Jump to content

Perfect Performer....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Iedereen die zich netjes weet te gedragen, is bij Klaas van harte welkom om luidsprekers te beluisteren en te vergelijken.

Dat geldt dus helaas niet voor Spido.

Wanneer* komen jullie?

En wie komen er dan allemaal?

Welke speakers gaan de vergelijking aan?

Lust iedereen groentesoep? Of liever tomaten? Kippen, dan?

* Ik denk dat er een datum gekozen moet worden die nog zeker een paar weken in de toekomst ligt.

Dan kunnen de diverse agenda's met elkaar in overeenstemming worden gebracht.

Bovendien worden op dit moment in Klaas' woonboerderij de beide badkamers verbouwd, en in die troep & herrie kan hij eventjes niet stijlvol ontvangen...

nou de jbl century gold natuurlijk., ik neem wel wat V8 ceedees mee.

en ik sta erop dat spido erbij is lijkt me leuk hem schoorvoetend te moeten zien toegeven dat gitaar toch echt beter klinkt op mijn woonwagen speakers

DSC01739.JPG

Nou, het lijkt mij best es leuk om te doen. Maar ik denk dat Klaas maar moet aangeven vanaf wanneer we kunnen beginnen een datum te plannen. Want verbouwen geeft altijd een hoop troep en gedoe.

De voorgestelde soepjes zie ik wel zitten. Maar, moeten we ook een kleine bijdrage doen in de door Klaas te maken kosten ?

Doen we een zaterdagmiddag of een zondagmiddag?

Ik kom met Weidok(Ytzen), mede hobby genoot en hulpje bij het sjouwen.

Prima idee, Sietse! Klaas heeft al laten weten jou graag weer eens te zien, en hij is erg benieuwd naar jouw luidsprekers. Jullie hebben elkaar al een paar keer ontmoet, begrijp ik?

Wij hebben elkaar inderdaad al een paar keer ontmoet. De laatste keer in Appelscha toen ik op zoek was naar een breedbandige basmid.

Ik ben erg benieuwd wat Klaas van mijn kasten vind. Ik heb het gevoel dat wij qua weergave interpretatie niet zover van elkaar af staan. Ook de mening van de anderen wordt zeer op prijs gesteld.

!3 Oct. is er een luister en klets dag van ZBA forum in Beetsterzwaag alwaar ze ook zullen staan. Zal mij benieuwen. :)

(...) !3 Oct. is er een luister en klets dag van ZBA forum in Beetsterzwaag alwaar ze ook zullen staan. (...)

Beste Sietse,

In Lauswolt, zeker? :rolleyes: En hoe laat?

Nee, in Beetsterzwaag.

Zie hier voor de gegevens.

Was vorig jaar best leuk. Kom je elkaar es een tegen, weet je wel. :cool2:

Nou, het lijkt mij best es leuk om te doen. Maar ik denk dat Klaas maar moet aangeven vanaf wanneer we kunnen beginnen een datum te plannen. Want verbouwen geeft altijd een hoop troep en gedoe.

De voorgestelde soepjes zie ik wel zitten. Maar, moeten we ook een kleine bijdrage doen in de door Klaas te maken kosten ?

Ik heb vanaf eind oktober weer tijd. Zaterdag 27 oktober zou b.v. heel goed uitkomen.

:)

Zijnde vutter, maakt het mij niet zoveel uit. Alleen nog ff zien wanneer ik weer tanden heb. Ben al een half jaar bezig en het zit me nogal tegen. Kaakchirurgen en zo... :huh:

Maar in principe kan ik en Weidok waarschijnlijk ook wel. ff overleggen.

Guest tubejack

(...) Verder vind ik dat Klaas mooie boxen maakt (niet die speksteen) maar ik kan er niets

mee want ik speel met buizen. (...)

Beste Tubejack,

Waarom denk je dat buizenversterkers niet met PP's overweg kunnen?

Hoi Spido,

Ik heb Klaas zijn site van A naar B doorgelezen, inclusief achtergrond. = top!.

Vrij vertaald, adviseerd hij een versterker die "grip" heeft op de luidspreker.

Dat is m.i. een stabiele versterker met een hoge dempingsfactor, die bovendien stroom kan leveren.

Nu heb ik geen gewone 300B versterker, sterker nog, je kunt bij wijze van spreken haast electrisch

lassen zoveel stroom kan de voeding leveren, maar die dempingsfactor blijft .....

Omdat nadeel op te vangen heb ik gekozen voor luidsprekers met een gesloten kast en grote woofers

die nauwelijks uitslaan, wat ook weer als voordeel heeft door het ontbreken van een poort, dat de omgeving waar e.e.a. staat te spelen minder kritisch is.

Qua uitgangsvermogen en redendement (ik heb ook 90db/1meter) is de kans zeker re

Beste Tubejack,

Klaas had, denk ik, vooral de types met 30 cm woofers en reflexpijpen in gedachten, toen hij dat opschreef.

Hij maakt echter ook lichtere systemen, en op aanvraag zelfs gesloten kasten. Voor die systemen is de dempingsfactor inderdaad van wat minder groot belang - ook al vallen er vooral bij de grotere gesloten kasten nog echt wel aanzienlijke EMK's te temmen!

Guest tubejack
Beste Tubejack,

Klaas had, denk ik, vooral de types met 30 cm woofers en reflexpijpen in gedachten, toen hij dat opschreef.

Hij maakt echter ook lichtere systemen, en op aanvraag zelfs gesloten kasten. Voor die systemen is de dempingsfactor inderdaad van wat minder groot belang - ook al vallen er vooral bij de grotere gesloten kasten nog echt wel aanzienlijke EMK's te temmen!

Hoi Spido,

Dan zijn die Translators Impac' 50 die ik nu heb, kennelijk makkelijk aan te sturen, zoals ik al

zei, zie ik de 28cm woofers niet of nauwlijks bewegen, ook niet bij schokgolven :)

Ze zijn bijna perfect :) Ik heb ze nu een jaar of 8 en nog geen behoefte gehad in iets anders.

Het hoog mag wel iets sprankelender en ik denk dat die moderne tweeters toch beter zijn...

Maar dat kan ook komen omdat ik ouder wordt :)

Maar goed om te weten dat Klaas ook zoiets maakt, lijkt me leuk om daar eens te luisteren.

Groet,

Jack

Dan zijn die Translators Impac' 50 die ik nu heb, kennelijk makkelijk aan te sturen, zoals ik al

zei, zie ik de 28cm woofers niet of nauwlijks bewegen, ook niet bij schokgolven :)

Dat speakers makkelijk aanstuurbaar zijn, zegt niks over de uitwijking die een woofer maakt hoor. Dat heeft meer te maken met de geluidsdruk die opgebouwd moet worden. Een 28cm woofer bouwt nou eenmaal makkelijker druk op dan een 15cm woofertje... Die laatste moet dus veel heftiger heen en weer bewegen voor hetzelfde resultaat, of ie nou makkelijk aanstuurbaar is of niet...

Het hoog mag wel iets sprankelender en ik denk dat die moderne tweeters toch beter zijn.

Kan ook aan het filter liggen maar kan ik hier vandaan niet over oordelen. Hoe minder rommel in een filter hoe beter. Maar da's mijn mening.

Guest tubejack
Dat speakers makkelijk aanstuurbaar zijn, zegt niks over de uitwijking die een woofer maakt hoor. Dat heeft meer te maken met de geluidsdruk die opgebouwd moet worden. Een 28cm woofer bouwt nou eenmaal makkelijker druk op dan een 15cm woofertje... Die laatste moet dus veel heftiger heen en weer bewegen voor hetzelfde resultaat, of ie nou makkelijk aanstuurbaar is of niet...

Daar heb je gelijk in, mijn vorige bijna perfecte weergevers hadden dacht ik zo uit mijn blote hoofd

een 13cm woofer, maar dan wel een met dubbele spreekspoel, zodat hij extra grote uitslagen kon

maken :o

Ik heb jarenlang een "haat-liefde" verhouding met deze luidsprekers gehad, het hoog was fenominaal

goed van deze boxen (ondanks goedkope tweeters) het midden fantastisch....

Alleen het laag daar heb ik me jaren aan lopen ergeren, zo'n zucht-bas :( Ik heb zelfs het wissel

filter 2x laten veranderen en op laatst kon ik ze zelfs bi-wiren, maar de bas bleef hopeloos....

Ze hadden wel een hele hoge WAF ondanks hun grote formaat en het feit dat er geen plantjes op konden....

Als Helpta slim is maken ze een nog iets betere versie, i.p.v. een 4 wegsysteem een 3 weg maar

dan met 2 minimaal 15cm woofers ..... weer on-topic wellicht dat ze dan perfect zijn....

Mooi waren ze en zijn ze, zeker! en met pijn in mij hart heb ik ze weggedaan :o

Groet,

Jack

1998-menhir-gold-series.jpg

Guest tubejack
Het hoog mag wel iets sprankelender en ik denk dat die moderne tweeters toch beter zijn.

Kan ook aan het filter liggen maar kan ik hier vandaan niet over oordelen. Hoe minder rommel in een filter hoe beter. Maar da's mijn mening.

Zeker, Sietse, voor zover ik weet, zit er een simpel hardwirred 6db per octaaf filter in.

Nu heb ik geen verstand van filters, maar het is zeer effectief en ondanks de lompe kasten

komt het geluid heel mooi los.

Uit de Audio & Techniek tijd weet ik dat veel tweeters ook wat gedempt worden, met een weerstandje

paralel, misschien is dat hier ook zo, of misschien is geeft het vervangen van

Daar heb je gelijk in, mijn vorige bijna perfecte weergevers hadden dacht ik zo uit mijn blote hoofd

een 13cm woofer, maar dan wel een met dubbele spreekspoel, zodat hij extra grote uitslagen kon

maken :o

Dat bedoel ik inderdaad... :)

Beste Tubejack,

Translator Impact 50 zijn nog altijd voortreffelijke luidsprekers.

Andere goede luidsprekers zullen dus niet erg opvallend anders (beter?) klinken!

(Datzelfde geldt m.i. echter niet voor de Menhirs, die even in beeld kwamen...)

Guest tubejack
Translator Impact 50 zijn nog altijd voortreffelijke luidsprekers.

Andere goede luidsprekers zullen dus niet erg opvallend anders (beter?) klinken!

Ha leuk dat iemand, dat vind :) ik ben nog steeds blij met deze weergevers en vind

het daarom zo jammer dat Hans Baan schijnbaar zo roemloos ten onder gaat :(

Gelukkig gaan ze nog wel een paar jaartjes mee :)

Heb ik tijd om andere mensen blij te maken :)

Groet,

Jack

Ben niet zoveel meer hear :)

Maar als ik Hear nodig ben om een hobby genoot te helpen

dan ben ik Hear.... l dus als Spido Klaas kan strikken

ben ik vast van de partij... Klaas is overigens niet alleen "geroemd"

om zijn speksteenspeakers (volgens mij zijn ook in berkentriplex te leveren)

maar hij schijnt behoorlijk de kookkunst te verstaan....

Dus doe mij alvast een Tomatensoep (uiteraard goed gevuld)..

Een buizenamp aan de Spekstenen Performers en ook nog vergelijken

met de Rambo's TL (eigenlijk de Macho TL MK2 :) ) van Sietse..

dat lijkt mij een uitstekend voorstel.... ik hoor en lees het wel hoe en wanneer..

Waar... o ja in het nederige stulpje van onze oude "dienaar" uit de goede oude

speakeritus HVT van de vorige eeuw :)... te A

Uw Aller Open Baffeld Fullrange ridder...... :o