sp10mk2 Posted 9 september 2007 Report Share Posted 9 september 2007 (...) Door er een weerstand tussen te zetten krijgt je voorversterker (vanuit de eindversterker gezien) een andere en hogere uitgangsimpedantie.(...) Ho, ho! Het karakteristieke van impedantie, en wat het doet verschillen van (ohmse) weerstand, is juist de "schijnweerstand" (frequentie-afhankelijke weerstand) als gevolg van capaciteiten en inducties: fasedraaiing, dus. En fasedraaiing betekent: klank-aantasting. (Reine (ohmse) weerstand is alleen energieverlies. Niet erg, hoor, maar wel zonde...) Impedantie is ook weerstand. Of, impedantie kan ook bestaan uit een component gewone weerstand met daarbij een imaginair deel (capacitair of inductief). Er zal vast in het verleden wel een topic gewijd zijn aan het gehoormatige effect van fase draaing en er is al eens een zeer uitgebreid wetenschappelijk onderzoek aan besteed. Zo uit mijn hoofd was de conclusie hiervan dat fasedraaing "an sich" nagenoeg onhoorbaar is. Het punt is alleen dat fasedraaing in de praktijk gepaard gaat met een effect in de frequentieresponse. Deze effecten zijn zeer zeker hoorbaar. Als je met een equalizer een rechte frequentieresponse kunt krijgen, dan is dit goed. Ik heb niks tegen equalizers, in tegendeel, ik heb zelfs een parametrische in m'n installatie zitten (in de tape-loop van m'n voorversterker). Je krijgt er een hoop electronica bij maar wel op een plek dat het blijkbaar niet zo erg is. En vast wel veel fasedraaing, maar het is echt beter m Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2007 Report Share Posted 10 september 2007 Impedantie is ook weerstand. (...) Beste sp10Mk2, Jawel, maar dan wel "frequentie-selectieve" of "frequentie-afhankelijke" weerstand. Ohmse weerstand verandert de klank niet. Impedantie wel. Als iemand een dof geluid krijgt, zoals die arme onwetende m44 bijvoorbeeld, kejje d'r donder op zeggen dat er een impedantief probleem in het spel is. In dit geval is er een misaanpassing tussen voor- en eindversterker die werkt als een low-pass filter... om van fasevervorming over de hele audioband nog maar te zwijgen. Aan de andere kant: het zou ook kunnen zijn dat dit "doffe geluid" correct is, maar dat de heer m44 daar (nog) niet aan gewend is... Weet ik veel? De output van de hele reutemeteut zou eigenlijk eens moeten worden doorgemeten. Frequentiekarakteristiek, lissajous, blokgolven... the full monty. Pas dan weten we wat er echt aan de hand is met de spullen... en/of met m44's oortjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jur Posted 13 september 2007 Report Share Posted 13 september 2007 Voor de mensen die hetzelf willen doen: (zoals ik heb gedaan ,nu werkt de AB tenminste wel lekker) Handleiding: http://www.loudspeakers.net/files/technote...c8c583c420ba69b Foto van mijn kabeltje: Ik heb er ook maar een excel sheet van gemaakt om het 1 en ander uit te rekenen http://www.filmpartners.info/PADCALC.xls Echt geen enkel verschil te horen tussen deze kabel en een "gewone" kabel (bij mij dan...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts