Jump to content

Rumblefilter...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Op m'n phonopre zit een buitengewoon goedwerkend rumblefilter...

Ik weet alleen niet of zo'n ding het eventuele probleem werkelijk oplost.

Wanneer een draaitafel rumble produceert, zullen er toch ook boventonen van die rumble ontstaan.

In een ander topic heb ik dit ook al eens opgemerkt,maar daar werd niet echt gereageerd, dus daarom hier nog maar eens.

:)

p.s. Mijn LP12 rumbled gelukkig niet, dus mijn filter staat altijd uit.

Guest Kraus vonBentinck

hoe zit dat filter precies in elkaar Hans, vanaf welk punt grijpt het filter in en met welke waarden?

Levert het inschakelen van het filter enig hoorbaar verschil op ook al is de draaitafel rumblevrij?

Kun je het behalve uitschakelen ook nog instellen?

Waar zit het filter precies, direct achter de ingang of voor/na de RIAA correctie of net voor de uitgang?

Zijn er vaste regels voor de plek waar het filter zijn werk doet of zijn er allerlei verschillende mogelijkheden. Bestaan er losse rumblefilters?

overigens wordt rumble ook veroorzaakt door kromme platen.

Op m'n phonopre zit een buitengewoon goedwerkend rumblefilter...

Ik weet alleen niet of zo'n ding het eventuele probleem werkelijk oplost.

Wanneer een draaitafel rumble produceert, zullen er toch ook boventonen van die rumble ontstaan.

In een ander topic heb ik dit ook al eens opgemerkt,maar daar werd niet echt gereageerd, dus daarom hier nog maar eens.

Waar zit ie dan? Of is dit het subsonic filter op de Array? Dit filter zit er om het heen en weer floepen van de woofer tegen te gaan. Dat is toch geen rumble?

Nee, maar ja. Dat is natuurlijk een eeuwige dooddoener die je geen stap verder helpt. De meeste goede platenspelers hebben dat al en als je het laatste restje wilt weghalen kun je dat achteraf doen. Het is weer het bekende "gewoon goed is goed genoeg" principe. Mi kan een hoge orde en steil hoogdoorlaatfilter op ca 20 Hz geen kwaad. Misschien wat lager, daar kun je ook uren over soebatten.

Groet,

Jacco

Nee, maar ja. Dat is natuurlijk een eeuwige dooddoener die je geen stap verder helpt. De meeste goede platenspelers hebben dat al en als je het laatste restje wilt weghalen kun je dat achteraf doen. Het is weer het bekende "gewoon goed is goed genoeg" principe. Mi kan een hoge orde en steil hoogdoorlaatfilter op ca 20 Hz geen kwaad. Misschien wat lager, daar kun je ook uren over soebatten.

Groet,

Jacco

Tussenwielaangedreven platenspelers zoals de Lenco's, Garrards en die Thorensen rumbelen behoorlijk.

Massaloopwerken ook meer dan geveerde loopwerken.

Ik stel ook niet dat een subsonicfilter invloed op het geluid heeft, maar dat de boventonen van de rumble gewoon blijven bestaan. Spido begreep dat goed.

Als die boventonen significant onder hetgeen zitten wat je wel wilt horen, is er mi geen probleem. Het is een analoge aftasting en dat krijg je toch niet perfect. En mocht je een speler hebben die zo verschrikkelijk veel rumbelt zou ik eens op marktplaats gaan zoeken naar een betere speler.

Groet,

Jacco

Of een gesloten speaker kopen! Basreflexen kunnen vrij bewegen. :(

Zijn er overigens mensen die de negatieve invloed kunnen horen van zo'n filter?

Je krijgt toch ook een fasedraaiing in het hoorbare gebied.

Verder moet je toch met behoorlijk grote spoelen/condensatoren werken, waardoor de fabrikant vaak een goedkope oplossing kiest. Of te zwak affiltert, dus 6 dB ipv. 12 of 18 dB.

Ik gebruik hem i.i.g. nooit. Woofers zie ik pas flappen bij grote volumes, en bobbelige/kromme platen. Dan zet ik hem wel aan, en hij doet het.

Gevoelsmatig (less is more) laat ik hem dus uitstaan.

p.s. als je alleen de grondfreq. filtert en de boventonen niet, dan...????

Ik herinner me een vondst van Philips, die bij hun gettoblasters kunstmatig de boventonen van de diepste bassen versterkten. Als het gehoor de boventonen hoort, verzint het brein de grondfreq. erbij!

Oeps vwb rumble!

Ik ben dan niet technisch maar ik heb me lang bezig gehouden met geflapper van de conussen. Met een zeer goede platenspeler en dito opstelling kan je die (nagenoeg) wegkrijgen. Het enige wat je niet kan wegkrijgen is de ingebakken subsonische troep in sommige platen. Van de Hul wijst hier ook op in zijn FAQ.

Ik heb geen subsonisch filter in mijn phonotrap. Wel gebruik ik Nakamichi SF 10 stekkers die Henk nog had liggen ( de man weet niet alleen veel maar heeft ook alles). Volgens Ruud 13 zijn die niet voldoende maar in mijn situatie werken ze perfect. Dat neemt niet weg dat een nog mooier zeer klein SF filter welkom zou zijn.

Ik denk dat een phonoversterker zonder schakelbare SF eigenlijk geen slim ontwerp is. Kraus wil filteren bij 25 Hz maar de Lehmann black kube filtert, ik meen vanaf 11 HZ en dat werkte dus ook zeer goed behalve misschien als je een Garrard hebt of zoiets.

Beste Hans,

Een platenspeler is een slecht muziekinstrument, en heeft dus geen rijke boventonenstructuur bij zijn fundamentele rumble (d.z. de grondfrequenties van de rumble).

En hoe zwaarder en stijver de kast ervan is, des te minder zal de platenspeler als muziekinstrument werken.

(Vibrerende houten en metalen panelen werken immers als zangbodem en/of klankkast.

Dempen met bitumen is een optie. Beplaten met bijv. speksteen ook.)

Maar g

Ja, dat is rumble :)

Weer wat geleerd. ik dacht dat rumble uit je platenspeler komt. Het subsonic filter op de Array wordt geadviseerd als er vanuit de opname signalen komen die geflapper veroorzaken. Array gaat er natuurlijk vanuit dat degene die een Array phono heeft in het bezit is van een goede draaitafel zonder rumble. :)

Array gaat er natuurlijk vanuit dat degene die een Array phono heeft in het bezit is van een goede draaitafel zonder rumble. :)

Rumble heb je vooral met tussenwiel gedreven draaitafels. De laatsten zijn volgens mij zo'n 30 jaar geleden gemaakt...

Ik heb overigens nooit last van flapperende conussen (dichte kasten en een goede versterkercontrole).

Bovendien zie ik de speakers niet (doek ervoor) ;)

Je zal het goed voor elkaar hebben Hans maar tegen ingebakken subsonische troep kan je niks doen tenzij je systeem ergens filter of je met dichte boxen werkt

Zoals ik al schreef... mijn luidsprekers zijn gesloten...

IRS_Omega_2.jpg

Guest Kraus vonBentinck

rumblefreqanal.jpg

rumble op een Linn LP 12 met Lintovoeding, gemonteerd op een dedicated stalen wandrack aan een dikke betonmuur

rumblefreqanal.jpg

rumble op een Linn LP 12 met Lintovoeding, gemonteerd op een dedicated stalen wandrack aan een dikke betonmuur

OK... niet hoor- of zichbaar... :unsure:

Ik vind de getalletjes overigens wel errug klein...