Jump to content

Netwerk spelers

Mr Tube
 Share

Recommended Posts

Steeeds vaak verschijnen ze en inmiddels heb ik ook wat modificatie werk aan deze apparaten verricht zoals een tentlabs klok inbouwen.

Ik geloof ook dat dit de toekomst gaat worden van audio beleving in huis.

Kortweg is zo'n speler aangesloten op het netwerk en geeft je de mogelijkheid om muziekbestanden af te spelen die elders op een PC of server staan, verder kun je via zo'n ding naar internetradio luisteren.

De geluidskwaliteit kan heel goed zijn als je een externe DAC gebruikt en zorgt voor een gereclockte digitale uitgang, zelfs beter dan de meeste dure CD spelers. Dit wel onder voorwaarde dat de CD's geripped zijn met Exact Audio Copy en ongecomprimeerd zijn opgeslagen op de harde schijf.

wie houdt zich hier mee bezig of heeft ervaringen?

Ik geloof ook dat dit de toekomst gaat worden van audio beleving in huis.

... sterker nog, dit is het heden.

nog niet bij mij, omdat er nog geen duidelijke standaard in protocollen is, omdat het energieverbruik van een permanente server (en een pc gebaseerde speler) me nog niet aanstaat en ik de gebruikers interface over het algemeen zeer matig vindt. Ook de onderliggende databases zijn voor mij suboptimaal.

... sterker nog, dit is het heden.

nog niet bij mij, omdat er nog geen duidelijke standaard in protocollen is, omdat het energieverbruik van een permanente server (en een pc gebaseerde speler) me nog niet aanstaat en ik de gebruikers interface over het algemeen zeer matig vindt. Ook de onderliggende databases zijn voor mij suboptimaal.

Ik stream mijn muziek op de volgende wijze PC -> Squeezebox -> Behringer DEQ 2496 -> H/K HD960 als DAC. De Behringer en/of de HD960 kan ik desgewenst met de afstandsbediening bypassen.

Sinds ik deze configuratie gebruik loop ik nooit meer met CD-schijfjes te modderen!

Wat je bedoelt met "geen duidelijke standaard in protocollen" begrijp ik niet helemaal.

Ik zie geen problemen met het energieverbruik. De server, in mijn geval gewoon de PC, hoeft toch alleen maar tijdens het luisteren aan te staan?

Wat betreft gebruikersinterface / database, dat heb je als gebruiker grotendeels zelf in de hand. Ik heb m'n verzameling keurig geordend op mijn harde schijf: een map per artiest/componist met daaronder een map per album/uitvoering.

Met de Squeezebox kan je gewoon door de mappen van je harde schijf bladeren, dus ik ben nooit meer dan 10 tellen van de gewenste cd verwijderd (tenzij ik een liedje in m'n hoofd heb, en de artiest vergeten ben ;) )

Volgens mij is het nog steeds niet mogelijk om id3 tags in een WAV op te slaan, dus is het comprimeren naar FLAC of APE naar mijn mening nog steeds een must. En waarom ook niet? Deze formaten zijn per slot van rekening verliesvrij.

Er bestaat ook al een tijdje een high end versie van de Squeezebox, de Transporter, maar die kost wel 1700 Euro meer.

Met vriendelijke groet,

Jan

Wat je bedoelt met "geen duidelijke standaard in protocollen" begrijp ik niet helemaal.

ik kan niet een willekeurige speler aan een willeurige server koppelen, er zijn een aantal protocollen in gebruik, een paar open, squeezbox en Upnp, een aantal gesloten.

Ik zie geen problemen met het energieverbruik. De server, in mijn geval gewoon de PC, hoeft toch alleen maar tijdens het luisteren aan te staan?

In een multiroom situatie in een huishouden met meerdere personen wordt het al lastiger. "Wake on LAN" opties b.v. heb ik nog niet gezien bij de diverse clients.

Wat betreft gebruikersinterface / database, dat heb je als gebruiker grotendeels zelf in de hand. Ik heb m'n verzameling keurig geordend op mijn harde schijf: een map per artiest/componist met daaronder een map per album/uitvoering.

Met de Squeezebox kan je gewoon door de mappen van je harde schijf bladeren, dus ik ben nooit meer dan 10 tellen van de gewenste cd verwijderd (tenzij ik een liedje in m'n hoofd heb, en de artiest vergeten ben ;) )

Ik zie de muziek en de database in dit geval als twee gescheiden dingen, de muziek heeft een fysieke plek op een schijf in een bepaalde structuur. Da's prima. De database bevat deze locatie maar zeker ook andere data(metadata). Meer nog dan we in tag's kwijt kunnen. Een echte database dus waar meer informatie over de muziek in op te slaan is.

Deze database zou net als de muziek op verschillende manieren en met verschillende middelen te benaderen moeten zijn. Alle losse delen voor een geschikt systeem zijn in principe beschikbaar maar het geheel is er nog niet echt. Komt wel, heb ik alle vertrouwen in. Als 'Real Life' niet zoveel tijd in beslag zou nemen had ik het allang gebouwd.

Wellicht is een Network Harddisk een oplossing

Wel eens naar het energie verbruik van een NAS gekeken en vergeleken met een cd-speler?

Een universele server-interface zou inderdaad mooi kunnen zijn voor portable apperatuur. Voor vaste apparaten is dat minder relevant, installatie is in principe eenmalig.

Wake up on LAN werkt bij de Squeezebox. Ik heb dat overigens gedeactiveerd omdat ik een paar keer per ongeluk de PC aanschakelde terwijl ik alleen maar internet radio wilde luisteren.

Die databasefuncties voor meta-informatie zie ik toch meer als "nice to have". De huidige classificatiemethoden zijn inderdaad een beetje primitief; een vaste set kenmerken, waarvan een track er steeds maar

Een universele server-interface zou inderdaad mooi kunnen zijn voor portable apperatuur. Voor vaste apparaten is dat minder relevant, installatie is in principe eenmalig.

Ik kan me voor een multi room systeem heel goed voorstellen dat je per ruimte een ander soort front end wilt hebben. Een web interface op je PC, een heel simpel apparaat op de slaapkamer. Een afstandbediening met uitgebreide grafische interface in de media kamer etc.

Wake up on LAN werkt bij de Squeezebox. Ik heb dat overigens gedeactiveerd omdat ik een paar keer per ongeluk de PC aanschakelde terwijl ik alleen maar internet radio wilde luisteren.

Da's mooi, die optie heb ik blijkbaar in de docs gemist.

De nieuwe Linn Klimax DS schijnt ook zoiets te zijn, ik ben alleen benieuwd naar de ingangen daarop en of die b.v. een Squeezebox overbodig maakt. Niet dat ik zelfs ooit maar zou overwegen er een aan te schaffen, want de prijs is quite an anti-klimax: a 'lousy' 11000 British Pounds...

Maar een Squeezeboxje op de coaxiale digitale ingang van mijn Levinson CD-speler is wel iets wat ik overweeg. Ben er alleen nog niet uit of ik die user-interface van de Squeezebox prettig vind. De Sonos lijkt me weer wat handiger met een remote met (kleuren)scherm. Helaas wel substantieel duurder dan de Squeezebox.

cr100_lg_1.jpg

Rippen met EAC kan ik volgen, maar met welke software speel je dat dan af? WMP of WinAmp kennen alleen WAV en MP3; met FLAC, APE en SHN hoef ik niet aan te komen. En als ik die eerst moeten gaan comprimeren naar MP3 om ze te kunnen afspelen is volgens mij de winst weg...

Rippen met EAC kan ik volgen, maar met welke software speel je dat dan af? WMP of WinAmp kennen alleen WAV en MP3; met FLAC, APE en SHN hoef ik niet aan te komen. En als ik die eerst moeten gaan comprimeren naar MP3 om ze te kunnen afspelen is volgens mij de winst weg...

Ik weet in ieder geval dat WinAmp ook FLAC en APE aan kan, hoor. Kwestie van de juiste plug-in. De Winamp plugin voor APE krijg je bijv. gewoon mee bij het downloaden en installeren van Monkey's Audio.

ER EE