Jump to content

akoustieeeeeeeek.

joopie
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Je kan er ook nog een matras bij kopen :) , zo'n matras is ook breder inzetbaar, zeker met de juiste muziek, kaars, wijntje ........(de naald die aan het einde van de plaat blijgt hangen, kinky hoor)

Maar kun je zo'n ding niet op proef een keer neer zetten?

Er bestond/bestaat een rekenprogrammaatje (www.hunecke.de) voor die absorbers en mij is het daarmee wel eens opgevallen dat je behoorlijk wat van die dingen moet inzetten voor je op het goede resultaat zit, zeker als de problemen zo erg zijn als je zegt. (die Piu kun je ook op elkaar zetten zodat er 2 in elke hoek staan)

Bovendien is het programma van die absorbers tamelijk utgebreid (diverse hoekvormen en panelen).

Het kan een heel dure grap worden en vaak wordt men die dingen na verloop van tijd ook weer zat (hoewel die Piu wel mooi zijn en best in een interieur kunnen)

Vervelende problemen in ieder geval. Succes er mee.

Ha die Joopie,

Het verschil met en zonder matras was inderdaad erg opmerkelijk. Niet alleen het laag werd strakker maar de stemmen klonken ook een stukje natuurlijker. Ik hoop dat je een mooie oplossing hiervoor vindt, want het zou zonde zijn als je die mooie speakers weg zou moeten doen om het laag wat te temperen.

Groeten,

Gerald

Het "holle" van gesprekken los je niet echt op met laagdemping. Dat zit meer in de echo (flutter). Wanneer je een harde vloer hebt (parket / laminaat) zou je het plafond "zacht" kunnen maken. Mogelijkheden genoeg: doek in een raamwerk, acoustisch schuim achter het doek, pleisterwerk aanbrengen etc.

Haakse hoeken tussen muur en plafond zijn ook heel vervelend (niet alleen twee muren + plafond, ook 1 muur en plafond). Dat is via de Gamma ook goed op te lossen.

Joopie, jij hebt toch die Chario's?

Is het geen idee om alleen de achterkant van de baspoort (die zit volgens mij onderop naar vier kanten uitstralend, correct me if I'm wrong) te dempen?

Greetz,

Lestat

klopt, maar dat heb ik al geprobeerd, en dat hielp niet veel.

ik ga een idee uitvoeren om een matras te pimpen zeg maar :)

een soort ombouw er om heen maken. :)

ze kostten nog geen 100 euro, en het resultaat is verbluffend in de huiskamer.

het idee is om een soort decoratie doek er voor te maken, plus een mooie versteviging er om heen..

proberen dus. ;)

klopt, maar dat heb ik al geprobeerd, en dat hielp niet veel.

ik ga een idee uitvoeren om een matras te pimpen zeg maar :)

een soort ombouw er om heen maken. :)

ze kostten nog geen 100 euro, en het resultaat is verbluffend in de huiskamer.

het idee is om een soort decoratie doek er voor te maken, plus een mooie versteviging er om heen..

proberen dus. ;)

Wanneer je het slim maakt, kun je het nog als logeerbed gebruiken ook... Of komt er nooit iemand logeren...??

:)

Ben benieuwd. Ga je dan ook nog binnenveringsmatrassen gebruiken, of hou je het bij latex? :D

Dit is een serieuze vraag. En staat de matras tegen de muur of zit er nog ruimte tussen matras en muur? Dit vanwege de hoeveelheid laag dat kan worden gedempt.

Ik kan me voorstellen dat een matras met binnenveren een soort verend paneel is voor het laag. Een dunne latex matras tegen de muur zal daarentegen niet zoveel laag dempen. Het hoog wordt waarschijnlijk niet zoveel gedempt, afhankelijk van de toplaag. Dat zorgt voor meer articulatie, dus een betere spraakverstaanbaarheid?

goed bedacht :) nu staat er een matras zonder vering, tegen de muur.

aan de boven kant zo,n 30 cm speling tot aan het plafond, en de achterkant blijft ook iets open.

ik heb mij laten voorlichten dat er ruimte tussen moet zitten om de energie kwijt te kunnen.

het werkt in ieder geval perfect, ook de articulatie, en intonatie van spraak gaat er geweldig op vooruit :)

en ''inderdaad'', zal ik een matras kopen zonder, of m

Wanneer je het slim maakt, kun je het nog als logeerbed gebruiken ook... Of komt er nooit iemand logeren...??

Als er iemand op het matras gaat liggen, zou de demping wel weer te groot kunnen worden. Vooral wanneer het een slapvlezig, m.n. vrouwelijk type betreft...

;) Wij vonden de akousiek in de woonkamer ook een stuk beter nadat we gordijnen hadden opgehangen. Akoustische reflexie (spiegelwerking voor geluid) maakt het geluid altijd erg veel slechter.

SimonHans

Hoi Stef

Akoestische reflectie is geen moeilijke stof, maar wel lastig weg te krijgen. Het is een principe waar Bose gretig gebruik van maakt om een meer "holografisch geluid" te maken. Akoestische reflectie ontstaat op harde oppervlakken. Het is niet meer dan het weerkaatsen van het geluid, ook wel galm genaamd.

Galm kun je voorkomen door de reflectievlakken te "breken". Vele kleine oppervlakken met een verschillende hoek bijv. Op die manier maken de professionals ook een dode ruimte. Daar is nergens een recht vlak te bekennen.

Als jij last hebt van galm, dan zit er niet veel meer op dan de grote kale muren op eoa manier te bedekken, zij het met hier en daar een kast of mbv diffusers.

Eventjes mijn eigen akoestiekprobleem aankaarten.

In mijn fotoalbum staan 2 foto's, zoals jullie merken is de ruimte behoorlijk kaal.

Afm is 8.5mX4.5mX3m

Waar de elektriciteitskabel loopt, zou ik een gordijn willen hangen die achter de installatie kan opengeschoven worden. Zou het nuttig zijn om houten kaders te maken die met stof overspannen worden? Of Allerlei dikte lengtes en bredtes te maken van MDF latjes en deze in een kader plaatsen ...

Suggesties welkom om dit op te lossen

Als mn vindt dat het beter is om een nieuw topic te openen, geen probleem.

Gr

Stef

Ik zou eens beginnen met een vloerkleed tussen luisterplek en luidsprekers en wat "bekleding", in de vorm van schilderijen of foto's, tegen de muur. Dat vloerkleed zal waarschijnlijk het meest effect hebben. En dan nog een degelijke kroonluchter aan het plafond ipv het decoratieve peertje aan een snoer, zou ook wat kunnen doen ;)

En dan nog een degelijke kroonluchter aan het plafond ipv het decoratieve peertje aan een snoer, zou ook wat kunnen doen ;)

Peertje is voorlopig een ecologische aanpassing, voorheen stond er een staanlamp van mn zus maar deze zoomde indien niet op volle kracht. Vonden het zonde om constant 150 Watt te verbruiken, vandaar de spaarlamp. Je hebt wel gelijk dat het maar triestig is, zo eenzaam hoog te hangen :);)

Vr de andere dingen zijn we aan het brainstormen, evenals een oplossing vr de spaghetti aan de installatie

Keep you informed

Gr

Stef