of op de ingang van de eindversterker)

Dit probleem had ik vroeger juist bij oude voorversterkers op nieuwe eindversterkers. Met het volume op 9 uur wordt je al de kamer uit geblazen.

Een voor- en eindversterker is niks meer dan een scheiding die je in een "gewone" versterker aanbrengt, op een hele specifieke plek in de schakeling.

Wat ik van m'n colleges analoge techniek heb onthouden is dat een versterkerschakeling een heel gebeuren is met impedanties etc. etc. dus elke schakeling moet precies leveren wat de volgende aankan. Dan zijn er bepaalde plekken in de schakeling waar je het beste de volumeregelaar kunt plaatsen. Dit alles, om de ruis zo laag mogelijk te houden. Dit is zeer belangrijk, het gaat niet alleen om ruis maar ook om oplossend vermogen, bandbreedte, gevoeligheid voor elektromagnetische straling van buiten (brom) etc.

M.a.w. het is dus belangrijk dat voor- en eindversterker goed aan elkaar zijn aangepast. De voorversterker moet een lage uitgangsimpedantie hebben, omdat hij anders gaat "klinken" afhankelijk van de lengte van de kabel etc. De eindversterker moet een redelijk hoge ingangsimpedantie hebben, dit ligt op de

(...) Door er een weerstand tussen te zetten krijgt je voorversterker (vanuit de eindversterker gezien) een andere en hogere uitgangsimpedantie.(...)

Ho, ho! Het karakteristieke van impedantie, en wat het doet verschillen van (ohmse) weerstand, is juist de "schijnweerstand" (frequentie-afhankelijke weerstand) als gevolg van capaciteiten en inducties: fasedraaiing, dus.

En fasedraaiing betekent: klank-aantasting.

(Reine (ohmse) weerstand is alleen energieverlies. Niet erg, hoor, maar wel zonde...)

@sp10

daar heb ik ook al aangedacht maar bij denken blijft het daar ik de technische know how niet heb om dat daadwerkelijk uit te voeren.(via de volume knop dempen.)

|Het enige wat ik eigenlijk wilweten is wat er kan gebeuren wanneer de boel overstuurt. ik dacht altijd dat je dat ruim van te voren al kan horen (ja spido ook op een jbl)

Dekkersj is al druk bezig geweest met meerdere vragen van mijn kant en hij heeft wat meer specifieke info nodig om me verder te helpen. Max uitgangsspanning voor dat de pre amp gaat clippen bijv. das niet te vinden en de vraag is voorgelegd aan bryston canada en aan mafico.

ik draai nooit harder dan met de volume knop op 11 uur dan blaas je het huis al uit. dus vraag ik me af of ik de rothwells niet net zo goed kan weglaten want de volume knop regageert heel relaxed en niet zoals men zegt schrikkerig of niet te hanteren.

(...) Door er een weerstand tussen te zetten krijgt je voorversterker (vanuit de eindversterker gezien) een andere en hogere uitgangsimpedantie.(...)

Ho, ho! Het karakteristieke van impedantie, en wat het doet verschillen van (ohmse) weerstand, is juist de "schijnweerstand" (frequentie-afhankelijke weerstand) als gevolg van capaciteiten en inducties: fasedraaiing, dus.

En fasedraaiing betekent: klank-aantasting.

(Reine (ohmse) weerstand is alleen energieverlies. Niet erg, hoor, maar wel zonde...)

Leuk verhaal, maar volslagen zinloos: je kwantificeert niet. Niemand heeft hier wat aan.

Groet,

Jacco