Guest Kraus vonBentinck Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 Zo wat een snel resultaat. Wat betreft dat allerhoogste hoog: het signaal is door de door jou al eens gemeten Woodham buizenpre gegaan (XLR in-cinch-tape out) en daar kwan toen een grafiek uit (hoogafval) die mij heeft doen besluiten het apparaat stante pede naar Tube Elysium te brengen. Zij hebben de balansregeling er uit gehaald (de oorzaak voor de hoogafval) en er voor gezorgd dat het ding recht zou zijn tussen 20 en 50.000 Hz. Ik neem aan dat hen dat ook gelukt is, zij hebben hem aan de scoop gehad. De bovengenoemde tv met zijn 31000Hz piep heeft geen invloed? De HifiNews LP die ik heb is wel een ouwetje hoor en heel erg veel gebruikt. Ik zou eens een ander moeten kopen dan kan ik altijd dubbel meten. Maar ik ga aan de verdere studie Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 Zo wat een snel resultaat. Ach, ik ben momenteel met dezelfde soort metingen bezig, dus ik had alles zo voor het grijpen. Wat betreft dat allerhoogste hoog:het signaal is door de door jou al eens gemeten Woodham buizenpre gegaan (XLR in-cinch-tape out) en daar kwan toen een grafiek uit (hoogafval) die mij heeft doen besluiten het apparaat stante pede naar Tube Elysium te brengen. Zij hebben de balansregeling er uit gehaald (de oorzaak voor de hoogafval) en er voor gezorgd dat het ding recht zou zijn tussen 20 en 50.000 Hz. Ik neem aan dat hen dat ook gelukt is, zij hebben hem aan de scoop gehad. Oh, dat zal wel en het is ook niet iets om je heel druk over te maken. Ik heb sowieso geen absolute zekerheid tav die testtrack dus ik zou me beperken tot relatieve beoordeling. Dat wil zeggen de curves onderling vergelijken lijkt me wel heel zinvol. De praktijk zal moeten uitwijzen of die testtrack echt roze is. De bovengenoemde tv met zijn 31000Hz piep heeft geen invloed? Niet dat ik kan zien. De HifiNews LP die ik heb is wel een ouwetje hoor en heel erg veel gebruikt. Ik zou eens een ander moeten kopen dan kan ik altijd dubbel meten.Maar ik ga aan de verdere studie Succes in ieder geval. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 En ik ga je binnenkort, als je daar prijs op stelt tenminste, een file sturen met een volgens mij wel helemaal correct ingestelde arm/element. Van de BenzL2/morch zal ik eens een mooie file maken met de roze ruis en eveneens een paar verschillende afsluitweerstanden (100, 200, 1kOhm en 22kOhm) en een file van van een 300Hz toon en van de 3000Hz (zijn het eigenlijk niet 315 en 3150Hz?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 Stuur maar op, ik zie het wel verschijnen. Om de bewering van mij dat de roze ruis track van die HFN plaat misschien niet gelijk is voor beide kanalen kracht bij te zetten, hier een vergelijk tussen jouw 103M (geel) en de DL160 van mij (rood): De twee grafieken lijken mij te sterk op elkaar om genegeerd te worden. Het kan natuurlijk zo zijn dat toevalligerwijs de beide elementen dezelfde "afwijking" hebben, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de testtrack van de plaat de boosdoener is. Overigens zijn de overdrachten an sich wel anders (103M+pre versus 160+pre), maar wat ik hierboven laat zien is de kanaalgelijkheid. Dan deel ik dat verschil weg. (wat mij ook opvalt is dat die JVC van mij heel rustig is in het laag tov het onrustige van jouw spelert, Kraus) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 klopt, ik heb op het moment heel erg last van rumble onder 25Hz en moet nog even uitzoeken hoe dat zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 [...]en een file van van een 300Hz toon en van de 3000Hz(zijn het eigenlijk niet 315 en 3150Hz?) Dat hangt van je draaisnelheid af Maar ik vind het wel machtig mooi zo'n platenspeler. Het kan fantastisch klinken en als klap op de vuurpijl kan je je ook nog helemaal scheel meten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 zojuist even een rumbleplaatje gemaakt tijdens het afspelen van een track is dat rumble of is dat rumble? Ik ben er van de week nog niet aan toe gekomen om het weg te werken (er kan van alles gebeurd zijn want er was een snaar gebroken en ff vlug vervangen en nog een paar dingen). Ik moet het bandje ook nog oppompen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 Wat een gedoe, ik hoef alleen maar op het knopje te drukken en alles wordt elektronisch weggeregeld Werkt prima. Ik zal vanavond de resultaten opnieuw laten zien, maar dan ook echt als relatieve output. Zo zal er een duidelijker beeld ontstaan denk ik. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 Wat een gedoe, ik hoef alleen maar op het knopje te drukken en alles wordt elektronisch weggeregeld Werkt prima. Ik zal vanavond de resultaten opnieuw laten zien, maar dan ook echt als relatieve output. Zo zal er een duidelijker beeld ontstaan denk ik. Groet, Jacco Ik weet niet of electronsch wegdrukken zo'n geweldige optie is.... Die rumble blijft er n.l. en die heeft weer harmonischen... Electronisch wegdrukken is dus eigenlijk niet mee dan een lapmidden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 Klopt het dat er een vuistregel bestaat die zegt dat je voor de afsluitweerstand van een MC moet uitgaan van een minimum van 10x de inwendige weerstand van het element? Dat lijkt aardig te kloppen met de grafiekjes en ook wel met de gevonden waarden voor de wood (13 ohm - afsluitweerstand 200 Ohm ) en de Ebony (90 Ohm - afsluitweerstand 1 kOhm) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 Dat is een bruikbare stelregel en die zorgt er dan voor dat er niet te veel spanning verloren gaat in het element. Of het ook altijd zo is, is een kwestie van nameten maar als startpunt is het een goede optie. @Hans, Ik haal geen signaal weg met die elektronische onderdrukking (althans niet hoorbaar an sich). De armresonantie wordt om zeep geholpen en eventuele trillingen van buitenaf ook zodat modulatie van het signaal vele malen minder is. Dat hoor je ook: bijzonder zuivere draaisnelheid en geen flapperende conussen meer. De typische piek (ca. 10 Hz en eventueel wat harmonischen) zoals je die ziet bij Kraus' arm/element combi in een plaatje hierboven, zal je bij mij niet zien. Maar goed, dat is eigenlijk ook appels met peren vergelijken en ik zou niet meer zonder willen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 hier de roze ruis van de HiFiNews LP track 3 zoals gezien door de SME/Ebony (Let goed op de instellingen in de wave-editor) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 september 2007 Report Share Posted 23 september 2007 en hier een frequentiesweep van de Cardas LP 1kHz - 30kHz, eveneens Ebony/SME die testplaten zijn ook niet wat ze moeten zijn (in de track 20Hz - 30kHz zit ergens een compleet gat) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 24 september 2007 Report Share Posted 24 september 2007 Ik zie bij die roze ruis dezelfde 5 dB afwijking tussen links en rechts in het hoog als wat ik hier steeds zie. Kennelijk is die afwijking normaal. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 24 september 2007 Report Share Posted 24 september 2007 De 5 files zijn in goede orde ontvangen en dit is het resultaat (50 Ohm in rood, ... alleen de 100 Ohm laat een iets verzwakt respons zien vanaf ca 500 Hz. Dit effect is nog veel sterker aanwezig bij de 50 Ohm afsluiting. Ik denk dat er iets mis is met die 50R curve. Een MC-element doet niet zo gek als je het belast met iets in de buurt van zijn eigen impedantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 september 2007 Report Share Posted 24 september 2007 offtopic: bij een nieuwe phonopre zou ik inderdaad letten op het al/niet aanwezig zijn van een uitschakelbaar en liefst instelbaar rumblefilter (inzetpunt vanf 25Hz of lager), dat is toch wel een nuttige aanvulling. Misschien laat ik nog wel eens zo'n extern filter maken. Ik doe met je mee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 24 september 2007 Report Share Posted 24 september 2007 Zoals beloofd zou ik nog proberen om de verschillen wat duidelijker te maken. Ik heb de 750 Ohm situatie als uitgangspunt gekozen en de 3 overgebleven situaties daaraan gerelateerd. 375, 200 en 100 Ohm en de 50 Ohm heb ik laten vervallen. Die wijkt eigenlijk te veel af. Om eea duidelijker te maken heb ik een moving average filter gebruikt. Dit is een heel simpele manier van minder springerig maken van data. Het nadeel van een dergelijk filter is dat ie even moet vollopen en in dit geval laat ik het resultaat zien vanaf 400 Hz. Voor het linkerkanaal is het dan: en voor rechts: Het ziet er naar uit dat jouw eerder gepubliceerd tabelletje vrij aardig in de buurt zat. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts