Jump to content

Nieuwe cd speler, maar welke?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Ik zoek een nieuwe cd speler. Bezit nu nog een Unison unico cd speler, maar deze bevalt toch niet meer. Het valt me de laatste tijd steeds meer op dat het geluid voor mij gewoon te helder en te fris is.

Wat is dan een goed alternatief? Marantz, Denon?

Ik bezit ook nog de unico versterker. Misschien dat ik ook deze vervang. De versterker moet wel de KEF RDM 3 goed kunnen aansturen.

Ik draai vaak wat heftige muziek (rock), maar hou van een volle en warme weergave en dus absoluut niet van dat heldere of veel hoog.

Guest Hubertinus

Vreemd dat je die Unico's zo fris vind klinken. Ik heb de Unico P gehad. Die klonk helemaal niet fris. Ik denk dat je het ergens anders moet zoeken.

Hubertinus

Hubertinus je bent mij voor :)

De keren dat ik een Unico hoorde zowel CD als amp, vond ik deze absoluut niet te scherp klinken

Ik denk ook dat het ergens anders ligt.

Anderen kunnen hier beter op antwoorden met hun ervaring maar mss de bekabeling?

Gr

Stef

Guest Kraus vonBentinck
Ik zoek een nieuwe cd speler. Bezit nu nog een Unison unico cd speler, maar deze bevalt toch niet meer. Het valt me de laatste tijd steeds meer op dat het geluid voor mij gewoon te helder en te fris is.

Wat is dan een goed alternatief? Marantz, Denon?

Ik bezit ook nog de unico versterker. Misschien dat ik ook deze vervang. De versterker moet wel de KEF RDM 3 goed kunnen aansturen.

Ik draai vaak wat heftige muziek (rock), maar hou van een volle en warme weergave en dus absoluut niet van dat heldere of veel hoog.

Misschien is het handig als je even vermeldt hoe het is afgelopen met de kabels? Heeft dat niks opgelost? Of is het nu te helder en fris?

Helder en fris lijkt mij trouwens nog niet zo gek.

Hard en schraal/schel dat is wat anders.

Helemaal mee eens Kraus!

Helder en Fris is niets mis mee. Schel en Hard wel.

Zelf heb ik ook de Unico versterker en Unico CD speler, Nordost Red Dawn bekabeld en Usher 8371 Speakers met beryllium tweeters. Zowel de beryllium tweeter upgrade en de Nordost bekabeling zijn heel erg fris en helder te noemen!

Het geheel klinkt nooit scherp of opdringerig aanwezig. Inderdaad wel heel erg fris en open!

Hiervoor heb ik enige tijd met Final electrostaten gespeeld en deze wilden bij saxofoon of trompet wel eens zorgen voor een te aanwezig hoog weergave die nog net niet schel ging worden.

Dit is dan ook de elektrostaat speaker die dit veroorzaakt, zeer aanwezig hoog weergave van de Finals.

CD en Versterker zijn gewoon meer dan prima, HEEL misschien een defect buisje in een van de apparaten ?

Dit heb ik zelf in de CD speler gehad en dit gaf een naar bijgeluid op de hoge tonen !!!!!! snerpend geluidje.

Succes !

Toch iemand die het met me eens is. Ik heb deze vraag ook in een ander forum gesteld. Daar kreeg ik o.a.. deze reactie:

De Unison is wel een heel analytische speler die ik ook voor mijn verdriet niet in mijn installaties zou willen hebben. Ik heb ze op meerdere installaties gehoord en gaven op alle installaties een behoorlijke boost op het hoog.

Als je minder hoog zoekt in een CD-speler voldoen een hele hoop spelers aan die norm ivm de Unison.

Maar welke cd speler dan? Hifichoice heeft het bij Denon, vroeger mijn merk, over bright sounding. Valt dus zeker af.

Ik vind het wel vreemd dat jij de Unison Unico Cd-speler te helder en fris vind klinken.Ik heb hem zelf ook en mijn indruk is dat hij juist een boost in het laag geeft en het hoog wat mild maakt.De Unico versterker heb ik ook een tijdje over de vloer gehad en ook deze vond ik vrij warm klinken.Wat voor bekabeling heb je er tussen zitten?Heb je het gebalanceerd of gewoon met cinch aangesloten?Hoe zit het met de akoustiek in je kamer?Wellicht is het beter om te gaan kijken naar andere luidsprekers,daar bereik je veel meer mee dan met een andere cd-speler of versterker.Ook een optie:probeer eens andere buisjes in de cd-speler,misschien heeft dat wat invloed.

Zowel in de unico versterker als cd speler heb ik al Mullard zitten. Inmiddels wel een Cardas Quadlink interlink eraan hangen. Dit is al beter. Speakers zijn KEF RDM 3 (vloerstaanders). Nog nergens tegengekomen dat deze teveel hoog of fel in het hoog zouden zijn. Maar kan me vergissen.

koop iets niet te wilds, en laat het dan modificeren bij Sound Evolution. ben je klaar voor vele vele jaren :)

dan zijn termen als saai of scherp voorbij. je krijgt gewoon de muziek die op de CD staat.

Welke muziek krijg je anders dan?

Lezen... Henrie...

Saaie of acherpe muziek. Dat is vaak wat anders dan op de CD staat...

:)

nu si de meest heftige muziek (kan ik over meepraten) meestal niet de meest relaxt opgenomen muziek. ik heb veel cd's die wat aan de felle hoge kant zijn. zet ik daarna iets audiofiels op is dat weg. ga niet je installatie aanpassen op een bult cd's dan is het einde zoek.

wanneer je je Sound Evolution (of een andere fanaat) gemodificeerde speler terug krijgt, begrijp je dat je tot dat moment niet hebt gehoord wat er op de CD staat. er komt letterlijk andere muziek uit.

regel een originele SA11s1 en kom langs, en vergelijk (leuk projectje toch?).

groet

ik vind de verschillen ook maar heel klein tussen spelers. zelf ga ik het liefst voor een goedkope speler met een goede behuizing en laat die dan voor iets meer dan 200 euro modificeren. dan kun je er een speler van een paar duizend euro naast zetten die normaal een ietsie pietsie beter had geklonken en die klinkt nu hetzelfde of in ieder geval net zo goed.

koop iets niet te wilds, en laat het dan modificeren bij Sound Evolution. ben je klaar voor vele vele jaren :)

dan zijn termen als saai of scherp voorbij. je krijgt gewoon de muziek die op de CD staat.

groet

Misschien eerst eens eens losse goede (geleende) dac aansluiten en kijken hoe dit klinkt.

Bv http://www.soundevolution.nl/article_Benchmark_DAC1.html , maar er zijn waarschijnlijk legio andere opties.

nu si de meest heftige muziek (kan ik over meepraten) meestal niet de meest relaxt opgenomen muziek. ik heb veel cd's die wat aan de felle hoge kant zijn. zet ik daarna iets audiofiels op is dat weg. ga niet je installatie aanpassen op een bult cd's dan is het einde zoek.

Helemaal mee eens. De Unico is echt wel een mooie CD speler, maar zal een slechte opname nooit goed kunnen laten klinken. De keerzijde van mooie apparatuur is nu eenmaal dat een slechte opname nu eerder door de mand valt. Aan de andere kant zorgt een mooie opname weer voor extra veel plezier is mijn ervaring.

{way of topic]

Maar geldt dat niet een beetje voor bijna alle "liefhebbers" afwijkingen?

Er zijn mensen die honderden, zelfs duizenden euro's over hebben voor een fles whisky, voornamelijk omdat het at langer in een vat gezeten heeft.

Wijn ook zoiets, of mode.

Het is wel zo dat bij cd spelers de verschillen wat subtieler zijn in het algemeen.

[/wot]

Dat is natuurlijk wel zo, maar bij wijn of whiskey is het verschil wel te proeven. Door kenners althans, niet door mij. En dubbel blind ook natuurlijk. Dat laatste is bij cd-spelers nog niet gelukt, geloof ik. Ook niet door de 'kenners'...

Misschien als we heel erg ons best doen, dat het dan lukt. Maar dan zouden de verschillen dus zo klein zijn dat het, in ieder geval voor mij, en ik denk voor iedereen, niet meer interessant is. Ik heb daarom ook maar een dvd-speler gekocht. 1 apparaat voor alle software (cd's, sacd's, dvd's) die ik heb...

Mode-artikelen zijn wat dat betreft beter vergelijkbaar. Een broek van