Jump to content

Welke phonotrap?

janssen
 Share

Recommended Posts

Is dat eigenlijk erg ingewikkeld, stel dat ik een goede interlink rechtstreeks aan de arm wil solderen? Ik neem aan dat de arm en het element dan weer opnieuw ingesteld dienen te worden.

Of is dit niet zo?

Je kunt een nieuwe interlink aansolderen (zie mijn eerdere berichtje daarover) maar dat gaat niet direct aan de arm. De armkabel is gesoldeerd aan een soldeerbrug en aan de andere kant hiervan is de kabel naar de phonotrap gesoldeerd. Dat is het punt waarvanaf je een nieuwe interlink of bekabeling naar eventuele chassisdelen kunt solderen. Op zich niet moeilijk, zeker niet als je een servicemanual hebt.

Het vervelende is dat de draaitafel hiervoor ondersteboven moet (plateau er af, arm vergrendelen en elementhouder / armbuis er af halen, stofkap er op en deze dichtklappen en dan voorzichtig omdraaien). Het is mogelijk dat instellingen van naalddruk en antiskating kunnen verlopen. D.w.z. door het ondersteboven leggen van het apparaat kunnen deze iets verschuiven / verdraaien. De montage van het element en de instellingen van de armhoogte zullen geen gevaar lopen.

Let wel: de huidige kabel is onderdeel van de afsluitcapaciteit. Zomaar door andere kabel vervangen kan wel eens een averechts effect hebben op beoogde verbetering. Het meest eenvoudig is eerst nieuwe connectoren op de huidige kabel zetten en als daarmee de draadbreukproblemen zijn opgelost, zou ik het hier persoonlijk bij laten.