Jump to content

Najaarsshow

Arden
 Share

Recommended Posts

• Members

Zaterdag 22 september 2007

Op deze dag is het zover, de najaarsshow van Inkampani.

Naaldwijk, een monumentaal pand , drie kamers, drie sets.

De eerste set, opgesteld in de eetkamer, zal er als volgt uitzien:

-Pianolak zwarte Cabasse Kara luidsprekers

-Nagra PL-P voorversterker en PMA mono eindversterkers

-Nagra CDP CD speler

-VPI Aries III draaitafel met JMW 10.5i tonearm en van den Hul Grasshopper element

-Purist Audio Design ''Aqueous'' bekabeling

De 2e set, opgesteld in de woonkamer:

-Doumois Reference 1R luidsprekers

-Astin Trew AT 1000 en AT 5000 voor- en eindversterker

-Astin Trew AT 3000 CD speler

-Cardas ''Crosslink'' bekabeling

De 3e set, geplaatst in de bovenverdieping:

-Cabasse Bahia's

-Melody SP 9 buizenversterker

-Element CD speler

-VPI Scout draaitafel met JMW 9 tonearm en Koetsu Black element

-Cardas ''Crosslink'' bekabeling

Voor degenen die nog wat vinyl gewassen willen hebben zal er een VPI HW 16.5 platenwasmachine gebruiksklaar staan, en uiteraard zullen we ook voor de nodige versnaperingen zorgen.

Voor meer informatie over tijdstip en de locatie kijk op: www.inkampani.nl.

Wij hopen op een geweldige dag met veel muzikaal genoegen en gezelligheid, dus wellicht tot 22 september ?

Met vriendelijke groet,

Marco de Wilde

Guest Kraus vonBentinck

Zaterdag 22 september 2007

-Pianolak zwarte Cabasse Kara luidsprekers

-Nagra PL-P voorversterker en PMA mono eindversterkers

-Nagra CDP CD speler

-VPI Aries III draaitafel met JMW 10.5i tonearm en van den Hul Grasshopper element

-Purist Audio Design ''Aqueous'' bekabeling

Ik ga er ook naar toe :) en mag voor de gelegenheid op bovenstaande set de muziek opzetten en ook nog gedeeltelijk uitkiezen.

How lucky can you get? (ook nog in de eetkamer!)

Ik ga voor klassiek m

Guest Kraus vonBentinck

En ik niet... ;)

wat jij allemaal al niet gemist hebt!

Weinig denk ik... Audioapparatuur kan me gestolen worden (figuurlijk dan). Wat ik heb, ben ik tevreden mee, voor de rest boeit alleen muziek me nog maar...

Is dat nou zo?

uit je profiel:

aantal berichten 10.000+;(bijna 4 op de 100 berichten op dit forum zijn van jouw hand) meest actief in Audio (28% en dus niet in Muziek etc)

:confused:

En ik niet... ;)

wat jij allemaal al niet gemist hebt!

Weinig denk ik... Audioapparatuur kan me gestolen worden (figuurlijk dan). Wat ik heb, ben ik tevreden mee, voor de rest boeit alleen muziek me nog maar...

Is dat nou zo?

uit je profiel:

aantal berichten 10.000+;(bijna 4 op de 100 berichten op dit forum zijn van jouw hand) meest actief in Audio (28% en dus niet in Muziek etc)

:confused:

Ja, maar de laatste tijd ben ik niet heel actief meer. Ik lees het forum ook veel minder. Die 10.000+ posts zijn wel verdeeld over 5 jaar. 5,4 posts per dag. Dat is ook wel eens boven de 7 geweest. Volgens mij zelfs wel boven de 10, helemaal in het begin... Die bijna 4% zegt meer over het beperkte aantal personen dat hier op het forum zit...

Ik vind de apparatuur (en tweaks en kabels) niet (meer) boeiend. Het is mij lood om oud ijzer. Alleen voor speakers geldt dat niet. En voor een platenspeler ook niet, maar die heb ik niet en zal ik ook nooit kopen...

Overigens, posten over muziek is ook wat anders dan er naar luisteren (of er op een andere manier mee bezig zijn)... Muziektopics zijn hear sowieso een beetje dood aan het bloeden...

• 3 weeks later...
visuel_kara.jpg

blijft grappig, zo'n beeldje

In het echt leek hij toch (nog wat) meer op 'n zwarte pinguin..

Maar toch was het de topper van de show. Zo'n krachtig en gedetaileerd geluid hoor je zelden. De enige opmerkingen die ik hoorde waren dat het toch wel een erg overheersend geluidbeeld was en de focusering wat beter zo kunnen. Ik merkte daar op de hotspot echter weinig van. De Nagraset zal zeker z'n steentje aan de opmerkelijk goede klank hebben bijgedragen.

De kleinere set met monitorspeakers klonk inderdaad een stuk rustiger maar toch erg mooi en gedetaileerd.

De set op de eerste verdieping....???? Daar was duidelijk iets mis, geen laag en geen laagmidden. Ik dacht nog even dat een biwiredraad was losgeschoten. Maar die mogelijkheid kende deze speakers niet. Ik vond het zeer vreemd klinken.

Tot zover, meer tijd heb ik helaas niet.

Hansko, Sodejuu, Kraus en Piet van Soest heb ik er ook gezien. Die hebben waarschijnlijk ook nog wel wat te melden.

:)

visuel_kara.jpg

blijft grappig, zo'n beeldje

In het echt leek hij toch (nog wat) meer op 'n zwarte pinguin..

Maar toch was het de topper van de show. Zo'n krachtig en gedetaileerd geluid hoor je zelden. De enige opmerkingen die ik hoorde waren dat het toch wel een erg overheersend geluidbeeld was en de focusering wat beter zo kunnen. Ik merkte daar op de hotspot echter weinig van. De Nagraset zal zeker z'n steentje aan de opmerkelijk goede klank hebben bijgedragen.

De kleinere set met monitorspeakers klonk inderdaad een stuk rustiger maar toch erg mooi en gedetaileerd.

De set op de eerste verdieping....???? Daar was duidelijk iets mis, geen laag en geen laagmidden. Ik dacht nog even dat een biwiredraad was losgeschoten. Maar die mogelijkheid kende deze speakers niet. Ik vond het zeer vreemd klinken.

Tot zover, meer tijd heb ik helaas niet.

Hansko, Sodejuu, Kraus en Piet van Soest heb ik er ook gezien. Die hebben waarschijnlijk ook nog wel wat te melden.

Goh was je er ook? Niet gezien :rolleyes:

Dat heb je ook met al die luisterkamers en zo een mooi groot oud pand.

Even terugkomen op de drie sets

De Cabasse klinkt inderdaad indrukwekkend. Zeer gedetailleerd en een enorme dynamiek. Echter wel vrij vermoeiend om naar te luisteren. Een erg breed stereobeeld en heel veel informatie tegelijkertijd, waardoor het moeilijk was om te genieten van de belangrijkste zaken. Kan het niet anders formuleren. Komt misschien door de akoestiek (vrij hard) en de te kleine ruimte???? Deze jongens hebben denk ik een grotere luisterruimte nodig, want wat een spektakel.

Daarom een genot om naar de monitorenset te luisteren. (ben de merken vergeten) Veel minder indrukwekkend en een beetje geknepen, maar wel te bevatten voor beide oren en de stem van P. Barber klonk erg mooi en mooi gefocused.

De set op de zolder was iets mis mee. Nauwelijks laag te horen en het klonk erg blikkerig.

Wel een leuke middag weer (ook nog een uurtje op de A20 in de file gestaan, maar in goed gezelschap :D ) en veel bewondering voor de ondernemer die aan dit avontuur begint. Heel veel succes.

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb de hele dag in gezelschapo van deze grote jongens doorgebracht (ik weet wel geen prijs maar ze waren toch aanzienlijk minder duur dan ik aanvankelijk dacht, maar goedkope speakers zijn het zeker niet)

Ook qua uiterlijk hebben ze veel ruimte nodig want zo glanzend zwart en dat formaat maakt in een kleine kamer misschien een beetje lugubere indruk. In een grote ruimte is dat heel anders, kan er een flinke vleugel staan

ik wil toch even terugkomen op mijn eerder geuite kritiek op de Cabasse ls. Kritiek was met name dat het geluidsbeeld erg breed was en het moeilijk iwas om je echt te concentreren op de hoofdzaken zoals stem, soloinstrument etc. . Er was erg veel informatie teglijkertijd waardoor het nogal vermoeiend klonk.

Vandaag in het concertgebouw geweest en Mahler 5 met het residentie orkest o.l.v. Jarvi beluisterd.

Ik zat midden in de zaal op rij 9 en het geluid was zeer breed en het leek op mijn luisterervaring van gisteren. Natuurlijk niets kan op tegen een een live uitvoering, maar die Cabasses klonken toch wel heel erg gedetailleerd en ruimtelijk, iets wat ook vanmorgen zoveel indruk maakte.

Het lag waarschijnlijk toch aan de akoestiek en de kleine ruimte (althans voor de Cabasse) waardoor het geheel wat onrustig klonk. Het is wel frappant dat ik aan de demo dacht tijdens het luisteren vanmorgen. Goed teken en ik denk dat opnieuw luisteren, maar dan in een beter gedempte ruimte de Cabasse op een nog hoger plan zet. ik zou ze zeker weer een keer willen beluisteren. Niet geschikt trouwens voor mijn hok van 3,5 bij 4,5 meter.

Hansko

Ook ik ben er gisteren even wezen kijken. Eerst bij Hans van Liempd, toen bij Hansko en daarna gezamelijk naar Naaldwijk getogen. Vlak voor de "finish" ging het echter mis. Met nog maar 4,7 km te gaan FILE. Na 3 kwartier wachten, een stukje geoorloofd spookrijden en een rondje siteseeing Westland, toch aangekomen bij Huize Bijdorp (niet te verwarren met diergaarde Blijdorp op steenworp afstand).

Het huis is een oud luxe pand uit de late 18e schat ik zo. Prachtig, maar akoestisch toch hier en daar wat problematisch. Ook de stroomvoorziening was niet bepaald optimaal te noemen. Toch heeft Marco hier 2 echt fraaie sets weten op te bouwen. De derde set was helaas iets minder, maar daarover later meer.

De eerste set bestond uit de Nagra CDP, Nagra PL-P, Nagra PMA (paar), VPI Aries 3 + JMW-10.5i, vdH Grasshopper, Cabasse Artis Karissima.

Deze set speelde behoorlijk indrukwekkend als je in de sweetspot zat. Iets buiten de sweetspot (maar wie doet dat nou ;) ) was het ook goed, maar van plaatsing bleef er dan niet veel meer over. Dit is inherrent aan het concept dat Cabasse toepast. Als je met puntbronnen werkt, is dat in 99 van de 100 gevallen zo. Cabasse past hier een nieuw ontwikkelde triax unit toe, die samen met de grote woofer een prachtig beeld neer zet. De ruimte was net iets te klein om het soms bonkige laag kwijt te kunnen. Toch stond er het muziekbeeld prima. Zowel de cd-speler als ook de draaitafel lieten duidelijk horen dat hier klasse aan het werk is.

Hoewel ik zelf niet echt een aanhanger ben van puntbronnen (teveel right in your face klank), kon ik hier wel redelijk mee overweg. Vaak heb je zoiets van "hier heb je de zooi en probeer er zelf maar wat muziek van te maken". Dat viel hier best mee, hoewel het nog altijd erg nadrukkelijk klonk.

De tweede set stond "goed gekoeld" in de grote kamer met bijbouw (bibliotheek). Deze ruimte was erg hard en had een iets langer galmtijd dan alle andere ruimtes in het pand. Hier stond een set bestaande uit Astin Trew AT3000 en AT3500, Astin Trew AT100, Astin Trew AT5000 en Doumois Reference 1R monitors.

Dit sprak mij meer aan dan de superset van hierboven. Waarom? Omdat dit toch wel een stuk gematigder klonk, zonder steken te laten vallen. OK, het superlaag was er niet, maar ik miste niks. Ik werd hier net iets meer in de muziek getrokken dan bij de Cabasse/Nagra set. Waarschijnlijk omdat het niet zo right in your face was.

De derde opstelling stond boven. Ook hier waren Cabasse speakers aan het werk, nl de Altur Bahia. Die werden aangestuurd door een Melody SP9. Als bron fungeerde weer een Astin Trew cd speler, bijgestaan door een VPI Scout + JMW9. Het element wat gebruikt werd weet ik helaas niet meer. Ik ben hier niet lang naar blijven luisteren. Er was duidelijk iets mis toe ik hier aanwezig was. Er was enkel mid, mid/hoog en hoog te horen. Onder de 700Hz kwam er niets uit. Het heeft m.i. dan ook geen zin om hier iets zinnigs over te zeggen. Waar het fout ging weet ik niet. Ik kan me echter niet voorstellen dat dit normaal is, dus niks negatiefs over deze set.

Ik kan Marco alleen maar feliciteren met zijn geslaagde show. Ik wens hem van hieruit ook veel succes met zijn nieuw bedrijfje, want dat is het en daar staat Inkampani ook voor. Inkampani schijnt Swahili of Zulu oid te zijn voor Bedrijf.

Guest Kraus vonBentinck

@ Hansko,

zo, dat is een mooi compliment toch wel.

Ook ik vond die grote Cabasse erg mooi maar inderdaad in een te kleine ruimte (toch wel ruim vier, misschien wel 5 meter breed, 6 a 7 meter diep en het plafond op 3, 80. Maar voor zulke luidsprkers heb je dan ook wel echt een flinke ruimte nodig. Alleen al om de luisterafstand te kunnen vergroten. Zo'n 2,5 meter van dit soort luidsprekers af zitten, is echt te weinig.

Iemand vroeg mij trouwens gisteren of ik iets gemerkt had van de akoestische achteruitgang in het Concertgebouw sinds de verbouwing. Ik niet, jij?

Of is dat weer een Indianenverhaal?

@ Hansko,

zo, dat is een mooi compliment toch wel.

Ook ik vond die grote Cabasse erg mooi maar inderdaad in een te kleine ruimte (toch wel ruim vier, misschien wel 5 meter breed, 6 a 7 meter diep en het plafond op 3, 80. Maar voor zulke luidsprkers heb je dan ook wel echt een flinke ruimte nodig. Alleen al om de luisterafstand te kunnen vergroten. Zo'n 2,5 meter van dit soort luidsprekers af zitten, is echt te weinig.

Iemand vroeg mij trouwens gisteren of ik iets gemerkt had van de akoestische achteruitgang in het Concertgebouw sinds de verbouwing. Ik niet, jij?

Of is dat weer een Indianenverhaal?

Volgens mij een indianenverhaal. De akoestiek is volgens mij niet echt veranderd. De verbouwing in de zaal is volgens mij beperkt (althans wat invloed betreft op de akoestiek) tot nieuwe stoelen en wat meer beenruimte. Akoestische sierpleister hebben ze volgens mij niet gebruikt. Waarschijnlijk minder stoelen??

De zaal zat propvol en dat is het altijd als ik er ben. De zondagochtend concerten zijn erg populair.

Eindelijk weer wat tijd om te schrijven...

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Sodejuu, behoudens dat ik dat "in your face" minder als nadeel zie.

Dat het dan wel helemaal perfect moet zijn is een ander verhaal. Hoe nauwkeuriger geluid wordt weergegeven hoe makkelijker je fouten hoort.

Ik denk dat dit hier aan de hand is. Een enorm nauwkeurig spelende set, maar met beperkingen in de vorm van akoestiek en media. Misschien dat de electronica ook nog wat laat liggen. Het leek inderdaad niet helemaal ingespeeld.

Maar die speakers... daar was volgens mij helemaal niks mis mee.