carl Posted 9 september 2007 Report Share Posted 9 september 2007 Het is een bekend feit dat veel subchasis de neiging hebben "ovaal" te gaan draaien. Dit wordt bij de Linn LP 12 gecorrigeerd door te kabel van de arm met een paperclip (!) vast te zetten en zo een tegenspanning te geven. Omdat dit verhaal weer eens een keer in de Hifi News stond, vond de heer Vilchur de ontwerper van de eerste AR subchasis het nodig om bij de ingezonden brieven naar een artikel uit 1962 (!) te verwijzen waarin hij al aangaf dat hij hiermee bij zijn ontwerp rekening mee had gehouden. Kennelijk hebben ze bij het copieren van zijn ontwerp, bij de Thorens 150 , Ariston en Linn daar geen rekening mee gehouden. Slechte copieen? PS er had een vraagteken achter het onderwerp moeten staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 9 september 2007 Report Share Posted 9 september 2007 En toen? Dat is net zoiets als: de SME M2 arm heeft een fout en de Clearaudio Satisfy heeft een fout. Als T&A en Musical Fidelity die SME arm op hun dure draaitafel zetten zal dat wel meevallen. En die Satisfy zal onderhand wel de meest verkochte Clearaudio arm zijn. En zo zal er nog wel meer draaien, rijden en vliegen in de wereld dat niet perfect is. En die LP 12 draait al jaren! So what? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2007 Author Report Share Posted 9 september 2007 http://stereophile.com/interviews/105villchur/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 september 2007 Report Share Posted 9 september 2007 Bedoel met "ovaal draaien" dat het hele chassis tijdens het draaien slingert... Dit kan alleen met een onbalans. Het Linn LP12 draaiplateau is juist daarom in twee keer bewerkt, zodat er een uiterst nauwkeurige balans ontstaat. Volgens mij zijn de Thorens plateau om die reden gebalanceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2007 Author Report Share Posted 9 september 2007 Hai Hans, Als ik het goed begrijp zit de onbalans in de plaatsing van de veren. Kennelijk hoeft bij het origineel niet gecorrigeerd te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 september 2007 Report Share Posted 9 september 2007 Hai Hans, Als ik het goed begrijp zit de onbalans in de plaatsing van de veren. Kennelijk hoeft bij het origineel niet gecorrigeerd te worden. De veren zijn statisch geplaatst, dus een onbalans door het draaien kan daar niet voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 september 2007 Report Share Posted 9 september 2007 Beste Hans, Volgens mij heb jij werktuigbouw gestudeerd (ik ook) Hert zwaarte punt van een Thorens en of Linn ligt echt niet in het midden. De veren zullen dusdanig ingesteld moeten worden dat de bounce praktisch alleen vertikaal is een draaitafel waar dat anders bij is is een Avid. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september 2007 Author Report Share Posted 9 september 2007 En bij de AR heeft de ontwerper daar kennelijk in het design al rekening mee gehouden en is de balans er wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts