Porcino Posted 12 september 2007 Report Share Posted 12 september 2007 Daar ik al een tijdje met dezelfde platenspeler, arm en element speel wilde ik weer eens wat doen. Nu had ik het geluk om via via aan een Michell Technoweight te komen welke door de vorige eigenaar nooit was ingebouwd. Het inbouwen gaat meer dan makkelijk. Ik heb de arm niet uit de tafel hoeven schroeven, nog het element hoeven uitbouwen. Naaldbeschermer op de DL103 van Denon en arm in de klem. Eerst het oude contragewicht losdraaien. Dan het moeilijkste deel: Pak de armbuis goed vast en draai deze rustig los. VOORKOM KRACHTEN OP HET LAGER!!! Dit gaat namelijk gepaart met een licht tikje doordat de kunststof 'stub' zijn inklemming in het schroefdraad van de aluminium armbuis verliest. Heb je hem niet goed vast dan wordt het lager beschadigd en dit gaat zeer snel! Hierna moet je de nieuwe stalen 'stub' in de arm draaien. Hier geld vast is vast, dus niets forceren. aan de hand van de massa van het te gebruiken element (van de DL103 is dat 8,5 gram) moet of het grote of het kleine contragewicht aan de slede worden bevestigd. Voor de DL103 geld het grote gewicht het beste resultaat geeft. Het is namelijk zaak de massa zo dicht mogelijk bij het draaipunt van de arm te hebben. Na het op de 'stub' hebben geschoven van de slede wordt de instelmoer geplaatst. Afstellen is een stuk eenvoudiger nu: Ieder nokje op de moer is 0,1 gram naalddruk. Natuurlijk ingesteld met de dwarskrachtcompensatie op 0 en na het in balans brengen was het dus voldoende om de vooraf gemeten naalddruk met het oude gewicht weer in te stellen door 29,4 nokjes door te draaien. Nu vind ik de naaldkracht van de DL103 met 2,94 gram heftig, maar deze blijkt ook na wat experimenteren verreweg het mooiste te klinken. En presto: Muziek. Tja en wat is dan het effect? Nou die mensen die mij kennen weten dat ik nochal skeptisch ben als het over tweaken gaat. Echter deze aanpassing heeft wel degelijk een effect. Beschouwde ik het eerst als een iets ander smaakje, nu ben ik er zeker van dat de RB250 wezenlijk beter is gaan klinken. Mijn eerste indruk was dat het allemaal kaler was, leger zeg maar. Instrumenten worden kleiner en minder uitgespreid neergezet met meer lucht tussen de instrumenten. In Sara K's Destination hoor je hoe de ruimtereflectie bijdraagt aan het nummer, ze lijkt met de ruimte te spelen haast. De timing is duidelijker geworden, en niet een beetje. Veel meer microdetail en dynamiek naast een iets beter spoorgedrag. De intro op The Wall van Pink Floyd vergaat in een kakefonie van vliegtuigen, machines, overdrive op de gitaren en wat nog allemaal meer gesampled is is nu eindelijk te horen. De opening van Also sprach Zarathustra (Boston Symphony/ Steinberg op DGG) gaat diep. Masale opening met orgel. Je blijft de plaatsing scherp houden, het zwabbert niets en die sustain van de ruimte, de nagalm... Ladysmith Black Mambazo laat je het ademen "zien" en je hoort hoe de mannen staan te dansen in de studio aan het ritmisch geschuifel. Prima te herkennen als je ze ook life kent. Al met al nog niet met de verfijning van een Orfeo met MC formula van Jan Allearts maar een behoorlijke stap voorwaarts. Het effect is voor mij net zo groot als de overgang van de DL110 naar de DL103. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 13 september 2007 Report Share Posted 13 september 2007 Voor de DL103 geld het grote gewicht het beste resultaat geeft. Het is namelijk zaak de massa zo dicht mogelijk bij het draaipunt van de arm te hebben. Anderzijds geeft het kleine gewicht, met zijn grotere afstand tot het lager, een hogere arminertie, en dat is eigenlijk wel wat een DL-103 wil zien. Afstellen is een stuk eenvoudiger nu: Ieder nokje op de moer is 0,1 gram naalddruk. Die 0.1g geldt maar voor een van beide gewichten. Ik ben vergeten voor hetwelke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 13 september 2007 Author Report Share Posted 13 september 2007 Voor de DL103 geld het grote gewicht het beste resultaat geeft. Het is namelijk zaak de massa zo dicht mogelijk bij het draaipunt van de arm te hebben. Anderzijds geeft het kleine gewicht, met zijn grotere afstand tot het lager, een hogere arminertie, en dat is eigenlijk wel wat een DL-103 wil zien. Afstellen is een stuk eenvoudiger nu: Ieder nokje op de moer is 0,1 gram naalddruk. Die 0.1g geldt maar voor een van beide gewichten. Ik ben vergeten voor hetwelke. Hoi Werner, Ik denk dat ik dan het kleine gewicht ook eens ga proberen. Zou je een beetje informatie kunnen geven waarom juist de DL103 een grotere inertie ziet? Heeft dit te maken met de erg lage compliantie en zodoende de hoeveelheid energie welke het element in de arm stuurt? Jij had toch de 103 voorzien van een alu plaatje en ander bekabeling in de Rega arm? Verwacht je dat ik uit die twee modificaties nog winst kan halen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 13 september 2007 Report Share Posted 13 september 2007 Elk element ziet een grotere inertie met dat kleinere gewicht, maar de DL-103 is specifiek ontworpen voor wat zwaardere armen, zwaarder dan de 11g of zo van een Rega. Overigens jaagt een 103 niet zoveel trillingen in de arm: intern zit hij vol lijmovergangen en echt stijf is dat niet te noemen. Het aluminiumplaatje op een DL-103 maakt vooral dat hih gemakkelijker correct is in te bouwen. Nooit nadelig! En als je Incognitokabel in die RB-250 steekt heb je bijna een Michell TechnoArm Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 14 september 2007 Report Share Posted 14 september 2007 Ziet er leuk goed, ik ben zelf niet heel handig daarom blijf ik met mijn vingers van mijn arm af. Er zijn meer fabrikanten die voor Rega armen (andere) gewichten maken. Vaak zie je ze dan het gewicht als het ware onder de arm plaatsen. Is dat inderdaad beter of doen ze het omdat je wel moet kunnen zien dat het niet het standaard gewicht is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 14 september 2007 Author Report Share Posted 14 september 2007 Ziet er leuk goed, ik ben zelf niet heel handig daarom blijf ik met mijn vingers van mijn arm af. Er zijn meer fabrikanten die voor Rega armen (andere) gewichten maken. Vaak zie je ze dan het gewicht als het ware onder de arm plaatsen. Is dat inderdaad beter of doen ze het omdat je wel moet kunnen zien dat het niet het standaard gewicht is. Als ik heel eerlijk ben verwacht ik niet dat specefiek het zwaartepunt van het gewicht op het niveau van de naaldtip brengen helpt in een arm welke op deze wijze gelagerd is. Het lager voorkomt het activeren van de hefboom welke er ontstaat tussen het hart van de armbuis en het verplaatste zwaartepunt van het gewicht. Het lager neemt reeds de taak op zich om rotatie van de armbuis tegen te gaan. Bij een eenpunt gelagerde arm is dit wel een aandachtspunt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 18 september 2007 Report Share Posted 18 september 2007 Ik begrijp (nog) niet waarom sommige fabrikanten het contragewicht onder plaatsen, of zo laag mogelijk. Kan iemand dat uitleggen? Hun uitleg is, dat als het zwaartepunt zich onder het ophandpunt bevindt, hij snel stabiliseert. Maar, m.i. is dat verkeerd gedacht. Je krijgt, net als een klepel aan een slingerklok, eentje die "eeuwig" beweegt! Met andere woorden, als door een hobbel in de plaat, de arm omhoog gaat, dan bijft daarna de arm op en neer gaan. Het zwaartepunt van de gehele arm dient exact op het ophangpunt gesitueerd te zijn, zodat deze vrij kan bewegen! De enige reden bij eenpunts ophanging waarom ze het moeten doen, is dat hij er anders snel afschiet. Ze (recensenten, en eenpuntsfanaten) zullen wel geen hobbelige platen hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 september 2007 Report Share Posted 18 september 2007 Ideaal is dat het zwaartepunt op naaldhoogte ligt. Zit die erboven of eronder is er in feite sprake van een kleine onbalans in het systeem. Juist dat treedt die hevelwerking nl op Link to comment Share on other sites More sharing options...
OpaHenk Posted 18 september 2007 Report Share Posted 18 september 2007 Elk element ziet een grotere inertie met dat kleinere gewicht, maar de DL-103 is specifiek ontworpen voor wat zwaardere armen, zwaarder dan de 11g of zo van een Rega. Overigens jaagt een 103 niet zoveel trillingen in de arm: intern zit hij vol lijmovergangen en echt stijf is dat niet te noemen. Het aluminiumplaatje op een DL-103 maakt vooral dat hih gemakkelijker correct is in te bouwen. Nooit nadelig! En als je Incognitokabel in die RB-250 steekt heb je bijna een Michell TechnoArm Beste Werner, Mijnheer Incognito (Amerika) doet het niet meer en volgens de Importeur Music Matters is hij niet meer te bereiken. Dus het verhaal Incognito is over. MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 18 september 2007 Report Share Posted 18 september 2007 Mijnheer Incognito (Amerika) doet het niet meer Een Amerikaan woonachtig in Duitsland... en volgens de Importeur Music Matters is hij niet meer te bereiken. ...omdat hij in juni is overleden. Dus het verhaal Incognito is over. Allez, Cardas dan ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 18 september 2007 Report Share Posted 18 september 2007 Ik dacht dat Michell Deskadel kabel gebruikt voor zn armen ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 18 september 2007 Author Report Share Posted 18 september 2007 Zat zelf te denken aan Cardas of Deskadel. Ik geloof dat in de Technoarm Deskadel is gebruikt? Ik wil graag mijn arm een gebalanceerde bedrading gaan geven, dit omdat mijn nog te bouwen phonotrap gebalanceerd in moet gaan krijgen. Dus de Incognito-set moest dan sowieso verbouwd... Heeft Kimber geen armbekabeling? Opa Henk, weet jij dat zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 19 september 2007 Report Share Posted 19 september 2007 De TecnoArm had Incognito (die Michell inkocht aan de volle prijs!), de latere TecnoArm 'a' heeft Deskadel zilver. Voor de doe-het-zelver is Incognito, of dan eigenlijk het Cardas basismateriaal, veel gemakkelijker dan Deskadel. Ik heb een RB-300 Deskadeldraad gegeven in 1993 of zo. Dat heeft me een paar jaar van mijn leven gekost ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 19 september 2007 Author Report Share Posted 19 september 2007 Zo te zien zijn dit externe kabels voor aan een DIN plug? Ik ben eigenlijk op zoek naar interne bedrading... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 19 september 2007 Report Share Posted 19 september 2007 De Cardas kabel is die alleen intern of zit het externe deel er ook bij? Bij mijn Rega gaat de Interne kable over in de externe, dus als ik die ooit zou vervangen zou ik het lieft weer als geheel vervangen en niet alleen het interne deel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 19 september 2007 Author Report Share Posted 19 september 2007 Hier zit inderdaad ook het externe gedeelte bij, inclusief de aarddraad. Wat ik zo op de site zi3e is het echt een mooi verzorgt setje, maar wel aan de dure kant gezien de prijs van de bekabeling zelf (12 dallar/ft.) Discovery maakt een vergelijkbare set, al weet ik niet waar ik deze kan kopen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts