Jump to content

Martin Logan Source

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Martin Logan komt binnen kort met een nieuw type speaker "Source"

Betreft een hybride: normale woofer voor het laag en electrostaat voor mid & hoog

Prijs per paar ca. 2.400 Euro !

martinlogansourcedh0.th.jpg

Ik heb totaal geen ervaring met dit soort/type en kan me ook geen voorstelling maken

hoe iets wat eruit ziet als een geperforeerde plaat "geluid" kan voortbrengen.

Wat zijn de voor- en nadelen van deze hybride t.o.v. een normale speaker

(uitgaande dat het "laag" bij dit type op conventionele wijze wordt voortgebracht)

- geluidskwaliteit

- volume waarop gedraaid kan worden

- levensduur

- kwetsbaarheid/molestrisico :angry: (m.b.t kinderen die aan het rooster kunnen

komen omdit hier geen sprake is van een beschermende luidsprekerdoek)

Wat zijn de voor- en nadelen van deze hybride t.o.v. een normale speaker

(uitgaande dat het "laag" bij dit type op conventionele wijze wordt voortgebracht)

- geluidskwaliteit

- volume waarop gedraaid kan worden

- levensduur

- kwetsbaarheid/molestrisico :angry: (m.b.t kinderen die aan het rooster kunnen

komen omdit hier geen sprake is van een beschermende luidsprekerdoek)

- Kan met de top van de luidsprekers mee, maar je moet wel van een 'line-source' gecharmeerd zijn. En de laatste generaties hebben ook (vrijwel?) geen hoorbare overgang meer tussen de conus-woofert en 't paneel. Verder even opletten met de plaatsing, 't is een dipool, dus liever niet voor 't kale raam plaatsen. Maar een 'normale' speaker vindt dat meestal ook niet fijn.

- Kan onvervormd hard als 't moet, e.e.a. hangt natuurlijk wel af van type ML en de grootte van je kamer.

- 't Paneel gaat zeker 15-20 jaar mee, tenzij je een kettingroker in huis bent. Maar je kan altijd weer verse panelen aanschaffen voor een redelijke prijs.

- Je kinderen worden bij aanraking van het paneel onverbiddelijk ge

Een goede en stabiele versterker is inderdaad aan te bevelen. Hoeft echt geen absurd vermogen te hebben aangezien het rendement OK is. Mijn versterkers geven 50 W aan 8 ohm (doch deze kunnen heel lage impedanties ook goed aansturen) en hiermee komt de buurman naar buiten. Iimpedantie wil in het hoog wel eens flink zakken bij ML, soms tot 1 ohm!

MLs zijn redelijk tot goed betrouwbaar.

Mijn sequel2 vond ik wat gekleurd in het laag, ik draai nu op audiostatics en die hebben die kleuring niet, alleen was het laag van de ML imposanter en met meer diepgang. Een puntje om op te letten dus.

Groetjes, MartinJan

ML heeft (itt bij Quad) geen beschermende vellen voor het eigenlijke paneel. Ze zijn dus wat gevoeliger voor aanslag. Roken is al genoemd, maar denk ook aan een open keuken....

• 4 weeks later...

Heb in het verleden dure Logans gehad; je moest ervan houden.

Ongelooflijk transparant in het midden en hoog; maar soms wel timingproblemen in het laag.

Versterkers moesten vooral stabiel zijn ivm lage impedanties.

Ik heb echter begrepen dat de nieuwe types veel minder/geen last meer hebben van het gebrek aan samenhang tussen laag en hoog/midden; ik zou het zeker gewoon eens gaan luisteren ipv te veel naar opmerkingen van anderen te luisteren en de eigen smaak laten beslissen.

Electrostaten hebben gewoon hun eigen charme; maar je moet er wel van houden!

Het voordeel van ML is dat je ermee ophoudt te roken.

In alle gekheid ik heb heel toevallig eergisteren een paar gehoord bij het kopen van een paar platen. Heb het typenummer vergeten maar ze waren iets van 12. 000 euro. Ik vind ze er best fraai uitzien en ze klonken ook veelbelovend. Beetje warm en focussing nog niet helemaal perfect maar ze waren nog aan het inspelen en ook nog niet goed geplaatst. De handelaar had deze produkten net nieuw.

Als ik ze kon plaatsen zou ik eerst Quad ESL's proberen denk ik. Volgens mij een van de beste LS en ook veel goedkoperk. Dat neemt niet weg dat die ML ook in aanmerking zouden kunnen komen.