Jump to content

Benz Micro Ace

stefk
 Share

Recommended Posts

Hey,

welke tracking force prefereren jullie bij dit element?

Het heeft een lange tijd op 1.75 gestaan en ben nu eens naar 2.25 gegaan.

Eersthoorde ik niet echt verschil, maar ik moet nu toch toegeven dat het minder hoog klinkt en naar mijn bescheiden gevoel aangenamer. Of vinden jullie dat zo'n waarneming niet kan? PU is nog steeds de P25 Rega met dus de RB600 arm...

Gr

Stef

Overigens is mijn element door H te S ingesteld. Met welke kracht de naald op de plaat drukt weet ik niet, maar mijn Ace spoorde kennelijk met een veel lagere naaldkracht dan opgegeven. Ik vind 2,25 best veel...

:)

Zo is het bij mij ook gegaan en Henk heeft hem ingesteld op 1,8 gram. Ik heb verder ook nog niet ge

de getallen suggereren dat je digitaal hebt gemeten en dus nauwkeurig. Is dat ook zo?

Hey Erik,

Neen heb geen weger gebruikt, gewoon in het midden gezet

kMoet nu 1maal een getal posten + je hebt gn weger nodig om visueel het verschil te zien natuurlijk :)

Wel guys, kheb ook moeite met die ongeveer 2.25 ...

kMeende mij te herinner dat er idd gemakkelijk op 1.8g gespeeld wordt. Mss moet ik nog eens de kracht op nul zetten en zien of de arm mooi zweeft

Factor nieuwe interlink is waarschijnlijk ook niet te onderschatten ;)

Mss kom ik te zwart wit over in mijnpostings, kwil toch nog benadrukken dat ik veel plezier beleef aan de Ace hoor !!

Gr

Stef

Guest Kraus vonBentinck

Dat je plezier beleeft aan de Ace geloof ik graag. In dat element ligt namelijk "de vreugde van vinyl" :) besloten. Maar het kan nog verfijnder,

Hoe je nu aan die naaldkracht komt wordt mij echter steeds onduidelijker. Je zet de arm op "0" en dan? Dan stel je de naaldkracht in door het contragewicht te draaien en leest de naalddruk af op een schaalverdeling oid? Dan zit je er zo 0,1 tot 0,5 gram naast of nog wel eens meer.

Wat bedoel je dus met "gewoon in het middn gezet"? welk midden is dat dan? :confused:

Hoe je nu aan die naaldkracht komt wordt mij echter steeds onduidelijker. Je zet de arm op "0" en dan? Dan stel je de naaldkracht in door het contragewicht te draaien en leest de naalddruk af op een schaalverdeling oid? Dan zit je er zo 0,1 tot 0,5 gram naast of nog wel eens meer.

Wat bedoel je dus met "gewoon in het middn gezet"? welk midden is dat dan?

kNeem aan dat je je een RB600 vr de geest kunt halen

Wel je hebt daar een schaalverdeling per 0.5, oplopend tot 3g

De afstand per 0.5 is behoorlijk groot, zet ik de aanduiding tussen 1.5 en 2, zit ik ongeveer aan 1.75

same story voor 2 en 2.5g. Ik kijk loodrecht naar beneden en zet het streepje tussen deze 2 waarden. Ok dit is niet precies, maar dat het geen 2.1 en 2.4 is zie ik ook wel.

Naalddruk op 0 en dan controleren of het contragewicht wel juist staat (arm heeft dan een zwevend karakter toch en staat mooi horizontaal in evenwicht) Neen Erik ik gebruik het contragewicht niet om de naalddruk in te stellen :)

Gr

Stef

Guest Kraus vonBentinck

audioquest_pt9.jpg

je draait toch aan het contragewicht achter op de arm om deze vanuit de "0"stand in de richting van het element te bewegen?

Het ronde schijfje bezijden de pivot is immers de dwarsdrukcompensatie. Of heb ik het nou helemaal verkeerd?

Ik meen dat de optimum tracking force voor de wood op 1,7/1,8gram wordt opgegeven (dat is in ieder geval zo voor de L2)

Naaldkracht instelling voor alle Benz Micro elementen afhankelijk van gebruikte arm en combinatie,tussen 1.8 en 2.2 gram,met uitzondering van de M20E2 waarvoor een ideaal afspeelgewicht geldt van 2.0 tot 2.5 gram.Dit staat in hun documentatie.

Zo gesofistikeerd is een RB 600 niet hoor, of beter gezegd, te fijntunen

Rega P25

Boven het hendeltje zie je een rond almost zwart knopje, hiermee w de kracht ingesteld

Als de waarde op 0 staat en de ... ook op nul (kan effe niet op de naam komen), w het contragewicht zodanig geregeld dat de arm mooi horizontaal hangt boven de plaat. Dan w de waarde op ongeveer 2g gezet en de ... ook op 2

De ... is de bias slider en niet zichtbaar op de foto

Gr

Stef

Nee Stef, het proces ging andersom: ik had de platenspeler en de arm (het element wat er toen op zat was kapot en de armbedrading idem maar die laatste was weer prachtig gerepareerd door Sodejuu) en heb ik er in Sneek een Ace M op laten zetten. En Henk pakte "gewoon" een M, ik weet eigenlijk niet waarom geen H of L, waarschijnlijk om meer vrijheid te geven bij de aanschaf van een phono pre. Daarna na enig zoekwerk ben ik bij de Bluenote uitgekomen. De zoektocht staat op mijn site beschreven onder "Toch weer analoog..."

Heb het analoog gedeelte eens doorgenomen ...

Had ik blijkbaar vroeger ook al eens gedaan, zonder herinnering :)

Indertijd had ik een MC phonoamp nodig wegens aanschaf MC element

Henk had een Bluenote opgestuurd en die is dan gewoon gebleven zonder te vergelijken eig.

kWou ook niet naar amp kuisteren van 1000 euro en meer. kHad mijn budget en wou eens niet afwijken ;):)

Jaartje erna gaan luisteren nr een Benz Ace L op een Michell draaitafel met mn Bluenote en volgens de verkoper ging dit prima en heb dus de L genomen.

Gr

Stef

Henk had een Bluenote opgestuurd.....

Dat doet hij wel vaker dus ;) Ook bij mij, alleen had ik het geluk dat ik op dat moment de beschikking kreeg over de op mijn site genoemde phono-pre's. Waarbij zoals blijkt de Bluenote bij mij het beste uit de test kwam :rolleyes:

Ik heb de Ace op meerdere draaitafels mogen beluisteren (bij anderen dan...) en dat is een element waar veel uit te halen valt. En ja, er is altijd een betere <_< maar voor mij is dit wel de combinatie waar ik jaren meer verder kan. En ga B)

Guest Micheln

Ik heb mijn Benz-Micro ACE lo, aan een JMW-9 arm, op een VPI Scout, versterkt met een Acoustech PH-1 (Ron Sutherland) en Elco audio SR-22R Ribbon Silver interlinks op 1.82 Gram afgesteld staan. Daar geeft hij in mijn configuratie de meest gladde curve op de scoop.

Ik heb net even gekeken wat er gebeurd als ik hem op 2 gram precies zet. Daar werd ik echt niet vrolijk van, wat een brok vervorming.

Het klonk idd een stuk voller maar wel stevig vervormd, zo ook te zien op de scoop.

Ik heb hem dus weer terug gezet naar 1.82 gram.

Mvg. Micheln.