Jump to content

luidsprekerkabels vlechten

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Ik zoek maar kan het niet vinden: het oude topic over het vlechten van luidsprekerkabels.

Of stond dat nog op het (inmiddels verdwenen?) hifi.nl?

welk draad werd er gebruikt, waar kwam dat vandaan en hoeveel aders werden er gevlochten?

Dat zocht ik dus.

(wil een vlecht maken voor het laag/ te gaan bi-wiren)

Ik zoek maar kan het niet vinden: het oude topic over het vlechten van luidsprekerkabels.

Of stond dat nog op het (inmiddels verdwenen?) hifi.nl?

welk draad werd er gebruikt, waar kwam dat vandaan en hoeveel aders werden er gevlochten?

Dat zocht ik dus.

(wil een vlecht maken voor het laag/ te gaan bi-wiren)

Als je zoekt op "vlechten" en op "alle datums" vind je alleen al in de rubriek "zelfbouw" 2 pagina's aan resultaaten. De meesten gebruiken installatiedraad, zo wel massief als multifiel, of CAT5 UTP kabel ;)

Guest Kraus vonBentinck

juist ja, dat is het topic wat ik bedoelde.

Lang geleden alweer.

Ik wist niet dat je nog op dat forum kunt komen en je kan nog inloggen ook :)

de moed zakt me wel een beetje in de schoenen, 60 cm/uur ;)

maar wie mooi wil zijn moet lijden zullen we maar zeggen.

8+8 zal ik dus moeten vlechten voor het laag.

0,5mm2 massief

Guest Kraus vonBentinck

een nog strakkere bas natuurlijk :)

bij Picoso deden die gevlochten kabels ook wel wat en ik kan me voorstellen dat als ik

deze kabels

aanvul met gevlochten kabel voor het laag dat zoiets een kleine verbetering (uiteraard) zou kunnen brengen

Van mij mag je, Kraus. Ik vind het allemaal prima. Het enige wat ik je wil meegeven is dat het mij heel onaannemelijk lijkt. Voor 4 meter 4 mm^2 kom ik op 0,14 Ohm aan serieweerstand en 2 uH aan inductie. Als je gaat vlechten wordt de serieweerstand (veel) groter, dat hangt van de mate van vervlechting af. Als je die lengte maar lang genoeg maakt, krijg je het effect van een buizenversterker: minder controle in het laag omdat de serieweerstand stijgt.

Het kantelpunt voor het skineffect is ca 250 kHz, dus daar zou ik me helemaal geen zorgen over maken.

Happy vlechting ;)

Groet,

Jacco

Voor het vlechten heb je ca 20% langere draden nodig. Voor 2 m zou ik starten met 2,5 m.

Wanneer je wilt Kraus, kan ik een setje kabels van mezelf eens meenemen zodat je eens kunt horen voordat je gaat vlechten. Ik moet ze wel weer mee terug nemen, anders heb ik zelf niks meer.

:)

Voor het vlechten heb je ca 20% langere draden nodig. Voor 2 m zou ik starten met 2,5 m.

[...]

Dan kom je op 0,175 Ohm aan serieweerstand. Dat is nog heel acceptabel.

Groet,

Jacco

Ik vind dat best veel voor eenspeaker die soms richting 1 Ohm gaat... 17,5 % gaat dan naar de kabels.

Op 4 Ohm overigens altijd nog ruim 4%... :(

Toch denk ik dat je kabels niet te dik moet maken. Ook dan klinkt het allemaal weer t

De Lorentzkracht kan geen mechanische arbeid verrichten. (omdat de kracht uitgeoefend op het deeltje loodrecht staat op de richting van de snelheid)

Beste Jacco,

En bij magnetische levitatie dan, bijvoorbeeld? Is daar geen sprake van enige vorm van mechanische arbeid?

Magnetische Levitatie

Attractieve levitatie

Met attractieve levitatie wordt het laten zweven van een voorwerp door middel van de aantrekkende krachten tussen magneten bedoeld. Voor het zweven moeten de magneten zo onder elkaar geplaatst worden dat er een aantrekkende kracht optreedt tussen de magneten. Daarbij moet de bovenste een vaste magneet zijn en de onderste de zwevende. Daarbij moet wel gezorgd worden dat de kracht niet te sterk is, zodat de magneten niet met elkaar in contact komen, dan is er immers geen sprake van zweving en daarmee zouden dus de voordelen van het zweven verdwijnen. De kracht mag ook niet te klein zijn, anders is er namelijk geen zweving mogelijk. Voor een dergelijk systeem zijn magneten nodig, waarvan de sterkten nauwkeurig te bepalen zijn en die dynamisch zijn, dat wil zeggen dat ze een variabele sterkte hebben. Permanente magneten zijn wel sterk genoeg voor levitatie, maar regulatie van de veldsterkte niet mogelijk is, zijn ze niet geschikt voor attractieve levitatie. Een alternatief wordt gegeven door electromagneten. Daarvan is namelijk de sterkte namelijk afhankelijk van de stroomsterkte door de spoel, dus is de veldsterkte variabel. De sterkte is nauwkeurig te bepalen volgens de formule:

B = (0) x I x N/l (T)

Lorentzlevitatie

Voor het zweven van een object kan ook gebruik worden gemaakt van Lorentzkrachten. De Lorentzkracht is de kracht van een magnetisch veld, die werkt op een electrische stroom. Het voordeel van Lorentzkrachten is dat er gemakkelijk mee te rekenen is. De formule voor de Lorentzkracht FL tussen een electrische stroom I een een magnetisch veld B wordt weergegeven door de formule:

FL= B x I x l x sin a (N)

Hierbij is a de hoek tussen de veldsterkte B en de stroom I. In het volgende schema is te zien hoe die grootheden zich met elkaar verhouden:

Hierbij loopt de stroom door een geleidende draad en het magnetische veld kan worden opgewekt door middel van twee electromagnetische spoelen:

Voor veldsterkte B en FL gelden de formules:

B = (0) x I x N/l (T)

FL = (0) x I(1) x N/l(1) x I(2) x l(2) x sin (N)

Dit kan ook toegepast worden bij magnetische levitatie en wel op twee manieren. Magnetische levitatie kan worden veroorzaakt door een FL omhooggericht, daarbij werkt een kracht op de electrische stroom omhoog:

Hierbij gaat de stroomdraad leviteren, mits de stroomsterkt en de magnetische veldstrekte groot genoeg zijn, namelijk groter dan de zwaartekracht op het voorwerp:

FL > FZ

Een tweede mogelijkheid is de de twee spoelen te laten leviteren, waarbij de veldsterkte omhoogbeweegt.

Er werkt nu een omlaaggerichte kracht op de stroom, dus werkt er een omhooggerichte kracht op het magnetisch veld en dus op de spoelen. Hierbij geldt dezelfde formule als bij de omhooggerichte Lorentzkracht voor kracht, die nodig is voor levitatie.

Een groot voordeel van de Lorentzlevitatie ten opzichte van de attractieve levitatie is de gemakkelijke formules, maar de Lorentzlevitatie heeft nog een bijkomend voordeel. Wanneer door de Lorentzkracht het voorwerp omhoog beweegt neemt de Lorentzkracht op het voorwerp af. Dat komt door de baan van de veldlijnen. Het magnetische veld is niet even sterk. Tussen de twee spoelen heeft het magnetische veld een homogeen karakter, maar daarbuiten neemt de veldsterkte, en daarmee dus de Lorentzkracht op het voorwerp, af. Dat voorkomt dat het voorwerp alsmaar omhoogbeweegt. Bij de attractieve levitatie was het noodzakelijk in het systeem de magnetische veldsterkte te verkleinen, door de stroomsterkte door de spoel aan te passen om te voorkomen dat de magneten elkaar raakten. Bij Lorentzlevitatie is dat dus niet nodig.

Repulsieve levitatie

Repulsieve levitatie betekent levitatie door de afstotende kracht tussen tegengestelde magnetische veldlijnen. Wanneer een magneet boven een andere magneet wordt geplaatst, met gelijke polen naar elkaar, zullen ze een afstotende kracht in verticale richting veroorzaken. Het voordeel van repulsieve levitatie ten opzichte van attractieve levitatie is dat nauwkeurige regulatie van de sterkte niet nodig is, evenals bij Lorentzlevitatie. Daarnaast is het gebruik van permanente magneten bij repulsieve levitatie juist goed mogelijk, in tegenstelling tot bij attractieve levitatie. Voorwaarde is wel dat de magneet sterk genoeg is om ten minste zijn eigen gewicht te compenseren. Verder gelden bij repulsieve levitatie dezelfde formules als bij attractieve levitatie.

(De bijbehorende illustraties etc. zijn te vinden op http://library.thinkquest.org/28682/englis...ories/text.html )

Behoorlijk offtopic, spido. Een soortgelijke vraag heb ik gesteld aan een prof en tot nu toe geen volledig antwoord gekregen wat ik ook begrijp. Feit is en blijft dat de snelheid van een bewegend deeltje en de Lorentzkracht daarop onder een hoek van 90 graden staan en daaruit volgt onbetwistbaar dat er geen arbeid verricht wordt. De kwalitatieve uitleg ging in de trant van het transformeren van coordinatenstelsels in bewegende stelsels en een hele hoop Einstein kwam er aan te pas om aan te tonen dat het allemaal uiteindelijk toch klopt (dat de Lorentzkracht geen arbeid verricht). Ooit hoop ik dat ik zover ben om het in Jip & Janneke taal uit te leggen.

Groet,

Jacco

hoi ik ben jip. Lorentz is een luie donder.

de 90 graden is de hoek waarin ie tv zit te kijken

:P Het kon wel eens heel lastig worden om in Jip en Janneke-taal uit te leggen dat electromagneten en electromotoren op basis van Lorentzkrachten enorm veel energie ontwikkelen, machines aandrijven en lasten verplaatsen, maar toch geen arbeid verrichten...