Jump to content

vervangen met allan bradley weerstanden?


alvinio
 Share

Recommended Posts

ik ben een aurexx crystal 1 buizenversterker aan het bouwen en dacht misschien kan ik er gelijk betere

componenten in zetten als ik toch aan het bouwen ben is het wel makkelijk om het gelijk te doen

 

nu wilde ik allan bradley weerstanden bestellen maar de waardes wijken iets af bv ik heb

1/2 w 1k nodig en de allan is 1/2 w 1.1k of nodig 100k allan 110k

 

zou ik toch de allan's kunnen gebruiken? of wijken de waarden teveel af?

 

 

groet,

 

alvinio

Link to comment
Share on other sites

Die verschillen zijn niet zo groot, en het hangt ook af van waar ze gebruikt worden of het veel uitmaakt. Ik denk dat het wel meevalt.

En als ik dan toch bezig ben: ik denk dat je meer winst kunt behalen met andere koppelcondensatoren (C1 en C2) en Schottky-diodes voor de gelijkrichting. Met de kathode-ontkoppelC's C3 en C4 valt ook nog eer te behalen, en de voedingsC's natuurlijk.

 

Maar het is natuurlijk ook leuk om hem met de meegeleverde onderdelen te monteren, en dan later stap voor stap dingen te upgraden, dan kun je goed vaststellen wat voor verschil het maakt.

 

Iig succes ermee, het is een leuke versterker, de uitgangstrafo's zijn erg goed :cool2:

Link to comment
Share on other sites

bedankt voor de tips, de condensatoren had ik al besteld :) ik heb nog een paar vraagjes

 

vraag 1 :waar zitten de draden van de uitgangstrafo's verkeerd? bij de linkse of de rechtse?

vraag 2 :en welke diodes zouden beter zijn en zonder aanpassingen gebruikt kunnen worden?

 

vraag 3 :ook zag ik op een ander topic dit staan : Let op dat er een paar fouten in de bouwhandleiding staan (zie ook het topic "verschil in gloeispannig" oid) jammergenoeg staat dat topic er niet meer op, weet jij of het waar is en waar dan de fout in de gloeispanning zit zit?

 

hier is het schema:

 

aurexx%20crystal%201.jpg

 

 

 

 

groeten,

 

alwin.

Link to comment
Share on other sites

wat een informatie weer he jongens :huh:

 

ik heb heel lang met buizen gespeeld en ben toen weer overgestapt naar transistoren

maar het kan op papier nog zoveel beter en moderner of schoner zijn ik mis gewoon het gevoel in

de muziek die ik met buizen wel heb. juist de fouten de thd en de ouderwetse mannier van bouwen

geven bepaalde eigenschapen aan de muziek die mij beter klinken dan het perfecte van een moderne versterker.

Link to comment
Share on other sites

Beste Pjotr,

 

Je twijfel dienaangaande is significant... en alarmerend! :o

 

(Ik wil, voor degenen die nieuw zijn in deze hatelijke controverse en niet begrijpen wat dit alles met high fidelity te maken heeft, een toelichting geven.

"Two wrongs can't make one right", luidt een Amerikaans gezegde.

En die bevat een heel diepe waarheid.

Een fout kan nooit worden goedgemaakt door die te compenseren met een andere fout.

Er zijn bijvoorbeeld luidsprekers met resonantieproblemen, die men heeft geprobeerd te verhelpen met behulp van zgn. "notch filters".

Resultaat: een mooie, strakke frequentiekarakteristiek. Maar ook: ernstige fasevervorming en (dus) klank-aantasting.

"Goede fouten?" Alleen als je denkt dat high fidelity een kwestie is van smaak.

Of w

Link to comment
Share on other sites

Hoi Alvino

ik vind AB weerstanden 1 van de mooiste

Met die 1,1k zal er wat minder stroom door de voorbuis lopen zmaar dat zal niet zoveel uitmaken het verschil in buizen is meestal groter.

De 100k roosterlek weerstand mag zonder problemen 110k zijn je kan er zelfs eens een 220k proberen

Ik zou een mooie koppelcondensator nemen voor c1 en c2

r7 en r8 is de tegenkoppel lus die zou je ook eens weg kunnen laten of er een schakelaar tussen zetten

Als je gewillige speakers die een beetje meewerken kan het mooier zijn zonder tegenkoppeling

de ingangsgevoeligheid van de versterker gaat dan ook een stuk omhoog.

Maar dat moet je zelf maar eens proberen.

De ontkoppel condensators c3 en c4 zijn ook klankbepalend ,experimenteren met verschillende merken is hier ook leuk.

groeten Robert

Link to comment
Share on other sites

erg bedankt voor je info,

 

het lijkt me ook leuk om de tegenkoppel te kunnen schakelen wat zal het verschil zijn?

(ik gebruik tannoy dualconcentric speakers 10 inch van 91db)

 

voor de koppel c's heb ik audyn plus caps

 

heb je miss sugesties wat betreft de ontkoppel c's? 100uf 50v,

ik zoek ook nog betere voedings elco's c6,c7 100uf 450v

 

waar zou ik die kunnen bestellen?

 

en zijn er nog meer klankbepalende elementen in het schema die verbeterd kunnen worden?

Link to comment
Share on other sites

Goed, nog even terugkomend op die fout in de intsructies: van het linker kanaal zijn de twee draden van de UGT omgewisseld: de rode draad moet naar "B+" op de print, niet de oranje, net als bij het rechter kanaal natuurlijk. Veel succes!

 

Trouwens, over die tegenkoppeling: ik weet niet meer waarom, maar ik heb die versterker toen eens helemaal opnieuw gebouwd, wel nogal slordig op een plankje, en ik was ook benieuwd wat ie ging doen zonder tegenkoppeling, had er een schakelaartje tussen gezet, maar zonder tegenkoppeling ging ie echt oscilleren dat het niet mooi meer was :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Geheimtip:

 

Voor elke positie in een schakeling is er een bepaald type weerstand het beste.

 

Vuistregel:

Koolweerstanden (AB of Riken) gebruiken voor in de signaalweg (serie).

Tantaal weerstanden gebruiken voor aardverbindingen zoals afsluitweerstanden, kathodeweerstanden e.d.

 

Een stappenschakelaar kan je ook zo opbouwen.

 

koppel C: Jensen, type naar draagkracht (de papieren omhulsel is erg goed!)

Kathode C: Black Gate non polar, twee stuks antiparallel geschakeld

 

Succes met bouwen!

 

Groeten,

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...