frans71 Posted 3 september 2007 Report Share Posted 3 september 2007 ik ben van plan een flinke upgrade te doen in mijn bescheiden set. wat is het verstandigst, eerst een goede cd speler aanschaffen, of eerst een versterker? en kan iemand me vertellen welke cd speler het meest geschikt is? budget ongev. 1500,- wat is tevens een goede versterker met hetzelfde budget? speakers waarop het moet spelen zijn voornamenlijk in midden en hoog uitsprekend. zou daarom graag wat meer warmte en laag hebben. kunnen jullie hier iets mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 Het verstandigst is om eerst een versterker aan te schaffen. Eigenlijk allereerst de speakers, maar als ik zou moeten kiezen tussen versterker of cd-speler, wordt het de versterker. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 zelf ga ik dan voor eerst de versterker. zelf kijk ik dan naar de speakers en zie wat die nodig hebben. gaan ze lager dan 2 Ohm? dan zorg dragen voor een stabiele en goede voeding. Zelf hou ik van een versterker met voldoende vermogen. dit geeft mij het gevoel dat er meer controlle is en reserve. en zelf ben ik ervan overtuigd dat dit hoorbaar is. wil je een afstands bediening? moet het een reciever zijn. cd speler van 1500 zou ik zelf niet doen. dan 500 eraf en die bij de versterker leggen. ik vind dat er wel verschil te horen is tussen versterkers al is het niet overweldigend. sommige klinken meer up front anderen relaxter maar een slechte versterker heb ik al jaren niet meer gehoord. zeker niet in die prijsklasse. maar ze zullen er vast wel zijn. Densen, medevoort, accuphase& denon maken vind ik heel mooie geintegreerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 zelf ga ik dan voor eerst de versterker. zelf kijk ik dan naar de speakers en zie wat die nodig hebben. gaan ze lager dan 2 Ohm? dan zorg dragen voor een stabiele en goede voeding. Zelf hou ik van een versterker met voldoende vermogen. dit geeft mij het gevoel dat er meer controlle is en reserve. en zelf ben ik ervan overtuigd dat dit hoorbaar is. wil je een afstands bediening? moet het een reciever zijn.cd speler van 1500 zou ik zelf niet doen. dan 500 eraf en die bij de versterker leggen. ik vind dat er wel verschil te horen is tussen versterkers al is het niet overweldigend. sommige klinken meer up front anderen relaxter maar een slechte versterker heb ik al jaren niet meer gehoord. zeker niet in die prijsklasse. maar ze zullen er vast wel zijn. Densen, medevoort, accuphase& denon maken vind ik heel mooie geintegreerde. Vermogen is absoluut geen factor voor kwaliteit. Beter een wat kleinere goede versterker dan 'n grote (algemene regel) Goede grote zijn er n.l. maar weinig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 Frans71, Hoe ziet je huidige set eruit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 4 september 2007 Author Report Share Posted 4 september 2007 Frans71, Hoe ziet je huidige set eruit? op dit moment 2 weg monitors zelfbouw, met aluminium conen(dus helder en direct veel mid en hoog) en cambridge azur 540A versterker, philips cd780 cd-speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 Frans71, Hoe ziet je huidige set eruit? op dit moment 2 weg monitors zelfbouw, met aluminium conen(dus helder en direct veel mid en hoog) en cambridge azur 540A versterker, philips cd780 cd-speler. Misschien wil je wel iets (warmte en meer laag) wat helemaal niet mogelijk is met je speakers en investeer je daardoor ineffectief. Heb je jouw speakers wel eens op een andere set gehoord die dit wel mogelijk maakte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 zelf ga ik dan voor eerst de versterker. zelf kijk ik dan naar de speakers en zie wat die nodig hebben. gaan ze lager dan 2 Ohm? dan zorg dragen voor een stabiele en goede voeding. Zelf hou ik van een versterker met voldoende vermogen. dit geeft mij het gevoel dat er meer controlle is en reserve. en zelf ben ik ervan overtuigd dat dit hoorbaar is. wil je een afstands bediening? moet het een reciever zijn. cd speler van 1500 zou ik zelf niet doen. dan 500 eraf en die bij de versterker leggen. ik vind dat er wel verschil te horen is tussen versterkers al is het niet overweldigend. sommige klinken meer up front anderen relaxter maar een slechte versterker heb ik al jaren niet meer gehoord. zeker niet in die prijsklasse. maar ze zullen er vast wel zijn. Densen, medevoort, accuphase& denon maken vind ik heel mooie geintegreerde. Vermogen is absoluut geen factor voor kwaliteit. Beter een wat kleinere goede versterker dan 'n grote (algemene regel) Goede grote zijn er n.l. maar weinig. dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat er meer controlle is en reserve. das hooguit een onderdeel van kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 Ok. Zijn we weer een stap dichterbij een mogelijk advies. Wat denk je dat de oorzaak is van het vele mid en hoog? De cd-speler, de versterker of de speakers? Of met andere woorden, welk component veroorzaakt het geluid wat je niet uit je set wilt horen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 Frans71, Hoe ziet je huidige set eruit? op dit moment 2 weg monitors zelfbouw, met aluminium conen(dus helder en direct veel mid en hoog) en cambridge azur 540A versterker, philips cd780 cd-speler. versterkers die veel warmte en laag gaan geven vervormen alleen maar heel veel. wat niet altijd verkeerd is of lelijk maar ik zeg het maar even. ik zou versterker en speakers tegelijk gaan kopen en de cd speler laten wachten. let wel "ik" Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 zelf ga ik dan voor eerst de versterker. zelf kijk ik dan naar de speakers en zie wat die nodig hebben. gaan ze lager dan 2 Ohm? dan zorg dragen voor een stabiele en goede voeding. Zelf hou ik van een versterker met voldoende vermogen. dit geeft mij het gevoel dat er meer controlle is en reserve. en zelf ben ik ervan overtuigd dat dit hoorbaar is. wil je een afstands bediening? moet het een reciever zijn. cd speler van 1500 zou ik zelf niet doen. dan 500 eraf en die bij de versterker leggen. ik vind dat er wel verschil te horen is tussen versterkers al is het niet overweldigend. sommige klinken meer up front anderen relaxter maar een slechte versterker heb ik al jaren niet meer gehoord. zeker niet in die prijsklasse. maar ze zullen er vast wel zijn. Densen, medevoort, accuphase& denon maken vind ik heel mooie geintegreerde. Vermogen is absoluut geen factor voor kwaliteit. Beter een wat kleinere goede versterker dan 'n grote (algemene regel) Goede grote zijn er n.l. maar weinig. dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat er meer controlle is en reserve. das hooguit een onderdeel van kwaliteit. helemaal mee eens,met meer vermogen heb je idd meer controle,zet maar eens een versterker van 25 watt en 1 van 150 watt van hetzelfde ( goede)merk aan je set,dan is het verschil groot,vooral in het laag.meer punch meer dynamiek en vooral gecontroleerder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 helemaal mee eens,met meer vermogen heb je idd meer controle,zet maar eens een versterker van 25 watt en 1 van 150 watt van hetzelfde ( goede)merk aan je set,dan is het verschil groot,vooral in het laag.meer punch meer dynamiek en vooral gecontroleerder. Van hetzelfde merk... ?? Merken hebben een "range" dat betekend de duurdere beter zijn dan de goedkopere lijkt me logisch. Dat die toevallig ook meer vermogen hebben zegt ook weer niks over de kwaliteit. Ik vind de kleinere Mark Levinsons in de meeste gevallen b.v. beter dan de duurste. Daar is Frans 71 echter niet mee geholpen. Binnen een bepaald budget kun je beter een kleine dan een zware kopen. En al helemaal voor monitoren. Als voorbeeld... Mijn Primare A20 klinkt aanzienlijk beter dan de discoversterker van m'n zoon (beide zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 Vermogen is absoluut geen factor voor kwaliteit. Beter een wat kleinere goede versterker dan 'n grote (algemene regel) Goede grote zijn er n.l. maar weinig. met je eens,maar dan moeten je bovenstaande niet gaan verkondigen,gaat niet altijd op,is wel heel kort door de bocht,je kan ook als optie een gebruikte zwaardere kopen ipv een nieuwe lichtere, toch???en van dat het een algemene regel is vind ik echt bullshit, ja als het een kleine "goede"is en een zware k*tversterker,dan wel natuurlijk, maar dat snapt iedereen wel lijkt mij,maar het is geen algemene regel!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 Vermogen is absoluut geen factor voor kwaliteit. Beter een wat kleinere goede versterker dan 'n grote (algemene regel) Goede grote zijn er n.l. maar weinig. met je eens,maar dan moeten je bovenstaande niet gaan verkondigen,gaat niet altijd op,is wel heel kort door de bocht,je kan ook als optie een gebruikte zwaardere kopen ipv een nieuwe lichtere, toch???en van dat het een algemene regel is vind ik echt bullshit, ja als het een kleine "goede"is en een zware k*tversterker,dan wel natuurlijk, maar dat snapt iedereen wel lijkt mij,maar het is geen algemene regel!!! Je denkt echt dat zware versterkers beter zijn...?? Zware versterkers klinken nou eenmaal meestal traag als dikke str.nt in een trechter.... Lees de handtekening van Geerdie maar eens... Een goede buizenversterker van een paar watt klinkt vaak beter dan een vette Krell of Zware Sphinx (althans voor mij) . Alles wat je teveel betaald voor dat geweld (wat je helemaal niet nodig hebt) kun je beter in goede speakers steken. Wanneer ik "hard" draai, leveren m'n versterkers zo'n 3 W per kanaal. En dat op speakers met een laag rendement (86 dB/1W). 100 W per kanaal (in mijn geval) levert dus zo'n 18 dB "headroom". Lijkt me royaal genoeg. Bij die 3 W kom ik royaal boven de 85 dB. Pieken zouden dus door kunnen tot 103 dB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 gedeeltelijk met je eens hans, maar dit gaat niet op voor alle type's / merken versterkers,ik heb het zelf aan den lijfe ondervonden met wisselen van set's,en ik blijf erbij dat je met meer vermogen van een ( goede high-end) versterker meer controle hebt en een heerlijk strak laag,en vooral de kwaliteit hiervan geeft winst,niet de kwantiteit,en ik vind ook dat je met meer vermogen ook meer rust krijgt in je geluidsbeeld.Maar idd dat geld niet voor alle merken versterkers.Maar ik blijf het kort door de bocht vinden.En ik moet nog ff kwijt dat ik de bron(in dit geval de cd-speler) Minstens zo belangrijk vind dan de versterker(zoniet belangrijker),wat slecht uit de bron komt kan nooit goedgemaakt worden door de rest van de set,en het is al snel de zwakste schakel dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 ik geef het ook alleen maar aan omdat ik dat vind. volgens mij ben ik daar duidelijk in. hij vraagt advies en aangezien ik dat niet vanuit zijn beleving kan doen doe ik dat vanuit die van mij. er zijn heel veel slechte versterkers met veel vermogen maar dan kun je daar geen stelregel van maken. das het zelfde als de stelregel "beter een goeie vertsterker dan een slechte." meer vermogen geeft meer rust en meer controlle in het laag. iedere sprong in dynamiek word moeiteloos gemaakt en de speakers worden als het ware in een wurggreep gehouden. altans zo klinkt het voor mij. in een luxe mercedes 100 rijden en je voelt gewoon dat er veel meer inzit. in een fiat panda 100 rijden en je houdt he stuur maar stevig vast. zoiets Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 ik geef het ook alleen maar aan omdat ik dat vind. volgens mij ben ik daar duidelijk in. hij vraagt advies en aangezien ik dat niet vanuit zijn beleving kan doen doe ik dat vanuit die van mij. er zijn heel veel slechte versterkers met veel vermogen maar dan kun je daar geen stelregel van maken. das het zelfde als de stelregel "beter een goeie vertsterker dan een slechte." meer vermogen geeft meer rust en meer controlle in het laag. iedere sprong in dynamiek word moeiteloos gemaakt en de speakers worden als het ware in een wurggreep gehouden. altans zo klinkt het voor mij. in een luxe mercedes 100 rijden en je voelt gewoon dat er veel meer inzit. in een fiat panda 100 rijden en je houdt he stuur maar stevig vast. zoiets je hebt helemaal gelijk m44,eindlijk iemand die het ook begrijpt( vanuit onze visie dan) maar om,zoals Hans, te zeggen dat meer vermogen niet goed zou zijn is je reinste kolder Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 volgens mij zegt hij niet dat het niet goed is maar ik denk dat hij bedoelt dat het niet per definitie beter is. en dan zegt hij hetzelfde als ons. ik denk dat wij uitgaan van het standpunt dat bij 2 goed ontworpen versterkers we sneller kiezen voor het model met meer vermogen en wij de TS adviseren dat ook te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 september 2007 Report Share Posted 4 september 2007 Wat een hoop onzin hear weer. Een zware versterker is meestal een versterker met een zware, overbemeten voeding. Dat maakt de versterken niet traag, maar dat maakt de voedingspanning die de versterkertrap ziet "schoon" (lage riple) en lastonafhanlijk. Uiterst begerenswaardige eigenschappen voor versterkers. In ieder geval voor klasse A amps, waar continue de maximale stroom getrokken wordt. Een grote transformator blijft daar koeler en is stiller dan een zwaar belaste kleine transformatior. (Voor klasse AB of D zou het weer een ander verhaal kunnen zijn.) Versterkers met hoog vermogen hebben wel meer uitgangs devices (mosfets, transistors) en dat maakt matching een grotere issue, bovendien schijnt er ook de invloed te zijn van verhoogde gate capaciteit, maar dat heb ik ook alleen maar ergens gelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 5 september 2007 Author Report Share Posted 5 september 2007 Frans71, Hoe ziet je huidige set eruit? op dit moment 2 weg monitors zelfbouw, met aluminium conen(dus helder en direct veel mid en hoog) en cambridge azur 540A versterker, philips cd780 cd-speler. Misschien wil je wel iets (warmte en meer laag) wat helemaal niet mogelijk is met je speakers en investeer je daardoor ineffectief. Heb je jouw speakers wel eens op een andere set gehoord die dit wel mogelijk maakte? ja op een hybride versterker klonk het een stuk warmer. echter het laag of punch was nog niet echt aanwezig Ok. Zijn we weer een stap dichterbij een mogelijk advies. Wat denk je dat de oorzaak is van het vele mid en hoog? De cd-speler, de versterker of de speakers? Of met andere woorden, welk component veroorzaakt het geluid wat je niet uit je set wilt horen? de aluminium conen speakers veroorzaken mijn insziens deze weergave. echter in de winkel aangesloten op een hybride versterker klonk het warm en vol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Frans71, Hoe ziet je huidige set eruit? op dit moment 2 weg monitors zelfbouw, met aluminium conen(dus helder en direct veel mid en hoog) en cambridge azur 540A versterker, philips cd780 cd-speler. Hmm... Ben je tevreden over die speakers? Klinkt niet overtuigd . Maar als je tevreden bent moet je daar niets aan doen. Ik zou snel 'versterker!' roepen, maar ik zie nu dat je een best serieuze versterker hebt en een redelijk budget CD-spelertje. Is 't niet een leuk idee om bijv. de CD speler te upgraden naar een (betaalbare) Sony XB-920QS (persoonlijke favoriet ). Kost ongeveer 125 euro. En dan de rest uitgeven aan versterker of speakers? Je CD speler is voor weinig geld al flink te verbeteren, terwijl je versterker al aardig goed is. Misschien HOEF je wel geen geld uit te geven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Ok. Zijn we weer een stap dichterbij een mogelijk advies. Wat denk je dat de oorzaak is van het vele mid en hoog? De cd-speler, de versterker of de speakers? Of met andere woorden, welk component veroorzaakt het geluid wat je niet uit je set wilt horen? de aluminium conen speakers veroorzaken mijn insziens deze weergave. echter in de winkel aangesloten op een hybride versterker klonk het warm en vol. Hoi Frans, Gelukkig weet je nog ruimte te vinden om te reageren! In de winkel klonk het warm en vol. Je geeft aan dat de aluminium cones het geluid veroorzaken. Die zijn dus "fout", om het even zwart-wit te zeggen. Op een hybride versterker (ws. buizen pre, transistor eind) was het warm en vol.Waarom heb je toen niet gelijk voor die hybride versterker gekozen dan? Of was het het verkeerde warm en het verkeerde vol? Een speaker kan van klank veranderen doordat er andere apparatuur voor staat. Zo had ik laatst een speaker die ik op 47Labs veel beter vond dan op Audio-Note. Nu kan je twee dingen beslissen: 1. De speakers zijn fout. 2. De versterker is fout. Het belangrijkste is dat een speaker en een versterker een team vormt. Dat team moet goed zijn, als een duo. Niet als twee egocentrische sterspelers, zeg maar! Ik zou dan zeggen: Begin met het luisteren naar andere speakers. Het specifieke geluid van een alumium conus ligt waarschijnlijk aan de grondslag van je geluid thuis. Heb ik zelf nog nooit echt mooi gevonden (Konus Audio Essence, Xanadu DS-14-ALNF). Probeer eens een speaker met een papieren conus en een zijden tweeter, volgens mij ligt dat meer in jouw straatje. Bijvoorbeeld de JM Reynaud Twin Signature, of de Quad L11, of de Von Schweikert VR-1. Of luister naar deze speakers in combinatie met een andere versterker, bijvoorbeeld de Synthesis Nimis, een Sugden A-21 (uit m'n hoofd) of een 47Labs Shigaraki. De cd-speler is ook al een oudje, maar wel met een goed loopwerk (CDM-4) en een prima dac (Philips TDA-1541, geloof ik). Ik gebruik zelf een Philips CD-160, als loopwerk. Goede, nieuwe cd-spelers van rond jouw budget vindt ik de Synthesis Pride en de CEC TL-52. En probeer het zo te doen dat je luistert naar sets, niet naar componenten! Ieder componenent presteert in elke combinatie namelijk weer anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 een scherp geluid hoeft niet veroorzaakt te worden door een aluminium conus. een schel geluid word veroorzaakt door het ontwerp. een textiel tweeter kan ook schel klinken. het gaat om afstemmen. wilde gok: koop een sub en een andere versterker, dat geeft meer volume in het laag waardoor de algehele toonbalans wat warmer voller word. en rommel wat in je speakers. ik neem aan dat je ze zelf gebouwd hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 M44, Ik zeg niet dat een aluminium conus scherp klinkt hoor! Goed lezen! De Konus Audio Essence bijvoorbeeld, is een heel uitgebalanceerde speaker. Maar het specifieke geluid van alumiunium (mechanisch en veel ringing, tik er maar eens met je nagel op) dat hoor je er op een gegeven moment doorheen. Maar je hebt gelijk qua afstemming en daarmee dus de balans. Dat is het belangrijkst. En die is dus zo goed bij de voorbeelden die ik gaf! Inderdaad een wilde gok: Een sub om warmte in het geluid te krijgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 september 2007 Report Share Posted 5 september 2007 Aluminium conussen (of ander harde materialen, als ceramic of papier) maken het geluid inderdaad meer edgy. Details komen beter naar voren. Dat kan heel realistisch klinken (nagels over de snaren van de gitaar), maar ook wel eens te veel worden. Zachtere materialen (polypropileen, bextreen) ronden de details iets meer af, waardoor het iets minder scherp of vermoeiend klinkt. Op zich is hard conus materiaal niet verkeerd. De units van bv Seas Excell of Accuton behoren tot de beste in de wereld. PS Harde conussen zijn wel veel moeilijker te filteren (conus breakups). Ik neem aan dat dat wel voor elkaar is.. Ik kan me voorstellen dat als je veel tijd in zelfbouw hebt gestoken, je niet zo maar naar een andere luidspreker wilt uitkijken. Een versterker met een iets warmere karakteristiek kan dan helpen. In transistor land zijn de klasse A amps van Pass Labs de mooiste die je je kunt voorstellen. Deze geven het mooitste geluidsbeeld en klinken iets romantischer en warmer dan traditionele transistor versterkers. Erg prettig om naar te luisteren (veel prettiger dan menig versterker met 0.001% vervorming). Als je genoeg hebt aan 30 watt, zou je op zoek kunnen gaan naar een (tweedehands) Aleph3. Of er zelf een bouwen natuurlijk. Hebben je speakers meer sap nodig (lage impedantie bv) dan zou ook de zelfbouw amp van Pipo1000 kunnen overnemen. Die lust echter wel een aardige slok uit de meterkast. Op CD gebied zijn er ook wel wat typen die mischien iets warmer/vloeiender klinken, bv een Rega of Audio Synthetic. Kabels schijnt ook wel eens iets uit te maken, Cardas klink warm hoor je vaak zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts