Jump to content

Welke phonotrap?

janssen
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Wie van jullie kan mij op weg helpen welke phono versterker ik het beste kan gebruiken bij een thorens td166mkii met een Grado F1 MM element?

Rest van de setup bestaat uit: Rotel Michi RHB-10, RHA-10, B&W N802 met Cardas bekabeling.

Ik hou van een sound met redelijk wat detail, druk in het laag en brede soundstage.

Budget is 175 euro en ik shop graag 2e hands (ivm meer waar voor je geld).

Zat zelf te denken aan een Rotel RQ 970 BX, maar een Cambridge schijnt ook goed te zijn. Ik ben nieuw in platenland dus gaarne jullie deskundig advies!

Alvast bedankt!

Welk model heb je, en wat kost een Lehmann?

Ik kan trouwens een Rotel RQ970 bx aanschaffen voor 85 euro, een Clearaudio Smartphono voor 225 euro en een AH! mm/mc phonotrap (RP mod.) voor 225 euro.

Zou bij bovenstaande modellen een match zitten? Eigenlijk wil ik niet verder gaan dan 175 euro voor de pre.

de lehmann black cube 2006 kost ongeveer 400,- maar er zijn evt wel oudere type's gebruikt te krijgen.Het zijn werkelijk fantastische pre's, met alle mogelijke instellingen voor elk element.En er is al een black cube "de statement"voor 275,-euro.En ze zijn ook altijd later op te waarderen met een grotere voeding,de SE versie.

nee is absoluut niet te licht daarvoor,je set zal er erg van opbloeien,plus dat er veel instelmogelijkheden zijn zodat het altijd aanpasbaar is aan je element.Vind het zelf 1 van de beste pre's die er is voor dat geld.Lees ook maar de vele lovende recensie's op het net.

Welk model heb je, en wat kost een Lehmann?

Ik kan trouwens een Rotel RQ970 bx aanschaffen voor 85 euro, een Clearaudio Smartphono voor 225 euro en een AH! mm/mc phonotrap (RP mod.) voor 225 euro.

Zou bij bovenstaande modellen een match zitten? Eigenlijk wil ik niet verder gaan dan 175 euro voor de pre.

De drie kandidaten lijken mij gelijkwaardig. Van deze drie zou ik voor de Rotel gaan. Kwalitatief erg goed, zeer ruim bemeten voeding en dubbel mono opgebouwd. Mogelijk past hij qua uiterlijk ook goed bij de rest van je Rotel-spullen.

Blijft er ook nog eens lekker wat geld over om aan andere dingen uit te geven ;)

Belangrijk vind ik ook dat alles een beetje in balans blijft, is een Thorens TD166MKII niet te "licht" voor een pre van 400 euro?

Nee. De combinatie phonotrap-element is het meest relevant, de combinatie phonotrap-rest van de keten komt daarna. De draaitafel zelf is niet relevant voor de keuze van de phonotrap.

Voorwaarde is uiteraard wel dat draaitafel, arm en element een goede combinatie vormen.

Eerste indruk is geweldig! Vanmiddag komt een vriend de Thorens goed afstellen. Daarna ga ik eens lekker uitgebreid "plaatjes draaien".

Ik laat zeker even weten hoe alles straks klinkt!

Bedankt voor de handleiding trouwens, die zat er niet bij!

Graag gedaan ;)

Veel luisterplezier!

De platenspeler is afgeregeld. Wat meteen opvalt als ik ga luisteren dat alles zeer analoog(prettig) klinkt. Ik ben begonnen met Thriller van Michael Jackson. Niet mijn top-favoriete muziek, maar mijn platencollectie is klein en dit betreft een goede opname. Duidelijk is merkbaar dat in vergelijking met cd dit wat afgeronder en driedimensionaler klinkt. De bas is strak en diep, alleen met de stemmen merk ik snel op dat die wat overstuurd lijken.

De ssen klinken niet zo zeer scherp maar vervormd, dit is wel behoorlijk irritant. Misschien ligt het aan de naald/element?? De Rotel pre lijkt me een prima apparaat, ik kan het niet exact zeggen omdat ik geen direct vergelijkings materiaal heb.

Even een singletje geprobeerd van Queen (White Man), hierbij valt direct op dat de schakeling naar 45 toeren niet goed werkt. De snaar loopt niet genoeg omhoog als ik de schakelaar omzet en zo blijft de TD166 MKII op 33 toeren draaien. HAndmatig is het natuurlijk wel op te zetten maar dit is behoorlijk omslachtig.

Ik zal morgen even contact opnemen met degene van wie ik de platenspeler heb gekocht. Misschien heeft hier iemand een idee hoe dit probleem te verhelpen?

Kan het zijn dat de snaar niet strak genoeg is? De verkoper vertelde me dat er een nieuwe snaar omheen zat.

Heeft hier iemand ervaring met het Grado F1 element, is dit een instap element of wel een high end element?

Alvast bedankt weer !

Een nieuwe snaar zal dit probleem direct oplossen..............

B)

De wisseling van snelheid, dus, die scherpe essen is een ander probleem zou zelf toch aan de afstelling denken, heb je een plaat met een spoortest ?

Dit is een probaat middel om te controleren of de afstelling juist is.

NB de plaat van Image Hifi is bij Die Nadel heel voordelig aan te schaffen, met dank aan Renaat - AudioForum Belgi

Een ( originele) nieuwe snaar zal dit probleem direct oplossen..............

B)

De wisseling van snelheid, dus, die scherpe essen is een ander probleem zou zelf toch aan de afstelling denken, heb je een plaat met een spoortest ?

Dit is een probaat middel om te controleren of de afstelling juist is.

NB de plaat van Image Hifi is bij Die Nadel heel voordelig aan te schaffen, met dank aan Renaat - AudioForum Belgi

Ik heb inderdaad een lp met een spoortest, de naald blijft keurig in het midden "lopen". Kunnen die "stem essen" niet aan de eventueel versleten naald liggen? Hoe kan ik dit uitsluiten?

Wie kent het Grado F1 element, ik kan hier nagenoeg niets over vinden op internet. Is dit een beetje redelijk element of ben ik misschien beter af met een Denon DL 110 of 160?

Wat betreft de snaar, ik zal eens kijken of er een originele opzit, de vorige eigenaar vertelde wel dat het een nieuwe was.

Waar kan ik een nieuwe originele Thorens snaar kopen?

Ik heb inderdaad een lp met een spoortest, de naald blijft keurig in het midden "lopen". Kunnen die "stem essen" niet aan de eventueel versleten naald liggen? Hoe kan ik dit uitsluiten?

Wie ken het Grado F1 element, ik kan hier nagenoeg niets over vinden op internet. Is dit een beetje redelijk element of ben ik misschien beter af met een Denon DL 110 of 160?

Wat betreft de snaar, ik zal eens kijken of er een originele opzit, de voruge eigenaar vertelde wel dat het een nieuwe was.

Waar kan ik een nieuwe originele Thorens snaar kopen?

Dat is niet helemaal, of liever helemaal niet de spoortest die ik bedoel, een spoortest is een aantal tracks met een testtoon die oploopt van 40 tot 100 mu, zoals op de image hifi testplaat, ook Pioneer heeft ooit zulk test op een plaat gezet uitgegeven door Erato.

een versleten naald zou je moeten kunnen zien evt met een loep of microscoop.

een originele snaar is lastig meer aan te komen, Rolf Kelch levert weer nieuwe verkrijgbaar bij verschillende dealers in NL en via internet uit duitsland...........

;)

Heb inmiddels een nieuwe originele snaar besteld. Ook laat ik er (zeer) binnenkort een ander element inzetten. Iemand een tip (max 150 eur)? Zelf denk ik aan een Denon Dl 160.

Het dropvetertje aan de achterzijde wil ik ook vervangen door een degelijker exemplaar. Ik heb hier nog een monster m1000, MIT MI330(beige versie, zonder kastjes) en een MI330 plus liggen waar ik nu niets mee doe. Ik vind dat de MI330 zonder kastjes het meest "analoog" klinkt van de 3

Heeft hier iemand ook weleens de netkabel van een Thorens vervangen? Of heeft dit geen zin omdat de voeding aan het stopcontact zit?

GR Janssen

Het is niet aan te raden "zomaar" deze kabel te vervangen. Deze is vaak onderdeel van de afsluitcapaciteit van het element.

Je kunt beslist een paar mooie connectoren op het chassis van de draaitafel maken, maar maak dan van de oorspronkelijke kabel een interlink zodat je deze kunt vergelijken met de eventuele andere interlinks die je zou willen gebruiken. Dan heb je altijd een vergelijking met de originele kabel.

Wat in ieder geval verbetering geeft, is een paar goede connectoren aan de bestaande kabel en een aparte aardedraad aanleggen. Die is nu waarschijnlijk gecombineerd met de "min" van het rechterkanaal.

Op Thorens Info is deze modificatie te vinden. In de offici

wat de S klanken betreft, ik had er ook problemen mee, dit is doorgaans te verbeteren met het juist instellen van de armhoogte (hoger/lager plaatsen draaipunt arm) zodat de onderkant van het element exact parallel loopt met de plaat, alleen dan heb je de juiste hoek (ik dacht 15 graden), van de naald.

deze instelling is heel kritisch, maar vooral de moete waard!

Ik heb zelf een Denon 160 op mijn Thorens 160 en dat is een goede combinatie. VTA is erg belangrijk maar volgens mij pakt dat niet bij elk element hetzelfde uit. Dus experimenteren kan zeker lonen al zal Haudio ongetwijfeld wel weten hoe de meeste elementen het best tot zijn recht komen.

Jouw probleem kan overigens ook nog in de plaatopname zitten. Dus het moet een terugkomend probleem zijn!

Lees overigens dit verhaal eens goed, het is door een NL geschreven en het Engels is goed te volgen:

http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html

Er zit inmiddels een nieuw Denon dl-160 element aan de arm en deze is nu ook optimaal afgesteld door HiFi NR One in Leiden.

Toen ik gisteren de boel had aangesloten en de standaard Thorens (prul) tulpjes na wat buigen en morren (draadbreukjes) ook goed contact maakten, ff een LP tje (Tina Turner Private Dancer) opgezet.

Dit is gewoon niet te geloven, wat een zuiver, dynamisch, 3 dimensionaal geluid komt hier uit zeg. Helemaal geen scherpe s klanken meer!! Ook zijn er bijna geen tikken e.d. te horen. Ben benieuwd hoe het gaat klinken als ik al mijn lp's een door de platenwas doe...(zag een mooie Disco Antistat te koop staan)

Ik denk dat ik een poosje niet veel cd's meer zal draaien, vergeleken met deze platenspeler combinatie klinken cd's echt blikkerig en vermoeiend.

Ben nu weer "plaatjes" aan het draaien hoor!!!!!!