Jump to content

DC MOTOR THORENS TD165

hearquad
 Share

Recommended Posts

Dag allemaal,

Ik ben al heel lang bezig met het verbeteren van mijn oude Thorens.

De demping modificatie http://www.audiofriends.nl/audiofriends/thorenstd160/ is met veel succes afgerond.

Het resultaat is een droog, strak ruimtelijk geluid! Tikken op de console is nauwelijks hoorbaar uit de speakers.

Mijn laatste wens was om de motor algeheel te ontkoppelen zonder extra gaten o.i.d. aan de draaitafel aan te brengen.

Eerste fase was om de oorspronkelijke motor los van de draaitafel te monteren. Dit is gelukt door een soort

driepoot onder de motor te hangen zodat deze los van de rest staat. De enige verbinding was de snaar.

Resultaat, bijna stiltes tussen de nummers in, stemgeluiden wat verder naar achter, echter nog wat bijgeluiden van de schokkerig lopende AC motor.

Tweede fase: een DC motor gebruiken met tacho regeling.

Ik heb als donor de motor en besturing gebruikt van een oude tiptoets Philips.

Resultaat: absolute stilte tussen de nummers, wat grondruis van de plaat zelf!

Voordeel is tevens dat de snelheid nu regelbaar is, loopt nu eens niet iets te snel. Metingen geven aan dat de drift nihil is (schommelt iets uiteraard door de regeling) WOW en flutter gelijk aan de oorspronkelijke motor.

Door de motor met behulp van een pasring te bevestigen kan ik de oorspronkelijke snaar blijven gebruiken.

Foto's op aanvraag beschikbaar, luisteren mogelijk!