Jump to content

Puntstralers...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Op de show van Inkampani afgelopen zaterdag stonden een paar Cabasse bolspeakers met een grote baskast daaronder.

Er was duidelijk alles gedaan om het geluid vanuit een punt te laten komen. Een puntstraler dus. De bol zelf is een drieweg coaxiaalunit. De bassspeaker zit daar vlak onder en de baspoort net voor de bol.

Ik vond dat daar een krachtig en natuurlijk geluid uitkwam.

Sodejuu merkte op dat het geluid typisch puntbron was... Hij was daar niet zo weg van... :(

Nou ken ik puntbronnen niet goed, maar heb b.v. wel de coaxiaalspeakers van Kef (redelijk), Daluso (heel mooi) en Tannoy (wat tetterig) gehoord.

Je leest al wel dat ik dat niet bepaald gelijkklinkende luidsprekers vind. Van de andere kant heeft de Daluso ook dat krachtige en natuurlijke, maar dan met veel minder laag.

Kan iemand mij uitleggen of dit typisch "puntstraler" is, maar vooral hoe dat dan komt.

:)

Het is idd zo dat ik op eoa manier de meeste puntbronnen niet aangenaam vind. Meestal zijn ze te opdringerig in mijn oren. Tannoy is een bekend voorbeeld. Zeer natuurgetrouw als het om blaasmuziek gaat, maar een piano en gitaar vind ik uit zo'n ding ook als een blaasinstrument klinken.

De triax- en coaxunits die Cabasse gebruikt zijn dan toch wel een heel stuk beter. Eigenlijk zelfs goed te noemen. Toch vind ik ze te direkt klinken.

Tot nu toe ken ik maar weinig puntbronnen die mij aanspreken en waarnaar ik zonder problemen uren naar kan luisteren. PHY heeft zoiets, maar die wordt meestal ingezet in een constructie die zo gammel is als de pest. Leuk voor kamermuziek, om zo nog wat kastgeluiden erbij te maken, maar verder jammer omdat je verder weinig fatsoenlijk meer kunt draaien.

De Cabasse speakers die er op de show stonden vond ik wel goed, maar ik zou er geen hele avond naar kunnen luisteren.

Het is idd zo dat de stereoplaatsing een stuk beter is bij puntbronnen. Nadeel is dan ook weer gelijk dat ze zo unidirectioneel zijn. Daarmee wil ik zeggen dat je enkel op 1 plek het juiste geluidsbeeld hebt. Een paar centimeter uit de sweetspot is er niks meer over van die juiste stereoplaatsing.

Die stereopresentatie was juist wat ik mistte afgelopen zaterdag. Totaal geen focusering.

Ik heb wel vaker gehoord dat de hotspot (of wat daar voor door moet gaan) bij een slechte focusering groter is. Ik denk dus dat dit inherent is aan slechte focusering. Reflecties zouden daar voor mijn gevoel wel eens oorzaak van kunnen zijn.

Maar dat krachtige stond mij wel aan. Ik zou die dingen wel eens in andere omstandigheden willen horen.

Wat vraag je nu eigenlijk prexcies Hans :confused:

Het enige wat je bij puntstralers kunt vaststellen is dat de stereoplaatsing ervan beter is. De rest heeft daar op zich niets mee te maken maar zijn eigenschappen van een bepaald fabrikaat.

;)

preXcies... :confused::confused:

Mijn vermoeden is, dat de correcte afstraling (alles op dezelfde afstand) ook bijdraagt aan een nauwkeuriger pulsgedrag (of hoe je dat ook mag noemen).

Hoi Sodejuu

Dat is nog steeds niet karakteristiek voor een puntbron maar meer van wat er van gebakken is. En vergelijk het dan ook eens met een ESL63, in zekere zin ook een puntbron vwb het directe geluid.

;)

Quad zegt alleen dat dit een puntbron is. Ik denk dat je door dat grote oppervlak noit van een puntbron kunt spreken. Ook al doe je nog zo jebest om voor het oor alles tegelijk "afgevuurt" te krijgen.

Overigens heeft een 63 dat ook wel een beetje... dat krachtige.

Inderdaad, daar geef ik Sodeju gelijk in. Precies in het miden was het geluidsbeeld veel beter dan aan de zijkant. Erg onrustig en moeilijk te volgen als je aan de zijkant zat

In het midden gezeten klonk het een stuk beter. Al eerder gemeld bij de recensie van de show vermoeiend om te luisteren, maar ik denk toch door de akoestiek en het te hoge volume waarmee werd gedraaid.

Stereobeeld en detaillering waren prima en een enorme dynamiek. Zoals eerder gemeld bijna een "live" ervaring.

Het bouwen van een puntbron die het volledige frequentiespectrum, zonder fasefouten met grote dynamiek kan weergeven is uiteindelijk de heilige graal voor de luidsprekerbouwer.

Jammer genoeg zijn deze voorwaarden nauwelijks verenigbaar, je komt altijd uit op een compromis. De meeste luidsprekerbouwers kunnen relatief eenvoudig aan

(...) Quad zegt alleen dat dit een puntbron is. Ik denk dat je door dat grote oppervlak noit van een puntbron kunt spreken. Ook al doe je nog zo jebest om voor het oor alles tegelijk "afgevuurt" te krijgen.(...)

Beste Hans,

De virtuele puntbron ligt bij de Quad ESL 63 ca. 30 cm achter het membraan, dank zij de concentrische vertragingsringen. Nou ja, dat is het id

Ik denk dat het principe waarbij het geluid gebundeld vanuit 1 punt komt wordt verward met een puntbron.

Precies. Het gaat uiteindelijk om het afstraalgedrag van een luidspreker. De ESL63 heeft een voor alle frequenties nagenoeg perfect afstraalgedrag (zie onderstaande figuur).

esl63_pattern.jpg

De helft van het afstraalgedrag is in de figuur weggelaten. De ESL63 is immers een dipool ;).

Groet,

Tirillo

Uit deze spreidingskarakteristiek blijkt dat het hoog (> 8 kHz) bij de ESL sterk is gebundeld.

Maar als de ESL in een (scheidings)wand wordt opgenomen, zodat het achterkantgeluid geen roet in het eten gooit (akoestische kortsluiting in het laag, tegenfase-reflecties in het middengebied), kan hij voor een beperkt luistergebied en voor specifieke soorten muziek (niet te zwaar & niet te luid!) inderdaad als nagenoeg ideaal gelden.

Wat noem jij sterk bundelen? Volgens mij valt het wel mee. En zou je echt veel opschieten als je hem in een conventionele opstelling gebruikt? Kun je daar wat rekenvoorbeelden van geven, spido?

Groet,

Jacco

:lol: Heb jij zo'n groot hoofd dan? Ik denk dat je er pas last van krijgt als je de ruimte behoorlijk laat meedoen.

Bovendien weet ik niet wat het gedrag verder is van die afstraalpatronen. Ik vind het moeilijk en gevaarlijk om op basis van een absolute waarde conclusies te trekken.

Groet,

Jacco

EDIT: of juist niet. Als je een sterk gebundeld patroon hebt, heb je weinig last van reflecties waardoor het beeld veel minder diffuus wordt. Nu kan dat niet je voorkeur zijn qua weergave, maar alles wordt wel heel precies. Eigenlijk zoiets als in een akoestisch gecorrigeerde ruimte (zowel akoestisch als met een DSP).

Edited by dekkersj

:lol: Heb jij zo'n groot hoofd dan? Ik denk dat je er pas last van krijgt als je de ruimte behoorlijk laat meedoen.

Bovendien weet ik niet wat het gedrag verder is van die afstraalpatronen. Ik vind het moeilijk en gevaarlijk om op basis van een absolute waarde conclusies te trekken.

Groet,

Jacco

EDIT: of juist niet. Als je een sterk gebundeld patroon hebt, heb je weinig last van reflecties waardoor het beeld veel minder diffuus wordt. Nu kan dat niet je voorkeur zijn qua weergave, maar alles wordt wel heel precies. Eigenlijk zoiets als in een akoestisch gecorrigeerde ruimte (zowel akoestisch als met een DSP).

Sterk bundelende luidsprekers hebben inderdaad voordelen. Ik gaf alleen antwoord op jou vraag... 360 graden (bolvormig) is niet bundelend al de rest wel.

en we vergeten gemakshalve de fasedraaiingen veroorzaakt door het wisselfilter

kennelijk zijn die beter hoorbaar :confused:

Dat heeft Cabasse kennelijk goed onder controle... :)

De reden dat ik de vraag stel is dat ik momenteel bezig ben om dat afstraalgedrag te bekijken. Uitrekenen enzo dus. Via een link die ik van jeroen_d heb gekregen ben ik beland bij wat fundamentelere AES papers uit de jaren '80. En daar zie ik voor 4 kHz en 8 kHz speakers toch wel vergelijkbare stralingspatronen. Maar ik hoop binnenkort zover te zijn dat ik eea zelf kan uitrekenen.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

De spreiding van de direct afgegeven hogere frequenties ("voorkantgeluid") zal bij inbouw van een electrostaat in een (scheidings)wand vanzelfsprekend niet veranderen.

In het hoorbare resultaat zal dan echter het aandeel van de hogere frequenties die aan de achterzijde van het membraan worden geproduceerd ("achterkantgeluid") - in tegenfase met het signaal vanaf de voorzijde, en dat zich bij vrije opstelling in ongewisse fase vermengt met het "voorkantgeluid" - drastisch afnemen.

Hierdoor verbetert de fasecoherentie van de weergave zeer aanzienlijk.

Of een sterk bundelende luidspreker in bepaalde gevallen te preferen is boven een speaker die de hogere frequenties sterk spreidt, is afhankelijk van de akoestiek in de luisterruimte en de beoogde omvang van het optimale luistergebied.

In een harde akoestiek, en wanneer een smal luistergebied aanvaardbaar of gewenst is (bijv. monitoring), kan een sterk bundelende luidspreker te verkiezen zijn boven een breed spreidende.

In een normaal tot zwaar gestoffeerde woonkamer, waarin men over een groot gebied goed geluid wenst, zal een breed spreidende speaker het best voldoen.

Beste Jacco,

De spreiding van de direct afgegeven hogere frequenties ("voorkantgeluid") zal bij inbouw van een electrostaat in een (scheidings)wand vanzelfsprekend niet veranderen.

In het hoorbare resultaat zal dan echter het aandeel van de hogere frequenties die aan de achterzijde van het membraan worden geproduceerd ("achterkantgeluid") - in tegenfase met het signaal vanaf de voorzijde, en dat zich bij vrije opstelling in ongewisse fase vermengt met het "voorkantgeluid" - drastisch afnemen.

Hierdoor verbetert de fasecoherentie van de weergave zeer aanzienlijk.

Dat vraag ik mij serieus af. Ik kan mij voorstellen dat de ruimte hierin de storende factor vervult. Niet zozeer de "driver".

Of een sterk bundelende luidspreker in bepaalde gevallen te preferen is boven een speaker die de hogere frequenties sterk spreidt, is afhankelijk van de akoestiek in de luisterruimte en de beoogde omvang van het optimale luistergebied.

In een harde akoestiek, en wanneer een smal luistergebied aanvaardbaar of gewenst is (bijv. monitoring), kan een sterk bundelende luidspreker te verkiezen zijn boven een breed spreidende.

In een normaal tot zwaar gestoffeerde woonkamer, waarin men over een groot gebied goed geluid wenst, zal een breed spreidende speaker het best voldoen.

En daarmee een grote aantasting veroorzaken van de nauwkeurige plaatsing. Hij zal wel veel prettiger zijn om naar te luisteren, neem ik aan.

Groet,

Jacco

Nauwkeurige plaatsing kan alleen wanneer er weinig indirect geluid is. Dat kan met bundeling maar ook heel goed met rondomstralende units. Je dient de ruimte dan gewoon te dempen.

Als je een mooie vrouw was geweest, had ik je willen zoenen ;)

Groet,

Jacco

Nauwkeurige plaatsing kan alleen wanneer er weinig indirect geluid is. Dat kan met bundeling maar ook heel goed met rondomstralende units. Je dient de ruimte dan gewoon te dempen.

Als je een mooie vrouw was geweest, had ik je willen zoenen ;)

Groet,

Jacco

Gelukkig... ik ben een ouwe vent met baard... :lol: