Jump to content

antistatisch spul

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Ik heb er wel eens van gehoord, maar ik ken het spul niet. 't Schijnt te werken.

Je kunt het echter ook een stuk simpeler doen nl door je platen te wassen. Zelfs met een Knosti lukt het al om ze (redelijk) schoon en compleet antistatisch te krijgen. Wasmiddel zit erbij.

BTW, als ik ze door de Knosti haal met m'n eigen brouwsel, zijn ze ook antistatisch geworden. Middel bestaat uit 700ml gedestileerd water (

Lar't du Son zonder alcohol is ook effectief. Als het niet nodig is vermijd dan alcohol.

Hoezo moet je ethanol vermijden?

Je leest toch berichten op internet dat het iets met vinyl doet. het gaat allemaal om situaties waar het vinyl lang met de alcohol in aanraking is. Maar toch moet je niet met een kanon op een mug schieten.

Lar't du Son zonder alcohol is ook effectief. Als het niet nodig is vermijd dan alcohol.

Je leest toch berichten op internet dat het iets met vinyl doet. het gaat allemaal om situaties waar het vinyl lang met de alcohol in aanraking is. Maar toch moet je niet met een kanon op een mug schieten.

Nou, dan wil ik graag je linkjes zien, want ik kan ze met google niet vinden.

Met lang bedoelen ze in dit geval ook echt lang (jaren), vermoed ik. Het zou kunnen dat de weekmakers er dan uit diffunderen, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat gebeurt als je je platen wast.

Overigens, voor de volledigheid: een LP is gemaakt van PVC, een polymeer van vinylchloride.

Ik heb een jaar of 20 geleden een aantal platen met dat spul behandeld en ik kan niet anders zeggen dan perfect. Geen enkele last van statische ladingen, de platen blijven opvallend schoon en de klank is nog steeds als nieuw. Er is geen enkel tikje 'spontaan ontstaan, waar niet behandelde platen nogal eens last van kunnen hebben.

Ik heb platen jarenlang (somige 40 jaar) regelmatig nat afgespeeld met een mengsel van gedestileerd water en alcohol (30%). Die platen speel ik nog steeds zonder problemen.

L art du son gebruik ik ook, maar alleen voor platen die al behoorlijk schoon zijn. Echt schoonmaken kun je er niet mee.

Glassex werkt ook behoorlijk antistatisch. Ik heb daar tenminste nooit geen last van.

:)

Ik denk dat de truc is dat je nat moet wassen om de statische elektriciteit weg te krijgen. Zelfs gedestileerd water zou al voldoende moeten zijn.

Voor de rest Hans kan je die platen niet meer met 0 toestand vergelijken. Dat is natuurlijk het probleem.

Overigens zit ik weer met plezier op Hear. Een beetje leuk kletsen over draaitafels.