Jump to content

muziek klinkt "langzamer"

markus
 Share

Recommended Posts

Inmiddels wordt mijn set steeds leuker. Sony Es 777 met Allen Wright module. Mooie caps en bedrading erin. Audio Innovations 500 met Ko-on, Audio Note koper in olie, triode en Border Patrol (ook geupgrade). Nu dit zo bij elkaar staat heb ik een raar fenomeen. Mijn muziek begint "langzamer" te klinken. Vergelijk het met een lager toerental bij een platenspeler. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Hebben jullie enig idee waar dit vandaan kan komen?

Ik hoor het graag van jullie.

Groet,

Mark

Inmiddels wordt mijn set steeds leuker. Sony Es 777 met Allen Wright module. Mooie caps en bedrading erin. Audio Innovations 500 met Ko-on, Audio Note koper in olie, triode en Border Patrol (ook geupgrade). Nu dit zo bij elkaar staat heb ik een raar fenomeen. Mijn muziek begint "langzamer" te klinken. Vergelijk het met een lager toerental bij een platenspeler. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Hebben jullie enig idee waar dit vandaan kan komen?

Ik hoor het graag van jullie.

Groet,

Mark

Er is meer "rust" in het geluidsbeeld waardoor het lijkt of "t iets langzamer is.

Maar ga er maar vanuit dat als op een CD-hoes vermeldt staat dat een nummer

bijvoorbeeld 4:27 min. duurt, dat altijd zo zal zijn en blijven :unsure:

Ik heb Ben Peters, de geestelijke vader van Audiostatic electrostaten, dit fenomeen ook wel eens horen uitleggen. Het kwam erop neer dat hij vond dat zijn speakers minder fouten maakten in de weergave. Hierdoor hoef je in je hersenen minder te corrigeren, waardoor je tijd overhoudt om te luisteren en waardoor het langzamer klinkt.

Het is ook mijn ervaring dat een goede weergave veel gecontroleerder, rustiger en daarmee ook inherent langzamer klinkt.

Ik weet niet wat voor speaker je erbij hebt, maar ik neem aan dat het toch heel dynamisch moet klinken. Rust en dynamiek, dat is toch wat ik van o.a. border patrol heb meegekregen.

pace & rythm heeft m.i. te maken met boventonen informatie van de bassen.

Kennelijk heeft je amp nu iets meer controle over de woofers.

Vind je het nu TE langzaam, in vergelijking met bijv. Live muziek? Of vind je het een verbetering?

Het was voor mij heel erg wennen dat het langzamer klinkt. Voor mijn gevoel en idee klinkt het iets te langzaam. Ik weet echter wel zeker dat mijn loopwerk goed is. Het merkwaardige is dat ik nu veel meer detail hoor. Ik heb overigens MC Systems 202.

Nadenkend over de reactie dat het nu allemaal veel schoner klinkt en er minder fouten zijn bedacht ik mij het volgende. Een vriend van mij heeft een set van ongeveer 25000,-. Veel geld en high-end. Hierbij mag ik toch aannemen dat het zo foutloos mogelijk is. Als ik naar zijn set luister heb ik totaal geen gevoel dat het langzamer klinkt. Hoe zou dit nu te verklaren zijn

Mark

dat is niet zo vreemd. upgrades brengen wellicht meer dan voor een groot bedrag kasten aanschaffen en origineel laten (bij upgrade worden op kritische plekken betere onderdelen ingezet die je vaak in duurdere apparaten ook nog niet aantreft). ?

groet

Het is inderdaad het beste om eerst te kijken of je CD of platenspeler niet langzamer draait en zo dit niet het geval is 1 voor 1 de componenten te wisselen op proef. Kan je in ieder geval bepalen waar het zit. De oplossing volgt dan.

Het is inderdaad het beste om eerst te kijken of je CD of platenspeler niet langzamer draait

Nou, als je een beetje weet hoe een CD speler werkt (constante lineaire ("bit") snelheid en dus variabele rotatiesnelheid), dan snap je ook dat je muziek echt niet "langzamer" klinkt als je CD speler te langzaam draait :D

Voor de platenspeler heb je uiteraard wel gelijk.

Grt, Folkert

Nou, als je een beetje weet hoe een CD speler werkt (constante lineaire ("bit") snelheid en dus variabele rotatiesnelheid), dan snap je ook dat je muziek echt niet "langzamer" klinkt als je CD speler te langzaam draait :D

Dan tript 'ie helemaal :P

wellicht staat je huis of de speakers schuin en moet de muziek "heuvelop"

ik denk dat je het verbeeldt. speel anedsr hetzelfde nummer eens af op de cd en de computer. checken zeg maar.

geen verschil? dan heeft het net de klank te maken. corrigerende hersenen geloof ik in dit geval niet in.

nee vind ik niet. dan zou ik zeggen meer gemak en rust in de set. muziek die voor je gevoel te langzaam klinkt zou op mijn zenuwen werken

nee vind ik niet. dan zou ik zeggen meer gemak en rust in de set. muziek die voor je gevoel te langzaam klinkt zou op mijn zenuwen werken

Nee hoor. Het is zoals altijd weer even wennen maar daarna wil je niet meer terug. Ik tenminste niet. Ik heb exact hetzelfde ook enkele keren gehad dat ik overtuigd was dat de muziek "langzamer weergegeven werd". De enige verklaring die ik kan geven/bedenken is inderdaad meer rust in het geluid.

Groeten...

Ik denk dat Markus gelijk heeft. Ik heb enkele malen meegemaakt dat het geluid na een tweak subjectief langzaam, maar ook wel eens snel werd. Absoluut geen verbeelding, of "verbetering" (die je goed moet vinden). Het gaat ergeren omdat het niet correct is en je tweakt door.

Net zolang totdat de PRT (pace rythm timing) weer goed is!

Bij mij werd het door toepassing van C37-lak (om conusresonanties te dempen) juist sneller, gejaagder. Na een tijdje, het uitharden duurt minimaal 6 weken, kwam de correcte PRT weer terug, en zelfs beter dan daarvoor.

Ook heb ik wel eens meegemaakt dat door louter vergroten van voedingscaps, alles traaag werd.

Markus ik wil je adviseren de Silver Rainbow Foil te proberen (bestellen bij Peter Belt), en die stickertjes op al je nieuwe caps te plakken, en op je border patrol. Ik denk dat dan de PRT terug komt plus al je oorspronkelijk bedoelde verbeteringen.

Dit is de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing, want gratis.

(mail sturen met je volledige adres naar foil@belt.demon.co.uk)

En als het bij jou niet werkt haal je de stickers weg.