Jump to content

Sjemikus....

WanFie
 Share

Recommended Posts

De meesten hier weten langzamerhand wel dat ik m'n platen hoofdzakelijk schoon maak met Glassex...

Andere middeltjes die ik probeerde maakten wel schoon, maar aanzienlijk minder dan de Glassex vetoplosser,

Nou is die glassex (de rode fles) hier dus niet meer verkrijgbaar. Dus m'n vrouw bracht ander spul mee.

Van Schlecker. Hun huismerk vetoplosser.

Nou komt het... die vetoplosser van Schlecker ontvet helemaal niet, maar laat juist een vettig laagje achter.

De Glassex allesreiniger (transparante fles) doet dat ook, maar daar heb ik nog nooit geen nadelige invloeden van ondervonden.

Het is dus duidelijk dat ik vanavond met dat Schlecker spul heb gewassen... Schoonmaken kun je dat zo n.l. niet noemen.

Maar toch... platen klinken (nog) schoner dan ooit eerder. Het lijkt wel wasmiddelreclame... ;)

Nu draait b.v. een plaat van Golden Earing die eerst was "schoongemaakt" met rode Glassex, maar helaas nogal wat spatten bevatte. Na de Schlecker methode waren die dus grotendeels weg. Bovendien hangen die stofjes na het draaien van

Ik denk dat de fosfaten voor het achterblijvende residu zorgen. Dit is echter niet schadelijk maar verlaagd de wrijvingsweerstand van de naal in de plaat. Vuil vasthouden zal ook niet gebeuren omdat het toch meer een vast laagje wordt waar niets op blijft plakken.

Ik heb zonet even het stof van de naald onder de microscoop gehouden. Het zijn gewone textielvezels, dus geen plaatslijstof of iets dergelijk.

Ik vind het bijzonder dat het stof bij de Glassex meer aan de plaat blijft zitten (tikken) en bij de Schlecker reiniger waar je zou verwachten dat het juist in die "plakzooi" vast blijft zitten juist mooi los komt.

@ Paul...

Ik heb geen idee hoe fosfaten er uit zien, maar wanneer dat een mooi smeerlaagje op m'n plaat mogen ze van mij blijven zitten.

:)

Beste Rein!

Platen zijn welhaast per definitie vies!

Waarop zouden anders verschijnselen als het platendoekje, de platenborstel, de dustbug, de parastat, de lenco/heco-clean, de schweitzer schallplattenpflege en allerlei platenwasmachines en doe-het-zelf platenwasmethodes zijn gebaseerd?

Dat jij g

Noem mij stom, maar ik heb nog nooit platen schoongemaakt en nooit last van vieze platen. Zelfs op de naald loopt niet vaak stof aan. Waarom was je je platen?

Ik zak proberen het in een woord uit te leggen...

ROMMELMARKT.

Noem mij stom, maar ik heb nog nooit platen schoongemaakt en nooit last van vieze platen. Zelfs op de naald loopt niet vaak stof aan. Waarom was je je platen?

Ik zak proberen het in een woord uit te leggen...

ROMMELMARKT.

Nog

Heb al twee jaar een Nitty Gritty 2.5i platenwasser, en gebruik ook de N.G. vloeistof. Deze maakt mijn platen perfect schoon, zonder ook maar enige vorm van residu achter te laten.

Ik ben geen chemicus, maar volgens mij reinigen de meeste platenwas-vloeistoffen perfect. Zonder ook maar een spoortje van een (vettige) residu achter te laten. Denk dan aan Quality Service, Nitty Gritty of V.P.I - vloeistoffen. En ik zal er nog wel een paar vergeten hebben. Waarom dan met Glassex, of in dit geval met de Schlecker vervanger? Ik moet zeggen dat zolang ik de N.G. vloeistof gebruik, ik nog geen

Guest Micheln

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je je platenwasmachine probeerd te verzieken met glassex of aanverwante rommel.

Dat laagje wat op je plaat blijft zitten blijft ook in de binnenkant van je platenwasser zitten. Die zal na verloop van jaren dichtslibben, zonde van die dure investering.

Een fles goed platenwasmiddel kost rond de

Ik krijg de zenuwen van de gedachte om allerlei rotzooi op mijn platen te spuiten zonder dat het daarvoor gemaakt is. Met water, pure zeep en een platenwasmachine krijg je de meeste platen al brandschoon. Voorzover de platen echt vet zijn zou je nog iets met een alcoholmengesel kunnen doen. That is it.

Benzisothiazolinone (BIT) is a widely used biocide and belongs to the group of isothiazolinones.

Usage

Benzisothiazolinone has a microbicide and a fungicide mode of action. It is used as a preservative in emulsion paints, varnishes, adhesives, washing agents, fuels and in the papermaking process.

Gewoon een bewaarmiddel tegen het rot, schimmel, bacterievorming in bovenstaande producten (kan geen kwaad denk ik, heb zelf al "beschimmelde" LP's van de rommelmarkt gehad, dus da's OK :);) )

Methylisothiazolinone or MIT, sometimes erroneously called methylisothiazoline, is a powerful biocide and preservative within the group of isothiazolinones, used in shampoos and body care products. Though long considered safe for use in cosmetics, one study has shown that high doses of MIT may be neurotoxic, causing damage to extracted rat nerve cells in laboratory containers. Long-term health and safety studies have been conducted on humans and there is no evidence of nerve damage or neurological effects associated with MIT for consumers or workers. Regulatory authorities in the USA, Japan and Europe and more than 25 other countries have all independently concluded the product is safe. "toch maar oppassen voor je huisratjes" <_<:D

:lol:

Limonene: and added to cleaning products such as hand cleansers to give a lemon-orange fragrance! Leuk! Hoef je geen Breeze in de kamer, noch een pot pourrie! ;)

mvg RastaPhil

Wanneer je al heeeeeeel veel hebt uitgeprobeert om je platen schoon te krijgen, maar al die middeltjes werken onvoldoende... dan is het tijd om naar wat straffers uit te zien.

Je kunt natuurlijk zeggen wanneer ik de plaat niet schoon krijg met de standaardmiddelen gooi ik hem maar weg, maar dat vind ik dan weer jammer zeker van een plaat waarvan de muziek me aanstaat.

Ik werk op dit moment dus met drie middeltjes.

1. 'l art du son voor "schone" platen. Platen die er schoon uit zien maar dat dus niet werkelijk zijn.

2. Wanneer het hardnekkiger is met een zelfgebrouwen mengsel van 20% isoprophyl, 80% gedestileerdwater en nog 4 druppels detergent.

3. En als dat ook niet brengt wat ik wil, dan gaat de Glassex erop. Nu dus de Schlecker.

Helaas komt het bij meer dan de helft van de rommelmarktplaten op "spul 3" neer.

Overigens heb ik mijn Okki Nokki voorzien van een extern reservoir.

Daar maak ik me dus helemaal geen zorgen over.

Wanneer je al heeeeeeel veel hebt uitgeprobeert om je platen schoon te krijgen, maar al die middeltjes werken onvoldoende... dan is het tijd om naar wat straffers uit te zien.

Je kunt natuurlijk zeggen wanneer ik de plaat niet schoon krijg met de standaardmiddelen gooi ik hem maar weg, maar dat vind ik dan weer jammer zeker van een plaat waarvan de muziek me aanstaat.

Ik werk op dit moment dus met drie middeltjes.

1. 'l art du son voor "schone" platen. Platen die er schoon uit zien maar dat dus niet werkelijk zijn.

2. Wanneer het hardnekkiger is met een zelfgebrouwen mengsel van 20% isoprophyl, 80% gedestileerdwater en nog 4 druppels detergent.

3. En als dat ook niet brengt wat ik wil, dan gaat de Glassex erop. Nu dus de Schlecker.

Helaas komt het bij meer dan de helft van de rommelmarktplaten op "spul 3" neer.

Overigens heb ik mijn Okki Nokki voorzien van een extern reservoir.

Daar maak ik me dus helemaal geen zorgen over.

1: Platen die er schoon uitzien poets ik niet want ik ben nogal lui :rolleyes:

2: Gebruik meestal een (ongeveer) 30/70 mengsel van alcohol en gedemineraliseerd water, eventueel met een drupje detergent.

3: Voor hele vuile platen (etensresten, vetvingers, hondensnot, vliegenkeutels en nicotine ;) ) durf ik zelfs een klein drupje ammoniak gebruiken in het water, daarna wel spoelen met water.

Heb momenteel een lading tweedehandsplaten binnengekregen, allemaal in impeccabele staat, proper, originele binnenhoezen en zo... alleen spijtig dat het allemaal onmogelijke afzuip betreft: Bert Kaemphert, Mantovani, Klaus Wunderlich, organ a go go :lol:

mvg RastaPhil

Als je nu 3 hebt gebruikt, gebruik je daarna nog 1 of schoon gedestilleerd water Hans ?

Soms wel. Met Glassex was dat echt niet nodig, de platen waren gewoon brandschoon.

met het midden van Schlecker ga ik dat waarschijnlijk wel doen.

Ik ben n.l. bang dat het vettige stofje na verloop van tijd toch uithard.

daarna wel spoelen met water.

Wel gedemineraliseerd water hoop ik, anders spetters het van de kalkresten dat het een lieve lust is.

Heb momenteel een lading tweedehandsplaten binnengekregen, allemaal in impeccabele staat, proper, originele binnenhoezen en zo... alleen spijtig dat het allemaal onmogelijke afzuip betreft: Bert Kaemphert, Mantovani, Klaus Wunderlich, organ a go go :lol:

mvg RastaPhil

Niet eens James Overlast? Valt wel tgen hoor... :P:lol:

Bert Kemfert, Mantovani en Frank Pourcel vind ik eigenlijk nog wel grappige muziek. Echt mierzoete jaren '60 :D

Die Mantovani valt dan nog mee van opname :D maar zo'n 25 tal Lp's doorworstelen terwijl je eigenlijk zelfs geen tijd hebt om zelfs nog maar iets leuk te beluisteren, pff... om dan om de vijf LP's misschien 1 of 1/2 nummer te vinden waarvan je denkt "mits een heftige remastering is dat misschien nog te pruimen als foute plaat" ;) waar ben ik nou mee bezig :P

Trouwens The Cats, One Way Wind (LP), is dat opgenomen door een dove of zo? Net een resem effectapparaten achter elkaar aangesloten en wat over enthousiast? :huh:<_<

:lol:

mvg RastaPhil

PS ja ja demi water, der zit al veel te veel kalk in ons leidingwater <_<:rolleyes:

Ondanks alle goedbedoelde "adviezen" ben ik nog weinig verder.

Sodejuu dacht dat De "rode" Glassex (vetoplosser) tegenwoordig in andere flessen zat. Maar ondanks alle reclameboodschappen vind je op internet erg weinig over dit spul.

Zou het spul tegenwoordig Muscle heten. Dat is van dezelfde fabrikant...

Ondanks alle godbedoelde "adviezen" ben ik nog weinig verder.

Sodejuu dacht dat De "rode" Glassex (vetoplosser) tegenwoordig in andere flessen zat. Maar ondanks alle reclameboodschappen vind je op internet erg weinig over dit spul.

Zou het spul tegenwoordig Muscle heten. Dat is van dezelfde fabrikant...