Jump to content

Beste versterkerkeus voor B&W 801

Frank
 Share

Recommended Posts

Hallo audiofreaks,

Ik heb thuis een set 801's staan uit 1985 en daarbij een Luxman setje. Omdat ik het vermoeden heb dat mijn boxen mooier klinken dan met mijn Luxman A-383 vraag ik jullie advies. Omdat ik ook wel van het flink vermogen hou op zijn tijd probeer ik nu een warmer geluid te krijgen zoals ik weleens op buizenversterkers heb gehoord. Is dit een reele optie of kom je dan in de >10.000 klasse. Graag jullie advies

Frank

Hallo Frank,

Buizen op B&W 801? Hmmm. Lijkt me geen goede combi, tenzij je van een zekere "wolligheid" in de bas houdt. Met buizen gaat het volgens mij alleen goed als je een forse bullebak aanchaft, bijv. Audio Research Classic 150 (wordt niet meer gemaakt), of wellicht al de VT100. Zelf zou ik er eerder een transistorversterker op gebruiken, liefst een zgn. "snelle" versterker met een goed dempingsgedrag. Sphinx is een goed voorbeeld, maar met een Mark Levinson of een Spectral zit je geheid geramd. Je komt voor een bij het niveau van de B&W 801 passende versterker toch al gauw uit op zo`n Fl. 10.000,- of meer. Of je moet een leuke occasion kunnen vinden. Heb je zelf al een idee over een passend budget?

Groet,

Marcel

Thanks Marcel, voor je tips.

Qua budget zit ik te denken aan zo'n 4000,- maar de meerwaarde moet goed te horen zijn. Ben ook zeer benieuwd of de bas (daarvoor zijn die 801 kasten ook zo groot) met een betere versterker beter uitkomen dan op de Luxman 383

• 2 months later...

Wat dacht je van een aragon 4004, word nog vaak aangeboden voor zo'n 2500,- of een krell ksa50 tweedehands voor zo'n 4000,-.

trouwens heb je al een voortrap dit is namelijk ook zeer bepalend voor de kontrolle in het laag en het totale geluidsbeeld. cd-speler direkt op de eindtrap zou ik je nooit aanraden, ...klein geluidsbeeld....minder plaasting...minder ruimte dan met een voortrap.

beste audioliefhebbers,

Geldt dit verhaal ook voor de B&W 802 FS (dus met gesloten kast,1984) of zijn deze luidsprekers wat vriendelijker. Ik zit zelf te denken aan een Luxman buizenversterker (2 x 50 watt , GEC 6550 buis). Wat ik wel graag wil bereiken is wat meer druk in het laag want dat mis ik toch duidelijk in mijn huidige versterker (Vincent Sa31/Sp331).

Alvast bedankt voor jullie reaktie.

Originally posted by jan:

beste audioliefhebbers,

Geldt dit verhaal ook voor de B&W 802 FS (dus met gesloten kast,1984) of zijn deze luidsprekers wat vriendelijker. Ik zit zelf te denken aan een Luxman buizenversterker (2 x 50 watt , GEC 6550 buis). Wat ik wel graag wil bereiken is wat meer druk in het laag want dat mis ik toch duidelijk in mijn  huidige versterker (Vincent Sa31/Sp331).

Alvast bedankt voor jullie reaktie.

Hallo Jan,

De 802 FS is volgens mij wat makkelijker aan te sturen als de 801 als het gaat om het dempingsgedrag van de versterker. Volgens mij is het rendement van die 802 FS wel merkbaar lager als dat van de 801. Een beetje power kan dan nog steeds geen kwaad. Of een buizenamp een beetje strak in het laag is hangt mede af van de output-trafo en van de mate waarin de buis belast wordt (in theorie zou 1 6550 buis goed kunnen zijn voor zo`n 50 watt aan vermogen, maar veel beter is het om daar ver onder te blijven), ik heb geen enkele ervaring met de genoemde Luxman buizenversterker, ik zou zeggen probeer het eens uit.

Succes,

Marcel

Hoi Jan, de B&W 802FS is een luidspreker die verassend goed kan klinken als je 'm maar goed aanstuurt, naar mijn mening een stuk makkelijker dan de 801FS een buizen versterker zou ik niet doen, zeker niet als je meer druk in het laag verwacht dan je vincent versterkers. Bij een B&W 801FS en 801FS is de versterkerkeus zeer belangrijk omdat naar mijn mening deze weergevers al snel de neiging hebben dat het geluid in de kast blijft "plakken". Succes !

Bedankt voor jullie reaktie. Ik heb echter nog een vraag. Heeft er iemand ervaring met de Sphinx versterkers , bv de project 12. Hoe zijn deze versterkers klankmatig? Ik zie deze versterkers toch regelmatig aangeboden worden.

Zou goed gaan op de 802fs, best een dynamische versterker ik vind het persoonlijk wel een vrij koel klinkende versterker. niet te vergelijken met de versterkers die ik eerder had vermeld.

trouwens ik weet niet of sphinks nog bestaat.

groeten.Jay.

Frank,

de 801's vragen een versterker die veel controle heeft op het laag.( d.w.z. een eindtrap met een lage uitgangsweerstand ) Ook moet de eindtrap overweg kunnen met de hoge EMK, die de spoel van de basspeaket genereert ( dynamo-effect ). Inderdaad liggen buizen dan niet voor de hand.

Gelet op je wensen in relatie tot het budget dat je wilt besteden denk ik aan de Bryston 4 B ST einversterker ( in combinatie met de P 25 voortrap ) een niet te kloppen audiofile combinatie. Ik gebruik deze setup in combinatie met mijn Nautilus 802's - die een impedantieminimum van ongeveer 2 1/2 Ohm heeft bij 80 Hz onder een gelijktijdig zeer grote fasedraaiing. Op de universiteit op de meetbank de 4 B op dat aspect vergeleken mat vele andere eindtrappen, waaronder ook aanzienlijk duurdere. Conclusie: de Bryston is a clear winner. Ook ik ken voor dat geld en het dubbele bedrag geen combinatie, die zelfs maar in de buurt komt van de Brystons.

Succes, en benieuwd naar je bevindingen.

Beste Jan, de versterkercombinatie die je gaat beluisteren heeft een nogal warm, rond karakter.

Ik denk dat het de moeite waard is om er enkele andere versterkers naast te zetten in dezelfde prijsklasse om zo een goed beeld te krijgen. Jay.