Jump to content

K2HD

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Kennelijk houden ze daar bij JVC nogal van ELP.

Nu moest ik toch nog eens wat van ELP aanschaffen (voor old times sake) en ben wel benieuwd naar de resultaten van deze mastering methode, dus besteld

http://www.cdjapan.co.jp/detailview.html?KEY=VICP-63756

Erg lage prijs trouwens in Japan, nog geen 23 euro met airmail (vergeleken met andere internet winkels). De K2HD versies zijn sowieso vaak niet meer in stock.

Huidige euro koers zal ook wel helpen.

Ik heb de links even doorgelezen maar mij is nog niet duidelijk wat er nou zo revolutionair is aan het HD K2 systeem. Als ik het zo lees krijg ik het idee dat het simpelweg om mastering gaat in hoge bitrate en samplesrate (24 bit / 96 kHz). Volgens mij hangt JVC daar een vaag verhaal om heen dat het om een compleet ander systeem gaat waar op gemastered wordt, terwijl vandaag de dag wanneer de producties daadwerkelijk 24 / 96 zijn of de productie analoog wordt aangeleverd er ook gewoon in dit formaat gemastered wordt.. Heeft iemand nog een link met meer technische informatie?

Kennelijk wil de andere "men" een compressie tot soms 5 dB dynamiek.

:)

Ach vorige week luisterde ik nog eens naar een paar platen van Elvis Presley uit de jaren '50. Lekkere rock and roll dat wel, maar wat slecht van opname en wat stonden de (buizen)compressors toen ook al zeer hoorbaar te hijgen. Dat is wel meer dan 5 dB :lol:

Wanneer "men" uit een CD zou halen wat erin zit, is de geluidskwaliteit al 10 keer beter.

Kennelijk wil de andere "men" een compressie tot soms 5 dB dynamiek.

:)

Een compressie van 5 dB valt nog best mee. Dat komt neer op een compressor met een thresshold instelling van -10 dB met een ratio van 2:1 (korte attack en normale release tijd). Met mastering wordt er voor de meeste commerci

Die links zijn inderdaad erg onduidelijk (andere zijn in het Japans, dus die kan ik helemaal wel schudden). Staan waarschijnlijk vol met marketing bullshit. Maar het kan best zijn dat het hele circus toch zorgt voor gewoon een goed gemasterde CD.

Valt me wel altijd op dat er in dit soort zaken (evenals met bij SACD) heel veel van een bepaalde artiesten te koop is: ELP, Kinks, Todd Rundgren, Janis Ian, Focus etc. Zou liever een iets bredere pakket gezien hebben ,met alleen het betere werk per artiest.

http://www.cdjapan.co.jp/search.html?type=...=&word=K2HD

Btw is Focus zo bekend in Japan? Hier kent bijna niemand ze meer schat ik zo.

• 2 weeks later...
Die links zijn inderdaad erg onduidelijk (andere zijn in het Japans, dus die kan ik helemaal wel schudden). Staan waarschijnlijk vol met marketing bullshit. Maar het kan best zijn dat het hele circus toch zorgt voor gewoon een goed gemasterde CD.

Dat is nog afhankelijk van wie en waar het wordt mastered en de plannen van de A&R organisatie van desbetreffende artiest. Dan nog zijn er veel meer onderdelen tijdens de productie die bepalen of het uiteindelijke album goed klinkt of niet.

Ik zie veel liever een systeem of standaard als bijvoorbeeld het K-14 van Bob Katz om de loudness-war enigzins tegen te gaan..